Poes naar buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

riz95

Poes naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:14

Onze Swieber is 22 december haar staart verloren, door dat ze door iemand is op gepakt aan haar staart.
Zware opperatie, staart geamputeerd.
Hechtingen zijn er al uit, en ze heeft haar evenwicht al weer terug.
Ook is haar haar ook al ongeveer 2-3 cm lang.

Voor het ongeluk mocht ze van ons altijd naar buiten.
Nu willen wij dat niet meer omdat we band zijn dat er weer iets verveldens gebeurt.
Maar ze is echt eenb uiten kat, ze wil zo graag naar buiten.
S'morgens staat ze al luid miauwed voor de deur tot dat iemand hem open doet.

Zo gaat het de hele dag door als er iemand de deur open doet.
Mijn vraag is moeten we haar toch maar naar buiten laten?
De tuin af zetten is onmogelijk omdat deze wijk alleen maar milieu vriendelijke omheininden mag gebruiken.
(Geen gaas, of een hele houten schutting alleen een soort raster waar we klimop of andere planten tegen aan moeten groeien)
Dus dat is geen optie.

Alvast bedankt !

zap

Re: Poes naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:15

Lekker naar buiten laten gaan :j

Liever een kat die gelukkig is, maar misschien wat korter leeft dan een kat die ongelukkig is, maar wel heel oud wordt :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:16

onze kat komt nooit buiten, ma wil dat niet meer nadat haar kat vroeger is overreden. ze kunnen prima binnen leven. Maarja, als ze al buiten is geweest..
Ik dan dat als ze eenmaal een tijdje binnen heeft gezeten er niets maar aan de hand is, maar dat moet je zelf inschatten.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:19

galley schreef:
onze kat komt nooit buiten, ma wil dat niet meer nadat haar kat vroeger is overreden. ze kunnen prima binnen leven. Maarja, als ze al buiten is geweest..
Ik dan dat als ze eenmaal een tijdje binnen heeft gezeten er niets maar aan de hand is, maar dat moet je zelf inschatten.

Het is ook wel minder geworden deze week maar toch, soms zit ze zo voor de ramen of voor de deur.
En onze vorige kat is ook overreden op 1 1/2 jarige leeftijd en nu iemand die dit met deze poes aan doet..
Maak onze wel onzeker over het feit of onze kattne nog wel naar buiten kunnen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:21

riz95 schreef:
galley schreef:

Het is ook wel minder geworden deze week maar toch, soms zit ze zo voor de ramen of voor de deur.
En onze vorige kat is ook overreden op 1 1/2 jarige leeftijd en nu iemand die dit met deze poes aan doet..
Maak onze wel onzeker over het feit of onze kattne nog wel naar buiten kunnen.

Zo heeft mijn moeder besloten de katten binnen te laten, op ons oude adres gingen ze na een paar jaar naar buiten als wij buiten waren, maar onze huidige kat is nog erg jong en zal het de komende tijd met het raam moeten doen. Ze lijkt er toch erg gelukkig onder..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:39

Naar buiten! Kat wordt erg ongelukkig als ze niet meer naar buiten zou mogen. En misschien zelfs vals, als ze zich gaat vervelen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:50

Zelfde probleem hier. Onze kater heeft een tijd geleden een ongeluk gehad, achterpootje moeten amputeren. Was ook een echte buitenkat (snachts altijd buiten, in de zomer overdag ook heel vaak, winter iets minder), maar met wonden/hechtingen/verstoord evenwicht zit hij al een hele tijd binnen. Meneer ligt ook regelmatig aan de deur te miauwen.... maar zijn evenwicht is nog niet helemaal in orde, en ik ben toch ook wel niet helemaal gerust (zeker met hem niet :Y). Heel irrationeel, want onze andere twee katten gaan wel nog gewoon naar buiten).

Dus: wij hebben hem aan de lijband gehangen :+. Zus had nog zo eentje liggen (tuigje/lijband) voor haar konijn. Tuigje eerst een paar keren binnen aangedaan, zodat hij kon wennen. Dan lijband eraan en ju. Het is dan wel maar voor een half uurtje, en hij kan (mag) niet overal naartoe.... maar hij is OOh zo gelukkig dat hij buiten kan!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:24

Je zou qua schutting een kunnen kijken naar wilgentenen, daar ben ik zelf persoonlijk heel erg van gecharmeerd.
Ziet er mooi uit bovenlangs een stroomdraadje en klaar.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 19:12

tantjeuh schreef:
Zelfde probleem hier. Onze kater heeft een tijd geleden een ongeluk gehad, achterpootje moeten amputeren. Was ook een echte buitenkat (snachts altijd buiten, in de zomer overdag ook heel vaak, winter iets minder), maar met wonden/hechtingen/verstoord evenwicht zit hij al een hele tijd binnen. Meneer ligt ook regelmatig aan de deur te miauwen.... maar zijn evenwicht is nog niet helemaal in orde, en ik ben toch ook wel niet helemaal gerust (zeker met hem niet :Y). Heel irrationeel, want onze andere twee katten gaan wel nog gewoon naar buiten).

Dus: wij hebben hem aan de lijband gehangen :+. Zus had nog zo eentje liggen (tuigje/lijband) voor haar konijn. Tuigje eerst een paar keren binnen aangedaan, zodat hij kon wennen. Dan lijband eraan en ju. Het is dan wel maar voor een half uurtje, en hij kan (mag) niet overal naartoe.... maar hij is OOh zo gelukkig dat hij buiten kan!

Hmm.. dat is misschien wel iets !

zonnebloem18 schreef:
Je zou qua schutting een kunnen kijken naar wilgentenen, daar ben ik zelf persoonlijk heel erg van gecharmeerd.
Ziet er mooi uit bovenlangs een stroomdraadje en klaar.

Onze buren willen niet dat we het omplanten.
Laatst bijgewerkt door riz95 op 08-01-10 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:16

Ik zou de kat gewoon naar buiten laten gaan............ weet je, dier is ongelukkig nu...... natuurlijk kan er buiten altijd wat gebeuren, maar dat kan er binnen ook. Ongelukken of nare dingen voorkom je niet door een kat op te sluiten.

Ik zie het altijd zo. Mijn kind word dadelijk 15 dan wil ze gaan "stappen" leuk joh je puber in de nacht!! VOL gevaren...... echt VOL gevaren......... Maargoed, ik kan ze niet tot haar 40ste in een kast opsluiten......

en zo zie ik dat met een dier ook. De buitenwereld zit vol gevaren, maar nog veel meer vol met plezier

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:17

Katten horen buiten! Zeker als ze 't gewend zijn, zou ik ze gewoon weer naar buiten laten.
Idd liever een fijn, en misschien wat korter leven dan een lang en onprettig leven binnen..
Een buitenkat binnen opsluiten lijkt me ook niet echt goed voor de kat zelf, gaan ze van stressen en vervelen, met mogelijke gevolgen.
Binnen kan er ook vanalles gebeuren, zeker als ze zich gaat vervelen.

Paard dat bijv een oog kwijt is door het hek laat je voortaan toch ook niet zn hele leven op stal staan?
Mooi gezegt Kiwiko!

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 20:44

Hmm... ik weet het niet hoor.
Ze geeft het nu al een beetje op en gaat zelf binnen spelen of slapen.
We hebben ook een andere kat maar die durft maar 5 stappen van ons huis af :D

Ik ben zelf bang dat er nog iets gebeurt.
De kans is klein maar toch.. er zijn nog 2 andere katten die in die zelfde week het zelfde hebben meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:10

Lekker de vrijheid geven spelen ravotten, als je dat een kat ontneemt kan je beter een muisje nemen oid.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:16

Inderdaad, of een vis, kan helemaal nieteens ontsnappen :+
Haha nee serieus, 22 dec is rond de jaarwisseling, komen de kwajongensstreken van sommige weer omhoog.
Nu is het wel voorbij, en de kans is zooo klein, zou de vrijheid van mn kat echt over hebben voor z'n kleine kans.
Wij hebben 4 katten, en zitten 24/7 buiten, hebben de schuur ter beschikking met eten en drinken, maar komen niet tot nauwelijks binnen :D

Chiqa; wat heb jij een griezelige ava zeg :Y)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:18

Katten, ook degene die gewend zijn om buiten te komen, kun je prima binnen houden. Afgeschermde tuin heeft natuurlijk de voorkeur, maar wat nu niet is, kan nog komen.

Ik heb zwervers in huis die al jaren/of nog nooit in huis hebben gezeten, en dat is geen enkel probleem. Inmiddels heb ik, zoals bij mijn vorige huis hier, ook een cat-proof omheining aangelegd (1000m2) Ook als je dat op een "natuurlijke"manier moet doen is daar best een oplossing voor te bedenken.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:21

De kat van een vriendin van me had ook haar staart verloren, en is daarna weer naar buiten gegaan...
Paar maanden later toch overreden. Toeval? Of gewoon een wat minder oplettende kat?
Het is natuurlijk niet leuk dat ik dit zeg maar het is wel waarheid

Geen idee, toch zou ik er voor kiezen om hem overdag buiten te doen, maar wel elke nacht weer binnen te halen. Risico's kun je niet uitsluiten, maar je kunt je kat wel gelukkiger maken door 'm naar buiten te doen.

Je moet zelf bedenken wat jij het beste vind in jouw situatie, uiteindelijk blijft het jouw keuze.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 05:22

Ik denk dat je moet kijken waar jij je het prettigst onder voelt. Een buitenkat kan prima wennen aan een binnenleven :)

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 13:04

Quellian schreef:
Ik denk dat je moet kijken waar jij je het prettigst onder voelt. Een buitenkat kan prima wennen aan een binnenleven :)

We hebben nu ook binnen spullen gekocht zoals een krabpaal en een soort klim ding met touwtjes en balletjes.
Zodat ze binnen ook zich kan vermaken.
Op zolder heeft mijn vader een hek om de trap gemaakt waar ze ook overheen klimt.
Alleen ze zit nog best vaak zo zielig voor het raam.

Toch lijkt me het misschien het best als ze gewoon binnen blijft en in de zomer aan een lijtje in de tuin mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:04

Een slotje zal niet gaan, ik vind het wel jammer dat je je kat geen vrijheid meer durft te geven zo te lezen wil jou kat verschrikkelijk graag naar buiten en zal het er niet gelukkiger op worden.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 15:06

Hoezo niet?

Tja.. in de zomer zou ze wel naar buiten kunnen aan een lijntje in de tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:08

Omdat bokt bepaald of iets op slot gaat en dat is alleen in het geval van een ruzie of een zeer oud topic.
Vind je dat niet zielig? Een kat aan een lijntje die daar helemaal verstrikt in kan raken?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:09

Zorg dat je poes op een gellukige manier binnen kan leven.
Grote krabpaal, met stof bekleden plankjes aan de muur en een maatje.
In het begin zal ze wat moeilijk doen maar al snel zal ze door heben dat binnen zijn ook heel leuk is.
Mijn katten gaan nooit naar buiten.
Mijn ouder hadden een kat die werdt vergiftigd en 2 katten die zijn doodgereden verder een kat die door de buurvrouw is gestolen.
En zoals laatst die kat waarbij ze een rotje in zijn kont hadden gestoken.
Bij de kat van mijn oom heben ze jaren geleden zijn staart eraf gehakt.
Ik hou mijn katten liever levend en zonder pijn!

En als ik jou was zou ik ze dan ook gewoon in de zomer lekker binnen laten.
Of je tuin overdekken met kattennet dan kunnen ze veilig in de tuin

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 15:11

Moontje1991 schreef:
Zorg dat je poes op een gellukige manier binnen kan leven.
Grote krabpaal, met stof bekleden plankjes aan de muur en een maatje.
In het begin zal ze wat moeilijk doen maar al snel zal ze door heben dat binnen zijn ook heel leuk is.
Mijn katten gaan nooit naar buiten.
Mijn ouder hadden een kat die werdt vergiftigd en 2 katten die zijn doodgereden verder een kat die door de buurvrouw is gestolen.
En zoals laatst die kat waarbij ze een rotje in zijn kont hadden gestoken.
Bij de kat van mijn oom heben ze jaren geleden zijn staart eraf gehakt.
Ik hou mijn katten liever levend en zonder pijn!

En als ik jou was zou ik ze dan ook gewoon in de zomer lekker binnen laten.
Of je tuin overdekken met kattennet dan kunnen ze veilig in de tuin

Dat is dus waarom ik mijn katten liever binnen hou.
Je kunt er gewoon niet zeker van zijn dat je katten leuk buiten spelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:18

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopicreacties verwijderd. Graag ontopic blijven :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 22:32

Kan je je tuin niet ontsnappingsproof maken?
Een stukgaas van 1m die schuin naar binnensteekt bovenop de schutting zorgt er bv al voor dat ze er niet overheen kunnen.
Mijn twee poezenbeesten komen ook buiten, maar alleen op mijn terrein.
Ik wil voorkomen dat ze weglopen, gestolen worden, iemand ze iets aandoet of aanrijdt. En daarbij zijn het mijn katten.
Ik wil mijn buren niet opzadelen met mijn katten in hun tuin... de buren gooien hun hond ook niet over de schutting :+