Kat ontwormen --- Help

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Kat ontwormen --- Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 12:56

Ik heb al even gezocht via de zoekfunctie maar ik kon zo niks vinden.

Gisteren al mijn moed bij elkaar geraapt en een poging gewaagd de kat te ontwormen, dit was eerder al een drama, maar toen was ze nog kleiner en lang zo sterk niet :+
Het is gisteren dus niet gelukt :+ Heb jammerlijk verloren van een beestje dat 10 keer zo klein is dan ik ben :+

Maar goed ik heb het volgende gedaan.
Pilletje gepakt, gewacht tot de kat in een diepe slaap was en niet te snel zou reageren. Op de knieën gaan zitten en kat tussen mijn benen geklemd. Bekkie open pilletje er in, halsje wrijven. Nou klaar :j dacht ik :7 Ze spuugde het weer uit dus opnieuw, maar ondertussen was mevrouw zo vreselijk boos dat ze agressief werd en ze eigenlijk in mijn eentje niet meer te houden. Kaken op elkaar klemmen dus had twee handen nodig om bekkie open te krijgen. Maar ze draait zich dan om zodat ze helemaal vast tussen mijn benen ligt :+ Vriendlief had ondertussen haar voorpootjes al vast, maar nog niet :n Dus eetlepel gepakt, (tegen beter weten in :') ) vla er op, pilletje er in :j Vla werd natuurlijk opgegeten, maar pilletje blijft liggen. Pilletje was ondertussen al helemaal uit elkaar gevallen en niet meer op te pakken.

Ik had ook nog poeder, dus dat ik haar bakje gedaan met een beetje vla :j Vervolgens heeft ze de hele dag honger gehad denk ik want ze liep er met een grote boog omheen. Op een gegeven moment moet ze wel honger krijgen dacht ik, maar het werd hem echt niet. Ze trok haar neus er voor op, terwijl ze normaal een moord doet voor een beetje vla :j :+

Ik moet nog met haar naar de DA dus dan laat ik haar daar gewoon ontwormen, maar misschien heeft één van jullie de gouden tip om het toch zelf te doen. Ik zie het namelijk niet zitten om voor dit elke keer met haar naar de DA te gaan.

Begrijp me niet verkeerd.... ik heb altijd al katten gehad en maar dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt :n Het lukt gewoon echt niet :n Zelfs niet met z'm tweeën :+
maar ze komt steeds meer een beetje buiten op het moment, dus ontwormen moet nu gewoon echt wel weer :j

Dus kom maar door met de tips :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:57

Neem toch gewoon de Profender spot on. Deze druppel je in de nek en klaar is kees. :D

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:00

Leverpastei. Even met je duim door het kuipje. Pilletje er in verstoppen en aan de kat geven. Desnoods pilletje in 2en breken( kan met een pillensnijder) en in 2 keer geven.
Heb ook van die drama katten. Nu is het geen probleem ik hou ze lekker voor de gek

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:01

bij de da een pilleschieter halen
is soort klein tangetje uiteinde kan je pilletje doen en zo goed achterin der bekkie doen loslaten bekkie dicht en meestal slikken ze dan meteen omdat je hem dan ver genoeg erin kan doen

nog een ander iets. stuk worst pakken iets wat heel sterk ruikt en daar half pilletje ofzo indoen. volgende stukkie nog klein stukje indoen

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:03

Mijn kat weigert ook pilletjes ook als ik het door het voor doe en ze fijn prak dan eet ze gewoon niet.
Pipetjes tegen wormen gaat ook niet want dan gaat het kitten haar nek wassen waardoor het kitten weer misselijk wordt.
Dus wat ik nu heb ik een ontwormingsspuit voor katten.
Niet druk doen of gaan dwingen want dan raken ze alleen maar gestresd.
Gewoon rustig erbij gaan zitten losjes vast houden spuit in de mond en hup erin spuiten.

Al geef ik mijn kat een biefstuk en versnipper ik het pilletje erin ze weigert en dan moet je ook niet gaan dwingen maar gewoon overstappen op ontwormingspipeten og een ontwormingsspuit.

(mijn kat was vroeger bang voor pipeten omdat mijn moeder haar in de wurg greep nam en dat arme beest geen beweging meer kon maken nu ik uit huis ben en het zelf doe ligt ze vaak op de bank en dan knijp ik gewoon rustig de pipet leeg zonder haar vast te houden ofzo en ze blijft gewoon liggen het gaat erom hoe je er zelf mee om gaat)
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 11-01-10 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:04

Vlees helpt in sommige gevallen.

Maar lang niet altijd.

Ik heb ook 2 hele moeilijke katten mbt pillen geven.
Zodra ze weten dat ik dat ga doen, beginnen ze letterlijk te jammeren en gillen :')

Maar ik blijf gewoon rustig, sluit ze in een kamer op, en pak ze bij nekvel, kopje naar achteren, even met een vinger in de mondhoek, pilletje erin schieten, en wrijven over keel tot poes slikt.

Als je met de andere hand het vel goed vast hebt en kat iets omhoog houd, en heel snel werkt, moet dat lukken :D

Lukt dat niet, dan zou je de handoek methode moeten doen, komt op hetzelfde neer, alleen wikkel je een handoek zodanig om kat heen dat kat zijn pootjes niet meer kan bewegen.

Zo moest ik bij een kater altijd bloedtrekken voor de tests... was echt een wilde.
Pillen erin ging op de eerste methode die ik noemde.

Maar ik ben er gewoon heel erg vlug in denk ik :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:09

Vlees e.d. helpt niet want dat laat ze gewoon staan dan.
Ik heb haar met in hand vast in het nekvel en verder kan ze ook nergens heen, maar ze klemt zo hard haar kaken op elkaar dat ik niet met 1 vinger haar bekkie openkrijg :+
Tip van de handdoek kreeg ik ook al die ga ik nog eens proberen :+ Maar goed het was mijn laatste pilletje dus de volgende krijgt ze gewoon bij de DA :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:10

Dit was bij mij ook elke keer weer een ramp!
Tegenwoordig haal ik bij de DA druppeltjes voor in de nek.
Deze hoef je maar 1x per half jaar te geven en beschermt tegen alle wormensoorten.

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:10

Wij hebben dus ook zo'n rampkat. Heb zelf heel veel ervaring met alle soorten dieren ontwormen, maar bij deze kat lukt het echt niet met pilletjes. Ze is ook te slim om zich te laten foppen met leverpastei enz.
Dus hier ook iemand die helemaal gelukkig is met de druppeltjes die ze bij de dierenarts hebben om te ontwormen. Ofschoon dan nog iemand de kat in de houdgreep moet houden zodat ik kan druppelen.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:11

Warom gebruik je geen pasta dan?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:12

Druppelen kan ik nog net zelf. Ik wacht gewoon tot dat ze lekker ligt te soezen, als ze druk aan het spelen is hoef ik het echt niet te proberen :+
en dan aai ik haar enzo en dan ineens heeft ze wat druppeltjes in de nek en dan wordt ze pas boos :+ Maar goed dan is het al te laat :+

MaartjeEsra

Re: Kat ontwormen --- Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:18

Ik gebruik ook altijd de pipetjes in de nek, zowel voor ontwormen als voor ontvlooien. Kat gewoon even stevig vastpakken, pipetje leegspuiten en klaar. En even inj de gaten houden dat ze niet bij elkaar het nekje gaan likken o.i.d. maar dat doen onze katten nooit. Ik vind dit echt ideaal en ga nooit meer lopen klooien met pilletjes, dat vond ik echt een drama.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:18

pilletje met een pincette vasthouden, dan kan je wel tussen de tanden zonder de gebruikelijk oorlogswonden, bovendien kan je het dan ver genoeg naar achteren in de keel duwen zodat poeslief nie anders kan dan het inslikken of gaan braken. Zo heeft mijn DA het me geleerd (nadat ik twee mooi gaatjes door m'n vingernagels had door die kleine scherpe tandjes)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:23

Ik heb ook zo'n ramp-geval! Heb het ook met pasta geprobeerd (een soort paarden wormenkuur, maar dan voor katten) en nadat de pasta echt overal zat, behalve in de kat (= op mijn broek, op de keukenkastjes, de vloer, de muur en door de hele kamer, omdat ie al uit-spugend wegrende) heb ik het opgegeven! Ik ga uiteindelijk toch maar naar de dierenarts en dan blijft poeslief heel braaf zitten en slikt gewillig het pilletje in! :( Het probleem is ook nog eens dat hij 6 kilo weegt, dus best wel veel moet hebben en daar gaat het meestal mis, want dan duurt het te lang!

Helpen die pipetten tegen alle wormen?

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:24

Als je poeder hebt en je mengt dat met smeerworst. En als je dat dan op haar bef smeert. Dan voelt ze zich vies en zal ze zich schoon likken. Heb er zelf geen ervaring mee, maar heb het wel al vaker gehoord.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 13:24

Ik wist niet dat die pipetjes er waren dus dat moet ik maar eens gaan kopen :j
Pilletjes zijn nu op :+ Dus ze moet nog even een paar dagen wachten.

Nou ze heeft me niet gebeten :+ Wilde ze wel graag maar ik was sneller :+ Ze heeft met een nagel van haar voorpoot vastgezeten in mijn vinger *HEEL ERG AUW*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:49

Hoe geef ik mijn kat een pil
Een korte handleiding in 15 stappen.

1. Pak uw kat op en leg hem in de ronding van uw arm alsof u een baby vasthoudt. Zet uw rechter wijsvinger en duim aan beide zijden van het snoetje van de kat en oefen voorzichtig wat druk uit terwijl u de pil in andere hand gereed houdt. Zodra uw kat het bekje opent gooit u de pil naar binnen en geeft u de kat de gelegenheid om te slikken.
2. Zoek de pil op de vloer en haal de kat achter de bank vandaan. Leg de kat opnieuw in de ronding van uw arm en herhaal het proces.
3. Haal de kat van de slaapkamer en gooi de inmiddels vies en vochtig geworden pil weg.
4. Neem een nieuwe pil uit het doosje, pak de kat weer in uw arm terwijl u beide voorpoten stevig vasthoudt. Duw de kaken van elkaar en duw de pil naar binnen met de rechter wijsvinger. Houdt het bekje tenminste tien tellen dicht.
5. Vis de pil uit het aquarium en haal de kat van de bovenkant van de kast. Roep uw echtgenoot uit de tuin.
6. Kniel op de vloer en dwing uw kat tussen uw knieën, neem de pootjes in een ferme greep. Negeer het lage gebrom. Laat uw partner het kopje stevig vasthouden en dwing met een houten liniaal de bek open. Gooi de pil via de liniaal naar binnen en wrijf de kattenkeel stevig om het slikken te stimuleren.
7. Haal uw kat van de gordijnrail en neem een nieuwe pil uit het doosje. Maak een notitie om een nieuwe liniaal te kopen en de gordijnen te laten repareren. Veeg de kapotte beeldjes en vaasjes aan de kant om later op te ruimen of eventueel te lijmen.
8. Draai uw kat in een grote handdoek en laat uw partner op de kat liggen, zodanig dat net de kattenkop zichtbaar is van onder zijn oksel. Zuig de pil met een rietje op en forceer de bek open. Blaas de pil door het rietje in de kattenkeel.
9. Controleer de bijsluiter om zeker te zijn dat deze pillen onschadelijk zijn voor mensen en neem een biertje om de smaak weg te spoelen. Ontsmet de arm van uw partner en doe er een verband om. Verwijder de bloedvlekken uit de vloerbedekking.
10. Haal uw kat van de schuur van de buurman. Pak een nieuwe pil en neem nog een biertje. Zet uw kat in het keukenkastje zodanig dat het kattenkopje net naar buiten steekt. Forceer de bek open en schiet de pil naar binnen met een elastiekje.
11. Haal de schroevendraaier uit de garage en hang het deurtje van de keukenkast weer terug in zijn scharnieren. Zoek de whiskyfles. Neem een flinke teug en leg een koud whiskykompres op uw wangen om te ontsmetten. Controleer of uw tetanus injectie nog geldig is. Gooi uw gerafelde trui weg en trek een nieuwe aan.
12. Bel de brandweer om de kat uit de boom te halen. Maak uw verontschuldiging bij de buurman die, terwijl hij uw kat ontweek door zijn eigen schutting reed. Neem de laatste pil uit het doosje.
13. Tape de beide voorpoten van het ettertje tezamen helemaal in en bind hem stevig aan de poot van de eettafel. Pak uw zware werkhandschoenen en trek deze aan. Duw de pil naar binnen en een stuk vlees erachteraan. Pak vervolgens een glas water. Houd de kop van het huftertje verticaal en giet het water naar binnen om hem zo te dwingen te slikken.
14. Neem het laatste beetje whisky, vraag uw partner u naar de eerste hulp te rijden. Laat daar uw vingers en onderarm hechten en de restanten van de pil uit uw rechteroog verwijderen. Bel onderweg naar huis de meubelzaak om een nieuwe eettafel te bestellen.
15. Bel het dierenasiel of ze een gemuteerde hellekat willen ophalen en informeer bij de dierenwinkel of ze hamstertjes hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:50

En dan nu serieus: stronghold in de nek werkt idd heel fijn, geen gevechten meer, en bovendien een werkzame stof waar (nog) geen resistentie tegen is.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:37

:') Nou bij de eerste regel ben ik al gestopt heb wel nog mijn vriend even gevraagt ook te helpen maar het lukt toen ook niet. Toen ze idd begon te brommen heb ik het maar gelaten voor wat het is :+

Maar kun je dat spul bij de dierenspeciaalzaak halen of bij de DA?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:40

dat kun je bij de DA haalen ik zou zowiesoo geen ontworming halen bij de dierenwinkel.
daar verkopen ze namelijk de middelen waar al een resistentie tegen ontwikkeld is

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:43

Ik haal het ook altijd bij de DA hoor :j maar was gewoon even nieuwsgierig :j
Deze week ga ik nog met haar naar de DA voor haar tanden (hahaah ze is zo grappig, ze heeft namelijk nog steeds geen grote "slachttanden" aan de bovenkant, vandaar dat bijten ook niet veel pijn doet :+, maar ze lijkt nu wel iemand zonder bovengebit in :') ) en dan ga ik dat direct even vragen.
Dat wordt het volgende gevecht haha, naar de DA.

Ze is verder echt een kroelkat, maar kom niet met vreemde dingen aan want dan veranderd ze in een Cat from Hell }:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:05

Ibbel schreef:
En dan nu serieus: stronghold in de nek werkt idd heel fijn, geen gevechten meer, en bovendien een werkzame stof waar (nog) geen resistentie tegen is.

Stronghold werkt volgens mij alleen niet tegen lintwormen, dara heb je bjv Milbamax voor nodig. Dat is dan wel weer een pil..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:04

neem in ieder geval gaan Exil ontwormpasta als je toch pasta besluit te gaan halen, dat is troep. Milbemax is stukken beter (die is er ook in pasta). Je hebt ook nog Flubenol pilletjes waarvan ze beweren dat je kat m zo op eet, ik heb ze nog niet geprobeerd :)

Pillen geven gaat hier ook heel makkelijk, duurt 3 seconden en weg is de pil (in de kat en niet op dr grond! ;) ) Het is een soort handigheid die je moet hebben, ik klem ze altijd naast me op de bank onder mn linkerarm met hun billen tegen de achterkant van de leuning, hou dan het bekkie open met mn linkerhand (aan beide zijden van het bekkie klemmen zodat de kaken open gaan en even helpen met mn rechterhand zodat ze niet bijten) en met de rechter gooi ik de pil achter in hun keel, ze slikken een keer en gaan weer hun ding doen. Piece of cake!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:06

Ik ga altijd op m'n knieën zitten, kat tussen m'n benen en voeten tegen elkaar. En dan goed met je billen tegen de grond aan houden. Hier werkt het, wij hebben ook zo'n rampenkat lopen en de lieve aanpak heb ik al jaren geleden opgegeven.

Vind het toch vreemd dat die katten nooit bij mij komen liggen O:)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 23:08

bij beide katten stop ik zo een pilletje in. geen probleem!

doe het hetzelfde als op de manier van lixMD