mijn vissen hebben iets....?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

mijn vissen hebben iets....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 23:46

zinds 2 weken heb ik vissen. maar ze hebben ergens last van....maar wat...

ze zitten met zn 3tjes in een ronde kom (zijn 3 kleine visjes) ze hebben 3 beeldjes erbij staan en een plantje.
volgens de dierenwinkel kunnen ze gewoon bij elkaar in.

toen ik ze voor het eerst in de kom deed, hebben we natuurlijk alles goed schoongemaakt en heel goed uitgespoeld.
na een dag begonnen ze al al bovenin te hangen naar lucht te happen. dag erna de bak nog een x verschoond. ging het even goed
maar later gingen ze weer boven inhangen. vanmiddag de kom nog een keer verschoond maar nu zag ik dat ze weer bovenin hangen.
ik ben al bij de dierenwinkel gaan vragen hoe het komt maar die man zei gewoon, dat ze geen zuurstof genoeg hebben.

wat kan ik nog meer doen om meer zuurstof voor hun in de bak te krijgen? ik heb weinig zin om elke dag me kom te moeten ververzen.
om een een pompje in te hangen is geen optie...

JorisDy

Re: mijn vissen hebben iets....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:48

Meer plantjes?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:49

Hoe groot is die kom en wat voor visjes zijn 't? Eerste waar ik namelijk op gok is dat ze gewoon veel te klein zijn. Vissen horen niet in een kom maar in een aquarium.
Heb je de kom ook 2 weken laten staan voor je de visjes erin deed? Filter in je kom? Dat heb je toch echt allemaal nodig namelijk.
Edit: Heel je water verversen is ook helemaal niet goed. 30% water 1 keer in de 2 weken is voldoende.
Meer zuurstof krijg je inderdaad door meer plantjes, of, als meer plantjes niet helpt, een zuurstofpompje.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:51

Je heb steentjes die zuurstof geven. Maar ik had er iets inzitten dat was een soort flesje en daar deed je een zuurstof in en een steentje en dat maakte dan zuurstof. Als je meer steentjes in het flesje doet, dan komt er meer zuurstof. Ik vond het ideaal.

Annemeik

water verversen heeft ook geen zin, heb je er genoeg plantjes in? Hoe groot is de kom? Want 3 goudvissen in een kom van 2 liter is een beetje klein.

_Tara_

@ Elke: weet je toevallig nog hoe dat heette?

@ Anne: Zeg maar gerust dierenmishandeling :=
Laatst bijgewerkt door _Tara_ op 03-01-10 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:52

vissen horen niet in een kom, en hebben voldoende plantjes nodig.

ook mag je nooit je water helemaal verversen zoals al gezegd is.

Volgende keer kun je je beter eerst ergens in verdiepen voor je iets aanschaft.
dit is dus een zuurstoftekort, en dit is niet diervriendelijk.

Waarom kan er geen pompje in?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:52

Ik gok dat de kom zo klein is dat er geen pompje bij past.
Edit: Of is dat misschien iets te negatief gedacht...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:53

Ik denk inderdaad dat je vissen niet in een kom moet houden. En zeker niet in een ronde kom. (heeft ook met oppervlakte en zuurstof te maken.)

Het beste kan je een aquarium kopen. Ik weet niet of het warm of koud water vissen zijn, maar ook daar moet je rekening mee houden. Want dan moet er een thermostaat in wat de warmte gereld. En een filter zodat het niet zo snel vies word, en een zuurstof pompje (kan ook in combinatie met filter)

Een aquarium hoeft niet groot en duur te zijn hoor. Er zijn genoeg kleine aquaria te koop inclusief heel veel. (zoek maar eens voor de lol op mp)

Dit zijn de basis behoeftes van een vis.

Je kan nog dingen opleuken door beeldjes erin te zetten, plantjes erin te zetten. (zuurstofplantjes zijn leuk, maar door een zuurstof pompje heb je als je het goed doet al genoeg zuurstof erin.
Laatst bijgewerkt door pubelia op 03-01-10 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:54

een kom is idd niet goed, hij is rond
gewoon een bak/aquarium met rechte kanten :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:55

Dat ronde is nog niet eens het ergste. Er kan gewoon veel te weinig water in.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:58

_Tara_ schreef:
Dat ronde is nog niet eens het ergste. Er kan gewoon veel te weinig water in.

Dat ronde is wel erg. Het water opper vlakte is kleiner als de massa in de diameter. Dit houd in dat het minder zuurstof op kan nemen, en dus niet voldoende zuurstof kan op nemen voor vissen levend erin te houden.

Dan komt er nog eens bij dat de kom rond is, en een vis zo'n 4 seconden geheugen heeft, en als die dus rond gaat zwemmen na 4 seconden niet meer wat hij ervoor heeft gedaan. Kunnen vissen dus ander niet natuurlijk gedrag vertonen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:00

Ik had ook een ronde onwijs grote kom. Maar omdat hij rond is kan er geen pomp in ivm de stroomvoorziening. Ik had een losse stofzuiger waarmee ik de bodem schoon kon maken en dus dat flesje voor extra zuurstof. Op dit moment ligt het bij mn ouders, maar ik zal eens even googlen..

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:01

Dat 4 seconde geheugen is een fabeltje :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:01

@ Pubelia: Vissen met 4 seconden geheugen geloof ik niet in... Dat van die zuurstof had ik nog nooit van gehoord. Maar kan best waar zijn.

@ Elke: Hoeveel liter kon er in die kom dan?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:03

Volgens mij 2 emmers, dus dat is 20 liter.

Edit of 1,5 emmer, want 20 liter is misschien toch wat veel.. Maar in ieder geval 15 liter.
Laatst bijgewerkt door Elke87 op 04-01-10 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:03

Waarom is een pompje geen optie? Waarom koop je eigenlijk in de eerste plaats vissen als ervoor zorgen geen optie is?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:04

@ Elke: 20 liter is nog steeds ontzettend weinig. Gewoon te weinig om uberhaupt vissen in te houden eigenlijk.

@ Pikeur: Valt me op dat er de laatste tijd nogal veel vissen-topics zijn waarin de mensen zich totaal niet ingelezen hebben...

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:06

Ik heb ook geen vissen meer. Ik merkte inderdaad dat dat helemaal niet kon in die kom. Mijn vorige was kapot gegaan en heb daarna deze kom gekocht.

Het is ook jammer dat de dierenwinkel je vaak onjuist informeert.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 00:06

nou om even wat dingen alvast recht te zetten. zie dat het verkeerd word gelezen.

ik vind een aquarium een rechthoek en een rond aquarium een kom. dus vandaar dat ik zei ze zitten in een kom.
ik heb hem even opgemeten... hij is dus rond van vorm en op zn breedste punt heeft hij een omtrek van 50 cm! dus hij is absoluut niet klein

de visjes die erin zitten. zijn 1 sluierstaartgoudvis, 1 goudvis met uitpuilende ogen en een guppie. de man van de dierenwinkel zei dat ze gewoon bij elkaar in konden. de dierenwinkel hier om de hoek zei ook dat ze gewoon bij elkaar in kunnen.

plantjes, ik heb een bosje plantjes gekregen van de vissenwinkel die volgens die meneer het beste waren voor mijn soort visjes.

wij hebben altijd visjes gehad thuis, nu ik op mezelf woon wilde ik dus weer visjes. ik weet dus echt wel hoe je visjes moet verzorgen.....

pikeur: waar lees jij dat het geen optie is om voor de vissen te zorgen????

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:07

hunter87 schreef:
ik weet dus echt wel hoe je visjes moet verzorgen.....

Probleem opgelost, succes dr mee

Een pompje is geen optie, maar hoe wil je ooit gezond vissen houden zonder pompje? Waar komt het biologisch evenwicht dan vandaan?
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 04-01-10 00:09, in het totaal 2 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:08

@ Elke: Op dierenwinkels kun je inderdaad niet vertrouwen. Jammergenoeg.

@ Hunter: Hoeveel liter water gaat erin dan? Ik heb nog nooit een kom gezien die groot genoeg is om er vissen in te houden.
Guppen en goudvissen samen gaat niet. Guppen blijven heel klein, goudvissen kunnen zo'n 25 cm worden. Dierenwinkels geven wel vaker onjuiste informatie... Als ze maar kunnen verkopen.
Kennelijk weet je echt niet hoe je vissen moet verzorgen, dan had je namelijk nooit goudvissen in een kom gestopt met een gup erbij.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:10

Haal een rechthoekige bak! Reken ong 2 liter per cm vis (liever vijf!) zorg voor een goede bodem erin waar de vissen lekker in kunnen wroeten. Zorg voor genoeg beplanting (deze zuiveren de 'troep' uit het water als voeding en geven daarna zuurstof) om dat proces tot stand te kunnen brengen heb je bacterien nodig (bv aquabacter van Esha). Het gewone leidingwater is niet geschikt voor een vis, daar zitten chloor en zware metalen in en die tasten de slijmhuid aan, laat dit nou net een deel van de weerstand zijn! Dus zorg voor een goed waterbehandelingsmiddel (bv Easy-life). Filter erin en zorg voor goed voer en voer absoluut niet teveel!

Nooit je hele aquarium leeghalen, liever een deel verversen en de producten weer toevoegen :))

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:11

Misschien heb je hier iets aan: [BB] denk na voor je een sluierstaartje/goudvisje koopt!

Goudvissen kunnen echt heel oud en groot worden. Een aquarium van minstens 1.20 in lengte zullen ze toch echt nodig hebben. Liefst zitten ze ook met 5 vissen samen en niet met 2. Op de bodem zand zodat ze daar in kunnen wroeten. Flink filter erbij aangezien 't vervuilers zijn.

@ Anne: Wat betreft waterbehandelingsmiddel, dat heb ik nog nooit gebruikt en is in Nederland ook echt niet nodig. Die bacteriën uit een flesje ook niet. Gewoon je aquarium 2 weken in laten draaien is voldoende.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:12

annepanne schreef:
Zorg voor genoeg beplanting (deze zuiveren de 'troep' uit het water als voeding en geven daarna zuurstof) om dat proces tot stand te kunnen brengen heb je bacterien nodig (bv aquabacter van Esha).

Ja, maar dat verhaal gaat niet op zonder filtertje..

Ik heb trouwens ook nog nooit van die watervoorbereidingsmiddelen gebruikt :n