ervaring met 3j teef bij dominante 3j teef te introduceren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

ervaring met 3j teef bij dominante 3j teef te introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 13:07

vraagje...of beter een 'probleem'

gisteren werd een 3 jaarse schotse collie teef in het asiel binnengebracht.

zelf heb ik 2 schotse collies en ik was op slag verliefd!
ze is een bleu merle teefje met 2 verschillende ogen,een schatje!
vacht totaal verklit,volgens mij nog nooit echt een 'baas' gehad die ze als 'baas' kan beschouwen...haar vorige eigenaar rook uren in de wind naar de alcohol,ze leefde buiten in een kennel,....

nu,je voelt het al aankomen,ik zou haar het liefst vanal gewoon zelf houden!

alleen,ik heb 2 collies reeds,een dominante teef van 3 en een reutje van 7maand

de teef is het probleem.Ze is dominant,maar echt dominant.

mijn pup is onderdanig,dus daar geen probleem.
ik denk dat die teef die ik er liefst vanal bij zou nemen nu niet extreem dominant is,maar die zal nu ook niet op haar kop laten zitten.

gisteren wilde ik wandelen(buiten Khaya(mijn teef) haar domein,want een nieuwe teef op haar domein zetten is zowiezo vragen om problemen(eigenlijk maakt het niet uit welke hond,want zelfs toen ik mijn pup had heeft ze er enkele keren opgevlogen omdat hij nieuw was,nu,ondertussen zijn ze 2 handen op 1 buik,dus het is zeker niet een hond die bv eeuwig honden aanvliegt als ze 'er zin in heeft').

we gingen wandelen.eerst leek alles super te gaan,tot Khaya haar toch weer eens moest tonen en op de nieuwe hond vloog.
Naar mijn idee verdedigde de nieuwe haar wat door ook wat te grommen en van zich af te bijten,maar we hebben ze toen wel uit elkaar gehaald(nu,mijn andere collie en de reu(duitse dog) van mijn vriend waren ook mee,was nu niet ideaal)

we hebben ze toen korten gehouden,maar Khaya was bijna bezeten om naar de andere teef toe te trekken om er tegen uit te vliegen.
hebben we ook niet meer toegelaten,en we zijn dan ook teruggekeerd omdat we gewoon met alle honden in de knoop lagen...

nu zijn we van plan om enkel met Khaya en Gigi(de nieuwe teef) te wandelen en ze eerst buiten te laten wennen en op een 'beschaafde manier' buiten Khaya haar terrein ook onder elkaar te laten uitmaken wie de baas is.

alleen vrezen nogal wat mensen dat zoiets evengoed niet in orde kan komen....

en daarom vraag ik het hier ook eens,hebben hier mensen ervaring met 2 teven van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar te brengen in dezelfde roedel?hoe hebben jullie zoiets aangepakt,en liep dit goed?als ze vechten,haal je ze uit elkaar?of laat je ze 1 maal uit maken wie de baas is?(en als het te erg wordt,wanneer kan je ingrijpen,want je kan moeilijk de een,de ander bijna laten afmaken)

denken jullie dat zoiets lukt?

naar mijn idee is Gigi veel minder dominant dan Khaya,en daarom hoop ik ergens dat het lukt...maar dan ook de vraag,vanaf wanneer laten we dan Gigi op Khaya haar terrein?en ook hier,hoe pak je dit best aan?

ik hoop zooo erg dat dit lukt,want echt,mijn hart is gesmolten en gebroken door dit lieve teefje....dus wil ik het echt alle kansen geven en het op een manier aanpakken die mss de slaagkansen verhoogt....

vandaar,alle raad is welkom....

(en ik heb ook al voor mezelf ergens uitgemaakt,dan als het echt niet lukt,ze dan wel een goeie thuis ergens anders vindt....ik wil ook geen roedel waarin 2 honden elkaar niet kunnen zien en elkaar om de 5 voeten in de haren kunnen vliegen...is voor niemand leuk,maar ik hoop zoooo erg dat dit niet hoeft)

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:10

Geen ervaring met honden bij elkaar plaatsen.
Ik weet wel uit ervaring dat 2 teven erger kunnen zijn dan 2 reuen.

Ik snap dat je er voor gevallen bent.
Mijn eerste hond was een Schotse Collie: 7 jaar en uit het asiel.
Was zo'n wereldbeest!

Succes!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:15

zoek een neutraal terrein op waar geen van beide teefjes ooit is geweest (liefst met omheining)

laat daar beide teven los rondlopen en binnen 5 minuten hebben ze beslist wie de alfa is, vaak hoeven ze nog niet eens elkaar een knauw te geven maar na wat imponeergedrag weten zij het al.
mochten ze wel elkaar bijten dan laten doen vooral niet tussen komen want dan verstoor je het natuurlijke rangordegedrag.

daarna kun je ze op bekend terrein bij elkaar plaatsen

veel succes
Laatst bijgewerkt door risky op 05-01-10 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:16

Ik heb twee teven van het zelfde ras gehad, ik doe het nooit meer. Ze konden elkaar niet luchten of zien en dat ging ook niet meer over. En twee teven vechten rot hoor, die gaan door......

Trieske_

Re: ervaring met 3j teef bij dominante 3j teef te introduceren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:29

als de teef echt dominant is zal het moeilijk gaan...meestal kunnen deze geen andere teven luchten of zien...
reu erbij gaat meestal wel goed (mits niet dominant)

je kunt het proberen op neutraal terrein maar hoogstwaarschijnlijk zal ze hier anders reageren als thuis.

Als het nieuwe teefje flink onderdanig is zul je nog een kansje hebben dat het lukt...

succes

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:37

en zou steriliseren helpen van beide teven? Mijn vriendin heeft 2 gesteriliseerde teefjes

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:39

Ook uit ervaring als 2 teven elkaar niet moeten gaat het niet lukken. En zoals eerder gezegd als teven vechten....vreselijk

Kende iemand met 2 boxers, ging een tijd goed maar toen er eenmaal een gevecht was uitgebroken hield het niet meer op. Helaas moest er eentje weg want ze bleven vechten

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:43

Reutjes schikken zich veelal veel makkelijker dan teven. Vaak is het zo dat wanneer twee teven elkaar niet moeten, dit ook niet meer over gaat en het vechten blijft.
Weet wel dat wanneer jij elke keer ingrijpt als ze zouden gaan vechten, het toch een keer uitgevochten zal gaan worden. Uitvechten is het beste maar te oordelen naar hetgeen jij hier neerzet vraag ik me af of beide teven ongeschonden uit de strijd komen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:56

Probleem is, dat het vaak niet uit te vechten is. Teefjes vechten zomaar door tot de dood. Dan is het wel uitgevochten ja......maar dat wil je niet.
Onze teven vielen elkaar steeds weer aan. Bij reutjes is het simpel: er wordt uitgevochten wie de baas is en dan is het klaar. Bij (de meeste) teven werkt het helaas niet zo. Die blijven een vete houden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:58

Welke teef is ouder? Ik heb een zeer dominante teef thuis (ras staat er om bekend) en mijn beste vriend heeft ook een teefje, nog een slag dominanter (zelfde ras)..echter kent mijn teef haar al vanaf pup zijnde (ze wonen niet samen) zijn teef is inmiddels 3 en de mijne 9..af en toe probeerd de 3 jarige het wel over te nemen maar uiteindelijk blijft mijn teefje toch de leider.

Pak een neutraal terrein, probeer met ze samen te spelen, leid vooral je eigen teef af van die andere hond..geef ze TEGELIJK wat lekkers! Op een dag zullen ze het toch uit moeten vechten..

Dat is niet altijd zo Diablo binnen ons ras is het juist andersom, de reuen vechten tot de dood er op volgt (Shiba)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:59

op vreemd terrein introduceren............ en zo dit uitbouwen naar je eigen locaties

teven blijven inderdaad doorvechten...........

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:01

Jeanine84 schreef:
Dat is niet altijd zo Diablo binnen ons ras is het juist andersom, de reuen vechten tot de dood er op volgt (Shiba)

Ik zeg ook dat het bij de meeste teven zo is. Over het algemeen is het zo, dat reuen het uitvechten en dat is het klaar. Bij teven is dit meestal niet het geval, die bouwen een vete op, die hun leven lang blijft voortduren.
Ik heb het aan den lijve ondervonden en neem dus nooit meer twee teven van een gelijk ras. Meerdere reuen bij elkaar gaat hier prima.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:05

teven hebben het voor het zeggen in een roedel.......... de alpha teef is de meest belangrijke in de roedel, de afpha reu dient alleen rekening mee gehouden te worden omdat deze de sterkste en snelste is........... de teef is de denker..........

en de denker bepaald :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:11

Ja Kiwiko dat is ook logisch, dat zie je bij ons mensen ook :+ haha

Nee zonder gekheid, ik heb het eigenlijk nog nooit zo ervaren binnen ons ras..daar zorgen de reuen over het algemeen voor de problemen..maar ik heb dan ook geen roedel in huis natuurlijk!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:15

Ik heb ervaring met een teef die mishandeld geweest is. Ik nam ze in huis en had nog 2 oude teefjes. De ene was een echte alfa-teef en dat heeft ze nooit aangevochten. Op een gegeven moment kwam die teef te overlijden en werd haar zusje de oudste teef. Die was echter niet in staat om alfa-teef te worden, ze was te braaf.
Na een paar maanden onstond er een gevecht om de heerschappij en mijn oud teefje werd aangevallen. Ik heb ze sinds dan tot haar laatste dag moeten scheiden.

Hou er rekening mee dat dat nieuw teefje een zwaar verleden heeft en heeft moeten vechten om te overleven. Ze zal zich eens ze haar thuis voelt bij jou sterker gaan voelen en je hebt heel veel kans dat ze dan boven de andere zal willen springen.
Dat soort honden heeft afgezien en zijn daarom sterk van karakter en zien er niet tegen op om een gevecht aan te gaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:19

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:26

Die situatie heb ik is een keer gehad mn hondjes waren nog maar 8 maanden zelfs of de situatie liep uit de hand
ik zal nooit meer de bloedspetters op de muren en kasten vergeten... Dus mijn advies niet doen... Je doet jezelf alleen maar pijn als je er weer 1 weg moet doen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:37

Mijn ervaring met (meerdere) teven is dat als het niet klikt het ook echt niet goed gaat komen. Zeker als de leeftijden te dicht bij elkaar liggen zal het een groot probleem worden.

Persoonlijk denk ik dat je alle honden een groter plezier doet als deze teef een ander tehuis gaat krijgen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:02

zou wel jammer zijn als dat niet gaat lukken zeg, dat ze dezelfde leeftijd hebben maakt het nog wat lastiger.

ik heb nooit 2 teven bij elkaar gehad. altijd alleen reuen of een combie reu teef.
de combie reu teef en dominantie die ik nu heb is al best pittig, als mijn reu een teef was geweest was dat denk ik niet goed gegaan. :P ....ken wel iemand met 2 teven die tot voor kort gescheiden moesten leven en nu ineens zich weer met elkaar lijken te verzoenen (buiten ging het trouwens wel goed maar binnen gelijk geknok) maar of dat blijvend is. vaak is het zo dat als ze ouder worden ook wat milder worden, wat in het geval van mijn Boxerbitch van 10 jaar dan weer niet klopt. :D

maar er zijn genoeg teven die het uiteindelijk prima doen samen,je kan het allicht proberen en dan meerdere malen op neutraal terrein voor beide.

Dinopino schreef:
en zou steriliseren helpen van beide teven? Mijn vriendin heeft 2 gesteriliseerde teefjes

Geplaatst: Vandaag, 12:37

ik heb begrepen dat een teef juist feller kan worden na een sterilisatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:30

Ik kan, net als meerderen hier, de combinatie teef-teef écht niet aanraden, en al helemaal niet van hetzelfde ras en dezelfde leeftijd.

Een reu erbij zal best kunnen (reuen zijn over het algemeen veel vredelievender als teven en vergevingsgezinder) maar een teef...... :n Persoonlijk zou ik zeggen: probeer deze hond uit je hoofd te zetten.

Teven vechten keihard en heel gemeen, het kan zeker in het begin best goed gaan, maar áls ze met elkaar in de clinch liggen (om wat dan ook), komt het echt nooit meer goed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-10 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:33

RightOn schreef:
Dinopino schreef:

ik heb begrepen dat een teef juist feller kan worden na een sterilisatie.

Dier ervaring deel ik. Mijn ervaring is, dat teven veel feller zijn als ze ofwel loops zijn, of gesteriliseerd zijn.

Dat dat zo is wanneer ze loops zijn kan ik snappen (ik ben ook veel minder lief als ik mijn periode heb) maar dat dat zo is wanneer ze gesteriliseerd zijn kan ik niet verklaren. Hoe dan ook, een intacte teef is zachter dan een gesteriliseerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:36

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 15:14

Ik heb hier 3 teven rond lopen, van de leeftijd 10,9 en 8. Alles is gesterelisseerd en hier gaat het goed.
Toch zou ik het je écht niet aanraden. Met dit groepje hebben we mazzel, in huis dan, want ik heb ook meerdere malen gezien hoe ze buiten kunnen zijn, dal wel niet tegen elkaar, maar tegen andere honden, en mag van hartte hopen dat dat hier nooit gaat gebeuren!
Zodra er in huis knok is, worden ze uit elkaar gehaald. Ze mogen het niet zelf uit knokken. Spelen mag enkel alleen onder onze toezicht.
Speelgoed ligt niet door het huis, maar allemaal netjes in een afgelsoten mand, en enkel alleen wanneer wij thuis zijn mag er worden gespeeld. Trekspelletjes alleen wanneer er 2 mensen thuis zijn.
Waarom al deze voorzorgsmaatregelen? Omdat ik gezien heb hoe teven tegen elkaar kunnen doen en dat deze dus echt niet stoppen.