Ik heb thuis 3 cavia's (1 beertje en 2 zeugjes). Had nog een beertje, maar die is helaas 1.5 maand geleden gestorven aan een hersenbloeding.
Maar goed. Ik had nooit de beertjes bij de zeugjes gezet, omdat de beertjes het zo goed met elkaar konden vinden, ik bang was dat ze nadat ze bij een zeugje gezeten hadden ze ruzie zouden maken.
Nadat de eene beer gestorven is, vond ik het zielig dat de andere alleen zat en toen heb ik samen met mijn vriend besloten om hem bij de 2 zeugjes te zetten, want hij wilde niet meer eten en zat maar levenloos in een hoekje.
Nou meneer had meteen de smaak goed te pakken en heeft de 2e dag 1 zeugje gedekt. Dat was 21 November.
Ik heb haar goed in de gaten gehouden en ik voelde na 3 weken dat ze ''bobbels'' in haar buik kreeg. Ik heb er tot nu toe 2 gevoeld.
Ze is nu dus 45 dagen zwanger en ze dus nog ongeveer 25 dagen moeten.
Mijn andere zeugje is gedekt op 6/7 december. Maar bij haar voel ik nog niks. Dus ik denk dat het bij haar niet gepakt heeft.
Nu is het zo. Ze zitten nu met zijn 3en nog samen. Heb ik zo gelaten omdat ik gelezen heb dat het niet goed is voor een zwangere zeug om veel veranderingen aan te brengen. Nu weet ik wel dat ongeveer 1 week voor de bevalling de beer weg moet omdat hij haar anders meteen weer kan dekken, en dat wil ik niet.
Maar dan vroeg ik me af wat ik met het andere zeugje moet doen. Erbij laten? (ze zitten al vanaf dat ze 4 weken zijn samen, heb ze samen gekocht. Maar het is geen familie
) Of toch ook weg halen?Ik heb gehoord dat als zij ook zwanger is dat ze wel weg moet, maar zo niet, dat ze erbij kan blijven. Maar ik weet niet zo goed te doen. Dit is mijn eerste cavia nestje. Heb theoretisch er al veel over gelezen enz, maar in de praktijk nog niet meegemaakt.
En heeft iemand nog tips om het haar de rest van de zwangerschap makkelijker te maken of tijdens de bevalling?
Qua voeding en leefomgeving?
Ze krijgt nu:
*Sience selective caviavoer met extra vitamine C - tevens spuit ik er nog extra vitamine C op vanuit een spray.
*Onbeperkt hooi.
*Veel verschillende groente en fruit.
*En natuurlijk altijd vers water.
En in de kooi ligt zaagsel.
Ik heb al veel op internet enz gelezen, maar ik zou graag dus eens eigen ervaringen van mensen willen horen.
Wat jullie allemaal doen wanneer jullie een zwangere caaf hebben.
Alle tips zijn welkom, en bij vragen stel ze gerust ( Voor als ik iets vergeten ben erbij te vermelden ).
Groetjes en alvast bedankt
Zijn het rascavia's of dierenwinkel cavia's?