Nog een konijntje erbij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bosmonster

Nog een konijntje erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 20:55

Ik heb twee konijnen van 9 en 10 jaar. Toen ik ze destijds aanschafte, woonde ik nog thuis en stonden ze gezellig in de tuin. Inmiddels woon ik al enige jaren op mezelf op een appartement en de konijntjes zijn destijds gezellig mee verhuist. Het ene konijn staat buiten op het balkon (is erg op rust gesteld, schiet anders in de stress) en het andere konijn staat binnen in de woonkamer.
Nu kwam vandaag een collegaatje met de vraag of ik haar konijn van 3,5 jr wil overnemen. Ze heeft er geen tijd voor en gaf eerlijk toe er ook geen tijd meer voor te willen maken.
't Is een ontzettend lief, tam hangoor konijn. Echt om bij weg te smelten.
Eigenlijk vind ik dat m'n beestenboel wel groot genoeg is (2 honden, 2 konijnen, 2 vogels en een paard). Wat zouden jullie doen? Nog een konijn erbij of iemand anders het konijn laten overnemen?

....m'n dierenhart roept 'ja', maar of het verstandig is....'

Dit is hem..
Afbeelding

Valerie_V

Re: Nog een konijntje erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:57

Als jij denkt dat het andere konijn het accepteerd dat het dan wel kan!
En jij moet er natuurlijk dan ook wel tijd voor hebben.
Het is wel echt een schatje om te zien :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:00

Ik lees nergens welke geslachten de konijnen zijn?
En ten tweede vraag ik me af waarom je al 2 konijnen hebt maar die gescheiden hebt..?
Konijnen horen samen te zitten.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:01

het nieuwe konijn zou dan in een aparte kooi naast de andere kooi in de woonkamer komen te staan. heb ooit geprobeerd mijn twee andere konijnen aan elkaar te laten wennen, maar dat werd een ramp. ff kort verhaaltje: allebei op balkon met hekje als afscheiding, volgende dag ene konijn over afscheiding gesprongen naar andere konijn en heb ze letterlijk van elkaar moeten trekken....brrr....
het liefste had ik ze samen in een kooi gehad, maar helaas...

mijn konijnen zijn voedsters, de nieuwe is een ram.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:02

Ik ben er sowieso voor om dieren met meerdere soortgenoten bij elkaar te houden. En als je andere konijn hem accepteerd is het voor hem ook leuker.
Maarja, het is toch wel weer een dier erbij.

Mijn oma zei toen ik een hond nam: Nu kunnen jullie niet meer weg.
Toen namen we een 2e hond en toen zei ze: Nu kunnen jullie al helemaal niet meer weg.

Dit vind ik onzin, want als je voor 1 hond thuis blijft kunnen er heus 2 rondlopen :)
Wat ik er dus mee wil zeggen is: Je hebt al 2 konijnen, doet die dagelijkse verzorging al, dus nu komen er wat minuten bij om de andere ook van alles te voorzien en zijn aandacht te geven.

Ik zou er wel over nadenken natuurlijk :) Maar het is niet dat je een geheel nieuw dier neemt. :)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:02

Lees nu dat laatste bericht pas van je, Is het dan geen optie om hem te laten castreren, dan kan hij sowieso bij je andere konijn :).

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:03

als je het konijntje neemt (wat een schatje trouwens) en het klikt niet, moet je parfum op ze smeren, dan ruiken ze het zelfde en accepteren elkaar. zo lukte het ook bij onze 2 konijnen.
Dit wordt ook bij biggen gebruikt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:05

bosmonster schreef:
het nieuwe konijn zou dan in een aparte kooi naast de andere kooi in de woonkamer komen te staan. heb ooit geprobeerd mijn twee andere konijnen aan elkaar te laten wennen, maar dat werd een ramp. ff kort verhaaltje: allebei op balkon met hekje als afscheiding, volgende dag ene konijn over afscheiding gesprongen naar andere konijn en heb ze letterlijk van elkaar moeten trekken....brrr....
het liefste had ik ze samen in een kooi gehad, maar helaas...

mijn konijnen zijn voedsters, de nieuwe is een ram.

Dat was gewoon een kwestie van inlezen geweest, voedster + voedster gaat wel vaker niet goed.
Ook een hekje er tussen kan agressie op wekken.

Als je de nieuwe erbij neemt zeker weten laten castreren en dan proberen bij de ander te zetten... dan is er iig weer 1 eenzaam konijn minder.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:06

Mannetje laten castreren en dan bij een van de dames zetten (het liefst bij degene op het balkon, die heeft weinig gezelligheid...)

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:09

m'n vriend komt er net mee aan dat hij er toch niet zo happy mee is... dus denk niet dat het doorgaat.... stel dat het koppelen van de konijnen niet zou lukken, staat er een 3e kooi en daar is hij niet blij mee. hij wil dat het konijn dan naar buiten gaat en aangezien ik het voor m'n andere nijn al rot vind, dat ze op het balkon staat, wil ik dat niet nog een andere nijn aandoen.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:14

x_Marr schreef:
Dat was gewoon een kwestie van inlezen geweest, voedster + voedster gaat wel vaker niet goed.
Ook een hekje er tussen kan agressie op wekken.

Als je de nieuwe erbij neemt zeker weten laten castreren en dan proberen bij de ander te zetten... dan is er iig weer 1 eenzaam konijn minder.

ik ben er ook niet blij mee dat ze apart zitten. ben groot voorstander van konijnen samen houden. zat er ook aan te denken dan idd die ram te castreren, omdat dat grotere slagingskans geeft.
vraag me alleen af of ik een konijn wat al 10 jaar alleen zit, wel nog zit te wachten op een vriendje. ze is nu natuurlijk erg gewend om alleen te zijn.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:26

Nee hoor! Dat zit echt wel in ze hoor! Maar ze moeten wel goed gekoppeld worden :))

Konijnen buiten is niets mis mee, vinden ze heerlijk! Mits ze de ruimte hebben natuurlijk. Konijnen alleen buiten, dat is een ander verhaal. Die hebben niets om naar uit te kijken, geen gezelligheid, etc!

Laat je vriend hier meelezen! Of kijk eens op www.bunnybin.nl
of www.konijnen.nl :))

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:29

Oh wat een heerlijk konijn!
Ik had het wel geweten, deze laten castreren en bij de voedster plaatsen!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:43

bosmonster schreef:
m'n vriend komt er net mee aan dat hij er toch niet zo happy mee is... dus denk niet dat het doorgaat.... stel dat het koppelen van de konijnen niet zou lukken, staat er een 3e kooi en daar is hij niet blij mee. hij wil dat het konijn dan naar buiten gaat en aangezien ik het voor m'n andere nijn al rot vind, dat ze op het balkon staat, wil ik dat niet nog een andere nijn aandoen.

Neem hem dan aan van je vriendin op voorwaarde dat als de koppeling niet slaagt dat zij hem terugneemt en zelf naar een opvang brengt.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:48

Ik zou het gewoon doen!

De kans op slagen bij de combinatie voedster/ex-ram is zo'n 99% Als het met je ene voedster niet lukt, lukt het met de andere wel. Lees je wel van te voren goed in over koppelen, dan komt het vast wel goed!

Verder kun je ook proberen om beide voedsters te koppelen aan het gecastreerde mannetje. Trio's zijn vaak wel wat lastiger aan elkaar te koppelen, maar het is zeker wel het overwegen waard. Mocht er dan toch eentje buiten de boot vallen zou je deze weer apart kunnen zetten (of eventueel aan een ander mannetje koppelen, haha, je vriend ziet je vast al aankomen....)

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 21:43

heb besloten er vanaf te zien, wegens plaatsgebrek en omdat mijn andere 2 konijnen al apart zitten. heb besloten het konijn wat buiten zit, binnen naast het andere konijn te zetten in een kooi. hebben ze toch wat gezelschap. bedankt voor alle tips!!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:46

Is misschien dan een tip voor jou om in een opvang te kijken. Neem je het konijn mee die je wil koppelen. Daar hebben ze gecastreerde mannen, lukt het koppelen niet hoef jij geen konijn mee te nemen. Lukt het koppelen wel, dan zit jou konijn niet alleen, en hoef je dus ook geen extra kooi neer te zetten...

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 22:19

voor in de toekomst is dat zeker een idee, maar heb besloten het voorlopig toch maar bij mijn huidige konijnen te houden.