Eendjes (en andere vogels) voeren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

prii_boy

Eendjes (en andere vogels) voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 21:20

Ik stond zonet eventjes in de achtertuin en we hebben achter ons huis een grote vijver.
Ik hoorde alle eendjes kwaken en doen, dus zo kwam ik op het idee om de eendjes in deze kou eventjes wat lekkere brood te voeren.
Ik daar samen met mijn moeder heen, en toen we nog maar 1 stap op het gras zette kwamen alle eendjes er al kwakend en vliegend heen!
Het waren er wel honderd!

Dus ik vroeg me af: Wie voert in deze strenge winter de eendjes nog meer brood?

Wij gaan morgen even 2 euroshopper brood ophalen bij de albert heijn en die voeren aan de eendjes.
Ik vind het zo zielig he :(:) :o
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 10-01-10 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Mars

Re: Eendjes voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:24

Ik maakte vroeger weleens een ommetje om de eenden wat brood te geven. Tegenwoordig eigenlijk niet meer, maar wij hangen hier wel wat vetbolletjes etc op voor de vogeltjes buiten.
Ik heb alleen wel begrepen dat vers brood niet zo goed is voor eenden en je beter brood van een dagje oud kunt geven. Weet alleen niet meer precies waarom dat ook weer was.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 21:31

Ik denk omdat het anders kan blijven plakken in hun snaveltje ? Dan zal ik dat wel even onthouden, en anders even op de verwarming leggen (doe ik ook voor m'n pony, en dan word het harder :) )
Vetbolletjes hebben wij ook idd, maar daar is nog niks van gegeten.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:50

Wij deden dat vroeger altijd, met de kinderen eendjes voeren in het park. Heel leuk, maar ze kregen zoveel dat ze het lieten liggen. Had dus weinig zin. De kinderen zijn nu zo groot dat we niet meer naar het park lopen voor een bezoekje aan de kinderboerderij en de eendjes in de vijver.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:51

Vroeger woonden we tegenover een vijfer en ging ik altijd brood voeren. Maar woon nu niet in de buurt van een vijfer..

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 21:56

Bij ons is het helaas niet het geval dat ze teveel krijgen, en ik vind het wel leuk om te doen + dat je de eendjes er een hoop plezier mee doet :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:12

risico van brood is ook dat ze een verstopping kunnen krijgen,alle vogels trouwens

je kunt dan beter gewoon een mooie grote zak met graan halen die speciaal voor watervogels is..

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:15

Ik koop met dit weer brood speciaal voor de eendjes. Vind het zo sneu.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:16

Wij hebben ook veel vetbollen hangen, en een hokje met voer er in.
Ook zetten we regelmatig water neer.
Altijd veel vogeltjes in onze tuin. :)
Ook sneu voor de eenden inderdaad..

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:23

Ik loop iedere ochtend een half uur. Dan kom ik bij een open plek in het water waar veel eendjes zitten. Dan geef ik lekker brood. Vorig jaar heb ik bijna eendjes zien doodgaan van de honger. Toen ben ik begonnen. En nu het weer zo vriest ga ik weer verder. Die 2€ in de week kan ik missen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:47

Brood kan inderdaad verstoppingen geven, vooral als ze het droog eten en het zwelt een beetje op ergens in het eendje.

Maar nat maken, betekent dat het snel bevriest.
Wat je het beste kunt doen is brood is kleine brokken breken en daarover heen een lekker ruime scheut plantaardige olie, een fles zonnebloem olie bijvoorbeeld.

Dat kost je bijna niets, brood neemt dat op en zwelt dus niet meer zo veel in het eendje en de olie kunnen ze ook goed gebruiken. Daarnaast voorkomt de olie ook dat het brood snel bevriest.

Verder, zoals hierboven al gezegd wordt, een zak gemengd graan of iets dergelijks is niet heel erg duur en je helpt er enorm veel vogels mee.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 22:58

Nickeltje; dankjewel voor de tip's ik zal morgen wel even kijken wat we doen ! :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:00

Als je helemaal uitgebreid wil gaan, kun je bij een diervoeder groothandel een zak speciale watervogel korrels kopen, die zijn zeer voedzaam ook voor meerkoeten, meeuwen en waterkipjes enzo.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:03

ik voer de eendjes ook elke middag .

ik haal de kindren uit school ga naar de ah voor brood enneem dan de 3 voor 2 euro broden .
2 gaan dan naar de eendjes
De arme dieren zijn geheel uitgehongerd .

Heb nu een zak kippenvoer gekocht dat vinden ze ook heerlijk en is nog beter ook voor ze dan brood.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:04

Ik vind de dieren ook zo zielig nu. We leggen alle restjes buiten en voeren ook brood bij. Bij ons geen eenden maar wel musjes, kraaien en vlaamse gaaien. Vorig jaar hebben we de buizerds bijgevoerd met kattevoer, maar heb de buizerds nog niet gezien. Ik vind de reigers ook zo zielig nu, die kunnen nergens vis vangen..

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:09

We hebben hier eens speciale vereniging die de lokale vogels helpt in barre tijden. Lidmaatschap is maar een euro per jaar maar met al dat geld samen zorgen ze dat de vogels in ieder geval te eten krijgen. Ook slaan die op bepaalde plekken in het ijs grote wakken zodat ze watervogels er eventjes kunnen baden. :)

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:05

Ik probeer de eenden hier ook bij te voeren. Als het weer morgen wat goed is rijd ik even naar de winkel om eendenvoer te kopen :) Kan dat ook bij de Welkoop?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:12

Ja, welkoop heeft dat zeker.
Let er wel op dat als je voer koopt, dan hen je watervogel korrel, zoiets als kippenvoer en je hebt allerlei voer dat in water gegeven moet worden.
Dat laatste is met ijs niet heel handig en nogal duur.

Gewoon een zak gemengd graan (of ze noemen het hennengraan) is al een enorm goede toevoeging voor dieren op het ijs.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:24

Oke, dan zal ik morgen een zak gemengd graan halen voor de meerkoeten in het wak hier in de buurt :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:43

Goed idee!
Alleen die graan moet je dus even niet direct in het wak gooien, brood en sla doet het daar wel aardig, maar graan zinkt, laat ze dat maar van het ijs of waterkant pikken.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:53

Ja precies, was ik ook van plan. Eten eenden ook sla dan? En wat nog meer? Ook andere 'tafel restjes?'

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 23:57

Mijn moeder werkt bij de AH en daar houden ze het brood wat s'avonds over is voor haar achter.
Zijn toch veel broden.
Hier voeren we ze zeker zo'n 5 broden per dag en alles gaat er zeker in ze kunnen hier geen kant op om eten te zoeken.
Wij hebben ook allerlei voer voor de vogels in de tuin.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:03

Mijn moeder heeft jaren met haar buurvrouw grote zakken hele maïs en wat kleinere zakken gebroken maïs gekocht (eerste voor de eenden, tweede voor de andere watervogeltjes). Zij voerden de waterbeestjes twee keer per dag een hele schaal van dat spul. Die eenden kwamen al een half uur voor de voedertijd uit het water en wachtten geduldig tot de voer-mensen naar buiten kwamen. Ik gok dat gemengd voer nog beter is, maar de eenden deden het er goed op! Nog maar niet te spreken over hoe leuk het is om te zien. Voer strooit veel beter en sneller dan brood, waardoor elk dier iets kan krijgen...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:15

Myra87 schreef:
Ja precies, was ik ook van plan. Eten eenden ook sla dan? En wat nog meer? Ook andere 'tafel restjes?'

Sla eten ze ook ja :j ze eten immers ook gras, dus groenvoer als sla gaat er ook wel in. Sla kun je gewoon in hele kroppen op het ijs of op de grond gooien, blijft waarschijnlijk weinig van over ;)
Niet alle tafelrestjes kun je voeren uiteraard. Hou het bij de graanproducten en verse bladgroenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:19