Alternatieven knaagmateriaal.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alternatieven knaagmateriaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:27

Mijn konijnen krijgen altijd takken om te knagen. Ik snoei het her en der en in de herfst gaat het meeste snoeiafval naar hen (wat ze mogen hebben althans, we hebben veel fruitbomen en wat eiken).
Maar goed, de takken zijn op. En van mijn bomen kan niet meer af. Nu ben ik eens in de buurt aan het snuffelen naar 'gemeente' bomen, die wat takjes kunnen missen, maar helaas, geen blad en ik kan ze niet herkennen.

Nu ben ik op zoek naar iets anders. Mijn konijnen knagen nogal wat af namelijk. Van knaagstokjes in de winkel ben ik niet zo'n fan, veel te veel suiker. Evenals wortels.
Ze krijgen verder, biks, onbeperkt hooi, andijvie, paprika en oud brood.

Wie o wie heeft voor mij een gezond alternatief voor de konijnen om te knagen????? Liever geen etenswaren.

benangelique

Re: Alternatieven knaagmateriaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:03

ik snoei altijd van de knotwilg langs de slootkanten. gaat erg goed!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:56

Wilgen langs slootkanten doen het inderdaad altijd goed.

Woon je in een gebied waar boomgaarden zijn?
Boomgaarden die gerooid worden, daar kan je een appel of peren stammetje mee nemen, gezond en erg hard hout, waardoor het nogal lang mee gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:27

Nee, geen boomgaarden hier, wel knotwilgen, maar die zijn geknot helaas.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:05

Hier heb ik laatst in de uitverkoop een voorraad rietenmanden gekocht. Even het plastic aan de binnenkant verwijderen en slopen maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:06

Volgens mij heb ik een treurwilg gezien. Maar ik weet het niet zeker, zouden jullie een winterse treurwilg herkennen?

Ik weet dat konijnen fruithout, wilg, berk en eik mogen hebben. Mogen ze ook kastanje, beuk, fosythia? Iemand een idee?

Dat is idd ook een idee, wel ongelakt riet neem ik aan, maar dat wordt uiteindelijk wel een duur grapje, waant er wordt hier wat afgeknaagd.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:12

Kastanje is niet goed, beuk krijgen ze bij ons ook wel en die derde ken ik niet.

Een treurwilg heeft in de winter geen bladeren, maar wel een heleboel lange dunne takken die als een bos sliertig haar van die boom af hangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:17

Ik zal morgen eens een foto maken, maar volgens mij heb ik dan een treurwilg gevonden. Er hangen idd lange twijgen naar beneden en de boom is giga en de helft hangt over het kanaal, ach ik ben lenig :D
Een fosythia is een struik die in de lente altijd gele bloemetjes krijgt, een van de eersten die bloemetjes krijgen, de rest van het jaar is ie groen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:22

Voor paarden geldt dat datgene wat het hele jaar door groen is, kort door de bocht als giftig beschouwd mag worden toch? Daar hou ik me meestal in elk geval aan en voor de andere dieren dus ook, liever het zekere dan het onzekere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:33

idd coniferen, brem en al dat spul geef ik ook nooit. Maar ik ben soms een schijterd met geven, als ik het niet zeker weet. Ik kan er nog eens op googlen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:44

treurwilg is leuk maar niet zo fijn om op te knagen. zijn te flexibele twijgjes denk ik.
rij eens een rondje door de polder, dan zijn er vast genoeg wilgen die niet geknot zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:26

Bij mij worden de twijgen ook kaal gevreten :D
Ik kan morgen wel eens door de polder rijden. Maar de polders zijn hier enorm kaal, hier staan amper bomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:35

Knotwilgen gevonden!!! Op de aanrijroute naar de boerderij van een vriendin staan een heleboel! Ik had maar even gebeld of zij iets wisten, zij wonen in de polder!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:38

top!