Hondje plast in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Hondje plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:55

Sinds ongeveer een weekje plast mijn Jack Russel reu (13 jaar) af en toe in huis. Steeds onder, of net na wij aan het eten zijn. Het is niet iedere dag, maar 2 dagen wel 1 dag niet.
Hij is dan ongeveer 2 uur daarvoor uit geweest. Het is geen hele grote plas. En normaal geeft hij het aan als hij moet plassen.

Net zaten wij te eten en toen stond hij te bibberen, ik riep hem naar me toe en kriebelde hem even achter de oren. Toen ik daarmee stopte liep hij weg en ging plassen. De vorige keren heb ik het niet zien gebeuren, of zag ik het pas terwijl hij bezig was.
Ik heb dit gedrag verder genegeerd en ben het op gaan ruimen toen hij aan het eten was (ze krijgen altijd eten als wij klaar zijn met eten).

Zijn bloed is in oktober helemaal nagekeken, omdat hij toen aan kanker is geopereerd, dit was toen helemaal goed.
Hij vind het op het moment absoluut niet leuk om te wandelen buiten met de sneeuw, hij gaat alleen mee als hij zijn jasje aan heeft. Gisteren heeft mijn man hem zelfs na 10 minuten lopen opgehaald omdat hij in staking ging, en gisteren heeft hij niet geplast in huis. Vandaag is hij weer een uur mee geweest, maar vooral in het begin liep hij erg te mokken, later ging het wel weer.

Ook hebben we sinds vorige week zaterdag een nieuw katje erbij. We hebben altijd al katten bij hem gehad en hij reageert niet anders op deze als op de anderen.

Ik vind het erg moeilijk waar dit door kan komen, hebben jullie een idee of tips?

noekje

Re: Hondje plast in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:58

Het kan ook uit ouderdom komen, dan wordt de blaasspier zwakker en kunnen ze het soms niet inhouden. Dat heeft onze herder van 10 jaar ook. Hiervoor hebben wij bij de dierenarts medicijnen gekregen en sindsdien houdt ze het helemaal droog!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:03

Daar heb ik idd ook al aan zitten denken. Maar ik vind het wel vreemd dat het steeds rond etenstijd is, en de nacht komt hij wel netjes door.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:11

TinkerTreas schreef:
Daar heb ik idd ook al aan zitten denken. Maar ik vind het wel vreemd dat het steeds rond etenstijd is, en de nacht komt hij wel netjes door.

Ja dat vind ik inderdaad ook erg vreemd.. Misschien kan jij of je man een kwartiertje voor het eten hem nog even uitlaten zodat hij nog een plasje kan doen?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:18

Kan ook blaasontseking zijn.
zijn het vaak kleine plasje? En hoe plast hij buiten, veel kleine plasjes of een grote plas?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:19

waar is die nieuwe kat als jullie eten?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:22

Mijn 13 jarige husky is wegens lichamelijke klachten wat incontinent geworden, hij stond vaak al etende te plassen en als hij diep slaapt dan laat hij ook alles lopen.

Nu zet ik hem voor het eten even in de tuin voor een plas en als hij zijn bak leeg heeft dan gaat hij weer de tuin in voor een plas.
Tot nu toe geen eten/plas ongelukjes meer.

Het kan zijn dat hij blij word omdat hij eten krijgt en daardoor zijn blaasspieren niet meer zo onder controle heeft.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:28

@janet: het is een keer per dag of een keer per 2 dagen een kleine plas in huis, dus blaasontsteking verwacht ik niet.

@Lynn_Nikita: De kat lag vandaag in z'n hangmatje, de vorige dagen ook denk ik. Hij was iig niet bij ons of bij de eettafel in de buurt.

Zou het ermee te maken kunnen hebben dat het buiten zo koud is? Dat hij daar toch last van krijgt?
De dagen dat hij in huis heeft geplast is hij elke keer mee geweest voor een redelijke wandeling. De dagen dat hij een korte wandeling heeft gedaan heeft hij niet geplast....