Vandaag konijntjes geboren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Patsy

Vandaag konijntjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:03

Omdat we ons vrouwtjeskonijn zo zielig vonden in haar 5x5 m hok, hebben we er een week of 5 geleden een jong mannetje bijgezet. Idee was 1 nestje en dan 'hakkie takkie weg zakkie'. De konijntjes waren heel zoet samen, en onze vent had nog helemaal geen mannengedrag (kan ook niet met 4 maanden) en ook nog geen ballen. (mijn vorige helaas overleden man, deed het met alles en iedereen op een gegeven moment, je voet, je pantoffel, de stoelpoot :D )

Vanmorgen kreeg ik het idee dat mevrouw wellicht schijnzwanger was, ze was niet dik geweest maar begon wel een nestje te bouwen. Kom ik uit mijn werk, toch maar even kijken, liggen er (ik denk) 3 jonkies in het nest. Meteen man weggehaald (hopelijk nog op tijd maar kan niet uitsluiten dat er al een nieuw ongelukje heeft plaatsgevonden), en de dierenarts gebeld voor een kleine medische ingreep. :D

De moeders en de kinderen zitten buiten. De buitenren heeft een binnenhok dat ongeveer 10 cm van de grond staat, daarin ligt een laag zaagsel en daarop een dikke laag stro van zo'n 10 cm aangedrukt. Daarop ligt een berg haar, de konijntjes en daaroverheen ook nog een berg haar. Ik hoop niet dat mijn nieuwe peetkindertjes het koud krijgen. De dierenarts zei dat ik het beste niets met het nest kan doen, ook niet binnen zetten.

Pappa konijn staat nu wel in onze garage. Na de 'kleine medische ingreep' mag hij toch 6 weken niet bij z'n vrouw, en tegen die tijd is het dus al maart en kan hij vast weer naar buiten (garage is niet warm).

Iemand nog handige tips?

Diane65

Re: Vandaag konijntjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:06

Het hok afdekken met een jutezak of iets dergelijks. Ik wil niet negatief doen, maar met deze kou wordt het moeilijk. Zelf zou ik nog een berg hooi in het binnenhok leggen wat de voedster dan zelf ook nog bovenop de wol kan leggen. Alleen wol nu is te weinig, ben ik bang...

Succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:09

jeetje dat is balen! Ik hoop dat ze het redden want een nest met dit weer is echt niet leuk.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:10

veel hooi erbij die redden zich prima met deze kou
verder niet te veel ermee gaan moeien gezien dit haar eerste nest is

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:12

Niet echt slim van je om het mannetje er sowieso nog te houden, ookal was ze schijnzwanger...
Reken er maar op dat je over een maand weer een nestje hebt...
Ben benieuwd hoe het verder gaat met de kleintjes, het is erg koud en snachts vriest het nog steeds ...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:15

Als ik heel eerlijk ben vind ik het persoonlijk zeer onverantwoord de man er zomaar bij te laten lopen en ontzettend sneu voor moederkonijn. Konijnen zijn na de bevalling super vruchtbaar en worden in de meeste gevallen direct weer gedekt, dan moet je met 4,5 week de oudste jongen weg halen om de jongsten kans te geven. En dat kan funest worden voor zowel moeder als jongen, heb hier tijdje terug in de opvang zo'n nest gehad. Tweede nest allemaal dood gegaan en ook de moeder trok het niet meer, 2 dagen nadat ze bij mij kwam beviel ze al van het 2e nestje. Je ziet bij een konijn niet of die zwanger is, die worden niet dikker en als ze samen zitten dekken ze ook niet continue. Ik vind het erg sneu voor moederkonijn, wel fijn dat ze een maatje krijgt, maar hou maar vast een 3e hok als backup.
Overigens mag het mannetje officieel na 2 weken weer bij de dame, maar nu natuurlijk niet met jongen. Ook moet je ze weer opnieuw koppelen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:17

En 4.5 week is veel te vroeg om de jongen van het 1e nest weg te halen, die zijn nog veel te jong om zonder moeder te kunnen.
Ben benieuwd hoe je dit gaat doen....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:21

Ik heb twee jaar geleden ook twee nestjes gehad met zo'n weer als nu.
Een nestje van 5 en daarna een van 10 ukkies.
Daar heeft er het maar 1 niet van gered, maar die was al meteen niet oke, bleef ook achter in groei.
Het is op het moment niet zo heel koud meer snachts.
tegen mij werd toen ook gezegd dat ze het niet gingen redden, dus wel.
Ik heb twee grote plakken hooi voor de ingang gelegd en moeders heeft daar met haar een prachtig warm nest van weten te maken.
Moeders kreeg wel onbeperkt brokken en veel witlof en lucerne.
Hiermee heeft ze in de vrieskou zoals nu twee nestjes van in totaal 14 jongen groot gekregen.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 20:21

Hier aan de kust vriest het gelukkig niet meer, maar ik vind het ook erg koud. En wat het weer volgende week doet is ook nog een verrassing.
De dierenarts zegt dat de kou geen enkel probleem is, maar ja, ik zou nu ook niet graag gaan camperen ....

Ennu, de konijntjes die we niet kwijtraken mogen gewoon hier blijven hoor, het zijn raszuivere konijnen en wij wonen op een boerderij dus plek zat, offeren we gewoon nog een stuk weiland voor een mega hok. :D

De dierenarts vertelde trouwens dat het mannetje na de castratie nog 6 weken vruchtbaar kan zijn hoor en er dus 6 weken niet bij mag, en dat een mannetje van 4 maanden eigenlijk bijna nooit vruchtbaar is. (en hij was dat dus al bij 3 maanden, want ze hebben er een maand ingezeten). Daarom ook destijds in overleg met hem besloten ze gewoon bij elkaar te zetten, en 1 nestje was ook de bedoeling. Wij (en de dierenarts met ons) zijn alleen heel verbaasd dat het nestje er nu al is omdat we het pas over 2 maanden verwachtten. Het mannetje is overigens een raskonijn met tatoeage en papier, dus in de leeftijd hebben we ons echt niet vergist.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:25

WinSel schreef:
En 4.5 week is veel te vroeg om de jongen van het 1e nest weg te halen, die zijn nog veel te jong om zonder moeder te kunnen.

Met dubbele nesten MOET het wel helaas. Maar wel de jongen t/m 8 weken bij elkaar houden en veel groenvoer.

@ Patsy
Dan heb je echt een slechte dierenarts, ik heb een konijnenopvang en konijnen zijn in principe binnen enkele dagen al onvruchtbaar, maar worden nog 2 weken apart gehouden om de wonden te laten genezen. En geloof me ook al kwam de ram vrolijk op de voedster helemaal tot zijn recht na 2 weken kwamen daar echt geen nesten meer van.
Ook zijn rammen vanaf 3 maanden vruchtbaar, ook heel vreemd van de dierenarts. Heb hier al menig ram binnen gehad van 3 maanden die voedsters hadden bevrucht.
Ik zeg geen konijnkundige dierenarts.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:34

Andere dierenarts is inderdaad aan te bevelen ;) Jammer dat er nog zoveel onkunde is in de konijnen, met wat research op internet vind je genoeg correcte info, bijvoorbeeld op http://www.bunnybunch.nl.

Kan alleen maar hopen dat ze niet weer zwanger is, snap ook niet waarom je 1 nestje wou? Wat zit daar voor meerwaarde aan?

Opvangen zitten propvol, we hebben gok ik over de 100 konijnen! Gister weereen moeder bevallen terwijl ze nog een nestje heeft van 4 weken oud... ergens geluk bij een ongeluk maar ze heeft ze opgegeten..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:34

Faniek schreef:
WinSel schreef:

Met dubbele nesten MOET het wel helaas. Maar wel de jongen t/m 8 weken bij elkaar houden en veel groenvoer.

@ Patsy
Dan heb je echt een slechte dierenarts, ik heb een konijnenopvang en konijnen zijn in principe binnen enkele dagen al onvruchtbaar, maar worden nog 2 weken apart gehouden om de wonden te laten genezen. En geloof me ook al kwam de ram vrolijk op de voedster helemaal tot zijn recht na 2 weken kwamen daar echt geen nesten meer van.
Ook zijn rammen vanaf 3 maanden vruchtbaar, ook heel vreemd van de dierenarts. Heb hier al menig ram binnen gehad van 3 maanden die voedsters hadden bevrucht.
Ik zeg geen konijnkundige dierenarts.

`
Ja helaas MOET het, maar het is niet goed voor de jongen.
Mocht er een nieuw nestje komen, laat die jongen dan minimaal 8 week bij de moeder.
Succes
EN wat betreft je DA, ga ik met Faniek mee.
Geen konijnkundige DA

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:38

kun je niet het hele hok en al in een schuurtje zetten?Dan zijn ze iig uit de ergste kou..
Als dat niet lukt zal ik een deken over het hok hangen..
Succes