Honden rennen het ijs op, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Honden rennen het ijs op, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:24

We hebben hier een probleem..
Wij wonen aan het water beter gezegd aan de loosdrechtse plassen.
We hebben 5 honden.
Lilo
Stich
Bo
Boyke
en Henk.

Het probleem is dat we ze uitlaten in de tuin.
Maar als er mensen aan komen springen ze het ijs op.
Dit vind ik opzich nog geen eens zo heel erg, maar Lilo heeft een apart verleden.
Ze is totaal niet vriendelijk naar vreemden en andere honden.
Ik hou echt me hart vast want een andere hond grijpt ze gelijk, mensen doet ze niet zoveel zolang ze maar niet aan der zitten.
Boyke is ontzettend eigenwijs en luisterd niet hij is ook erg dominand naar andere honden toe en valt de schaatsers ''lastig'' rent mee met de schaatsers en loopt maar te blaffen. dit oogt voor mensen heel intiemiderend waardoor de schaatsers vaak harder weg schaaten en ik steeds moet vragen of ze even terug willen schaatsen omdat ik hem anders niet te pakken krijg.

Aan de lijn uitlaten is geen optie ze doen gewoon simpel weg niks. ze doen het dan liever in huis.

Afzetten langs de water lijn kan niet inverband met de steiger we hebben ook al zoon soort konijnen ren idee gemaakt maar Lilo springt makkelijk 1m a 1,10 weg dus daar heeft ze ook totaal geen moeite mee..

Ik moet er niet aan denken dat ze zo dra het gaat dooien onder het ijs komen...
Wie heeft er tips?

Nikka

Re: Honden rennen het ijs op, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:26

Ik had er een die met deze tijd achter de konijnen aan over de sloot ging (wij hebben een sloot rondom ons terrein). Die ging in deze tijd gewoon aan de longe vast buiten als ik buiten bezig was. Hij droeg dan wel een tuigje.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:30

Ja dat is misschien wel een optie maar als ik ze alle 4 (Henk is nog een pup en chiuaua die laten we met dit weer zo min mogelijk buiten) aan een longe moet leggen.. heb ik het idee dat ik constant de draden uit elkaar moet halen..

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:44

Per 2 "uitlaten" in de tuin? Zodat je ze in de gaten kunt houden en op tijd terug kunt roepen? Of dan aan de lange lijn, bij twee is dat wat handzamer.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:46

Ijs kapot maken?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:47

Beetje lastig aan de Loosdrechtse plassen denk ik, en het vriest zo weer dicht

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:27

Misschien erg kort door de bocht maar niet meer in de tuin uitlaten.
Gewoon de honden 1 voor 1 uitlaten aan de riem en dat om de paar uur,ja er gaat wel tijd in zitten :P en verder een flinke basiscursus zodat ze wel naar je luisteren en aangelijnd kunnen lopen en los terug komen.
Dit kan zo niet voor je het weet gebeuren er echt ongelukken.
Veel succes dat zal je nodig hebben, en een flink portie doorzettingsvermogen ,en tijd niet te vergeten

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:58

Ik zou inderdaad het ijs kapot maken aan de rand van jullie tuin. Een andere optie zit er denk ik niet in. Of inderdaad niet meer in de tuin, maar ik denk niet dat dat is wat jij wil horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 08:51

gaby12 schreef:
Misschien erg kort door de bocht maar niet meer in de tuin uitlaten.
Gewoon de honden 1 voor 1 uitlaten aan de riem en dat om de paar uur,ja er gaat wel tijd in zitten :P en verder een flinke basiscursus zodat ze wel naar je luisteren en aangelijnd kunnen lopen en los terug komen.
Dit kan zo niet voor je het weet gebeuren er echt ongelukken.
Veel succes dat zal je nodig hebben, en een flink portie doorzettingsvermogen ,en tijd niet te vergeten

Zou ik ook denken. Opvoeden je hondjes! :j

Veel beter voor hen en voor jou.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 08:59

Pet safe onzichtbare omheining: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... egorie/424
Zal niet goedkoop zijn met 5 honden, want je hebt 5 halsbanden met transmitters nodig, maar zo is je steiger bereikbaar én blijven je honden in te tuin.

Daarnaast is opvoeden wel een betere lange termijnoplossing...

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 09:30

Bedankt voor alle reacties. We laten ze nu al uit aan de lijn met een lange lijn doen ze gelukkig wel hun behoeftes.
Ijs stuk maken ga ik niet doen Lilo is al een keer bijna vedronken omdat ze dacht dat ze er op kon maar het niet sterk genoeg was.
Over de cursus. ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. veder is Bo al 9 jaar oud en luistert hij wel naar ze naam. Stich is 7 en Lilo is 4 ze luisteren wel maar bij het zien van vogels,honden en andere dieren verliesen ze gewoon hun concentratie en zijn ze weg. Boyke is 1 jaar oud en gewoon kort weg strond eigenwijs hier zou een cursus wel goed voor zijn, maar ik kan het niet met hem doen echt geen tijd voor tevens is het ook niet mijn hond maar die van me ouders. Henk is pas 8 weken maar die luistert nu eigenlijk wel al erg goed.

Bo is een Franse bulldog.
Lilo en Sitch zijn jack russels.
Boyke een yorkshire terrier.
en Henk een chiauau.

@Ibbel jou tip vind ik wel handig van die omheining ga ik even wat meer info over in winnen.

Het probleem is alleen s'winters de rest van het jaar hebben wij helemaal geen problemen met de beesjes.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:18

Het zijn stuk voor stuk niet de makkelijkste honden kwa gedrag en opvoeding,maar dat neemt niet weg dat ze hoe dan ook moeten worden opgevoed hoeveel tijd dit ook vergt.
Dat je wel tijd hebt voor 4 honden dan, met zoveel energie sorry voor mijn opmerking hoor maar dat is mijn mening bezint eer ge begint en zeker aan zoveel honden als je maar zo weinig tijd hebt.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:01

Wij hebben hetzelfde probleem. Wij hebben een hele grote tuin waar onze hond (Cairn Terrier) altijd losloopt. Maar nu gaat hij over het ijs en kan hij dus niet los. Wij hebben al meedere cursussen gedaan, heel veel tijd erin gestoken maar het leren niet weg te lopen als hij een haas ziet, of een kip of iets dergelijks is gewoon bijna onmogelijk. Zolang hij niet weg kan, de rest van het jaar dus :P als er geen ijs ligt, is hij super braaf, kan hij alle basiscommando's en weet hij precies wat hij niet en wel mag. Voor sommige honden is het afleren van het weglopen en dus af gaan op het jagersinstict heel erg moeilijk. Dus om meteen te roepen dat de honden niet zijn opgevoed vind ik een beetje kort door de bocht. (Hoewel achter schaatsers aan jagen ;) ) Wij laten onze hond nu gewoon uit, aan de lijn.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:54

Krips schreef:
Wij hebben hetzelfde probleem. Wij hebben een hele grote tuin waar onze hond (Cairn Terrier) altijd losloopt. Maar nu gaat hij over het ijs en kan hij dus niet los. Wij hebben al meedere cursussen gedaan, heel veel tijd erin gestoken maar het leren niet weg te lopen als hij een haas ziet, of een kip of iets dergelijks is gewoon bijna onmogelijk. Zolang hij niet weg kan, de rest van het jaar dus :P als er geen ijs ligt, is hij super braaf, kan hij alle basiscommando's en weet hij precies wat hij niet en wel mag. Voor sommige honden is het afleren van het weglopen en dus af gaan op het jagersinstict heel erg moeilijk. Dus om meteen te roepen dat de honden niet zijn opgevoed vind ik een beetje kort door de bocht. (Hoewel achter schaatsers aan jagen ;) ) Wij laten onze hond nu gewoon uit, aan de lijn.

Ik zei al dat het kort door de bocht was in mijn bericht,maar jij hebt wel tijd en energie in je hond gestoken,maar wat ik bedoel is dat TS 4 honden heeft en dat die geen van allen ook maar enige basis vorming hebben gehad omdat ze daar geen tijd voor heeft.(zegt ze zelf kijk hierboven)
En achter een konijn e.d. aan rennen ja dat kan je erg moeilijk afleren ;) maar achter schaatsers aan ;( je moet er maar een bij hebben die van zich af schopt, moet ik toch niet aan denken met die ijzers :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:04

gaby12 schreef:
Het zijn stuk voor stuk niet de makkelijkste honden kwa gedrag en opvoeding,maar dat neemt niet weg dat ze hoe dan ook moeten worden opgevoed hoeveel tijd dit ook vergt.
Dat je wel tijd hebt voor 4 honden dan, met zoveel energie sorry voor mijn opmerking hoor maar dat is mijn mening bezint eer ge begint en zeker aan zoveel honden als je maar zo weinig tijd hebt.

Zo denk ik er eerlijk gezegd ook over.

Als je niet de tijd hebt om ze allemaal netjes op te voeden, heb je ook de tijd niet voor ze.

Luisteren tot hun concentratie weg is, is bij mij geen luisteren. Dan zorg je dat die concentratieboog langer wordt.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:04

Wij hebben drie hondjes, 2 mopshondjes en een beagle. De beagle heeft 2 diplomas, maar luisterd voor geen meter!!!

Ik ga vanaf volgende week met onze pup naar cursus. Onze andere mops hebben we geen cursus mee gedaan, en laat die nou het beste luisteren van alle drie..oke, tov pup niet eerlijk, die moet alles nog leren..

Kan je geen hekje maken aan het einde van de tuin. Desnoods tijdelijk met schapengaas en paaltjes, is ook niet zo heel duur. Al is het ws wel een kunst om nu paaltjes de grond in te krijgen.

Ik zou een omheining maken.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 00:11

@Gaby12 daar ben ik het mee een Maar, ik ben net 17 (gisteren geworden) woon bij me ouders en heb mijn hond Lilo gekregen.

@Krips Bedankt, ik wil net zeggen zodra de honden nergens heen kunnen zijn ze echt top honden. Lilo kent vele commando's en voert die ook goed en geconsentreerd uit maar vogel of haas en ze is weg.

@Gaby12 Lilo en Bo hebben zekker wel basis trainingen gehad. Stich beheerst veder ook gewoon zit,af,blijf, hier en mand. alleen de laatste 2 kennen geen commando's dit omdat ik er geen tijd voor heb en de honden van mijn ouders zijn.

@Ukoldaatje bedankt :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:18

Lopen op het ijs is trouwens ook best gevaarlijk voor honden. Ze kunnen niet inschatten hoe dik het is en zakken er dus zo doorheen(en onder) en ze kunnen heel makkelijk hun gewrichten beschadigen door het glijden(Zo heeft onze DA het igg uitgelegd). Zou het ijs toch gewoon kapot maken of een (tijdelijke) afrastering regelen.

Je kan ook hulp zoeken met training of ze met dit weer op een andere manier uitlaten.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 09:31

Nou ze hebben eindelijk door dat ze aan de lijn ook hun behoeftes kunnen doen.. Dus dit is nu de manier van uitlaten. van de zomer gaan we waarschijnlijk zoon onzichtbare omheing plaatsen maar aangezien die kastjes in gegraven moeten worden en dat nu niet lukt wachten we daar nog mee.
De reden dat ik het ijs niet stuk maak is omdat ze het nu ''gewend'' zijn en der dan zo dadelijk 1 op springt die door heeft dat het niet kan. Veder het vriest nog dus vriest weer net zo snel dicht. En wij vinden het schaatsen ook erg leuk ;)

Ik ben geholpen, bedankt voor alle goede tips.

Nog even over het ''luisteren'' van mijn honden op dit moment werk ik en volg ik school ik heb dus geen tijd om de honden die officeel van mijn ouders zijn op te voeden. Dit heeft niks te maken met als je geen tijd hebt moet je geen hond nemen. want me moeder werkt niet en is de hele dag (buiten boodschappen doen en andere afspraken) thuis. Over het luisteren wil ik dus veder ook geen commentaar ik weet dat ze beter op cursus kunnen gaan maar dat doe ik niet. als er nog mensen zijn die hierop willen reageren mag dat via pb.
Niet aanvallend bedoeld jullie bedoelen het goed :)