Komt dit nog goed/wat kan ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Komt dit nog goed/wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 13:11

Hoi Allemaal,

Sinds 2 maanden heb ik twee konijnen. Beide vroutjes uit een apart nest. Ik heb een mega groot hok voor ze en ze lopen ook los in de tuin 24/7. Ze kwamen een dag na elkaar. Dit gaat heel erg goed.

Aangezien ik genoeg ruimte had, dacht ik, ik neem er 1 of twee konijnen bij. Deze heb ik dus 1 jan, gehaald (bewust na oud en nieuw). Het zijn 2 konijnen gewirden van 9 maanden oud. 1 gecastreerd mannetje en een vrouwtje. Nu probeerde ik ze te koppelen, maar 1 van mijn oude konijnen die blijft ze maar aanvallen. De andere oude konijnen die knuffelt ze al, maar de ander die blijft er maar mee vechten.

Kan dit nog goed komen of zullen ze altijd blijven vechten? Is er misschien een manier om het op te lossen? Graag jullie advies en reacties.

Mvg Mara

benangelique

Re: Komt dit nog goed/wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:05

heb je ze gekoppeld op neutraal terrein of in het hok bij elkaar gezet?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:07

Ik heb niet echt ervaring met konijnen maar ik heb eens gehoord van een dierenarts dat je jonge dieren die je samensteekt met de poep tegen elkaar moet wrijven. Zo ruiken ze naar elkaar en dan zouden ze minder vechten. ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:13

Welke koppeltechniek heb je gebruikt, en welk konijn wordt aangevallen?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:34

Tijdelijk gaas tussen de twee koppels maken en ze dagelijks van helft wisselen zodat ze bekend raken met elkaars geur.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:36

colunder schreef:
Tijdelijk gaas tussen de twee koppels maken en ze dagelijks van helft wisselen zodat ze bekend raken met elkaars geur.

Dat werkt ook lang niet altijd.
De beste methode is koppelen op neutraal gebied, ergens waar geen van de nijnen eerder is geweest. Dan in de tussentijd de kooi helemaal schoonmaken en geurvrij. Gaat alles goed met de nijnen kunnen ze in het hok. Beetje vechten mag, er mag alleen geen bloedvloeien. Dan moeten ze direct uit elkaar. Dan kun je jouw techniek proberen, maar dat werkt ook lang niet altijd.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 17:00

Ik heb ze inderdaad niet gekoppeld op neutraal terrein, dit omdat er voor de konijnen die er al langer waren geen neutraal terrein is omdat ze in de gehele tuin komen. Mijn fout geweest dus.

De konijnen van mijn onderschrift waren de eerste konijnen. Missy is wel heel lief tegen ze, maar acy rent ze dus achterna. Maakt ook niet uit welke van de twee nieuwe ze tegen komt. Het is nog niet tot bloedens aan toe, maar vind wel plukken haar, aangezien ze allemaal erg dik in hun vacht zitten.

Hetgeen wat ik nu gedaan heb: het hok dmv gaas door tweeen gedeeld en de tuin ook door tween gedeeld met platen. Missy kan er wel overheen springen, maar dat is niet erg, want die is wel lief tegen ze. Ze hebben nu beide een deel van de tuin. Zo kunnen de twee nieuwe konijnen (Rambo en Maya) even bijkomen en de tuin verkennen.

Wat is nu dan verstandig om te doen? Wanneer kan ik ze weer gaan koppelen? Is het dan verstandig om ze te koppelen in bijv de badkamer? We hebben namelijk vloerverwarming en het zijn buiten konijnen. Hoe lang moeten ze gekoppels worden? Zou ik ze nu eventueel ook kunnen koppelen in het deel van de tuin van Rambo en Maya?

Alvast bedankt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:08

Heb je een schuur of garage waar je een stuk kunt afzetten? Dat zou het meest ideale zijn. Maak daarna je hok goed geurvrij met bv citronella of dettol. Blijf ze wel regelmatig op wonden controleren.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:12

Mijn 'probleem' is ook voornamelijk dat ze nog niet handmak zijn, dus ik kan ze niet zo maar even pakken etc... Ik heb wel een schuur die ergens in januari of februari word leeg gehaald door de buren, misschien kan ik het dan doen... Kan het geen kwaad dan dat ze tot die tijd gesplitst zitten met gaas tussen het hok?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:26

Waarschijnlijk niet, maar soms kan het agressie veroorzaken. Mocht dat gebeuren zou ik ze tijdelijk volledig uit het zicht halen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:31

Ok, dat zal ik dan even in de gaten houden.

ik vind het ook wel belangrijk dat de nieuwe konijnen wel eerst een beetje op hun gemak komen voordat ze weer opgejaagd worden, misschien kunnen en durven ze dan wel iets meer weerstand te bieden..

Hoe lang moet je konijnen dan ongeveer koppelen? Hoe lang moet ik ze dus in de schuur zetten? Eventueel kan ik hier binnen ook wel een stuk afzetten dan zijn ze echt neutraal...

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:33

Jonge konijnen bij oudere konijnen zetten is ook niet heel erg bevordelijk.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:36

ze zijn allemaal nog jong.

De eerste konijnen die kwamen zijn 4 en 5 maanden nu en de konijnen welke ik erbij heb gehaald zijn 9 maanden...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:39

Maflinger schreef:
Jonge konijnen bij oudere konijnen zetten is ook niet heel erg bevordelijk.

Dat maakt in principe weinig uit zolang ze maar 4 maanden of ouder zijn. Het ligt heel erg aan de koppeling, maar gemiddeld staat er 24 uur voor de koppelruimte. Hier heb ik ze zo'n 8 uur in de koppelruimte gehad, en zijn ze daarna naar hun definitieve plaats gegaan. Die koppeling ging overigens perfect, en dat is niet altijd het geval.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:41

Ja dan zal het toch in de schuur moeten, aangezien we hier binnen ook vloerverwarming hebben...

Zijn er nog 'eisen' aan de koppelruimte verder? Hoe groot, moet e rnog wat in staan etc etc??

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:42

Ik zou niet weten hoe je het vechten kan laten stoppen maar ik vind wel dat je een heel mooi hok hebt voor 2 konijnen, maar voor 4 konijnen vind ik dan weer zonde. Dan is het krap (het gebied waar ze warm zitten en slapen)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:53

Nou ik kan je vertellen: Missy en Macy zitten nooit in het hok. Ze zitten er niet en slapen er ook niet. Dat doen ze allemaal op de grond. De 2 nieuwe; Rambo en Maya, die zijn wel konijnen die er graag in zitten...

Missy en Macy komen alleen in het hok om te eten en dan gaan ze weer...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:54

Het opervlakte zou ik zo'n 4x4 maken ongeveer. Moet niet te groot zijn, maar ook niet te klein. Je kunt er eventueel een kleine doos inzetten om te schuilen, zorg wel dat er meerdere ingangen zijn zodat ze weg kunnen komen. Hoe groot is het hok dan?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:56

Je kan in mijn onderschrift de foto's van het hok zien.

De lengte is ongeveer 3,5 mtr denk ik en dan 3 verd hoog...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:58

Oh ik denk dat het wel gaat, misschien 1 van de rennen wat overdekken?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:02

Ik heb inmiddels alles overdekt. De 2 nieuwe konijnen zitten namelijk in het hok exclusief de nieuwe ren en dan nog de helft van de tuin erbij. De 2 langstzittende konijnen die heb ik een plaats in de ren gegeven die ik overdekt heb en een mand met stro ik heb gedaan...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:04

Ah goed bezig ;)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:07

Ik had juist 2 nieuwe konijnen genomen zodat ik 2 andere konijnen ook een kans gaf op een super mooi leven met onwijs veel ruimte, dus ik hoop echt dat het koppelen straks goed gaat komen... Ik hoop dat het een leuk groepje gaat vormen... Ze zijn wel onwijs gaaf de 2 nieuwe. Ik zat op MP te kijken, maar hij heeft de advertentie er helaas afgehaald.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:56

volledig uit elkaar halen, ook uit het zicht. dan over een poosje (als je in de schuur van de buren komt) koppelen op neutraal terrein.
soms mislukt het ook, hou daar rekening mee.... ik heb ook proberen 2 stellen te koppelen, maar dat werd iedere keer knokken. na maanden dus besloten ze gewoon uit elkaar te halen. nu 2 zielsgelukkige stellen die op toerbeurt los mogen in de tuin. gaat uitstekend.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 12:27

Vanmorgen keek ik uit het raam en Missy was iver de afscheiding heen gesprongen. Geen probleem verder, want zij is heel lief voor ze. Echter nu zit Macy dus vaak alleen en dat vind ik zielig. Vanmorgen voelde ik me stront beroerd en ben derhalve ziek thuis gebleven. Heb buurvrouw gevraagd net of ze samen met mij de konijnen even wil vangen. Dit ging gelukkig vrij makkelijk. Ik heb in de logeerkamer de ramen open gezet en de konijnen samen daarin gedaan. Tot nu toe gaat het goed en Macy gaat niet meer direct jagen... Ik laat ze nu even uurtje met rust en kruip zelf nog even te bed en ga over 1 of 2 uurtjes nog even kijken...