Joepie, Cavia zwanger! Iemand tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Joepie, Cavia zwanger! Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 14:24

Hallo allemaal.

Ik heb thuis 3 cavia's (1 beertje en 2 zeugjes). Had nog een beertje, maar die is helaas 1.5 maand geleden gestorven aan een hersenbloeding. ;(

Maar goed. Ik had nooit de beertjes bij de zeugjes gezet, omdat de beertjes het zo goed met elkaar konden vinden, ik bang was dat ze nadat ze bij een zeugje gezeten hadden ze ruzie zouden maken.
Nadat de eene beer gestorven is, vond ik het zielig dat de andere alleen zat en toen heb ik samen met mijn vriend besloten om hem bij de 2 zeugjes te zetten, want hij wilde niet meer eten en zat maar levenloos in een hoekje.
Nou meneer had meteen de smaak goed te pakken en heeft de 2e dag 1 zeugje gedekt. Dat was 21 November.
Ik heb haar goed in de gaten gehouden en ik voelde na 3 weken dat ze ''bobbels'' in haar buik kreeg. Ik heb er tot nu toe 2 gevoeld.
Ze is nu dus 45 dagen zwanger en ze dus nog ongeveer 25 dagen moeten.
Mijn andere zeugje is gedekt op 6/7 december. Maar bij haar voel ik nog niks. Dus ik denk dat het bij haar niet gepakt heeft.

Nu is het zo. Ze zitten nu met zijn 3en nog samen. Heb ik zo gelaten omdat ik gelezen heb dat het niet goed is voor een zwangere zeug om veel veranderingen aan te brengen. Nu weet ik wel dat ongeveer 1 week voor de bevalling de beer weg moet omdat hij haar anders meteen weer kan dekken, en dat wil ik niet.

Maar dan vroeg ik me af wat ik met het andere zeugje moet doen. Erbij laten? (ze zitten al vanaf dat ze 4 weken zijn samen, heb ze samen gekocht. Maar het is geen familie :) ) Of toch ook weg halen?
Ik heb gehoord dat als zij ook zwanger is dat ze wel weg moet, maar zo niet, dat ze erbij kan blijven. Maar ik weet niet zo goed te doen. Dit is mijn eerste cavia nestje. Heb theoretisch er al veel over gelezen enz, maar in de praktijk nog niet meegemaakt.

En heeft iemand nog tips om het haar de rest van de zwangerschap makkelijker te maken of tijdens de bevalling?
Qua voeding en leefomgeving?

Ze krijgt nu:
*Sience selective caviavoer met extra vitamine C - tevens spuit ik er nog extra vitamine C op vanuit een spray.
*Onbeperkt hooi.
*Veel verschillende groente en fruit.
*En natuurlijk altijd vers water.
En in de kooi ligt zaagsel.

Ik heb al veel op internet enz gelezen, maar ik zou graag dus eens eigen ervaringen van mensen willen horen.
Wat jullie allemaal doen wanneer jullie een zwangere caaf hebben.

Alle tips zijn welkom, en bij vragen stel ze gerust ( Voor als ik iets vergeten ben erbij te vermelden ).

Groetjes en alvast bedankt :)

Linea

Re: Joepie, Cavia zwanger! Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:55

Jammer dat je je hier niet in hebt verdiept voordat je hieraan begon...

Wat ga je nu met het mannetje doen? Ik hoop dat hij gecastreerd wordt en straks lekker met de vrouwtjes samen mag gaan leven?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 09:32

Ik heb me hier goed in verdiept voordat ik hieraan begon. Maar ik mag toch wel mensen na eigen ervaringen vragen? Zo leer je toch weer van elkaar bij. Misschien wel dingen die nergens in boeken vermeld staan.

En het mannetje wil ik niet castreren, Als een jong een beertje is kijk ik of deze samen kunnnen, dan hoeft hij niet alleen te zitten en niet gecastreerd te worden.

Geloof me ik ben goed voor ze hoor, op sommige cavia fokkerijen zitten de beren altijd alleen, tenzij ze even met een zeugje samen zitten.

Ik wil hier absoluut niet dat 1 cavia alleen zit.
Alleen helaas is 1.5 maand geleden zijn vriendje de andere beer overleden, zoals ik al in mijn topic genoemd had.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:51

Hoe oud is het zwangere zeugje?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 10:13

8,5 maand oud toen ze gedekt werd :)
Ze is van eind Februari 2009 :)

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:17

Ik denk niet dat het erbij laten van het andere zeugje veel problemen zal opleveren.

Je hebt al aangegeven het beertje niet te willen castreren, stel je voor dat je het wel doet, dan kan je hem een eigen harem geven. Dat is veel leuker voor hem, maar het blijft natuurlijk jouw beslissing.

Dit kan een handige site zijn, mbt tot jouw vraag over het erbij laten van het andere zeugje.

http://www.degrotecavia.nl/dracht.html#acht

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:48

Ik laat mijn zeugjes altijd bij de beer tot ze ongeveer 7 weken zwanger zijn.... dan gaan ze terug naar de groep...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:51

Je zeugje kan rustig bij et andere zeugje blijven. Ik vind het wel erg ondoordacht, heb je mensen die ze overnemen? De opvang zit al vol genoeg :o Zijn het rascavia's of dierenwinkel cavia's?

Verder laat haar maar gewoon lekker gaan, alleen niet meer optillen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:41

Het beertje is eventjes blij, tot hij weg moet, dan zit hij weer alleen en jij zit straks met misschien wel 8 cavia's erbij. Meestal krijgen ze bij hun eerste nestje maar 1 of 2 kleintjes, maar het kan. En wat doe je met die kleintjes? Hou je die allemaal of doe je ze weg, waar gaan ze dan heen? En 1 jong beertje bij het andere mannetje, andere mannetje is ouder, gaat eerder dood. Zit het andere mannetje alleen, gaat die dan ook weer bij de zeugjes? Waarom heb je niet gewoon een nieuwe gekocht? :=

Maar ok, ik neem aan dat je dat allemaal wel geregeld hebt en dat je weet wat je doet en waarom. Verder zou ik het mannetje op tijd weghalen, en het vrouwtje er gewoon bijlaten, al zou ik haar nu wel even weghalen bij het mannetje. Of wil je haar ook zwanger? En verder lekker veel fruit en groente geven, en lekker wat stro.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:27

Over de kleintjes is al nagedacht.
Ik voel er tot nu toe 2, en mijn tante wil er één voor bij haar cavia en een vriendin van me wil er één( en 1 wil ik zelf houden). Heb een caviaflat, dus plek en liefde is hier genoeg!
Zeugjes zijn sowieso geen probleem die kunnen sowieso al langer bij de moeder in het hok blijven zitten. :)

Het zijn overigens gewoon dierenwinkel cavia's, maar daar zijn ze voor mij niet minder om. Ze zijn enorm mooi en gezond. Ik laat ze vaker door een dierenarts controleren die zelf ook heel veel van cavia's weet.

En geloof me wil alleen het beste voor ze! :)

@chocobroodje: Optillen doe ik alleen, en op de manier zoals ik op een site gezien heb met veel ondersteuning, als ik de kooi schoonmaak. Knuffelen doe ik haar ook nog, maar dan laat ik haar lekker zitten en doe ik haar lekker kroelen, vind ze heerlijk!

@Colorado: Hij zit straks heel eventjes alleen, als er een beertje geboren wordt dan probeer ik hun voorzichtig te koppelen(Hij is enorm lief dus hij zal niks verkeerds doen, maar je weet nooit), gaat dit niet dan gaat dat jonge beertje weg en doe ik hem wel castreren en terug bij de vrouwen zetten. Dat heb ik net met mijn vriend besloten. :)

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 19:44

@ Colorado: Ik heb extra even geen nieuw beertje erbij ''gekocht'' omdat ik gewoon heel graag zelf een nestje wil fokken. Zeker een levenservaring voor erbij. Het mannetje is van Mei 2009 dus als er nu een jong bij komt van mijn zwanger zeugje is dat verschil in leeftijd niet zóóó groot dat als de eene overlijd dat de andere jaren alleen zit.

En zoals ik al in mijn eerdere bericht zei. Als hij niet samen kan met het jonge beertje of als er geen beertje geboren wordt (kan ook natuurlijk) dan ga ik hem wel laten castreren en terug bij de vrouwtjes zetten.
En de andere zeug wil ik niet meer zwanger hebben van hem.
Hij is ook borstel en zij gladharig. De zwangere is wel ook een borstel.

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:31

Leuk dat je een nestje krijgt!

Ik zou de zeugen wel uit elkaar halen wanneer de bevalling vlakbij is. Het kan namelijk zijn dat het andere zeugje later gedekt is en dat je daarom nog geen kleintjes voelt.
Als ze mee helpt met de kleintjes 'uitpakken' en ze mocht zwanger zijn kan daardoor een abortus/vroeggeboorte in gang worden gezet.
Je kunt haar gewoon apart zetten met de beer, gezien ze daar toch al bij zat, is hij ook (tijdelijk) niet alleen meer.

Wanneer je zeugje bijna gaat bevallen kun je dat voelen doordat de botjes aan de achterkant achter op de rug (de bekken) uit elkaar gaan. Wanneer er een dikke duim tussen past is ze klaar om te bevallen. Meestal rommelt het al een paar daagjes tot een week van tevoren. Ook zul je zien dat wanneer ze bijna gaat bevallen ze zich anders gedraagt. Veel cavia's gaan in een hoekje liggen en eten minder. Maar het is ook mogelijk dat je weinig of niks merkt.

Wanneer je bij de bevalling bent kun je haar het beste niet storen. Over het algemeen gaat het vanzelf, maar het kan gebeuren dat het zeugje bijv. de kleintjes niet uit het vlies haalt. Dan kun je dat zelf doen, maar het liefst in eerste instantie zo min mogelijk mee bemoeien.
let erop dat alle jongen en nageboortes eruit komen.
Er zal wat bloed liggen, dat is normaal.

Zorg ervoor dat als er een huisje in de kooi staat dat deze weggehaald wordt voordat de zeug bevalt. Wanneer deze er wel staat zal ze er waarschijnlijk voor kiezen daarin te bevallen en doordat het een kleine ruimte is kan ze d'r kleintjes pletten.

Een normaal geboortegewicht is tussen de 70 en 140 gram.
De eerste dagen kunnen de kleintjes iets terugvallen in gewicht, daarna horen ze aan te komen. Binnen 4 weken moeten ze rond de 300 gram wegen.

Na de bevalling kun je je zeugje banaan (met schil) geven en droge havermout. Evt. bij een zware bevalling nog wat dextro energy (poeder) door het drinkwater.
Ze zal tijdens het zogen terugvallen in gewicht. let erop dat de kleintjes drinken (eerste dag nog niet perse nodig, maar daarna wel) en dat de moeder melk geeft.
Wanneer de moeder er geen raad mee weet kun je ze in een kleiner hok zetten, vaak gaat het drinken dan wel goed. Maar over het algemeen gaat dit allemaal vanzelf.

Kleintjes onder de 50 gram, wanneer het zogen niet goed gaat, of wanneer het een erg groot nest is en je ziet dat mams het niet aan kan - kun je bijvoeren met een spuitje (apotheek) met wat geitenmelk. ALLEEN WANNEER HET NODIG IS!

Met 4 weken en/of 300 gram moeten de boys gescheiden worden van de moeder en zusjes, dan zijn ze geslachtsrijp.

Mocht je de beer laten castreren dan moet je nog 4 weken wachten om hem te koppelen aan een zeug, hij kan namelijk nog 4 weken na castratie dekken.

De reden dat iemand vroeg of het rascaafjes waren of uit de dierenwinkel is omdat jongen van dierenwinkelcaafjes over het algemeen moeilijker kwijt te raken zijn. Heeft er dus niets mee te maken of ze niet mooi zijn of wel.
Doe de kleintjes nooit gratis weg, dan is de kans groot dat ze verkeerd terecht komen.

Een beer heeft een verticaal streepje met puntje erboven (een 'i') als geslacht, een zeugje een y vorm, maar het verschil is voor een niet-fokker vaak lastig te zien. Als je er niet uit komt kun je even googelen, er zijn genoeg fotos te vinden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,
Veel succes met de bevalling en de jongen.

Even een aanvullig: Je zeugje heeft extra vitamine c nodig nu ze in verwachting is!
Laatst bijgewerkt door vlieg op 06-01-10 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:41

Hartstikke bedankt vlieg voor deze uitleg.
Hier heb ik echt veel aan.

Een hoop dingen had ik zelf ook al gelezen, maar een bevestiging horen is toch altijd goed! Zo weet je dat je het zeker goed doet!

Ik heb Paardenhouderij/Dierenhouderij gevolgd en ben ook vaker met cavia's in aanraking geweest, ik kan vrij goed zien of het een beertje of zeugje is. Want in de dierenwinkel hadden ze de beer als zeugje te koop staan, en ik had hem vast en keek, was dus een beer. (Hadden ze niet gezien zeiden hun dus)

Ik heb idd ook gelezen dat als de andere zeug wel zwanger is ze wel zeker weg moet ivm idd eerdere bevalling van die zeug.

Ik denk dat ik inderdaad een week voordat ze moet bevallen de andere beer en zeug apart zet en haar dan maar eventjes alleen laat zitten. Ze is sowieso graag op rust gesteld, dus denk niet dat ze het dan erg vind om even alleen te zetten.

Goede tip van om inderdaad een huisje eruit te halen, zou je zo snel niet aan denken. En dat van de banaan en havermout en heel eventueel als het echt nodig is geitenmelk staan nu in mijn boekje erbij opgeslagen. ( Hou een Update-Lijst bij )

Over het gewicht van de zeug en de baby's had ik ook al veel gelezen! Heb vorige maand al een weegschaal aangeschaft die van 1 gram tot 3.5 kilo gaat dus moet wel lukken :D

Ik snapte waarom de vraag gesteld werd of het dierenwinkel caafjes waren :) Maar wilde gewoon even mijn ding kwijt.
De mensen die een baby willen hebben zelf al cavia's en al tijden ervaring en zijn geen fokkers :) De baby's worden dus sowieso hun hele (hopelijk lange) leven fijne knuffelcavia's.

Ik vind het echt helemaal geweldig.
Ik begin nu de pannekoek-vorm te zien als ik vanaf de bovenkant kijk. :)

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:45

Ik ben erg benieuwd naar een foto van je pannekoek....en wanneer het zover is van de jongen....

Maak je niet te druk, over het algemeen regelt de natuur het vanzelf.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 23:52

Ja, ik geloof sowieso al heilig in de natuur :) Dus moet zeker goedkomen!

Ik zal binnekort eens foto's plaatsen (Kan er wel al maken maar ben de kabel om ze op de pc te zetten kwijt ).
Even goed zoeken dus:)