Hond in laten slapen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luna1986

Hond in laten slapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 15:24

Wij zitten hier met heel veel twijfels...
We hebben een Bernen Senner van 10 jaar oud.
Sinds 2 maanden loopt hij ernstig kreupel, dit is het gevolg van zenuw uitval in zijn rechter achter been.
Wij hebben hier meerdere dingen voor geprobeert om dit beter te krijgen, helaas zit hier nauwlijks tot geen vebetering in.
Nu spelen wij met de gedachten om hem in te laten slapen voordat hij zijn eigenwaarde helemaal verliest.
Hij kan zelf bijna niet tot nauwlijks opstaan, dit kost hem dan ook buiten gewoon veel energie. Wij moeten hem dan ook overeind helpen.
Langer dan 5 min lopen lukt ook niet meer.
Eten en drinken moet je voor hem neer zetten, anders doe hij het niet. (Zodra hij het voor zich heeft eet en drinkt ie wel goed.)
Behoeftes doen lukt meestal ook niet, omdat ie zijn evenwicht kwijtraakt en omvalt.
Hij ademt zwaar en lijkt er moeite mee te hebben.
Maar aan de andere kant is hij er met zijn kop nog goed bij.
Hij wil elke keer dat we weggaan nog mee en is boos als dit niet gebeurd.
Hij geniet nog van alle aandacht die ie krijgt.

Ik weet zelf ook wel wat het beste is, maar wil het graag van andere horen.
En misschien goede adviezen ontvangen, ben zo bang dat ik de verkeerde keuze maak!

Caira

Re: Hond in laten slapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:26

Je maakt niet de verkeerde keuze, volg je hart, neem afscheid nu het nog waardig kan. En blijf je hond herinneren zoals hij was in zijn goede tijden.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:27

Ik denk dat ik 'm in zou laten slapen als ik in jouw schoenen stond. Wat zegt de da, heeft ie pijn? Ik ben nl geneigd om te denken van wel als ik je verhaal zo lees... En is het nog te herstellen? Het is iig geen hondwaardig bestaan wat je hond nog voor zich heeft op deze manier.

Als dit de rest van zijn leven zo blijft en het naar de mening van de da niet beter zal worden zou ik kiezen voor inslapen. Maar de beslissing nemen is ronduit kl*te... :(:)

Succes en heel veel sterkte ermee. :(:)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:29

Ik denk dat ik hem ook had laten gaan, ik heb mijn paardje al eens om minder laten gaan en er geen minuut spijt van gehad. Als het niet meer dierwaardig is of het zit er tegenaan, redeneer dan vanuit de hond/het paard/de kat en niet vanuit jezelf, ookal moet JIJ de beslissing maken, dat is alleen maar omdat het dier het niet kan.... succes en sterkte, wat je ook besluit

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:31

Op wat jij schrijft heb ik het gevoel om in te laten slapen. Een hond die niet goed meer kan opstaan, niet zelf zijn voer kan halen, omkiept als hij zijn behoefte doet. Nee echt hondwaardig is het niet echt voor mijn gevoel.
In principe moet je dus altijd bij hem in de buurt zijn om hem omhoog te helpen, tja anders wil hij omhoog lukt niet en ligt hij daar wat te worstelen om omhoog te komen.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 15:33

Of ie pijn heeft is moeilijk te vertellen, van zijn rechter achterpoot heeft ie zo ie zo geen last.
Dit kan gekomen zijn door een hernia, of een tumor die op zijn zenuwbaan drukt.
Opereren zou nog een optie kunnen zijn, maar gezien zijn leeftijd wil ik daar niet meer aan beginnen,
ook volgends de DA is dit niet haalbaar voor hem.
Het is zo moeilijk want doordat ie er met zijn kop nog zo goed bij is, weet ik niet wat er in hem omgaat.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:35

idd lijkt inslapen me het beste, het doet pijn, maar het diertje word er zo ook niet gelukkiger op. De hond is op... je hebt je lieve trouwe kammeraad het beste leven gegeven die je hen kan bieden, daar zal hij ook dankbaar voor zijn. Nu moet je idd even kiezen voor de hond en niet egoistisch zijn.

Sterkte ermee!!!

PS: 10 is toch al op leeftijd voor een rashond, sommige worden een stuk ouder maar als het diertje op is is hij op... als hij nu alleen wat moeizaam op kwam maar verder nog alles goed kon..dan was dit een ander verhaal geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:40

In laten slapen.

Ik heb mijn Beau om dezelfde redenen in laten slapen, omdat dit eraan zat te komen, ik heb het mijn hond willen besparen. Zijn geest wilde nog, maar zijn lichaam ging achteruit. En mijn Beau was geen hond om achter de kachel te liggen. Hij wilde lopen, sporten, en werken..... ik heb altijd gezegd, als hij niet meer kan spelen met een bal, laat ik hem gaan. En dat heb ik gedaan, en ik heb er geen spijt van, nooit gehad ook. Ik heb wel veel verdriet gehad, en ik mis mijn lieverd soms nog heel erg. Maar voor hem was het het beste, ik wilde niet dat hij zijn waardigheid en zijn schoonheid zou verliezen. Hij is tot op het laatst heel gelukkig geweest. In mijn armen is hij gaan slapen........ voor altijd. Ik hield ontzettend veel van hem.

Laat hem niet tobben, joh. En wacht niet tot je hart het ermee eens is, dat moment zal nooit komen...... niet zolang je hond nog leeft.
Hij heeft geen keuze, jij wel. Jij kunt hem heel veel ellende besparen. Doe het, alsjeblieft.
Liefde is soms ook loslaten.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:47

Als eerste: Wat een prachtige leeftijd voor een berner (heb er zelf ook 1)
Alleen jij die hem dagelijks meemaakt kan die beslissing nemen. Omdat je zegt dat ie er met zn koppie nog lekker bij is kan ik me voorstellen dat het een moeilijke beslissing is. Hoe vind de DA zijn toestand? Heeft hij erg veel pijn? Wat zijn de mogelijkheden om hem te ondersteunen? Denk aan suplementen, medicijnen enz..
Voor zolang hij er nog is kan ik je deze tip geven. Zorg voor een bolderkar, leg er een dikke deken in en ga er lekker op uit. Zo kan hij gewoon liggend nog van een heerlijke wandeling genieten.
Heel veel sterkte met het maken van een beslissing.

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:50

Wij hebben het ook met onze hond gehad. Die had kanker is zijn hoofd en reageerde niet op de medicijnen.
Verder was het nog een schat van een hond, heel actief en druk als er andere mensen kwamen, maar zodra hun weg waren, moest hij uren bijomen van zijn drukke gedrag.
Met wandelen haalde hij het op een gegeven moment niet eens meer tot de hoek van de straat.

Wij hebben er toen voor gekozen om hem in te laten slapen, omdat dat voor hem het beste was. Heo graag we hem ook nog bij ons hadden willen houden.

Hij is nu bijna 2 jaar dood, missen hem nog elke dag, maar denken wel aan hem hoe hij was, en niet als een hele zieke hond.

Ik ga met bovenstaande reacties mee.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:53

Omdat hij geen pijn heeft en er met zijn kop nog goed bij is, zou ik er zelf niet voor kiezen om hem in te laten slapen. Ik zou zo goed mogelijk voor hem zorgen. Ik kan me verder goed vinden in wat Daantjuh20 zegt: goede tips!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:17

TS helaas ben jij de enige die dat besluit nemen kan. Héél moeilijk altijd. 10 jaar is een zeer respectabele leeftijd voor jouw hond. Maar het lijkt mij voor het dier ook zeer frustrerend als zijn kop nog van alles wil, maar het lichaam laat het afweten.
Als je besluit hem te laten inslapen kan ik dat, zo aan je verhaal te beoordelen, heel goed begrijpen.
Onwijs veel sterkte met deze moeilijke beslissing.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:46

Ik zou als mijn hond dit overkomt hem laten gaan....... Hoe moeilijk dit ook is.
Als mijn hond niet meer zelfstandig kan opstaan en bij zijn eten komen en niet meer met ons mee dan is het tijd om hem nog een waardig afscheid te geven.
Vaak zie ik op m'n werk mensen die veel te lang wachten omdat ze het zelf niet aankunnen. Ook dat hoort helaas bij dierenliefde. Het tijdig laten gaan.

heel veel sterkte in deze hele moeilijk beslissing. :(:)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:49

Daantjuh20 schreef:
Als eerste: Wat een prachtige leeftijd voor een berner (heb er zelf ook 1)
Alleen jij die hem dagelijks meemaakt kan die beslissing nemen. Omdat je zegt dat ie er met zn koppie nog lekker bij is kan ik me voorstellen dat het een moeilijke beslissing is. Hoe vind de DA zijn toestand? Heeft hij erg veel pijn? Wat zijn de mogelijkheden om hem te ondersteunen? Denk aan suplementen, medicijnen enz..
Voor zolang hij er nog is kan ik je deze tip geven. Zorg voor een bolderkar, leg er een dikke deken in en ga er lekker op uit. Zo kan hij gewoon liggend nog van een heerlijke wandeling genieten.
Heel veel sterkte met het maken van een beslissing.

Als een hond niet zelfstandig kan opstaan en moeite heeft zijn ontlasting enz. dan doe je zo'n echt geen plezier met ritjes in een hobbelige bolderkar met zijn hoogstwaarschijnlijk pijnlijke lijf. Ook supplementen zullen niks meer doen. Pijnstillers is een optie maar vaak geven deze maagproblemen, dus schiet je ook niet veel mee op. Het is alleen maar het rekken van die tijd die je niet kwijt wilt.....

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:29

Bedankt voor jullie reactie's
Ik heb er over nagedacht, over gesproken en gekeken wat de mogelijkheden zijn...
Daarnet op een stukje van 5meter. Valt ie twee keer,en is zijn tandvlees helemaal wit weg getrokken.
Dit was voor mijn de druppel.
Ik heb een afspraak gemaakt voor morgen om hem in te laten slapen.
Dit is beter, dan wachten tot zijn kopje ook aftakeld.
Het is moeilijk en heb zeker nog twijfels, maar het is voor Boytje beter!

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:40

heel erg veel sterkte morgen :(:)
ik vind het echt heel erg voor jou en boy maar je hebt vind ik wel de goede keus gemaakt.
nogmaals Sterkte ;(

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:45

Heel veel sterkte morgen! :(:) Een hele moeilijke beslissing, maar in dit geval wel de beste als ik het zo lees..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:52

Wat een moeilijke maar dappere beslissing! Sterkte!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:54

Zeer waarschijnlijk de enige logische beslissing TS.
Heel veel sterkte morgen! :(:)

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:56

Heel veel sterkte morgen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:58

Heel erg veel sterkte. Ik denk dat je echt wel de goede besissing gemaakt hebt en jou Boy is je straks erg dankbaar.

Maar dat maakt het niet makkelijker, dat weet ik, maar je doet echt het juiste.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:04

Het hoeft niet binnen nu en een uur beslist te worden maar ik denk wel dat ik er hard over zou gaan denken om hem te laten gaan.
Door het veel liggen zal hij normaal gezien in een snel tempo achteruit gaan.
Het is een moeilijke beslissing omdat hij er met zijn koppie nog zo goed bij is, maar ik denk dat je een goede beslissing gaat maken.
Denk aan oude mensen die bedliggerig zijn en weg liggen te kwijnen, je zou blij zijn in sommige gevallen als je zo'n keuze voor hun zou kunnen maken.
Gelukkig kunnen wij dieren deze lijdensweg besparen.
Denk er goed over na, maar ik denk dat dat wat in je hoofd zit rieel is.

Heel veel sterkte!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:06

luna1986 schreef:
Bedankt voor jullie reactie's
Ik heb er over nagedacht, over gesproken en gekeken wat de mogelijkheden zijn...
Daarnet op een stukje van 5meter. Valt ie twee keer,en is zijn tandvlees helemaal wit weg getrokken.
Dit was voor mijn de druppel.
Ik heb een afspraak gemaakt voor morgen om hem in te laten slapen.
Dit is beter, dan wachten tot zijn kopje ook aftakeld.
Het is moeilijk en heb zeker nog twijfels, maar het is voor Boytje beter!

Ik zie dat je al een beslissing gemaakt hebt en ik denk de enige goeie, helaas.
Je hebt een dappere beslissing gemaakt en wens je nogmaals heel veel sterkte!!

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:18

Bedankt voor jullie lieve reactie's!
We proberen morgen gewoon te doen en de dag zoals altijd rond te komen.
'S avonds is pas de afspraak. Maar het idee dat Boy het door heb is wel heel sterk.
De manier van kijken en reageren, dit maakt het extra moeilijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:21

Is het ook en niemand kan je vertellen hoe je dat moet doen, maar 1 ding: GENIET VAN BOY nu het nog kan.
Het voelt heel dubbel.