Het is nu wel heel koud; wat te doen met konijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kistaah

Het is nu wel heel koud; wat te doen met konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 14:29

Hallo allemaal,

Wij hebben een logé konijn die in een mooi buitenhok in de tuin staat. Hij woont al zijn hele leven buiten, maar wordt het nu ook voor een konijn niet te koud buiten? Maar naar binnen doen is denk ik weer een te groot temperatuursverschil voor hem en een garage oid hebben we niet. Wat denken jullie?
Ik heb nu maar extra stro in zijn hok gedaan en er een doek om heen gedaan tegen de wind. Hij heeft ook een gedeeltelijk dichte bovenverdieping waar hij kan liggen. Heb ook maar extra water, voer en onbeperkt hooi gegeven. We hebben een tuintje van 12 vierkante meter die omringt is door muur dus hij staat wel redelijk beschut. Kan ik nog meer doen om het wat aangenamer te maken voor hem? En maar buiten laten toch?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:31

Zeker buiten houden. :j
En wat je doet is goed:
Veel stro in het hok, dat hij zelf zn holletje kan maken. Flink wat hooi en een plek waar hij beschut kan zitten. Dan red hij het wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:32

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:36

Mijn konijnen zitten ook gewoon buiten. Ze hebben een ren van 5x5 meter en daar staat ook het binnenhok in. In het binnenhok ligt een dikke laag stro, vers hooi en ze krijgen nu steeds nieuw water als het bevroren is.
Toch zitten die twee midden in de buitenren en zitten ze amper binnen. Ze zullen het dus wel niet koud hebben.
Zorg wel dat het konijn uit de wind kan zitten als hij dat wil. Dan doe je het prima zo! Konijnen kunnen tot ongeveer -15 buiten blijven. (ikzelf heb het inmiddels wel helemaal gehad met dat gezeul met bakjes water ... :n )

sandyQ

Re: Het is nu wel heel koud; wat te doen met konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:38

zorg dat ze ook continu over water en voer beschikken ,verders doe je het prima

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:40

Nou hij heeft het echt niet slecht bij jou hoor ;) Ik denk dat als je hem nu binnen zet, hij straks teveel moet wennen weer aan het buitenklimaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:53

Gewoon lekker laten waar ze zijn een konijn verplaatsten is het slechtste wat je kan doen.
Zorgen dat hij lekker hooi en bix heeft zodat hij zich warm kan houden en af en toe wat groenvoer.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 14:54

Ja hoor, je hebt het goed gedaan. :j
Lekker extra stro en hooi, afgeschermd tegen de wind: meer hoef je niet te doen!
Ik wilde ze ook naar binnen halen, maar dat kan je beter niet doen. Temperatuursverschil wordt dan idd te groot.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:13

juist niet naar binnen halen! dan mag nijn pas weer naar buiten als de nachttemperatuur boven de 15 graden komt...
zoals je het nu gedaan hebt is dus helemaal top.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:16

Mijn caafjes heb ik ook altijd buiten,maar vind het nu ook erg koud.
Gister het hele hoks schoongemaakt onderin eerst een dikke laag zaagsel, dan stro,in het nachthok tot bovenaan gevuld met stro en hooi.In het "open gedeelte"langs de wanden ook het stro goed hoog.Over het hok 3 jutezakken en een zeil.
Vanmorgen gekeken had ze een heel hol gemaakt in het stro en voelden ze lekker warm aan.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:19

Ons konijn zit ook nog altijd buiten. We hebben wel zijn ren ingepakt met dekens en plastic zodat het niet zo koud waait. Verder heeft ie veel sto en handdoeken en heeft een binnenhok. Mijn moeder heeft ook de garagedeur openstaan zodat ie daar naar binnen kan als ie het echt koud heeft.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:46

extra stro en een doek er voor tegen koude wind is helemaal goed hoor.

een konijn kan tot min 15 buiten blijven, wel is het zo dat konijnen met kleine oren beter tegen de kou kunnen dan konijnen met grote oren.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:25

Lekker buiten houden. Hier zitten ze in de sneeuw terwijl ze gewoon in het hok kunnen :) Als ze maar ergens droog en beschut kunnen zitten

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:45

Je doet het prima zo hoor!
Ik heb mijn 2 konijnen ook gewoon in een buitenhok zitten met een extra handje krachtvoer, onbeperkt hooi en een bakje water(wat al snel ijs is met deze temperaturen). Ook krijgen ze een lekker dikke laag stro. Dan heb ik ook nog een deken over hte hok liggen zodat ze ook in het buitenhok uit de wind zitten. Dan redden ze zich wel.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:55

hittepit_12 schreef:
Mijn caafjes heb ik ook altijd buiten,maar vind het nu ook erg koud.
Gister het hele hoks schoongemaakt onderin eerst een dikke laag zaagsel, dan stro,in het nachthok tot bovenaan gevuld met stro en hooi.In het "open gedeelte"langs de wanden ook het stro goed hoog.Over het hok 3 jutezakken en een zeil.
Vanmorgen gekeken had ze een heel hol gemaakt in het stro en voelden ze lekker warm aan.

Stro zou ik bij cavia's niet doen, hier kunnen ze hun pootjes aan open halen en ontsoken oogjes van krijgen, is te grof voor hun. Zou het bij cavia's alleen maar bij hooi houden.

TS voor een konijn ben je zeker goed bezig, wat het ergste is is de wind, als ze uit de wind kunnen zitten en idd lekker vee stro en hooi is het prima. Nu naar binnen halen is zeker geen optie (behalve een schuur of garage) omdat ze een hele dikke wintervacht hebben en het binnen dus heel erg warm krijgen. En idd je hem dan pas in het voorjaar weer naar buiten kan doen als dag en nacht temperatuur niet veel meer verschillen.
Zorg idd voor voldoende water, dat het nachthok van de grond staat en iets extra krachtvoer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:58

Ik heb 8 jaar lang cavia's op stro gehouden, nooit geen problemen mee gehad :)

je doet het prima zo hoor! :D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:02

Russel rabbit bedding is denk ik geschikter voor cavia's ;) De voordelen van stro maar dan iets zachter.
Konijnen kunnen makkelijk tot -15 buiten blijven. Je kunt eventueel een zeiltje spannen voor het gaaswerk, dan kan er geen stuifsneeuw in komen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:06

mijn 2 nijntjes kunnen in het hok schuilen maar kunnen ook gewoon rond lopen. Het hok staat altijd open. Ze zitten nu wel langer en vaker in het hok dan normaal maar lopen nog steeds ook gewoon buiten rond. In de sneeuw zie je dan allemaal kleine konijnen poot afdrukken, zó schattig ;)

Ik geef de mijne bijna onbeperkt hooi. Doe ik met mn paard ook. :D Blijft het kacheltje lekker van stoken. Verder redden ze het best hoor! Lekker buiten laten staan dus.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:07

Mijn konijnen kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten zitten, maar ze blijven gewoon buiten zitten met dit weer :) Ze krijgen wel wat meer stro en hooi dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:10

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:49

Goed blijven voeren, extra stro en hooi en dat ze niet midden op de wind staan. Hier lopen alle knijntjes nog buiten, hebben een schuil hok met extra dik spul, maar zitten nog veel buiten.

Bij flinke wind, zoals vandaag, beschermen we ze wat extras door een 'windscherm' te plaatsen tegen de ren aan van golfplaten. Zoals vandaag, waait precies op de deur van binne/buitenhok en hebben we een golfplaat gebruikt dit tegen te gaan.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 00:32

Ik hou de caafjes al 4 jaar op stro en hooi gaat prima!

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:08

Maakte me ook zorgen om niets, toen ik om 11 uur savonds ging kijken lag hij nog languit in de sneeuw te relaxen.
Vanochtend zat hij wel bovenin zn hokje. Gaat dus prima!
Bedankt voor alle berichtjes!