Epilepsie bij 3 jarige Labrador.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Epilepsie bij 3 jarige Labrador.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 16:50

Hoi iedereen!

Sinds november 2007 hebben wij een super lieve Labrador, Joep.
Ik heb hem gekregen toen hij net 11 maandjes oud was.

Opzich is er nooit wat aan de hand met Joepie, behalve dat hij soms wat angstig is voor snelle bewegingen, voor sommige mannen, voor iemand met een zware stem, voor sommige woorden en dat hij verlatingsangst heeft.

Tot maart 2009...
Wij waren vroeg naar mijn ouders toe, met Joepie, om mijn moeder op te halen want die hielp mee om de nieuwe woning klaar te maken..

Ineens viel Joep om, en lag helemaal gespannen op de grond..
Zijn mond trok samen, zijn oren naar achter, zijn ogen verder groot, hij reageerde niet meer, kon niet meer staan etc. etc.
Wij belden de dierenarts, en die zei dat het een epileptische aanval was, en we er verder niks aan konden doen.

Langs komen had geen zin omdat het Joep zijn eerste keer was.
Nu heeft hij tot begin december 2009 4x zo'n aanval gehad.

Heeft iemand misschien tips voor mij wat we eventueel kunnen doen zodat er misschien minder kans is op aanvallen?
en zijn er mensen met ervaringen?

Liefs, en een poot van Joep

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:59

Als eerste, wat sneu voor jou en je hond dat blijkt dat hij epilepsie heeft. Ik kan je hier helaas niet echt mee helpen, ik weet alleen dat de hond van kenissen van mn vriend het ook pas met een 1 of 2 jaar heeft gekregen. Dit toen de andere hond van die mensen dood ging. wss heeft hij het door dit trauma opgelopen. Ik weet nog wel dat deze hond hiervoor medicijnen heeft gekregen en ook speciaal voer kreeg. helaas is deze hond maar een paar jaar oud geworden omdat hij op een gegeven moment in een aanval bleef hangen.

sterkte verder

MiSz_SaNdY

Re: Epilepsie bij 3 jarige Labrador.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:11

ik zou toch eens langs de dierenarts gaan om het er even over te hebben en zijn wel heel weinig aanvallen om er medicijnen of derg. voor te gaan geven.
wel moet je erg uitkijken met zwemmen met de hond enz als die in t water een aanval krijgt dan gaat hij dood door t verdrinken dus altijd erg goed opletten mocht je eens in de zomer bij water in de buurt zijn
wij hebben een boxer gehad die een verkleinde hartspier had en daardoor kon flauwvallen bij inspanning en moest dus ook erg opletten bij t water en mn man mocht t water ook niet in want heeft ook epilepsie (anders liggen dr 2 in shock in t water schiet niet op)

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:25

Onze Bo (kruising Amerikaanse cocker/Basset) van 5 heeft ook epilepsie. Niet in heel erge mate, hij krijgt zo nu en dan een aanval, ongeveer 1x per maand.

Hij is uitgebreid onderzocht door de DA, de epilepsie was niet "ernstig" genoeg (lees: niet vaak genoeg) om er medicijnen voor te geven. Dit kon zeker wel, maar de medicijnen kunnen vrije ernstige bijwerkingen hebben en zijn erg belastend voor de lever.
Wel hebben we 2 spuiten diazepam (spierverslapper) gekregen. Als hij een aanval heeft en hij zou hier niet binnen één minuut "uit" komen, dan moeten we hem zo'n spuit in zijn anus geven. Dit is tot nu toe nog niet gebeurd.

Bo heeft sinds hij epilepsie heeft problemen met het ophouden van zijn urine. Als wij thuis zijn is het geen probleem, dan rent ie gauw naar de achterdeur, maar als we er niet zijn, draagt ie nu een luier (niet lachen!).

Verder doet ie het goed. Na een aanval is hij wel 1-2 dagen helemaal uitgeteld, hij slaapt dan ontzettend veel.

Succes met je Lab!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:32

Ik heb ook een hond met epilepsie.
Hoeveel aanvallen hij heeft is heel wisselend; soms heeft hij er 3 per maand, maar de afgelopen 4 maanden heeft hij er geen een gehad. We zijn met hem bij de DA geweest, maar ook bij hem was het niet vaak genoeg om met medicijnen te starten.

Gelukkig duren de aanvallen niet lang; meestal 1 of 2 minuten. We kregen wel als tip om ons tijdens deze aanvallen zo normaal mogelijk te gedragen. M.a.w.: niet gaan panieken of aan de hond gaan zitten om hem op zijn gemak te stellen. Dat klinkt banketstaaf, maar anders gaan ze zich juist drukker maken, omdat ze dan het idee krijgen dat er iets ernstigs aan de hand is.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:49

Ik heb ook een hond met epilepsie, zij heeft het al voor haar 1e gekregen. Bij haar komt het waarschijnlijk door gebrek aan bepaalde voedingsstoffen in de eerste maanden. Ze was allergisch voor gluten en daar kwamen wij nog relatief snel achter, maar we kregen haar pas met 3 maanden.

Voor veel info kun je terrecht op: epilepsiebijhonden.nl
In veel gevallen kun je door van voeding te veranderen er vanaf zijn.

In ons geval zaten we al op vers voer toen ze haar aanvallen kreeg. Onze hond kwam in een neerwaardse spiraal terrecht dat ze steeds vaker aanvallen kreeg. Samen met een holische da hebben we dat patroon doorbroken en later hebben we haar ook nog gecastreerd om ook nog hormoniale triggering weg te halen. Nu heeft ze nog incidenteel een lichte aanval.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 16:47

Okee ik ga kijken, heel erg bedankt!

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:10

Mijn vorige hond had epilepsie, hij kreeg 1 keer per 1-2 weken een behoorlijke aanval. Nadat we hem van brokken op vers vlees hebben gezet heeft hij nog een paar lichte aanvallen gehad, en na een maand of 3 waren de aanvallen helemaal verdwenen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:27

Onze hond heeft ook epilepsie, ze heeft nu ong. 1x in de maand een aanval. We hebben hier wel medicijnen voor gekregen die we 2x daags zouden moeten geven. Helaas merkte ik geen verbetering en de medicijnen zijn zeer schadelijk, op dit moment nog schadelijker dan de kwaal. Als het erger wordt zullen we ze misschien wel moeten geven maar voorlopig blijven ze nog even in de verpakking. Weet ook niet wat je er aan kan doen om het te voorkomen. Blijf hier wel even lezen want misschien komen er nog handige tips voorbij zoals vers vlees. Waar halen jullie dit en geef je dit dan 2x per dag?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:46

Hiervoor kun je het beste kijken op bijv barfplaats.nl of versvoeding.nl (er zijn nog veel meer fora ed)

Ik heb een aantal kleine locale punten waar ik vis en lamskoppen vandaan haal, maar verder heb je ook bijv Herby, een soort on-line webshop voor versvoor.

Maar je kunt ook eerstmaar over stappen op KVV (kant en klaar vers voer) en dan rustig rondkijken en inlezen op evt zelf samenstellen ;)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:50

onze hond heeft ook epilepsie
echt krijgt hij gemiddeld 1 a 2 keer in het jaar een aanval geloof ik.
kan de laatste amper herinneren.
ze is 11 trouwens