HCM (hypertrofische cardiomyopathie) bij katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

HCM (hypertrofische cardiomyopathie) bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 09:57

Bij onze poes Sammie (eigenlijk de kat van mijn ouders) is hypertrofische cardiomyopathie vastgesteld. Ze heeft geen symptomen of klachten, de dierenarts kwam er bij toeval achter tijdens de jaarlijkse enting dat ze een hartruis had en heeft ons doorverwezen naar een andere kliniek voor een echo.

Vandaag zou mijn moeder meer te horen krijgen via de dierenarts en ze gaat medicijnen krijgen.
Sammie is nu 7 jaar en heeft in tegenstelling tot onze katers echt nooit iets gemankeerd. Bij de laatste controle bleek ze ook 2 rotte kiesjes te hebben die er eigenlijk uit moeten, maar ik begreep dat narcose niet zonder risico is bij katten met HCM.

Is hier iemand die een kat heeft (gehad) met HCM? Wat kun je nou verwachten qua levensverwachting en wat kun je nog meer doen buiten de medicijnen om? (zal de dierenarts waarschijnlijk ook wel vertellen..)

MamaMiesje

Re: HCM (hypertrofische cardiomyopathie) bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:59

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:08

Rotte kiezen kunnen voor hartproblemen zorgendaar bacterieen hiervan in de bloedbaan komen en schade aan hart en/of nieren geven.

Met de narcose tegenwoordig is het risico bij een OP zeer laag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:27

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:34

Aangrijpend verhaal, Cis.

Enorm goed wat die vrouw allemaal doet en gedaan heeft.
HCM is een akelige erfelijke ziekte, en helaas vertikken veel fokkers het om erop te testen :x

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:41

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 12:58

Bedankt voor alle links, zeker erg goed wat die vrouw heeft gedaan. Als ik het zo lees is het dus nauwelijks te voorspellen hoe de prognose is.
Sammie is overigens een gewone huiskat, geen idee of het bij haar in de familie zit eigenlijk, ik heb daar nooit iets over gehoord maar ken ook alleen de eigenaar van haar moeder.

De dierenarts wil de kiesjes ook zeker wel gaan trekken, maar wilde eerst de hartecho afwachten. Ik denk dat mijn moeder vandaag ook wel zal horen hoe ze dat dan gaan doen, want de kiesjes moeten er inderdaad wel uit.

Ik lees dat stress niet goed is voor katten met HCM, helaas is Sammie echt een stresskip.. Ze is doodsbang voor harde geluiden/onweer/vuurwerk etc. en is regelmatig in strijd met een van onze andere 2 katten. 's nachts houden we ze al gescheiden door de ander in de schuur te laten en overdag is hij vaak buiten, maar op de momenten dat ze beide binnen zijn zal dat toch af en toe wat stress opleveren voor haar..