Iemand verstand van geitjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ZiekieLove

Iemand verstand van geitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 17:08

Hej, weet neit of het hier goed staat en of het hier MAG staan, zo neit dan hoor ik het wel even;)
maar wil het hier toch even vragen, met de hoop dat iemand er wat vanaf weet...(A)

wij hebben een geitje van 7 maanden die afgelopen week totaal zichzelf neit is..
ze had diarree, de oude eigenaar heeft haar ontwormt en zei dat het dan goed meost komen, maar wij hebben totaaal niet het idee dat het beter gaat..
ik zal de symptomen even opnoemen;
- wilt neit opstaan
- wankeld af en toe op de knieen rond, achterpoten staat ze dan wel op
- soepoogjes
- knarsetanden
- diarree

Ze eet wel(nu alleen hooi)ze zit in de stal lekker droog, en drinken doet ze ook, het eten doet ze niet echt enthousiast en meestal ook echt een paar hapjes en dan is ze er weer klaar mee..
heb al op internet rondgezocht, en dacht misschien coccidiose, maar heb er weinig verstand van, dus wilde hier nog even vragen of iemand misschien een idee heeft wat het is...
ze kijkt wel levendig op als ik de stal in komt, maar doet neit zoals voorheen even ter begroeting mekkeren en tegen me aan springen, maar blijft dus gewoon liggen...

we hebben afgelopen week toen het nog niet zo erg was de veearts aan de lijn gehad, die zei dat we de wormenkuur dan moesten afwachten...ben wel van plan morgen toch weer even te bellen en te vragen of de DA langskomt, want ze voelt zich gewoon duidelijk hondsberoerd...

ik hoop dat iemand hier een idee heeft van wat het kan zijn..
En sorry als het hier niet mag staan!

Groetjes Sanne

Gina

Re: Iemand verstand van geitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:22

De da bellen, die heeft er veel verstand van en een oplossing. want zoals ik lees gaat het niet echt goed met je geit

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:00

De DA bellen is de enige zinnige oplossing hier...

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:05

Ik heb geitjes gehad. Sorry maar volgens ik kan lezen zal je geitje maar een paar uur meer leven, hoor. Grijp nu in, anders gaat het diertje uitdrogen en in shock gaan. Zorg dat de dierenarts komt, kleine geitjes drogen snel uit en zeker van diarree. Ze moet waarschijnlijk aan een infuus liggen om weer vocht op te nemen. Al de verschijnselen die je opnoemt van wankelen en zo is van pure zwakte en vochttekort. Drinken alleen is niet genoeg.
Als je een beetje huid tussen je vingers neemt en eraan trekt en de huidplooi blijft staan als je lost dan is het geitje gedeshydrateerd.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:31

iid veearts snel bellen, geiten zijn niet snel ziek maar als ze ziek zijn moet je vaak wel dierenartsactie ondernemen.

Sterkte en beterschap!!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:50

Een zieke geit is bijna altijd een dooie geit zeggen ze hier.
Trek die dierenarts van z'n bed. Het kan van alles wezen, van vergiftiging tot wormen of nog erger.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:00

Het kan inderdaad coccidiose {hersenvlies ontsteking} zijn of een andere veel voorkomende geitenziekte namelijk listeria beide ziektes zijn bijna altijd dodelijk.
Dus mijn advies is om er zo snel mogelijk een DA bij te halen.
Ik hoop dat ze beter word sterkte er mee :(:)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:37

angrywolf schreef:
Het kan inderdaad coccidiose {hersenvlies ontsteking} zijn of een andere veel voorkomende geitenziekte namelijk listeria beide ziektes zijn bijna altijd dodelijk.
Dus mijn advies is om er zo snel mogelijk een DA bij te halen.
Ik hoop dat ze beter word sterkte er mee :(:)

Precies andersom; coccidiose is een darmbacterie (hardnekkig) die te behandelen is met antibiotica (Baytril heb ik zelf ervaring mee bij coccidiose bij geiten) maar die in veel gevallen wel dodelijk is omdat het te hardnekkig is - en listeria is een soort hersenvliesontsteking, waaraan nauwelijks iets te doen is.

Coccidiose heeft als kenmerk gele, erg stinkende diarree met veel slijmsporen. Moet zeggen dat het niet klinkt als CL, CAE of Scrapie.. Dierenarts bellen, ondanks dat het weekeind is is noodzaak!!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:03

gewoon gelijk de da om raad plegen!
dit klinkt niet fijn
heb met mijn geit ook altijd gewoon even de da gebeld

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:04

Ik zou de DA bellen,altijdt het verstandigst ;)

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:09

Oops sorry ik haal die 2 echt altijd door elkaar :o
Heb nog een vraagje.
Wat voor voer geef je ze en hoe ziet het er uit?
Is het voer stoffig,oud,schimmelig of zit er zand of kluiten aarde in?
Want daar kan een geit helaas absoluut niet tegen.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:14

Ook hier is veel gehoord: een zieke geit is meestal een dode geit. Oftewel: actie! VA bellen, die kan nu veel beter helpen dan wij, van achter de computer vandaan. Het kan vanálles zijn. Niet lopen, diarree, dat klinkt verontrustend. Kan het zijn dat ze iets verkeerds gegeten heeft?

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 16:03

Gisteravond de veearts gebeld en gezegd dat het spoedgeval is, dus de DA is om 22:00u gekomen, blijkt dat het geitje jonger is dan de fokker zei en nog nooit ontwormd ed...heeft dus een zware worminfectie te pakken, we hebben haar zaterdag ontwormd, vlgns de veearts zou dat dan goed komen, wel is ze door de wormen zo verzwakt dat ze zich in de stal neit goed warm heeft kunnen houden en haar temp was gezakt naar 36 graden!
geitje leed vlgns de veearts geen pijn, dus we hebben ervoor gekozen om het een kans te geven, ze zit nu op advies van de veearts warm binnen in een ruime hondenbench en om de 3 uur moet ze dwangvoer krijgen, ook heeft ze een speciale oplossing in het water gekregen met zout en suikers dacht ik..
dus nu kunnen we niks anders doen dan zorgen voor rust, warmte en dus elke 3 uur voeren...moet zeggen dat ik van de eerste nacht al helemaal kapot ben, maar het lijkt al wat beter te gaan, haar tandvlees begint weer heeel licht roze te kleuren(was gister helemaal wit)en ze wordt wat levendiger..
maar ze is er nog lang niet, de kans is groot dat ze alsnog overlijd, maar als ze deze week doorkomt zou ze het volgens de veearts redden..ik ga in elk geval mijn best doen voor haar!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:06

och...zo heb ik mijn geitje ook eens gekocht in dezelfde staat...alleen ook nog onder de luizen.
Ze is 17 jaar geworden....ik hoop dat die van jou dat ook haalt!
Sterkte ermee!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:08

Fijn dat je toch de dierenarts heb gebeld, hopen dat dat wormen niet teveel schade aan hebben gericht. Heb je geitenmelk om te voeren?

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 16:10

@Geerke ; zo dat is netjes, had jou geit hetzelfde probleem?
ik hoop het ook..

Nee heb geen geitenmelk gekregen, wel een soort poeder moeten we aanmaken met lauw water, lijkt een beetje op astronautenvoer..
en verder onbeperkt hooi, alleen wilt ze hier nog neit echt veel van eten..

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:31

Mooi dat het weer wat beter gaat en ik hoop dat hij het haalt
sterkte

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:34

goed dat je toch gebelt hebt! zo zie je maar weer...
heb je foto's? ik ben wel benieuwd hou hij/zij eruit ziet!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:47

Een tijd geleden is bij ons een geit overleden door een zware wormbesmetting.
Deze had echt verschillende soorten, inclusief longworm.

Misschien is het handig te testen welke wormen ze heeft?
Sommige ontwormingsmiddelen pakt niet alles mee.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:36

hee ik hoop ook dat je geitje het haalt!! Ik duim iig voor jullie :(:)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:41

Ik las het eerste stukje en dacht meteen: wormen!
Ik heb 7 jaar geitjes gehad, van bij ons geboren, flesgeitjes, rammetjes, ooitjes, van alles.
1 tip voor ieder die dit leest: Elke dier, of het nou iets kleins is of iets groot, ontworm ze eerst! Maakt niet uit wat de vorige eigenaar zei. Als ze zeggen ontwormt te hebben, wacht dan 6 weken.
Zijn zijn oogleden wit? Oh ik lees het al, de dierenarts heeft al naar het tandvlees gekeken.
Poeh, succes hoor, wormen maakt ze helemaal kapot
Welke wormen zijn het?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:43

Het niet willen opstaan en op de knieen blijven is direct al zaak om de DA te bellen.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:02

Bedankt allemaal!
Welke wormen weten we eigenlijk niet, de veearts heeft alleen even gekeken, overal wat gevoeld temperatuur opgemeten en daarna gezegd wat we moesten doen...

ja deze foto is van toen ze er net was:
Afbeelding

En deze van gister, toen ze zo ziek was..
Afbeelding

Weet nu nog neit echt wat ik ervan moet denken, de ene keer is ze weer een stuk levendiger en dan weer heel rustig..

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:11

Dw wormenkuur die ze heeft gekregen trouwens, ik ben eerlijk gezegd de naam vergeten, maar het werd met een naald onder de oksel ingespoten, en irriteerde daarna best erg..

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:23

Ikdenk dat dat Ivomec is geweest,dat werkt wel goed!
Beterschap voor je geitje.