Ons konijn, een apart geval.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Ons konijn, een apart geval.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 13:17

Wij hebben sinds een paar maanden een paar konijnen.
Ze waren over het hek van de kinderboerderij gegooit en een vriendelijke jongen wist dat mijn zusje erg graag konijnen wilde.
Hij zei dat ze anders ingeslapen moesten worden, dus mijn moeder haalde ze binnen, we kregen er een hok bij.

Een paar weken geleden, toen ik de albino, de grootste van het stel, in het hok zette viel mij op dat ze zachtjes met haar hoofd 'nee schudde'.
Ik zei dit tegen mijn moeder en die zei dat ze een tick had, mischien wat met haar hersenen, maar niets aan te doen.
(Moeder is dierenartsassistente, het konijn lijkt er verder geen last van te hebben.)
Net keek ik naar buiten en zag dat ze achter het gaas lag te slapen, het andere konijn hing er nota bene overheen om te drinken!
Vreemd dacht ik, tot ik haar net plat zag liggen.
Ik denk nog, het zal toch niet zo zijn dat ik nu nog een dood konijn in de schuur kan gaan leggen.. :+
Dus ik mijn jas aangetrokken, doet het konijn haar ogen open(andere konijn hing er nog steeds overheen) en ze bewoog verder niet.
Ik heb haar opgepakt en even bekeken, ze bleef liggen tot ik haar vast had. Niets te zien,mooi warm buikje..

Ik denk toch echt dat ze een klap van de molen heeft gehad..
We gaan er verder niet mee naar de dierenarts, ze eet en drinkt normaal en reageert ook normaal verder.

We hebben haar gered van het spuitje, en zal blijven.
Ze mag bij de kippen als er een ren is, en zal zoals alle huisdieren tot de dood bij ons blijven, al zal ze mischien wat eerder gaan dan ze verdient.

DJZ
Blogger

Re: Ons konijn, een apart geval.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:24

Konijnen kunnen soms heel raar over elkaar heen liggen.

Had ik laatst ook met 1 van de konijnen. Normaal als ik de deur open doe, zitten ze met zijn allen al te wachten bij het gaas. Hij normaal gesproken ook, alleen die keer niet. Hij bleef heel erg in zich zelf gekeerd voor zich uit te staren. Een aai over zijn neus, wat hij heerlijk vind, had geen effect. Pakte ik hem op, begon hij eens 'wakker' te worden en om zich heen te kijken. Weer terug in het hok gezet en hij was weer de oude.

Volgens mij 'dromen' konijnen wel eens en zijn ze niet helemaal bij de les. En dan langzaam met het hoofdje van links naar rechts komt ook vaker voor :)

Je hoeft je geen zorgen te maken :P

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:26

zeker weten geen oor ontsteking? Ik heb mijn konijntje verloren (mn vorige) aan een kleine oor ontsteking, we waren er te laat bij omdat alles nog ok leek en opeens had ie geen evenwicht meer etc, dagen daarvoor heeft ie vaker gelegen op 1 kant, maar voor de rest niets.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 13:30

muiszje schreef:
zeker weten geen oor ontsteking? Ik heb mijn konijntje verloren (mn vorige) aan een kleine oor ontsteking, we waren er te laat bij omdat alles nog ok leek en opeens had ie geen evenwicht meer etc, dagen daarvoor heeft ie vaker gelegen op 1 kant, maar voor de rest niets.

Ik zal er mijn moeder naar laten kijken, het zou kunnen, het is een hangoor..
En sakkes, ik kijk nog even naar het konijn, zie ik een volierevogel op de pinda's zitten, kan niet goed zijn :+
(wij hebben geen voliere)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:04

Google eens op cuniculi...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:22

Zoals ik lees dus een wit konijn met rode ogen, dat heen en weer wiegen dat is zekeren. Ze kunnen slechter zien daardoor doen ze dit.
Konijnen kunnen soms heel diep slapen en niet doorhebben dat jij er aan komt pas bij volledig dus inderdaad aanraken/oppakken ontwaken. Allemaal normaal gedrag dus :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 15:13

annepanne schreef:

Zee eet en drinkt gewoon, zover ik kan zien heeft ze haar nek ook niet speciaal scheef.

Faniek schreef:
Zoals ik lees dus een wit konijn met rode ogen, dat heen en weer wiegen dat is zekeren. Ze kunnen slechter zien daardoor doen ze dit.
Konijnen kunnen soms heel diep slapen en niet doorhebben dat jij er aan komt pas bij volledig dus inderdaad aanraken/oppakken ontwaken. Allemaal normaal gedrag dus :)

Dat is een geruststelling:)
Van mij mag er een slotje op het topic.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:53

ik ga mee met faniek; heb er ook hier een gehad die door anderen was weggedaan vanwege het kopschudden zoals zij dat noemden...
was gewoon zekeren

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:08

galley schreef:
annepanne schreef:

Zee eet en drinkt gewoon, zover ik kan zien heeft ze haar nek ook niet speciaal scheef.

Maar dan ben je wel vast op de hoogte :D

Succes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:12

Sommige ratten met rode ogen zekeren ook.
Sommige doen dit echt heel extreem zodat ze hun gewicht van het ene voorpootje op het andere verplaatsen. Lijkt net op weven bij een paard. :') (al heeft dit natuurlijk een totaal andere oorzaak)

Er is een heel interessant artikel over hoe het komt dat ze beter zien door hun hoofd te bewegen, zal eens kijken of ik dat kan vinden.

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:27

Mijn konijn heeft dit ook gehad, bleek een hersenbloeding te zijn. Kon medicijnen kopen maar konijn was niet tam en was volledig verlamt in ene keer dus hebben dr in laten slapen. Zou zeker naar de DA gaan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:03

Mers schreef:
Mijn konijn heeft dit ook gehad, bleek een hersenbloeding te zijn. Kon medicijnen kopen maar konijn was niet tam en was volledig verlamt in ene keer dus hebben dr in laten slapen. Zou zeker naar de DA gaan.

We hebben het dier gekregen en mijn moeder heeft de mentaliteit zolang ze het doet doet ze het(tenzei er natuurlijk iets ernstigs aan de hand is wat we kunnen zien), naar de dierenarts gaan voor een hersenbloeding lijkt me ook niet echt passen bij de reacties die ik net heb gehad. Die verklaren het schudden namenlijk..

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:37

Ik had een pooltje met rode ogen en die schudde ook steeds heen en weer. Nooit mee naar de dierenarts geweest, want hij was goed levendig met een behoorlijke eetlust.
Hij was ongeveer 10 jaar geworden.

Wij waren ervan overtuigd dat hij een soort van "geestelijke handicap" had, maar nu de theorie met het zicht voorbij komt, kan dit natuurlijk ook de oorzaak zijn.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:24

Mers schreef:

Dat is dan ook absoluut wat anders dan een konijn wat anders geweest dan een konijn wat zekert. Nee, naar de DA hiermee gaan is niet nodig, is alleen extra stress.