Met welk tuig is het uitlaten van een herder het lichtst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Met welk tuig is het uitlaten van een herder het lichtst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:41

Gister bij therapie weer eens op mijn donder gekregen. Mijn lijf is niet zo heel erg degelijk gebouwd en vooral mijn nek en schouderspieren lopen nogal eens schade op. Dit keer weer een paar gescheurde spierkapsels door oa uitglijden en mezelf opvangen. Ik kreeg de mededeling dat ik het de komende dagen maar weer eens erg rustig moet doen met dingen tillen, trekken ed.

En daar zit nu het probleem. We hebben 3 honden. Onze oude kan meestal wel los, ons kleine kreng weegt niet zoveel maar trekt heel af en toe nog wel wat ze langzaamaan aan het afleren is. Maar onze jonge puberherder is dan voor mij het probleem. Ik heb geen moeite om hem te houden maar in zijn lompheid wil hij wel ergens met een flinke vaart heenrennen wat een ruk aan mijn schouder geeft. En dat moet ik nu gaan vermijden om verdere schade te voorkomen.

Een halti hebben we nog liggen van onze oude herder, maar die wil ik niet gebruiken omdat hij graag speelt met ons kleine kreng. We hebben een tuig liggen dat wel goed werkt maar dat is de grootste maat en die is hem nu inmiddels alweer wat te klein omdat hij een erg diepe borst heeft, waardoor hij geschuurde oksels krijgt.

Welk merk tuig zou kunnen werken wat goed verstelbaar is en is geschilkt voor een hond met een diepe borst maar wel ook kleiner gezet kan worden bij zijn nek?

MissPippin

Re: Met welk tuig is het uitlaten van een herder het lichtst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:42

hoezo een tuig? als je cursus gaat doen heb je geen tuig nodig

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:53

Dat was niet de vraag die ik had. :+ We hebben hem met 5 maanden gekregen zonder enige lijnmanieren. Inmiddels zijn we al een heel stuk verder en gaat het voor de meeste tijden goed. Alleen in zijn enthausiasme wil hij nog wel eens met spelen iets te ver doorschieten. Dan heeft het niets met trekken oid te maken. Alleen ik mag eigenlijk geen enkele druk op de schouder hebben nu. En ik loop permanent met krukken waardoor het zowiezo ietsje lastiger loopt.

Vandaar de vraag voor een tuig waardoor ik geen druk op mijn schouder arm krijg.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:11

ik heb een tuigje die met touwwtjes onder mijn hond (herder) zijn oksels door gaat, dat trekt strak als hij trekt en dan staat hij meteen stil.
maar miss heb dit ook al omdat je schreef dat jou tuigje een beetje schuurt onder je hond zijn okels?

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:18

Als je rug er sterk genoeg voor is zou je ook zelf een riem om kunnen doen en daar de leiband van je hond aan vast maken. Hij moet dan wel redelijk volgen en niet te lange lijn, dan kun je de klappen wel opvangen. Op die manier heb je ook je handen vrij om met krukken te lopen. Het zal zowiezo niet meevallen.
Kun je niet naar een omheind gebied waar hij los kan lopen?
Succes in ieder geval en beterschap.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:18

mac leather is heel fijn en zacht of het jou herder gaat passen weet ik niet maar is meschien een optie

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:24

barbar schreef:
ik heb een tuigje die met touwwtjes onder mijn hond (herder) zijn oksels door gaat, dat trekt strak als hij trekt en dan staat hij meteen stil.
maar miss heb dit ook al omdat je schreef dat jou tuigje een beetje schuurt onder je hond zijn okels?

Nee het is een vrij breed nylon tuig dat veel verstelmogelijkheden heeft maar bij langere afstanden geeft dat nu schuurplekken omdat het hem net te klein is, de rest is zowat te groot voor hem. heb je en foto van wat jij hebt?

demiyolu schreef:
Als je rug er sterk genoeg voor is zou je ook zelf een riem om kunnen doen en daar de leiband van je hond aan vast maken. Hij moet dan wel redelijk volgen en niet te lange lijn, dan kun je de klappen wel opvangen. Op die manier heb je ook je handen vrij om met krukken te lopen. Het zal zowiezo niet meevallen.
Kun je niet naar een omheind gebied waar hij los kan lopen?
Succes in ieder geval en beterschap.

Ik laat ze zoveel mogelijk uit waar ze los kunnen maar daarvoor moet ik met mijn canta weg of een flink stuk met de scootmobiel wat onze oude man niet meer haalt. Veel losloop stukken zijn hier geschrapt afgelopen jaar of het is zo druk met hysterisch panische hondenbezitters die hun hond niet loslaten en ook geen andere loslopende hond in hun buurt willen hebben dat wandelen daar met een losse hond geen feest meer is.

Om mijn middel heb ik geprobeert alleen met spelen aan de riem met de andere hond maait hij mijn kruk er zo onderuit. Met hem alleen gaat dat wel maar met meer is het niet echt praktisch.

Moonie waar verkopen ze die mac leather overal?

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:25

zie zo boerenbond en welkoop en de beter dieren speciaal zaken ook wel ga ik van uit

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:29

Welkoop is hier wel in de buurt, maar die is wel meer gericht op echte landbouw dingen. ik zal eens met hem daarheen gaan en passen en kijken of het iets is. De dierenzaken hier in de buurt zijn niet bepaald royaal met verkoop van tuigjes.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:34

Zie dat je ook een witte hebt, wat zijn ze geweldig he? Bij die van ons werkt het erg goed om iets in je hand te hebben wat interessanter is dan alles om hem heen, koek of bal doet het goed hier. Je zou ook zelf een tuigje kunnen knopen met een soepele leren leiband die lang genoeg is. Wel vastzetten op bepaalde punten zodat hij niet aantrekt als je hond trekt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:37

Hij is onze 3e herplaatser alweer en ook hij is een schat van een beest. Alleen nog wat puber lomp. De afleiding lootp naast hem. Onze kruising whippet russel waar hij steeds mee loopt te donderjagen om energie kwijt te raken.

Wat betrfet het zelf knopen, ik heb nog voldoende teugels liggen waar ik wat mee kan. Alleen hoe zet je daar je lijn aan vast? Gaat dat niet snijden? en blijft het voldoende vastzitten als ik hem loslaat hij hij gaat lopen spelen?

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:53

Met loslaten is het niet handig denk ik idd, jeetje, dit valt zelfs vanachter de computer niet mee. Je lijn zou je kunnen vastmaken aan de teugelgesp, als die om een bit past moet die ook om zo'n haakje passen. Snijden valt denk ik wel mee als je het bovenop goed vastzet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:55

ik heb helaas geen foto.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:14

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:15

Ik heb zelf voor 1 van mijn honden dit tuig: http://www.fretten.nl/survivaltuigjes.html
Die bevalt mij erg goed. Hij is heel stevig en ruim verstelbaar op de borst en de buik. Als je last krijgt van je lichaam door het trekken van je hond, helpt het misschien om een lijn te kopen met een elastisch deel erin. Dan wordt de eerste klap al voor je opgevangen. Het idee van een gordel om je middel zou je hiermee kunnen combineren:
http://www.vitamine-hond.com/hondenarti ... nlijn.html
of
http://www.dogmania.be/producten/leiban ... walk-r.htm
http://www.dierenshop.nl/deezydogcujoli ... ukban6j3d4

Verder wil het ook nog weleens helpen als de hond wat meer ruimte heeft, dus een wat langere lijn, zodat het eind minder snel bereikt is. Zelf gebruik ik voor mijn jongste hond graag het tuig in combinatie met de flexlijn. Op deze manier springt ze me niet in het einde van de lijn. Ze blijft altijd in de buurt van haar moeder die aan een wat koretere lijn loopt. Zo kan ik voorkomen dat ze trekt.

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van die tuigen met touwtjes onder de oksels. Dat snijdt toch in de gevoelige huid onder de oksels. Als het niet anders kan in verband met je eigen gezondheid dan begrijp ik een eventuele keus hiervoor, maar misschien is er nog een andere oplossing mogelijk?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 17:11

Ik bedacht me gisteravond dat mijn mannetje met hardlopen ook een middelding heeft met een elastische lijn eraan vast. Die is uit elkaar te halen, is misschien een idee om die te proberen zodat de klap niet ineens is maar geleidelijk.

Vandaag wel nog een test gedaan met de riem om mijn middel. In 1stand is het net te doen, alleen dan moet hij echt voor me lopen, wat opvoedtechnisch eigenlijk niet correct is. :+ Was wel een verademing voor mijn schouder dat wel. Alleen werd mijn middel een paar keer ingesnoerd omdat hij een sprintje trok met ons kleine madammeke. Maar met de band van mijn mannetje kan dat in ieder geval niet.

barbar de link doet het, zoiets hebben we al een keer geprobeert bij een andere hond maar daarvan lagen zo de oksels open bij een wat dun velletje. En het lijkt een beetje op wat we nu ook voor hem hebben en dat werkt niet echt.

Eveline, ik heb het geprobeert met zowel flexilijn asl zijn gewone lijn maar bij beiden krijg je toch een flinke ruk als hij opeens een sprintje trekt en te ver doorschiet aan de lijn. In zijn enthausiamse met spelen vergeet hij gewoon dat hij vast zit. :o

Ik denk dat ik ga kijken wat ik samen met die middelband (dan maar niet opvoedkundig correct), een ander tuig dat niet onder de oksels doorgaat (bezoekje welkoop), de elastische lijn die bij de band hoort en zijn normale riem. Dan zou ik op 3 meter looplengte uitkomen. Is nog niet echt veel maar beter als mijn schouder overbelasten. Ook ga ik kijken of ik met teugels iets kan frobelen wat zou werken met een extra stuk voor zijn schouders langs of zo.

maar als iemand nog andere ideen heeft

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:19

Is het geen idee om de hond dan even apart uit te laten?
Als hij steeds wil spelen met je andere hondje buiten..en je daardoor last krijgt..
Ik zou dan maar even een keer extra gaan lopen..als hij alleen niet zo trekt..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:36

oh ok, dit tuig gebruik ik ook niet vaak, maar soms is het nodig.
ik heb echter nog nooit iritatie onder mijn hond zijn oksels gezien.

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:56

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:48

Lijkt me een goede optie, die van Maartje.
Want een tuigje is prima op het moment dat ze braaf luisteren, maar als ze alle kanten op stuiteren, dan heb je ook niets bij te zetten op zo'n moment.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:35

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:47

Ik ga vanavond als onze witte weer wakker is eens opmeten wat zijn omtrekken zijn. Vandaag bij een wat grotere dierenzaak geweest maar hij past idd niet in een xl standaard maat. Dan zou het maatwerk worden a la heel veel geld.

En ik ga morgen nog kijken hoe hij reageert als ik zoiets van een teugel maak om te testen of het een optie is. het tuig dat hij nu heeft werkt wel, hij loopt er netjes mee aan de riem en lijkt juist dan rekening met me te houden. Alleen die open oksels is geen doen. En om nu voor heel erg veel geld maatwerk aan te schaffen terwijl hij nog vol in de groei is is ook zowat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:52

En iets van een bontje om het stukje tuig bij z'n oksels??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 19:02

Dat schuurt nog steeds bij langere wandelingen boven een uur helaas. En het standaard maatje tuig is inmiddels te klein dan is het grootste probleem ook, we moeten toch iets anders aanschaffen omdat hij er domweg is uitgegroeit.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 02:21

Ik heb ook zo'n geval met touwtjes onder de oksels door die je aan de halsband kunt bevestigen voor mijn beagle.
Dit bevalt me super goed! Hij trekt nog nauwelijks.
Als ik het tuigje niet gebruik trekt hij wel weer.

Ik hoop dat je een geschikte manier vind.
Wat vervelend voor je! :(:)