Dog Training Collar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreambeats

Dog Training Collar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:59

Hallo allemaal,

Ik zag dit filmpje op Youtube en was echt verafschuwd.
http://www.youtube.com/watch?v=DVCLA8t3zpI
op 6:53
Wat is dat nu voor trainingsmethode? Arme hond die dit hoeft aan te doen.
Zouden jullie dit ooit je hond willen aandoen?

Groetjes
Babette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:59

Ik vind het (sorry TS) altijd wat stompzinnig om dingen zomaar af te keuren.
Bij politiehonden kan zoiets wel echt nuttig zijn, als hij op de training niet lost op commando, en je moet komen inlopen om te corrigeren, ben je te laat en heeft de correctie geen effect meer.

Als je met zoiets op het juiste moment een schrikeffect kunt geven (en de hond moet wel schrikken, anders heb je geen effect) en het werkt, hoef je het maar 2 keer te doen.

Maar ik ben het met je eens, dat ik blij ben dat het in de dierenwinkels niet meer verkocht mag worden, in de handen van de gemiddelde hondenbezitter is zo'n ding dierenmishandeling. Echter is een halti dat net zo goed, en een GL ook.
Bij de meeste honden zul je dit soort dingen ook nooit nodig hebben. Bij de meeste politiehonden waren ze ook niet nodig.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 16:48

Yamcha schreef:
Ik vind het (sorry TS) altijd wat stompzinnig om dingen zomaar af te keuren.
Bij politiehonden kan zoiets wel echt nuttig zijn, als hij op de training niet lost op commando, en je moet komen inlopen om te corrigeren, ben je te laat en heeft de correctie geen effect meer.

Als je met zoiets op het juiste moment een schrikeffect kunt geven (en de hond moet wel schrikken, anders heb je geen effect) en het werkt, hoef je het maar 2 keer te doen.

Maar ik ben het met je eens, dat ik blij ben dat het in de dierenwinkels niet meer verkocht mag worden, in de handen van de gemiddelde hondenbezitter is zo'n ding dierenmishandeling. Echter is een halti dat net zo goed, en een GL ook.
Bij de meeste honden zul je dit soort dingen ook nooit nodig hebben. Bij de meeste politiehonden waren ze ook niet nodig.

Ik snap wat je bedoelt over dat afkeuren. Maar dit is toch geen manier om honden te trainen? Komaan zeg. Als je kind niet luistert geef je hem toch ook geen shock? Politiehonden kunnen evengoed op een diervriendelijke manier getraind worden, maar ja, dat vergt veel meer geduld. En daar komt het vaak op aan, geduld. Als mijn hond naar andere honden blaft, geef ik hem geen shock hoor. Ik verhef mijn stem eens en hij weet dat hij niet mag. Ookal gaat hij soms door, het is en blijft een dier.
Het schrikeffect... Hmm, dan ben ik eerder voor halsbanden waar er geur uit komt, dan deze. BTW: wat zin halti's en GL?
Een hond opvoeden gaat toch over de leider zijn en niet over de dictator zijn? Dat is mijn mening althans.
Bedankt voor je reactie alleszinds ;)

Anoniem

Re: Dog Training Collar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:12

Halsbanden met geur zijn veel gemener.
Hoe gevoelig denk je dat de neus van een hond is? Als jij weet dat als mijn hond eens aan een glas amaretto ruikt en dan een niesbui krijgt van jewelste, hoe vriendelijk denk je dat dat een halsband met citroengeur is???

Bij die politiehonden mag je best even je stem verheffen hoor :')
Ik denk alleen dat als ze vol in de driften zijn, het niet zoveel effect heeft.......

Geduld..... als je dat niet hebt, moet je niet eens willen beginnen aan het trainen van een hond. Daar heb je nu eenmaal erg veel geduld bij nodig. Ook bij politiehonden. Je gebruikt zoiets ook niet om een hond iets aan te leren. Iets aanleren, doe je met heel veel liefde, heel veel geduld, en op het juiste moment belonen.
Ze een Dog Training Collar is hetzelfde als een Teletac, en die gebruik je puur ter correctie. Nogmaals, als je hond in de pakwerker hangt (en op straat in een burger) en hij laat niet los op commando, moet je wel iets. Moet je op dat moment nog in komen lopen om te corrigeren, dan heeft het geen effect. De hond leert dan dat hij vast kan houden als jij op afstand staat, alleen als je dichtbij bent moet hij loslaten. Dat werkt dus niet. Als je op afstand kunt corrigeren, leer je de hond dat hij ALTIJD moet luisteren, en niet alleen als jij dichtbij genoeg staat om hem in het nekvel te grijpen. Dan kan zo'n ding heel effectief zijn.

De halsband met geur is niet fijn, als je hond ook moet speuren, je kunt zijn neus beschadigen met die scherpe geuren. Niet fijn, niet effectief.

Je moet je zo'n schok ook niet voorstellen als een enorme knal. Het is gewoon een tik, net als stroomdraad bij een paard. Niks meer, niks minder.

Vind het wel altijd bijzonder dat paardenmensen stroomdraad bij paarden heel prima vinden, maar bezwaar hebben tegen een teletac, trouwens.
Vind het ook heel bijzonder dat de vergelijking met een kind gelijk weer getrokken wordt. Een hond is geen kind, en een politiehond helemaal niet. Een hond is gewoon een hond. Kinderen leg je dingen uit, bij honden gaat dat niet. Met kinderen ga je geen boeven vangen.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:35

Wel, een hond is een hond. Je hebt gelijk. Maar het gaat gewoon om de manier van corrigeren.
Nu je vertelt van die geurhalsbanden geef ik je volkomen gelijk. Ik gebruik geen en zal ook in de toekomst geen corrigeerhalsbanden gebruiken.
Zou jij je hond dan zoiets aandoen?
Aan wie ligt het als een hond zomaar een mens aanvalt? Een hond leeft in roedel en jij moet de roedelleider zijn.
'Je gebruikt zoiets niet om iets aan te leren'. Natuurlijk niet, maar dan wel om iets af te leren? En wie denk je dat het dan aangeleerd heeft?
Als je een goede, consequente opvoeding geeft, dan zijn zo'n dingen niet nodig. Inderdaad, als je hond in een pakwerker hangt... Vind jij het dan eerlijk om hem een schok te geven dat hij dan stopt? Als je hond weet dat jij de roedelleider bent, dan zal hij ookwel stoppen als je dat vraagt (in de meeste gevallen). Dan kan je ook een schok geven als hij niet onmiddellijk komt als je roept, je kan er ook niet bij.
'De halsband met geur is niet fijn, als je hond ook moet speuren, je kunt zijn neus beschadigen met die scherpe geuren. Niet fijn, niet effectief.'
Ik ben akkoord, maar is een schok dan zoveel fijner? Of een pinnenhalsband of een stropketting? Je kan hun nek ook serieus beschadigen.
Stroom bij een paardenweide is preventief. Een schok bij een hond is tijdens dat hij 'een fout begaat'.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:41

Yamcha, ook ik verafschuwde de halsbanden. Maar met jouw uitleg wordt de reden/gedachte van het gebruik duidelijker, en kan ik in die omstandigheden er begrip voor tonen. En begrijp ik het idee daarachter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:42

ben het volkomen met Yamcha eens, Babette je vergelijkt kinderen met honden, daar ga je al....
Appelen peren.
Een politiehond op dergelijek manier trainen is juist prima, kan een kwestie van leven of dood zijn als de hond niet doet wat er gevraagd wordt, de hond kan dermate enthousiast zijn dat dit kan gebeuren....
Met een dergelijk apparaat in handen van mensen die er verstand van hebben is het een prima trainingmiddel, er is geen middel wat hier aan kan tippen om je training te verfijnen.

Babette3 schreef:
Als je een goede, consequente opvoeding geeft, dan zijn zo'n dingen niet nodig.

Bij een huis tuin en keuken hondje wat slechts de voerbak beschermen moet niet nee.....Maar bij een hond die hoger getraint wordt of pakwerk doet is het een heel ander verhaal.
Dit geldt overigens ook voor de wurg/slipketting of de pennenband.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:01

Chiqa schreef:
ben het volkomen met Yamcha eens, Babette je vergelijkt kinderen met honden, daar ga je al....
Appelen peren.
Een politiehond op dergelijek manier trainen is juist prima, kan een kwestie van leven of dood zijn als de hond niet doet wat er gevraagd wordt, de hond kan dermate enthousiast zijn dat dit kan gebeuren....
Met een dergelijk apparaat in handen van mensen die er verstand van hebben is het een prima trainingmiddel, er is geen middel wat hier aan kan tippen om je training te verfijnen.

Babette3 schreef:
Als je een goede, consequente opvoeding geeft, dan zijn zo'n dingen niet nodig.

Bij een huis tuin en keuken hondje wat slechts de voerbak beschermen moet niet nee.....Maar bij een hond die hoger getraint wordt of pakwerk doet is het een heel ander verhaal.
Dit geldt overigens ook voor de wurg/slipketting of de pennenband.

Ik had het wel over een 'gewone huishond'. Maar dat maakt niet zoveel uit. Inderdaad een politiehond moet kost wat kost luisteren. Maar kan dat niet op een diervriendelijke manier? Ik zal een voorbeeld geven van mensen die ik ken. Zij hebben geen politiehonden, maar ze doen wel speurwerk met hun honden. Waar ze natuurlijk ook ten aller tijden moeten gehoorzamen. Zij hebben hun honden positief getraind. Clickertraining ed.
Wel, dan loop ik meer op met hun. Ze steken er misschien meer geduld in, maar het kan op een diervriendelijke manier.
En nog eens, een hond is een hond. Je hebt gelijk. Maar het gaat gewoon om de manier van corrigeren. Niet over de opvoeding dus.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:03

Ik ken een hond waar het bij gebruikt is, die hond liep op een boerderij en viel alle dieren aan.Het was of deze manier of een eind er aan maken.Het dier leeft nog is luisterd echt heel goed nu.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:06

marleen_usar schreef:
Ik ken een hond waar het bij gebruikt is, die hond liep op een boerderij en viel alle dieren aan.Het was of deze manier of een eind er aan maken.Het dier leeft nog is luisterd echt heel goed nu.

Ik ben er van overtuigd dat het geholpen heeft, maar toch blijf ik erbij dat er vriedelijkere trainingen bestaan ;)
Het is ook een verschil (voor mij althans) of een hond luistert uit angst of omdat hij het wil doen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:07

Babette3 schreef:
Wel, een hond is een hond. Je hebt gelijk. Maar het gaat gewoon om de manier van corrigeren.
Nu je vertelt van die geurhalsbanden geef ik je volkomen gelijk. Ik gebruik geen en zal ook in de toekomst geen corrigeerhalsbanden gebruiken.
Zou jij je hond dan zoiets aandoen?
Aan wie ligt het als een hond zomaar een mens aanvalt? Een hond leeft in roedel en jij moet de roedelleider zijn.
'Je gebruikt zoiets niet om iets aan te leren'. Natuurlijk niet, maar wel om iets af te leren? En wie denk je dat het dan aangeleerd heeft?dan
Als je een goede, consequente opvoeding geeft, dan zijn zo'n dingen niet nodig. Inderdaad, als je hond in een pakwerker hangt... Vind jij het dan eerlijk om hem een schok te geven dat hij dan stopt? Als je hond weet dat jij de roedelleider bent, dan zal hij ookwel stoppen als je dat vraagt (in de meeste gevallen). Dan kan je ook een schok geven als hij niet onmiddellijk komt als je roept, je kan er ook niet bij.
'De halsband met geur is niet fijn, als je hond ook moet speuren, je kunt zijn neus beschadigen met die scherpe geuren. Niet fijn, niet effectief.'
Ik ben akkoord, maar is een schok dan zoveel fijner? Of een pinnenhalsband of een stropketting? Je kan hun nek ook serieus beschadigen.Stroom bij een paardenweide is preventief. Een schok bij een hond is tijdens dat hij 'een fout begaat'.

Vergeet niet dat er ook zat mensen zijn die 2e hands honden hebben. Wij hebben ook zo'n heerlijk mormeltje. Had zichzelf aangeleerd om te blaffen als men weg was. Niet uit verlatingsangst. Ding ging op zolder zitten want vond het beneden te druk, vervolgens zat madam met haar kont op het vuile wasgoed en blafte de hele buurt bij elkaar. Niet 1 keer, nee gewoon de hele dag door! Zie dat een verpeste hond van 8 maar eens af te leren!
Op ten duur krijg je echt wel klachten van de buren hoor! En gan krijg je keuzes.. of de hond moet echt stoppen met blaffen, of je krijgt de politie op de stoep. Blafband in huis gehaald, 2x blaffen, een flinke gil en klaar! Inmiddels heeft ze links tussen blafband en stilzijn prima gelegd. Weet zij veel dat er al 2 jaar geen batterij mee in dat ding zit :+

En ook met een gewone halsband kan je veel schade aan richten hoor ;) . T is maar welke gek je de hond geeft!
Probeer eens open te staan voor andere ideeën, t kan je horizon alleen maar verbreden!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:08

Ik zou het zelf nooit gebruiken. Overigens ken ik iemand die een hond uit het asiel had gehaald. Ze wist iets van de hond zijn geschiedenis en wist dat hij haast niet te handelen was. Ze heeft samen met deskundigen mensen dit op proberen te lossen maar de hond was al te ver 'verknipt'. Uiteindelijk heeft ze de band gebruikt & binnen een maand was de hond zo lief en onschuldig als een puppy. Overigens gebruikt ze de band al jaren niet meer. Ze vond het ook afschuwelijk het et gebruiken, maar dit was het beste voor de hond.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:09

TS, neem maar eens een dolenthousiaste maar onervaren jonge hond mee op jacht om hem als jachthond op te leiden...Dan kan een teletac leven of dood uitmaken...! Het kan voorkomen dat een hond wild volgt en in de vuurlinie komt, of het wild richting een straat volgt...

Voor de rest zijn er genoeg voorbeelden gegeven. Een teletac is in de juiste handen een prima trainingsmiddel (te vergelijken met een slof of spoor...gebruikt door een deskundig persoon een handig hulpmiddel, in de handen van een onervaren persoon een martelwerktuig...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:18

Adil18 schreef:
TS, neem maar eens een dolenthousiaste maar onervaren jonge hond mee op jacht om hem als jachthond op te leiden...Dan kan een teletac leven of dood uitmaken...! Het kan voorkomen dat een hond wild volgt en in de vuurlinie komt, of het wild richting een straat volgt...

Precies en om op je vraag terug te komen Babette;

Babette3 schreef:
Maar kan dat niet op een diervriendelijke manier?

Ik denk dat jij twee dingen door elkaar haalt. Teletac ís diervriendelijk mits je hem goed gebruikt.
Menig huisman of huisvrouw heeft met de slipketting velen malen meer schade aangericht aan de nekken van de honden, dan één simpele correctie van een ervaren hondentrainer met een teletac.

Slip is getolereerd, geen haan kraait er naar, zelfs niet als blijkt dat hij al jaren lang verkeerdom aan de nek van Fiffie blijkt te hangen ;( Maar wat gaan we stijgeren als er een pennenband of teletac in beeld komt.

Allemaal onwetendheid en dom oordelen, over iets waar ze blijkbaar geen kaas van gegeten hebben.
Beter één keer GOED corrigeren wat indruk maakt dan honderd keer plukken, trekken, rukken en weet ik veel wat.
En ja,,helaas hebben sommige honden dat éne kneepje nét even nodig.

Nikki__ schreef:
Weet zij veel dat er al 2 jaar geen batterij mee in dat ding zit :+

Hahahahaha :D Kijk toch maar weer een mooi voorbeeld, dat het op een simpele en ook nog eens doeltreffende manier opgelost kan worden zonder al teveel problemen. (gedragsstoornis waardoor het afgemaakt moet worden of weer in een asiel beland)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:29

Babette3 schreef:
marleen_usar schreef:

Ik ben er van overtuigd dat het geholpen heeft, maar toch blijf ik erbij dat er vriedelijkere trainingen bestaan ;)
Het is ook een verschil (voor mij althans) of een hond luistert uit angst of omdat hij het wil doen.

Je hond moet altijd luisteren omdat hij wil.

Als een hond luistert uit angst, wordt er teveel (maar vooral te hard en slecht getimed) gecorrigeerd.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:38

Eerst en vooral, de reden waarom ik dit topic geopend heb is misschien wel omdat ik 'mijn horizon wil verbreden'.
Ik sta open voor alle trainingsmethodes, maar deze sluit niet erg aan bij mijn 'manier van trainen.'
Ik vind dit ook typisch iets 'menselijk', als het niet zachtjes lukt, dan halen we hulpmiddelen. Werkt dat dan wel, dan is dat dé manier van hondentraining.
Er moet toch een reden zijn waarom verschillende dierenbeschermingen ertegen zijn?
Bij een hond opvoeden hoort toch geen pijn?
Je hebt ook honden die blaf - een schok krijgen - en gaan janken - soms opnieuw een schok. Wel hier ben ik weer met de mensenvergelijking. Een kind weent, krijgt een lap en weent verder, opnieuw een lap. Wat leer je dan? (dit dan bij een automatische)
En één die je zelf stuurt, jullie hebben me kunnen overtuigen dat het goed kan gebruikt worden. Maar wanneer zeg je 'hij heeft genoeg ervaring om het te gebruiken' en 'hij heeft onvoldoende ervaring'?
En dan nog jullie hebben me overtuigd, maar ik sta er niet met mijn hart achter.
Een tweedekanshond is natuurlijk moeilijker dan een pup, gedrag afleren is moeilijker dan vanop 0 te starten. Maar vaak zit er een reden achter dat gedrag, wie weet wat die hond allemaal meegemaakt heeft? Ik heb ooit gehoord over een hond in een asiel: hij werd door de eigenaars dag en nacht in de bench gestoken. Mocht er uit, enkel om te plassen, en werd toen weer opgesloten. Toen hij eruit kwam natuurlijk zo wild als iets en stootte hij alles omver. Hij verbeet de zetels, mep en weer de bench in. Vinden jullie het dan eerlijk om deze hond dan een schok te geven als hij nieuw bij jou is en de zetels verbijt?

Jullie spreken ook over die en die, maar zou je het dan écht zelf gaan gebruiken?

@Adil: een dolenthousiaste onervaren hond neem je niet onmiddellijk mee op jacht maar train je eerst. Iedereen maakt fouten en die moet je natuurlijk niet zomaar laten passeren, maar ik werk dan liever met een positieve trainingsmethode (wat niet wil zeggen dat ik mijn hond nooit onder zijn voeten geef)

@ Yamcha: ik heb het verhaal over je hond gelezen, proficiat wat je bereikt hebt. Er is toch ook een reden waarom je niet zo'n halsband gekocht hebt?

@Chiqa: ik zeg niet dat ik een slipketting tolereer. Iedereen zijn eigen mening, maar ik doe het liever op een zo vriendelijk mogelijke manier.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:43

Allemaal heel leuk en aardig dat verschil tussen 'in ervaren handen' of niet. Maar wie bepaalt wie ervaren is? De mensen die het gebruiken vinden zichzelf allemaal ervaren.

Dan mogen jullie mij uitleggen of het volgende geval dan ook een goed voorbeeld is: Een hond wordt getraind op een hondenclub. Eigenaar is bloedfanatiek, want zijn honden gaan voor veel geld naar het buitenland als bewakingshond. Liefst dus zo snel mogelijk en zo jong mogelijk. Hond is niet helemaal scherp, dus wordt gebruik gemaakt van een Teletac.
Eigenaar is heel ervaren, weet precies hoe hij het ding moet gebruiken. Maar dan vinden jullie het dus oké om zo'n ding te gebruiken, in plaats van dat die eigenaar kiest voor een paar maanden langer, maar geduldiger trainen? Hier geen kwestie van leven of dood, maar alleen maar wat eerder en sneller geld verdienen.

Honden die ook heel veel moeten kennen en absoluut geen fouten mogen maken (want waar het écht om leven en dood gaat): blindegeleidehonden: denk je nu echt dat die met een Teletac getraind worden? En dan zou het bij jachthonden, politiehonden en bewakingshonden wel nodig zijn?

En hou nou op met het te vergelijken met stroomdraad voor de paarden, want die vergelijking is echt onlogisch.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:46

EmEm schreef:
Allemaal heel leuk en aardig dat verschil tussen 'in ervaren handen' of niet. Maar wie bepaalt wie ervaren is? De mensen die het gebruiken vinden zichzelf allemaal ervaren.

Dan mogen jullie mij uitleggen of het volgende geval dan ook een goed voorbeeld is: Een hond wordt getraind op een hondenclub. Eigenaar is bloedfanatiek, want zijn honden gaan voor veel geld naar het buitenland als bewakingshond. Liefst dus zo snel mogelijk en zo jong mogelijk. Hond is niet helemaal scherp, dus wordt gebruik gemaakt van een Teletac.
Eigenaar is heel ervaren, weet precies hoe hij het ding moet gebruiken. Maar dan vinden jullie het dus oké om zo'n ding te gebruiken, in plaats van dat die eigenaar kiest voor een paar maanden langer, maar geduldiger trainen? Hier geen kwestie van leven of dood, maar alleen maar wat eerder en sneller geld verdienen.

Honden die ook heel veel moeten kennen en absoluut geen fouten mogen maken (want waar het écht om leven en dood gaat): blindegeleidehonden: denk je nu echt dat die met een Teletac getraind worden? En dan zou het bij jachthonden, politiehonden en bewakingshonden wel nodig zijn?

En hou nou op met het te vergelijken met stroomdraad voor de paarden, want die vergelijking is echt onlogisch.

Inderdaad, bij jouw voorbeeld komt het gewoon aan op een paar maand langer trainen. En blindgeleide honden houden van hun bazen. Ze zijn hen 'ten dienst' omdat ze dat willen doen en niet uit schrik voor de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:51

Bij mijn hond was het niet nodig, omdat ik altijd in de buurt was om zelf in te grijpen. En over de hond die de zetels verbijt? Wat is je alternatief dan? Laat je het toe dat hij dat doet? Nee natuurlijk niet. Dus je zult én een manier voor de hond moeten vinden waarop hij zijn energie kwijtraakt (dan kun je het gedrag voorkomen) én je moet het gedrag corrigeren. Gedrag wat eenmaal een gewoonte is geworden, kun je onmogelijk negeren.

Je moet ongewenst gedrag altijd tweeledig aanpakken: een alternatief bieden én een efficiente correctie geven. Een echt effectieve correctie hoeft overigens maar 2 of 3 keer gegeven te worden, dus is per definitie diervriendelijk. Of dat nou met een teletac is, met een slipketting, ef weet ik wat.....
Een paard dat 2 keer in aanraking is geweest met stroomdraad, doet het heus geen 3e keer, zo stom zijn ze niet. Stroomdraad is dus in het geheel niet onvriendelijk, en stukken veiliger dan bv prikkeldraad.

Met een TT hoef je ook maar een paar keer te corrigeren. Moet je het vaker doen, dan doe je gewoon iets verkeerd. Slipketting hetzelfde.
Onduidelijkheid, dat is veel gemener naar een hond toe. Honden willen weten waar ze aan toe zijn, wat wel en wat niet goed is. Als ze dat niet weten, daar worden ze bang en onzeker van. Dat is pas sneu.
Ze zijn het gekst op de baas die het duidelijkst is, niet op degene die ze het meest knuffelt.
EmEm schreef:

Die hond zou ik helemaal niet gaan africhten, hij is er niet geschikt voor, heeft het karakter niet.
Zou ik dat wel doen, dan verknal ik zijn karakter. Zo'n hond is beter af bij een liefhebber.
EmEm schreef:

Een blindegeleide hond heeft een heel ander temperament dan een politie- of jachthond.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:55

Yamcha schreef:
Halsbanden met geur zijn veel gemener.
Hoe gevoelig denk je dat de neus van een hond is? Als jij weet dat als mijn hond eens aan een glas amaretto ruikt en dan een niesbui krijgt van jewelste, hoe vriendelijk denk je dat dat een halsband met citroengeur is???

Bij die politiehonden mag je best even je stem verheffen hoor :')
Ik denk alleen dat als ze vol in de driften zijn, het niet zoveel effect heeft.......

Geduld..... als je dat niet hebt, moet je niet eens willen beginnen aan het trainen van een hond. Daar heb je nu eenmaal erg veel geduld bij nodig. Ook bij politiehonden. Je gebruikt zoiets ook niet om een hond iets aan te leren. Iets aanleren, doe je met heel veel liefde, heel veel geduld, en op het juiste moment belonen.
Ze een Dog Training Collar is hetzelfde als een Teletac, en die gebruik je puur ter correctie. Nogmaals, als je hond in de pakwerker hangt (en op straat in een burger) en hij laat niet los op commando, moet je wel iets. Moet je op dat moment nog in komen lopen om te corrigeren, dan heeft het geen effect. De hond leert dan dat hij vast kan houden als jij op afstand staat, alleen als je dichtbij bent moet hij loslaten. Dat werkt dus niet. Als je op afstand kunt corrigeren, leer je de hond dat hij ALTIJD moet luisteren, en niet alleen als jij dichtbij genoeg staat om hem in het nekvel te grijpen. Dan kan zo'n ding heel effectief zijn.

De halsband met geur is niet fijn, als je hond ook moet speuren, je kunt zijn neus beschadigen met die scherpe geuren. Niet fijn, niet effectief.

Je moet je zo'n schok ook niet voorstellen als een enorme knal. Het is gewoon een tik, net als stroomdraad bij een paard. Niks meer, niks minder.

Vind het wel altijd bijzonder dat paardenmensen stroomdraad bij paarden heel prima vinden, maar bezwaar hebben tegen een teletac, trouwens.
Vind het ook heel bijzonder dat de vergelijking met een kind gelijk weer getrokken wordt. Een hond is geen kind, en een politiehond helemaal niet. Een hond is gewoon een hond. Kinderen leg je dingen uit, bij honden gaat dat niet. Met kinderen ga je geen boeven vangen.

ben het weer met je eens. zoals vaker als het over dit soort trainingen gaat. :)

Mijn vader trainde politiehonden en ik heb er zelf ook een.
Teletac werd vroeger gebruikt bij een van de honden van mijn vader omdat hij het kistje in het bos totaal opvrat..terwijl dat niet mag...
Door teletac is het afgeleerd en is hij in gezet bij de politie en heeft daar jaren goed gewerkt :)

Ik heb ook de mindere kant er van gezien, als dit veel vuldig op de verkeerde manier gebruikt wordt, kan je hond hier schade van krijgen zoals blindheid..

Voor mijn herder heb ik een blafband die hij om heeft als wij weg zijn omdat hij de hele boel bij elkaar blaft. Het werkt prima, er zitten 6 standen op en bij de eerste stand is het voor hem al genoeg en blaft hij niet meer... Ook wij/hubbie heeft dit op zichzelf uitgeprobeerd ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:56

Babette3 schreef:
@Adil: een dolenthousiaste onervaren hond neem je niet onmiddellijk mee op jacht maar train je eerst. Iedereen maakt fouten en die moet je natuurlijk niet zomaar laten passeren, maar ik werk dan liever met een positieve trainingsmethode (wat niet wil zeggen dat ik mijn hond nooit onder zijn voeten geef)

Dat lijkt me nogal wiedes ja, eerst trainen, maar een dummie is toch even iets anders dan een haas die voor de neus van de hond opspringt en wegrent. Ook dit kun je trainen, toch zal het "in het echt" anders zijn, wanneer er jagers zijn, drijvers en heel veel onrustige honden.

Je kunt trainen met je paard, je kunt in een vreemde omgeving gaan trainen. Toch is het anders wanneer je op echt wedstrijd gaat.

En toch ga je op wedstrijd, toch ga je naar buiten met je paard, ook al heeft hij niet veel ervaring in het verkeer, ooit zal hij verkeersmak moeten worden...En zo neem je toch je ietwat jonge, onervaren hond mee op jacht, om hem de kans op het verkrijgen van ervaring te geven. En mag een hond hierbij fouten maken of niet? Zeker! Maar als die fouten dan dodelijk kunnen aflopen....

Dan KAN een teletac de oplossing bieden (dit zal overigens niet voor alle honden noodzakelijk zijn hoor, reken er maar op dat de meeste eerst zonder proberen). Dan kan een teletac leven of dood betekenen. En in dat geval vind ik het gebruik van een teletac zeer aannemelijk, mits goed uitgevoerd.

Het mooie van het werken met een teletac is, dat mits je het goed doet, je dat ding helemaal niet vaak hoeft te gebruiken. De honden snappen snel genoeg wat wel en niet mag en na een tijd zal alleen het dragen van de halsband voldoende zijn.

Denk a.u.b. niet dat ze allemaal op de knop van dat ding zitten te rossen als de hond weggaat. Ze proberen eerst wel de hond zonder behulp van een teletac bij zich te krijgen (en daarvoor te belonen). Dat is fijner voor hond en mens, want ik denk dat de gebruikers van een teletac hun hond ook het liefst willen opvoeden d.m.v. belonen i.p.v. straffen, maar dat kan niet altijd. Straffen hoort erbij, en vooral ook op tijd! Bij de jacht heb je de hond toch echt vaak loslopen en ren maar eens achter je hond aan die net een haas probeert te pakken. Die haal je ten eerste nooit in, ten tweede heb je als mens ook niet in de vuurlinie te komen, ten derde snapt de hond niks van de rondschop die hij krijgt als hij inziet dat hij de haas niet meer krijgt en terug komt...En toch zul je hem moeten laten merken dat hij niet achter de haas aanmag....Maar hoe..? Daar kan een teletac uitkomst bieden...!

TS, met alle respect...Ik vind je een beetje kortzichtig. Ga eens kijken hoe ze met politiehonden trainen, ga eens kijken bij een jacht....Het is even heel wat anders dan je huisje-boompje-beestje-fikkie het commando 'zit' bijbrengen...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:04

Nou ik zal je vertellen: wij hebben deze band. Nu gaat heel bokt mij dierenmishandelaar noemen dat weet ik. Maar zal uitleggen hoe zon ding werkt.

Mijn hond (jack russel) luistert heel goed. Tot hij los liep en een beest tegen kwam. Dan rende hij erachter aan en was hij weg. Dan vond je hem na een uur zoeken terug heel dicht bij de grote weg. We hebben allerlei andere methoden geprobeerd die een trainer ons aanbeveelde. Maar het hielp niks. Hij had alles door. Maakte geen indruk.

Daarnaast glipte hij het maisveld in. Dit is heeel gevaarlijk! dit omdat, als hij perongeluk een keer zijn eigen spoor kruist de weg naar buiten niet meer kan vinden. Een hond van een kennis van mij is terug gevonden toen de boer de mais van het land haalde. Er lagen alleen nog maar botten. Dat is wel diervriendelijk?

Aangezien het ook niet diervriendelijk is om een hond nooit los te laten, hebben wij gezegd, we doen nog 1 poging, lukt dit niet dan mag hij nooit meer los. als laatste redmiddel hebben wij een trainingsband geleend van een man die politiehonden traint.
deze hebben wij een tijdje gebruikt en dat ging super! we gebruiken hem op de laagste stand. Heb het zelf uitgeprobeerd. Je voelt alleen een tintelingetje.

Wij hebben onze hond geleerd: we roepen, dus je moet reageren. Hij hoeft niet meteen naast je te staan, maar hij moet je in ieder geval aankijken en met de tweede keer roepen moet hij toch echt wel komen. Zo niet nog een keer boos/dreigend zijn naam roepen en anders het mini schokje. We hebben dit 5 keer gedaan en daarna de band niet meer nodig gehad. Hij gaat ook de mais niet meer in.

Toen de man de halsband terug wou hebben, hebben wij degene van het filpje gekocht. Deze kan ook trillen en geluid naast stroom. wij gebruiken nu trillen, omdat wij dat diervriendelijker vinden maar de hond vindt dit veeeeeeel erger dan de stroom mogelijkheid. Dat is maar een tinteling, en met trillen snapt ie niet wat er gebeurt. hij vindt dit dood eng. Dus daar zijn we mee gestopt. Heel af en toe heeft hij de band nog om, maar 1 keer het piepje en dan weet ie het weer.

Iedereen hier denkt dat er een schok van 220 volt uit komt ofzo. Dat is echt niet zo hoor. Zeker de lagere standen hiervan zijn gewoon tintelingen. Op onze kale huid. Bij een hond zit er nog haar tussen.

Edit: die band heeft zelfs mijn hond zijn leven gered. er kwam ineens een auto uit het niks en ik riep hem. Hij luisterde niet meteen maar liep nog een paar passen door. Ik gedrukt, hij bleef op de plek staan. nog geen halve meter van die auto. Als hij op dat moment die band niet om had gehad had ik nu geen hond meer gehad. En dan zou je zeggen: laat hem dan maar niet los. Mijn hond doe je er een ongelofelijk plezier mee om hem los te laten lopen. als je dit door het dragen van een extra halsband mogelijk kunt maken is dat toch mooi?

Dat jij sporen draagt met rijden wil toch ook niet zeggen dat jij ze constant in de buik van je paard klemt? Het is gewoon een afstandbediening met een knopje die je alleen kunt gebruiken als jij dat nodig vindt.

Wij roepen, drukken af als ie niet komt, dan komt ie terug en wordt ie uitbundig geprezen en krijt ie een koekje. na 3 keer weet ie wel dat ie moet komen hoor. En dat gaat ie ook vanzelf doen. Het is alleen dat kleine stapje dat ie nodig heeft.

Ook ik vond het niet leuk dat ik hem moest gebruiken maar het is het beste voor de hond.

Daarbij wordt ergens genoemd dat het bij een paard schrikdraad preventief is, en hij de hond als straf. Dit is niet waar. De stroomdraad straft het paard omdat hij te ver gelopen is. Was hij uit de buurt gebleven had hij geen schok gehad. Zo is het met de hond ook. Had hij geluisterd had hij geen schok gekregen.

Wij hebben inderdaad ook zon tweedehandshond. Bij sommige honden kom je er gewon niet onderuit.

Als Koda wist dat hij binnen handbereik was dan luisterde hij, en als hij wist dat hij ver genoeg weg was zodat ik er niet bij kon deed hij net of hij doof was. Die correctie om afstand kan gewoon nodig zijn. Honden zijn zeker niet dom
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 11-01-10 19:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:06

Adil18 schreef:
Denk a.u.b. niet dat ze allemaal op de knop van dat ding zitten te rossen als de hond weggaat. Ze proberen eerst wel de hond zonder behulp van een teletac bij zich te krijgen (en daarvoor te belonen). Dat is fijner voor hond en mens, want ik denk dat de gebruikers van een teletac hun hond ook het liefst willen opvoeden d.m.v. belonen i.p.v. straffen, maar dat kan niet altijd. Straffen hoort erbij, en vooral ook op tijd!

Mooi gezegd, daarom zouden mensen die een TT of penneband afkeuren eens verder zouden moeten kijken dan hun neus lang is.
Ik zie liever een eerlijke juiste correctie dan een onhandelbare hond die voor geen mete rluisterd, risico's nemen omdat het mss op een weg afrent of zijn leven lang op gemoppert wordt of in de nek wordt gerukt.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:15

Yamcha schreef:
Die hond zou ik helemaal niet gaan africhten, hij is er niet geschikt voor, heeft het karakter niet.
Zou ik dat wel doen, dan verknal ik zijn karakter. Zo'n hond is beter af bij een liefhebber.

Een blindegeleide hond heeft een heel ander temperament dan een politie- of jachthond.

OK, jij zou zo'n hond niet africhten. Goed om die keuze te maken. Maar hoeveel mensen zouden die keuze maken als ze al een aardig eindje in de training zitten en weten dat er een pot met geld staat te wachten voor die hond? Met andere woorden: ervaring met de Teletac zegt niks over of de Teletac goed gebruikt wordt ja of nee. Het gaat erom hoe ver je zelf wilt gaan. Met ander woorden in hoeverre vind je welzijn van een hond nog belangrijk (in plaats van het geld wat er mee verdiend wordt).

Een blindegeleidehond heeft inderdaad een heel ander temperament: het temperament wat hem geschikt maakt voor het doel wat hij moet doen. Is dat bij een politiehond dan niet zo? Die moet toch ook het juiste temperament hebben voor het doel. Probleem is vaak dat ook bij fokken van politiehonden grenzen opgezocht worden: net wat scherper (wat dan minder makkelijk trainbaar betekent). Maar dat moet je dan niet willen oplossen met een Teletac. Als je een Teletac nodig hebt om zijn temperament onder controle te houden ben je ook niet goed bezig lijkt me.

Maar de meningsverschillen lossen we hier niet op door elkaar proberen te overtuigen met feiten. Iedereen heeft een ander basisprincipe van hoe je om moet gaan met dieren. En ik vind dat een Teletac een grens overgaat.

Anoniem

Re: Dog Training Collar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:32

Ik denk dat het idd heel veel uitmaakt hoever je wilt gaan.
Dat is bij mij de grens van de hond zelf. Mijn Dimo bv wil ik niet gaan africhten, die is er imo te zacht voor en te vriendelijk. Mijn Tibeau was er wel geschikt voor. Echter heb ik daar zo een ding nooit bij nodig gehad.

Het welzijn van de hond staat bij mij altijd voorop. Als dat niet meer het geval is, zou ik iets heel verkeerd doen imo. Als een hond IPO of politiewerk geweldig vindt, en er geschikt voor is, dan bevorder je het welzijn van die hond door hem idd te laten sporten. Bovendien zijn politiehonden gewoon nodig in onze maatschappij. Je moet alleen wel de juiste honden hebben, honden die geschikt zijn voor het werk, die het leuk vinden, die voldoende agressief zijn, betrouwbaar, eerlijk, werklustig, die ook willen luisteren. Dan vallen erg veel honden af, en wat er over blijft, zijn toppers en dat zijn honden die je er écht een lol mee doet. Die honden zijn wel ontzettend pittig, en dan kan een TT soms nodig zijn.