Welke maat voor konijnenhok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Welke maat voor konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:04

Hallo
Ik ben een beetje aan het rond snuffelen voor konijntjes.
Ik heb 2 jaar geleden 10 konijnen gehad en nu helemaal niks meer.
Mijn kamer word verbouwd en ik zou graag als die klaar is 2 dwergkonijntjes op me kamer willen
Nu is mijn vraag, Welke maat moet het hok minimaal hebben voor 2 dwergkonijntjes ?
Ze komen er sowieso elke dag uit en mogen dan in een ren.

Groetjes

Ps ik haal de konijntjes uit een opvang :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:32

Een vierkante meter per konijn is een goede richtlijn. Met een hok met meerdere verdiepingen met een uitloopje er aan gemaakt met een panelenren kom je daar dan wel aan.
Hoe groot is de ren?

WinSel

Re: Welke maat voor konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:33

Het word een binnenhok, dus met meerder verdiepingen gaat niet lukken,

De ren is zn hekjes ren, kweet niet hoe groot die precies zijn

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:40

Binnenkooien zijn ook met meerdere verdiepingen te koop en een buitenhok kan je trouwens ook prima binnen neerzetten, dat heb ik hier ook. Zo'n buitenhok kan je eventueel ook nog in een kleur schilderen die bij je kamer past.
Zo'n ren van 6 panelen is is echt niet groot genoeg voor een konijn om echt te kunnen rennen, springen en spelen. Dat is ook nauwelijks groter dan een redelijk hok. Ik gebruik die panelen om mijn kamer in tweeën te delen zodat ze hier samen 's avonds de ruimte hebben om echt te bewegen zonder dat ze bij snoeren en dergelijke kunnen komen.

WinSel

Re: Welke maat voor konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:42

Ik heb geen 6 panelen maar 12 :)
En ze hoeven niet in een rondje, maar kunnen gewoon door de kamer, maar wel waar het kan, niet waar snoeren zijn ed.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:45

Dat was mij niet duidelijk, er zijn namelijk ook mensen die denken dat zo'n set van 6 panelen in een rondje echt iets voorstelt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:45

Ik zou zeggen een hok van 1.50m met panelenren er aan of een buitenhok binnen zetten. Ik vind de buitenhokken net wat stabieler dan de binnenhokken met meerdere verdiepingen. Verder vind ik persoonlijk een buitenhok binnen zelfs nog mooier staan :D

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:51

Manou schreef:
Dat was mij niet duidelijk, er zijn namelijk ook mensen die denken dat zo'n set van 6 panelen in een rondje echt iets voorstelt.

Nee hoor :)
Ik heb zelf een lange tijd veel konijnen gehad
Toen had ik een grote buitenren en daar om heen nog zn panelen ren

Ik zal es ff gaan snuffelen op internet naar mooie hokken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:25

Je hebt nu ook erg grote binnenhokken van 125 0f 140 cm lang. Eventueel is een mogelijkheid om de grootste maat hondenbench met 2 deurtjes 2e hands aan te schaffen. De maat hiervan is ongeveer 125 cm lang bij 80 cm breed en 100 cm hoog. Deze zijn zo hoog dat je er zelf een verdieping in kunt maken van houten planken. Met een opstap ervoor hebben je konijnen dan de grootst mogelijke lol. Eventueel kun je daar nog een standaard hok van 100 of 125 naastzetten waarvan je de ingang weghaald zodat ze ook in dat hok kunnen. Ook hierin kun je met houten planken een etage maken zodat ze daarop of eronder kunnen zitten.

Dan hebben ze al een leuke ruimte als je niet thuis bent en kunnen ze kiezen waar ze gaan poepen en plassen. Zelf hadden we hier nog een derde normaal hok tegenaangezet met de zijkant zodat ze een u vormig verblijf hadden. Een van de normale kooien hadden we voorzien van zand ipv stro oid zodat ze ook nog konden graven zonder rotzooi. het hele stuk was 2 bij 1,5 meter (de etages niet meegerekend) als we niet thuis waren. Anders hadden ze ook nog een stuk kamer erbij.
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-01-10 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:29

Heel goed dat je voor 2 nijnen gaat.
Misschien kun je eens kijken op de site van Faniek
www.hangorenparadijs.nl
Wij hebben daar onze Elmo ook weggehaald en ze heeft er nog genoeg leuke konijnen zitten.

Helaas kan ik je niet helpen wat betreft de maten voor een binnenhok. Wij hebben onze konijnen buiten in 2 grote rennen..