Katten naar buiten laten of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Katten naar buiten laten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:35

Wij hebben twee poezen van inmiddels ruim een half jaar oud. Wij wonen in de winkelstraat (dorp, geen stad), dus daar is het overdag redelijk druk. We studeren allebei, en wilde de katten niet naar buiten laten voordat we kattenluikjes hebben. Omdat het soms voorkomt dat we allebei de hele dag weg zijn, en we niet willen dat de katten dan niet naar binnen zouden kunnen. De kattenluikjes komen eraan, maar steeds als ik tegen iemand zeg dat onze katten 'bijna' naar buiten mogen, zegt iedereen dat ze dat niet zouden doen, drukte/auto's etc.

Bij mijn ouders woonde ik erg achteraf, en daar was het vanzelfsprekend dat de katten naar buiten gingen, daarom heb ik ook geen idee wat ik nu moet doen. Dus vandaar dat ik de beroemde bokker-hulplijn inschakel ;) Ik denk zelf nog steeds dat ik het 'oneerlijk' vind om de katten binnen te houden (ze mogen regelmatig even op het dakterras spelen).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:49

Ik kijk er weer wat anders tegen aan, ik vindt gewoon dat mensen hun katten binnen moeten houden ;) ze zitten bij anderen in de tuin te sch*ten en ik zou niet willen dat anderen last zouden hebben van mijn beesten. Hierbij nog de angst dat iemand ze meeneemt, ze weglopen of dat ik ze van de weg kan schrapen omdat ze aangereden zijn. ze zijn met ze 2en dus ze vermaken zich echt wel binnen en ze kennen het buiten niet dus lekker zo laten todat je een huisje met tuintje hebt wat je kat-proof kan afzetten. ;)

Air

Re: Katten naar buiten laten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:50

Hoe dicht woon je bij een weg? En is dat dan echt een weg waar redelijk wat auto's langskomen met snelheid?
Lopen er meer katten los in het dorp?

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:54

Je zou ook kunnen proberen om ze aan te leren s'nachts naar buiten te doen en aan te leren om ze s'morgens naar binnen te roepen. Zo ging dat bij onze vorige kat.
Nu hebben we twee poezen met een kattenluik, maar die zijn zo lui dat ze bijna niet naar buiten gaan,tja wanneer doe je het goed :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 21:57

@Tieme; daar is ook wat voor te zeggen.
@x_Marr; katten kom ik eigenlijk niet echt tegen. We wonen meteen aan de weg, boven een winkel. Je mag 30 km/h, en overdag houdt men zich daar redelijk aan, maar aan de geluiden te horen 's avonds/'s nachts zeker niet :n
@Wiske23; dat is inderdaad wel een goed idee. Ik heb het idee dat onze katten wel echt naar buiten willen/gaan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:58

Ik zou ze binnen houden en dan niet alleen vanwege de weg, maar ook het gevaar van andere mensen dus vergiftigingen enz. en de overlast die de kat zelf kan veroorzaken.

Mijn katten zullen alleen naar buiten gaan in een ren of afgesloten tuin de wereld zoals hij nu is is geen veilige plek meer voor katten.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:00

Tieme schreef:
Ik kijk er weer wat anders tegen aan, ik vindt gewoon dat mensen hun katten binnen moeten houden ;) ze zitten bij anderen in de tuin te sch*ten en ik zou niet willen dat anderen last zouden hebben van mijn beesten. Hierbij nog de angst dat iemand ze meeneemt, ze weglopen of dat ik ze van de weg kan schrapen omdat ze aangereden zijn. ze zijn met ze 2en dus ze vermaken zich echt wel binnen en ze kennen het buiten niet dus lekker zo laten todat je een huisje met tuintje hebt wat je kat-proof kan afzetten. ;)

Helemaal mee eens. Mijn 2 katten komen ook niet buiten en lijken het prima te vinden. Ook toen we ze net opgehaald hadden stond er iets in de krant over iemand die katten vergiftigde met stukjes leverworst en rattengif...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:00

Als je direct aan een weg woont zou ik het niet doen, lijkt mij dat je dan een best groot risico neemt.

Je hebt het geluk dat ze het gewend zijn om binnen te zijn, dan kun je ze best binnen nog vermaken :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:09

en als je je tuin deels afzet?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:40

Als je in een huis-met-tuin woont kun je (van een gedeelte) hiervan een kattenren maken, evt met kattenluik naar binnen. Dan kun je met een gerust hart je dieren buiten laten zonder dat zijzelf gevaar lopen óf dat zij een gevaar voor andermans dieren vormen. Bedenk maar dat vogels, vissen en andere kleine (huis)dieren zoals konijntjes en cavia's niet veilig zijn voor de meeste katten en je wil vast niet dat jouw dieren andermans huisdieren om zeep helpen. En dan heb ik het nog niet over de tuinen die vervuild worden door de uitwerpselen van jouw katten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:45

Ik zou het denk ik ook nie tdoen :n
Andere mensen hebben zo geen last van je kat en het brengt voor jouw katten minder risico's met zich mee.

Ik heb zelf ook een kat en die mag dus wel naar buiten, maar ze wil niet :+ Nou ja ook goed :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:46

Die van ons lopen ook los buiten, maar zij kunnen niet op straat.
Wij wonen in een rijhuis met tuin en langs onze tuin kunnen ze naar nog een paar tuinen of wat over daken struinen, ze eindigen echter overal op een hoge muur of achtergevel waardoor ze niet ver en zeker niet op straat kunnen.
Moest ik vlak bij een drukke weg wonen en mijn katten zouden daar terecht kunnen komen dan zou ik ze wel binnen houden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:05

als het echt poezen zijn zou ik ze eerst laten helpen voordat je aan buiten spelen denkt.
Daarnaast ben ik geen voorstander van met spatels katten van de weg te schrapen en hou ik teveel van mn beesten om ze naar buiten te laten maar dat is persoonlijk, je zou je dakterras kunnen afzetten als ren en ze daar veilig naar buiten kunnen laten?

Katten hoeven niet persé naar buiten, er leven genoeg katten op flats en binnenshuis. Als je maar zorgt voor voldoende afleiding en speelgoed, je een flinke krabpaal hebt en ze aandacht geeft als je thuis bent. Je kattenluik kun je gebruiken om ze op je dakterras te laten....

Katten weten niet wat auto's zijn en zeker jonge katten zijn niet zo snugger en plat zijn ze ook zo. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:15

@Cissy; ze zijn al geholpen :) Anders zouden ze niet naar buiten gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:19

mooi! maar dat had je er niet bij gezegd en aangezien ze pas ruim een half jaar oud zijn... :)
Hoe groot is je dakterras? er zijn hele mooie manieren om je terras af te zetten, kijk maar eens hier http://www.nettenlijn.nl/ voor inspiratie.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:21

Ze zijn ook twee weken geleden pas geholpen, dus had er ook niet aan gedacht om het erbij te zetten.

Dakterras is ongeveer 40 m2, bedankt, ga ik zeker even kijken!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:37

Ik heb 2.5 hectare, maar woon in een dorp. ik ben van mening dat je katten wel buiten kunt laten...maar in een afgeschermde tuin omdat:

1 ik wil niet dat mijn katten bij de buren overlast veroorzaken
2. ik wil niet dat iemand mijn katten iets aandoet (vanwege overlast of irritaties)
3. ik wil niet dat ze aangereden worden, ook al is het 30km zone...ze rijden daar toch veel harder.
4. ik weet graag waar al mijn dieren zijn, of het nu paarden, honden of konijnen zijn!

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:59

Ik woonde eerst ook in een dorp, tegenover een winkelcentrum en naast de weg (er werd niet heel hard gereden) en daar gingen ze gewoon naar buiten. En er is nooit wat gebeurd met de katten. En toen mijn ouders nog midden in amsterdam woonden gingen ze ook naar buiten...ook nooit een probleem.
En ik denk dat katten een veel leuker leven hebben als ze naar buiten mogen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:58

Ik woon ook in een echt dorp/gehucht (1900 inwoners of zo) en de weg voor mijn huis is 30 km zone maar tevens sluiproute, ze rijden hier gerust 120. Er komt regelmatig een motorrijder voorbij die je niet eens ziet zo hard gaat ie! Als ik die vent voor mn auto krijg...... }:) _-:(
Echt niet dat mijn katten naar buiten komen, ik heb hier al zoveel dode beesten van de weg geschraapt....

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:54

Hier mogen ze alleen in de tuin als ik erbij ben. De eerste 6 jaar van hun leven hebben ze op een flat gewoond en daarna zijn we naar hier verhuisd, ze zijn graag elke dag even buiten, maar ze mogen het alleen als ik erbij ben, ze talen tot nu toe nog niet naar de schutting gelukkig. Ze kennen geen verkeer en andere katten dus ik ben ook erg voorzichtig. Zielig vind ik het niet, ze kunnen door het hele huis, dus ruimte genoeg.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:53

Ik heb ook twee kittens van bijna een half jaar en een oude kat van 15. De oudste mag wel naar buiten omdat ze dat gewend is maar die komt de tuin haast niet uit.
De kleintjes mogen er echt niet uit. Afgelopen juli is er een andere kat hier vlak bij de deur doodgereden en ik wil zeker geen herhaling. Wij gaan in het voorjaar een grote ren maken zodat ze er dan gewoon uit kunnen.
Ook zou ik bang zijn dat 1 van de kittens ( brits korthaar) gestolen zou worden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:59

zonnebloem18 schreef:
Ik zou ze binnen houden en dan niet alleen vanwege de weg, maar ook het gevaar van andere mensen dus vergiftigingen enz. en de overlast die de kat zelf kan veroorzaken.

Mijn katten zullen alleen naar buiten gaan in een ren of afgesloten tuin de wereld zoals hij nu is is geen veilige plek meer voor katten.

Hier ben ik het mee eens. De mijne gaan ook niet naar buiten om die reden. (En Nuray van mij is een kruising Turkse Angora en zou gestolen kunnen worden )Heb wel een tuin en die wil ik nog een keer met gaas dichtmaken van boven dat ze wel vrij in de tuin kunnen lopen en anders idd een ren. Katten 'horen' eigenlijk buiten maar ik zou niet meer kunnen slapen van ongerustheid als ik dat zou doen. Ik moet gewoon altijd weten waar ze zijn, ze zijn mijn leven en ik wil ze graag zo lang mogelijk bij mij houden. Ze krijgen genoeg aandacht, ze spelen lekker, genoeg eten en drinken en krijgen knuffels genoeg. En ze zien er super uit.

Maar het is nog altijd jou beslissing. ;)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:06

Bij mijn vriend hebben ze ook katten en die mogen altijd naar buiten. Nou wonen hun ook in een vrijstaand huis waar de buren 100 meter verder op wonen. Ze wonen wel naast een drukke weg. Echter omdat hun een grote buitenbak hebben en een bosrand komen de katten zowaar niet vaak bij de weg.

Ik ben van mening dat een kat lekker naar buiten moet kunnen. Kun je hun dat niet geven, dan snap ik niet waarom je een kat neemt. Een kat in een ren ... echt waar, het moet niet gekker worden hoor. En een kat op een flat, hoe verzin je het! Ik kan daar echt met mijn hoofd niet bij.
Ik geloof voor de 100% dat jullie ze alle liefde geven die ze maar kunnen krijgen, maar mijn god, het kan ook te ver gaan hoor!

Bijvoorbeeld: je kiest er voor een raskat te kopen, lekker veel geld kwijt. Maar omdat die zo duur was is naar buiten gaan een NO GO. Kan die kat daar iets aan doen? Omdat jij bang bent je juweeltje kwijt te raken?

Dieren worden tegenwoordig zo vermenselijkt. Laat een dier een dier zijn, gun ze dat. Je kan ze nog zoveel liefde en aandacht geven, maar het blijven katten welke naar alle waarschijnlijkheid heerlijk vinden om de beentjes te strekken, achter vogeltjes aan te gaan en om lekker in de bosjes te kunnen scheiten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:12

Ik weet niet of dit het juiste topic is voor een discussie maar wat vind jij er verkeerd aan om katten binnen te houden? Omdat het dan niet echt kat kan zijn? En die van mij rennen ook door het huis hoor, kunnen socializen met elkaar en vertonen écht kattengedrag. Dus het is niet dat ze hun instincten vergeten ofzo. En ze komen alle 3 bij mij liggen, knorren van genot en zien er top uit? Wat is daar niet goed aan?

Vriendin van mij heeft haar katten ook buiten en ze is er al 2 kwijt aan een autobotsing...sorry maar dat wil ik mijn katten niet aandoen. :n Tevens woon ik in een redelijk rustige buurt maar wel met kinderen die graag andermans dieren pesten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:20

Ik zou ze wel naar buiten doen..
Maar je kan ze ook overdag buiten laten, en dan 's avonds en 's nachts binnen houden ivm. het drukke verkeer?