Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Moontje1991 schreef:Wij heben hier een aqarium staan en daar zit uh niks in.
En dat is natuurlijk nogal saai in de huiskamer.
Dus willen we visjes.
Alleen nu twijfelen we ik vindt de meeste zoetwatervissen niet echt spannend en volgend mij zijn er maar weinig zoutwatervissen die klein blijven?
Dus ik wil graag weten.
Welke zoutwater vissen worden max 10 cm?
Die zijn er genoeg! Het zou helpen als je voorkeur hebt voor kleur, of ze op de bodem zwemmen of middenlaag etc.
Is het houden van een zoutwateraquarium moeilijker dan van zoetwater?
Mijn mening is van niet, echter zijn er veel mensen van mening dat het wel zo is. Ik weet niet of je al lang ervaring hebt met zoetwater?
Liggen de kosten qua onderhoud hoger? (zo ja hoeveel)
Ja, je moet telkens met zout verversen. 1 emmer zout van 25 kilo kost uit mijn hoofd 80 euro. Daar kun je 750 liter zeewater van maken. Dan zou het beter zijn als je ververst met osmosewater. Een osmosefilter kost rond de 100 euro en de patronen moeten zo nu en dan vervangen worden. Verder kosten ze meer aan stroom, omdat het verder gaat dan simpel een filtertje en een lamp. Voor mooie koralen heb je meer lampen nodig. Ook heb je sowieso een eiwitafschuimer nodig en extra stromingspompen. Ga je nog verder dan heb je eventueel ook een kalkreactor en een fosfaatfilter nodig... Het is ook maar net hoe duur je het maakt.
Liggen de kosten qua vissen en planten hoger? (zo ja hoeveel)
Dit ligt veel hoger! De goedkoopste aquariumvis die ik tegen ben gekomen kostte euro of 8. Dan kom je uit of een juffertje. De andere vissen liggen minimaal boven de 10 euro, de iets exclusievere betaal je rond de 100 euro voor, er zijn zelfs vissen waarvan de prijs pas begint bij 200 euro.
Koralen zijn ook stukken duurder, je kan rekenen vanaf 20 euro per koraal, dan heb je een kleine lederkoraal. Eigenlijk is 30-40 euro wel een goede maatstaaf voor een mooi stukje, makkelijk te houden koraal.
Het is echter niet te doen om iedere week van 1000 liter 1/3 te verversen in 1x en dus wordt er nu op het moment bijna dagelijks een aantal liters ververst.
Moontje1991 schreef:Welke zoutwater vissen worden max 10 cm?
Heel veel
Is het houden van een zoutwateraquarium moeilijker dan van zoetwater?
Euh.. ja ik vind het eigenlijk wel moeiijker, maar niet extreem moeilijk. Bij mijn zoetwater aquarium is het altijd gewoon een kwestie van inpluggen en draaien geweest, bij mij zoutwater moet ik toch regelmatig testen en waterwaarden aanpassen
Liggen de kosten qua onderhoud hoger? (zo ja hoeveel)
Ja, een emmer zout heeft me bijvoorbeeld al 70 euro gekost. Het ligt er ook een beetje aan hoe groot je bak is.
Liggen de kosten qua vissen en planten hoger? (zo ja hoeveel)
Anemoonvisjes enzo kosten hier iets van 15 euro, verder zag ik ook nog een aantal vissen van 8 euro enzo. Je kunt het natuurlijk ook veel gekker maken maar er zijn ook wel redelijk wat betaalbare vissen te koop
En koralen zijn ook duurder dan planten
Je hebt bijvoorbeeld ook levend steen nodig, ik heb niet gewogen hoeveel ik in mijn 130 liter bak heb staan maar dat zal vast wel minimaal 15 kilo zijn. In de winkel kost het vaak al zo'n 10 euro per kg dus reken maar uit..