dikmaker voor cavia's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

dikmaker voor cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 17:47

Mijn cavia's zitten nog steeds buiten. Ja ja...ze zijn afgedekt, hebben continu brokjes en hooi en krijgen nu 2x per dag groente of fruit en dan ook nog eens 3x zoveel als normaal. Ik heb zelfs hun nachthokje nog eens extra afgedekt.

Echter voelde ik vandaag dat ze toch best mager worden.
Is er misschien een bepaald voer wat ik extra zou kunnen geven zodat ze wat meer energie hebben en weer een vetlaagje kweken.
Zoals je bv maismeel/bietenpulp aan paarden geeft.
Ik dacht zelf aan brinta dacht dat ik dat ooit ergens gelezen heb. :?

Ik twijfel nu een beetje of ik ze dan toch maar in de schuur moet gaan zetten, daar is het iets minder koud dan buiten.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:50

Mijn caviaatjes gingen vroeger in de winter altijd in de schuur of in de serre. Als het een beetje koud was ging er gewoon een deken overheen. Ik heb een cavia die een gebitsafwijking had wel tijdelijk brinta gevoerd, of het ook als "bijvoeding" kan weet ik niet!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:51

Eigenlijk is het veel te koud voor cavias nu buiten, ze komen oorspronkelijk uit plekken waar het niet zo koud word.
Ik denk dat je ze ergens vorstvrij moet neer zetten.
Ik heb twee cavias van 5,5 jaar, in de zomer altijd buiten maar als het kouder dan -5 wordt gaan ze naar binnen.
In het voorjaar blijft op hun kamer de raam open en gaan ze langzaam terug naar buiten.
Maar met dit weer buiten is teveel van het goede voor een cavia.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:40

Ik zou ook de cavia's niet meer buiten doen nu. Iemand die ik ken haar cavia's zijn dood gegaan vorige winter van de kou.
De mijne zitten ook binnen swinters, ze gaan in april/mei naar buiten tot iets van september/oktober. Binnen lijkt me ook wat leuker voor de beestjes eigenlijk.

En als je ze binnen hebt worden ze vanzelf dikker ;)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:42

mijn cavia's staan nu ook nog buiten, zij kunnen zelf buiten lopen op een grasplein. Dat gaat al jaren zo en het gaat goed. Als ze wat mager worden dan voer ik ze havervlokken bij...

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:50

marieke84 schreef:
mijn cavia's staan nu ook nog buiten, zij kunnen zelf buiten lopen op een grasplein. Dat gaat al jaren zo en het gaat goed. Als ze wat mager worden dan voer ik ze havervlokken bij...

o een grasplein is wel leuk voor ze. Die van mij lopen dan zomers ook in de tuin maar ik was bang dat ze gingen bevriezen als ik ze swinters buiten liet :D Ze lopen nu los in huis, en dat vinden ze ook erg leuk. :)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:56

ze lopen eigenlijk in de weide bij onze geitjes, hebben we speciaal afgezet met fijne draad voor de cavia's. Daar lopen ze het hele jaar door, ze hebben wel een hokje met veel hooi om te schuilen. Als het gesneeuwd heeft, komen ze ook buiten en lopen ze zelfs in de sneeuw, daar kunnen ze goed tegen...

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:53

O da's wel leuk voor ze. Stampen de geiten er dan niet op? :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:03

Jee, ik dacht dat cavia's onder de 15 gr dood gingen!
Heb ze daarom al op tijd naar binnen gehaald. In mijn profiel staat een foto van het binnenhok.

Mijn collega had de cavia's ook buiten(zomer) in een open hok, die zijn opgegeten/meegenomen door een roofdier. ;(
Mijn zomerhok is dus ook dicht van boven.

WinSel

Re: dikmaker voor cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:59

Ik had mijn cavias in de winter ook altijd buiten... Altijd goed gegaan
JJ is dat cavia hok van jou een bed ??

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:25

Ja WinSel het is een kinderbed (geweest) omgebouwd tot caviahok! Ze hebben elk een eigen ruimte om te slapen/eten maar kunnen ook gewoon bij elkaar komen.

TS heb je al een geschikte dikmaker gevonden?

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:35

Brood is een ontzettende dikmaker en eenvoudig te geven, omdat meestal elk huishouden brood eet.

Mais is ook een dikmaker, maar mijn cavia's eten het niet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:36

Ik wist niet dat ze brood mochten. Moet het oud/droog zijn?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:42

Het kan wel, maar als ze weinig weerstand hebben kan het wat zwaar zijn voor ze.
Goed dat je je caafs in de gaten houd, je kunt ze paardenmuesli geven heb ik van een ervaren caviahouder gehoord. Die geeft ze pavo's natures best als ze het zwaar hebben.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:47

JaneJansen schreef:
Ik wist niet dat ze brood mochten. Moet het oud/droog zijn?

Mijn cavia's waren ook wat magertjes en ze lusten het brood graag.
Bij voorkeur als het knetterhard is.

Ik geef per dag een korstje brood, niet heel veel.

Superrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:48

Mijn cavia's aten altijd bananen en daar werden ze heel dik van..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:17

Migetje schreef:
Mijn cavia's aten altijd bananen en daar werden ze heel dik van..

Daar steken mijn caafs hun neus niet aan :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:27

Leuk om te lezen dat er nog meer mensen hun caafjes in de winter buiten houden. De onze staan nu iets beschutter onder het afdak. Ze kwamen met de sneeuw toch niet meer uit het hok en het is wat aangenamer voor de verzorgmens zo. :o

Brood heb ik nog niet geprobeerd maar goed te weten dat het een dikmaker is. Hoewel mijn caafjes daar nog lang niet aan toe zijn, aan dikmakers. :+ Voor de rest doe ik een beetje hetzelfde als de anderen hier: veel stro, altijd hooi en brok en dagelijks veel verse groenten en fruit. Ze zien er best tevreden uit, zijn levendig en actief.
Bananen lusten mijn cavia's ook niet.

marieke84: Ik heb me al altijd afgevraagd wat voor sporen ze in de sneeuw achterlaten, zo met hun korte pootjes en hun dikke buikjes. :D Helaas weigeren de mijne om in de sneeuw te lopen en ik ben niet zo gemeen dat ik ze ertoe zou dwingen. Dus: verraad je het me?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:45

Mijn cavia heeft afgelopen week het loodje gelegd. Wij hadden haar samen met ons konijn in een grote ren in de stal. Ze is 6 jaar geworden, en in de winter voerden we haar bij met brood en paardenmuesli. Konijn lust wel bananen maar cavia niet, die was wel gek op al het andere fruit. Mis dr toch, was altijd zo schattig als ze je tegemoet 'fluitte' als je de stal in kwam...

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:02

die van mij zitten in een tuinhuis. Ook buiten dus eigenlijk. Maar ze kunnen het goed hebben hoor. Haal alleen als het echt vriest de caafjes die moeten bevallen naar binnen. Ze eten wel meer hooi nu.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 20:59

Hey het topic leeft nog.

Ik heb ze de dag na het openen van dit topic toch maar in de schuur gezet omdat het die dagen zo hard ging waaien.
Ik heb eerst plastic op de grond gelegd, daarna een deken en daarna weer plastic om de kou vanaf de grond wat tegen te gaan. Verder rondom de hokken ook plastic en een deken gedaan voor de kou. De bovenkant is gewoon open zodat er licht is en s'avonds dek ik deze ook nog af.

bananen lusten ze idd die heb ik ook een tijdje gegeven. Het enige waar ik bang voor ben is dat ze verstoppingen krijgen.
Ik heb ook ander hooi gehaald ipv die 'vieze' klef hooi die ik van stal mee had(nee was geen voordroog) en dat eten ze veel beter.

Gelukkig wordt het weer ietsjes warmer maar ik houd ze in de schuur tot maart. En als ik volgend jaar nog hier woon wil ik eigenlijk wel een groot vast hok hebben in de schuur. :P

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:08

die van mij zitten al zolang ze leven buiten. waar zze gefokt zijn daar krijgen ze geen extra afplak plastic en zo en daar worden ze ook meestal 6jaar. die van mij hebben dan een stuk zeil er over heen en stro in het nacht hok en extra hooi. ( normaal krijgen ze geen stro zomers). maar er zit er 1 tje binnen want die is geopereerd aan Borstkanker.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:29

Je hebt het goed opgelost, meer kun je niet doen.