Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Yamcha schreef:Ik vind het (sorry TS) altijd wat stompzinnig om dingen zomaar af te keuren.
Bij politiehonden kan zoiets wel echt nuttig zijn, als hij op de training niet lost op commando, en je moet komen inlopen om te corrigeren, ben je te laat en heeft de correctie geen effect meer.
Als je met zoiets op het juiste moment een schrikeffect kunt geven (en de hond moet wel schrikken, anders heb je geen effect) en het werkt, hoef je het maar 2 keer te doen.
Maar ik ben het met je eens, dat ik blij ben dat het in de dierenwinkels niet meer verkocht mag worden, in de handen van de gemiddelde hondenbezitter is zo'n ding dierenmishandeling. Echter is een halti dat net zo goed, en een GL ook.
Bij de meeste honden zul je dit soort dingen ook nooit nodig hebben. Bij de meeste politiehonden waren ze ook niet nodig.

Babette3 schreef:Als je een goede, consequente opvoeding geeft, dan zijn zo'n dingen niet nodig.
Chiqa schreef:ben het volkomen met Yamcha eens, Babette je vergelijkt kinderen met honden, daar ga je al....
Appelen peren.
Een politiehond op dergelijek manier trainen is juist prima, kan een kwestie van leven of dood zijn als de hond niet doet wat er gevraagd wordt, de hond kan dermate enthousiast zijn dat dit kan gebeuren....
Met een dergelijk apparaat in handen van mensen die er verstand van hebben is het een prima trainingmiddel, er is geen middel wat hier aan kan tippen om je training te verfijnen.Babette3 schreef:Als je een goede, consequente opvoeding geeft, dan zijn zo'n dingen niet nodig.
Bij een huis tuin en keuken hondje wat slechts de voerbak beschermen moet niet nee.....Maar bij een hond die hoger getraint wordt of pakwerk doet is het een heel ander verhaal.
Dit geldt overigens ook voor de wurg/slipketting of de pennenband.
marleen_usar schreef:Ik ken een hond waar het bij gebruikt is, die hond liep op een boerderij en viel alle dieren aan.Het was of deze manier of een eind er aan maken.Het dier leeft nog is luisterd echt heel goed nu.
Babette3 schreef:Wel, een hond is een hond. Je hebt gelijk. Maar het gaat gewoon om de manier van corrigeren.
Nu je vertelt van die geurhalsbanden geef ik je volkomen gelijk. Ik gebruik geen en zal ook in de toekomst geen corrigeerhalsbanden gebruiken.
Zou jij je hond dan zoiets aandoen?
Aan wie ligt het als een hond zomaar een mens aanvalt? Een hond leeft in roedel en jij moet de roedelleider zijn.
'Je gebruikt zoiets niet om iets aan te leren'. Natuurlijk niet, maar wel om iets af te leren? En wie denk je dat het dan aangeleerd heeft?dan
Als je een goede, consequente opvoeding geeft, dan zijn zo'n dingen niet nodig. Inderdaad, als je hond in een pakwerker hangt... Vind jij het dan eerlijk om hem een schok te geven dat hij dan stopt? Als je hond weet dat jij de roedelleider bent, dan zal hij ookwel stoppen als je dat vraagt (in de meeste gevallen). Dan kan je ook een schok geven als hij niet onmiddellijk komt als je roept, je kan er ook niet bij.
'De halsband met geur is niet fijn, als je hond ook moet speuren, je kunt zijn neus beschadigen met die scherpe geuren. Niet fijn, niet effectief.'
Ik ben akkoord, maar is een schok dan zoveel fijner? Of een pinnenhalsband of een stropketting? Je kan hun nek ook serieus beschadigen.Stroom bij een paardenweide is preventief. Een schok bij een hond is tijdens dat hij 'een fout begaat'.
. T is maar welke gek je de hond geeft!Adil18 schreef:TS, neem maar eens een dolenthousiaste maar onervaren jonge hond mee op jacht om hem als jachthond op te leiden...Dan kan een teletac leven of dood uitmaken...! Het kan voorkomen dat een hond wild volgt en in de vuurlinie komt, of het wild richting een straat volgt...
Babette3 schreef:Maar kan dat niet op een diervriendelijke manier?
Maar wat gaan we stijgeren als er een pennenband of teletac in beeld komt.Nikki__ schreef:Weet zij veel dat er al 2 jaar geen batterij mee in dat ding zit
Kijk toch maar weer een mooi voorbeeld, dat het op een simpele en ook nog eens doeltreffende manier opgelost kan worden zonder al teveel problemen. (gedragsstoornis waardoor het afgemaakt moet worden of weer in een asiel beland) Babette3 schreef:marleen_usar schreef:Ik ken een hond waar het bij gebruikt is, die hond liep op een boerderij en viel alle dieren aan.Het was of deze manier of een eind er aan maken.Het dier leeft nog is luisterd echt heel goed nu.
Ik ben er van overtuigd dat het geholpen heeft, maar toch blijf ik erbij dat er vriedelijkere trainingen bestaan![]()
Het is ook een verschil (voor mij althans) of een hond luistert uit angst of omdat hij het wil doen.
EmEm schreef:Allemaal heel leuk en aardig dat verschil tussen 'in ervaren handen' of niet. Maar wie bepaalt wie ervaren is? De mensen die het gebruiken vinden zichzelf allemaal ervaren.
Dan mogen jullie mij uitleggen of het volgende geval dan ook een goed voorbeeld is: Een hond wordt getraind op een hondenclub. Eigenaar is bloedfanatiek, want zijn honden gaan voor veel geld naar het buitenland als bewakingshond. Liefst dus zo snel mogelijk en zo jong mogelijk. Hond is niet helemaal scherp, dus wordt gebruik gemaakt van een Teletac.
Eigenaar is heel ervaren, weet precies hoe hij het ding moet gebruiken. Maar dan vinden jullie het dus oké om zo'n ding te gebruiken, in plaats van dat die eigenaar kiest voor een paar maanden langer, maar geduldiger trainen? Hier geen kwestie van leven of dood, maar alleen maar wat eerder en sneller geld verdienen.
Honden die ook heel veel moeten kennen en absoluut geen fouten mogen maken (want waar het écht om leven en dood gaat): blindegeleidehonden: denk je nu echt dat die met een Teletac getraind worden? En dan zou het bij jachthonden, politiehonden en bewakingshonden wel nodig zijn?
En hou nou op met het te vergelijken met stroomdraad voor de paarden, want die vergelijking is echt onlogisch.
EmEm schreef:Dan mogen jullie mij uitleggen of het volgende geval dan ook een goed voorbeeld is: Een hond wordt getraind op een hondenclub. Eigenaar is bloedfanatiek, want zijn honden gaan voor veel geld naar het buitenland als bewakingshond. Liefst dus zo snel mogelijk en zo jong mogelijk. Hond is niet helemaal scherp, dus wordt gebruik gemaakt van een Teletac.
EmEm schreef:Honden die ook heel veel moeten kennen en absoluut geen fouten mogen maken (want waar het écht om leven en dood gaat): blindegeleidehonden: denk je nu echt dat die met een Teletac getraind worden? En dan zou het bij jachthonden, politiehonden en bewakingshonden wel nodig zijn?
Yamcha schreef:Halsbanden met geur zijn veel gemener.
Hoe gevoelig denk je dat de neus van een hond is? Als jij weet dat als mijn hond eens aan een glas amaretto ruikt en dan een niesbui krijgt van jewelste, hoe vriendelijk denk je dat dat een halsband met citroengeur is???
Bij die politiehonden mag je best even je stem verheffen hoor
Ik denk alleen dat als ze vol in de driften zijn, het niet zoveel effect heeft.......
Geduld..... als je dat niet hebt, moet je niet eens willen beginnen aan het trainen van een hond. Daar heb je nu eenmaal erg veel geduld bij nodig. Ook bij politiehonden. Je gebruikt zoiets ook niet om een hond iets aan te leren. Iets aanleren, doe je met heel veel liefde, heel veel geduld, en op het juiste moment belonen.
Ze een Dog Training Collar is hetzelfde als een Teletac, en die gebruik je puur ter correctie. Nogmaals, als je hond in de pakwerker hangt (en op straat in een burger) en hij laat niet los op commando, moet je wel iets. Moet je op dat moment nog in komen lopen om te corrigeren, dan heeft het geen effect. De hond leert dan dat hij vast kan houden als jij op afstand staat, alleen als je dichtbij bent moet hij loslaten. Dat werkt dus niet. Als je op afstand kunt corrigeren, leer je de hond dat hij ALTIJD moet luisteren, en niet alleen als jij dichtbij genoeg staat om hem in het nekvel te grijpen. Dan kan zo'n ding heel effectief zijn.
De halsband met geur is niet fijn, als je hond ook moet speuren, je kunt zijn neus beschadigen met die scherpe geuren. Niet fijn, niet effectief.
Je moet je zo'n schok ook niet voorstellen als een enorme knal. Het is gewoon een tik, net als stroomdraad bij een paard. Niks meer, niks minder.
Vind het wel altijd bijzonder dat paardenmensen stroomdraad bij paarden heel prima vinden, maar bezwaar hebben tegen een teletac, trouwens.
Vind het ook heel bijzonder dat de vergelijking met een kind gelijk weer getrokken wordt. Een hond is geen kind, en een politiehond helemaal niet. Een hond is gewoon een hond. Kinderen leg je dingen uit, bij honden gaat dat niet. Met kinderen ga je geen boeven vangen.

Babette3 schreef:@Adil: een dolenthousiaste onervaren hond neem je niet onmiddellijk mee op jacht maar train je eerst. Iedereen maakt fouten en die moet je natuurlijk niet zomaar laten passeren, maar ik werk dan liever met een positieve trainingsmethode (wat niet wil zeggen dat ik mijn hond nooit onder zijn voeten geef)
Adil18 schreef:Denk a.u.b. niet dat ze allemaal op de knop van dat ding zitten te rossen als de hond weggaat. Ze proberen eerst wel de hond zonder behulp van een teletac bij zich te krijgen (en daarvoor te belonen). Dat is fijner voor hond en mens, want ik denk dat de gebruikers van een teletac hun hond ook het liefst willen opvoeden d.m.v. belonen i.p.v. straffen, maar dat kan niet altijd. Straffen hoort erbij, en vooral ook op tijd!
Yamcha schreef:Die hond zou ik helemaal niet gaan africhten, hij is er niet geschikt voor, heeft het karakter niet.
Zou ik dat wel doen, dan verknal ik zijn karakter. Zo'n hond is beter af bij een liefhebber.
Een blindegeleide hond heeft een heel ander temperament dan een politie- of jachthond.