Kat die bijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jUstkiimmiej

Kat die bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:11

Hallo,
Ik heb thuis twee katten één van 2 en één van 1,5
Die van 1,5 bijt nog wel is uit het niets wanneer je hem aan het aaien bent, ook kan die uit het niets krabben.

Is dit gewoon een gedragsprobleem of bedoeld ie dit ´goed/speels´
We staan ook op het punt hem weg te doen omdat ik nog een klein broertje heb rondlopen en dit niet erg vertrouwd is.

Heeft iemand een idee??

Daphaan

Re: Kat die bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:14

Mijn ouders hadden een zwerfkat van die leeftijd in huis genomen, die deed dat ook altijd. Die kon je tot een bepaald moment aaien, en niet onder de buik of pootjes.
Wij hebben het altijd gewoon afgestraft als ze het deed. En mijn vader probeerde haar elke dag tammer te maken door haar door het bijten heen te knuffelen en te aaien.
Toen ze ouder werd ging het over en hapte ze nog maar zelden. Nu is ze zo bejaard dat ze alles goed vind. :)

jUstkiimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 12:17

oke, maar die van ons is niet wild, we hebben hem vanaf 8 weken en hij heeft dit nooit gedaan, als kitten. volgens mij sinds hij geholpen is

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:19

dan zou ik zeggen: beetje heropvoeding
maar ik ben geen kattenexpert :)

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:17

onze kat doet het ook hij valt je opeens aan krabt je
en daarna weer lief doen tja wat moet je dr tegen doen? wij doen niks..

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:58

Wij hebben er hier ook eentje. Het is een aanhankelijke kat, maar kan ineens een mep geven of in je vingers bijten. De ene keer is het duidelijk speels gedrag, een andere keer doet hij het uit het niets en heel gemeen. Als hij dit doet negeren wij hem direct of duwen hem van onze schoot. Ook verheffen wij onze stem. Het gedrag is hierdoor wel veel minder geworden, maar over is het niet. Vooral bij vreemde mensen die hem aanhalen kan hij flink meppen...meestal als mensen hem op zijn kop aaien of zijkant. Een oom van mij pakte het laatst anders aan. Toen onze kat hem in zijn vingers beet en mepte, greep hij hem stevig vast, niet gemeen maar soort van terugduwen. Onze kat was helemaal verbouwereerd en liep meteen verbaasd weg...daarna mepte of beet hij niet bij mijn oom. Ik heb er het lef niet voor, maar het werkte wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:20

Ik zou niet weten wat je moet doen.
Maar goed, ik ben ook geen kattenopvoeddeskundige.

Katten zijn gewoon een beetje gek.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 02:09

Kat doet jou pijn, dus wat doe jij? Juist ja ;) Het leukste vind ik met je vingertop op hun voorhoofd heel licht maar vooral heel irritant terugmeppen tot ze opgeven, zolang je maar reageert. Mijn ex-zwerver beet tot bloedens toe de eerste dagen en daar hebben we toch echt even discussie over gehad.

Nu bijt hij hoogstens nog ter waarschuwing, en hierbij neemt hij eerder mijn vinger even vast dan dat hij bijt.

Wel sneu als je kat moet wijken voor je broertje, een dier is altijd een risico met kids, lijkt me dat je zoiets op voorhand ook wel kunt weten...

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 02:14

Ik heb een kat van ruim en jaar en die doet het ook zo nu en dan. Maar bij haar is het duidelijk speels gedrag. En het word vaak ook zelf aangeleerd.
Toen de kat klein was liet je hem toen spelen met je handen? Als je dat gedaan hebt weten ze nu het verschil niet, en denken ze vaak gewoon dat jij ook wilt spelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 02:18

Daarom leer ik een kat niet zo spelen, en al zeker niet als ze ooit in aanraking komen met kids.

Eigenlijk moet je zo denken: wat zou ik dier toestaan als het dubbel zo groot was, zoals een duitse herder bvb? Juist ja ;)
Een kat kan knoerthard bijten en veel schade aanbrengen, beetje voorzichtig wezen en opvoeden is dus wel nodig.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 02:45

Ik speel wel regelmatig op die manier met mijn kat. Ze kent overigens wel het verschil tussen hard en speels bijten. Zo doet het ook alleen bij mij, verder is ze nogal schuw. Ik heb er geen last van. Als ik geen zin heb dan houdt ze ook op.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 03:39

onze kater doet het ook maar pas sins een jaartje of miss 2 jaartjes... dit omdat hij al heel oud is en gewoon soms de oude mopperende kat wil uithangen. echter is het nooit hard maar heel zachtjes.. de katten krijgen soms uit het niets hem over zich heen, dan irriteerd hij zich gewoon omdat ze in hun zicht zitten ofzo, en deels is het ook mn zn rangorde te houden.

echter is dit een kat die al oud is... hij was volwassen toen hij aan kwam lopen en al gecastreerd.. hij was al volgroeit ook dus toch al minimaal 2 jaar, ik zat nog op de basisschool en dat ik daarop zat is nu bijna 11 jaar geleden ofzo :)

geen idee hoe je het kunt verhelpen een zachte tik terug geven, waterspuitbus erbij houden en als hij het doet ermee spuiten *wil vaker helpen* veel straffen hebt bij katten vaak niet :) blijven eigenzinnige dieren

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 03:45

Wss is het speelsheid maar het zit ook deels in het karakter.

Probeer wel duidelijk te maken dat je er niet van gediend bent, leer hem dat hij niet in handen mag bijten of krabben, dus ook niet tijdens het spelen.
Doet hij het wel dan direkt in zijn nekvel pakken, even schudden, neerzetten en erbij weglopen.
Zit hij bij je op schoot dan uiteraard van je schoot af 'kiepen'. En wees niet al te zachtzinnig, jonge katten zien veel dingen nog als spelen en het is niet de bedoeling dat hij je afstraffing ook als spel ziet.

jUstkiimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 11:44

Oh zachtzinnig zijn we zeker niet als hij bijt, dan merkt hij dat maar al te goed dat hij fout bezig is, meneer wordt op zijn plaats gezet en gaat de gang op, en ja natuuurlijk is het een risico om met kinderen huisdieren te nemen, maar anders leren kinderen nooit met huisdieren omgaan. Me broertje weet dondersgoed hoe je dieren moet benaderen hij heeft hier les voor gehad op school.

Daarbij gaat het met de 1e kat wel goed, vandaar dat we er nog 1 bij hadden genomen als maatje voor kat 1.

verdere tips die hier genoemd zijn, bedankt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 01:53

Les op school klinkt niet als praktijkgerichte dagdagelijkse handleiding in omgang met dieren... schooljuffrouw dacht ook dat trekken aan de teugels bij een paard HO was...

Een kind weet niet hoe het moet omgaan met dieren, hoogstens hebben ze dingen geleerd, geleerd om enkele signalen te lezen, voor veel meer ontbreekt het hen nog aan inlevingsvermogen en abstract denken...

Ligt niet aan de kat, en niet aan het kind...

Een kat hoeft de gang niet op, je moet hem gewoon duidelijk even een tikje terug geven, niet meer niet minder, tot hij andere ideeën krijgt.

En je kind moet de kat respecteren en er niet mee willen spelen, dat is wrs te gevaarlijk in dit geval.

Dan zie ik weinig problemen?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:40

Een tik geven vind ik niet echt je van het. Katten zijn echt niet bang voor een beetje pijn, ik kan me voorstellen dat een kat dit ook als opjutten ervaart. Je 'speelt' immers mee.

Ik zou gewoon ronduit irritant worden; jij bijt, dus jij krijgt een lading water over je heen. Plantenspuit bij de hand en zorgen voor een goede timing.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:44

ik bedoel dus ook eerder irritant tikken en zeker niet in die zin dat ze alleen maar terug meppen :j

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:52

wij hadden ook een kat die het deed hebben we als oudere kat gekregen die beet echt door
ik heb hem een paar keer flink in zijn nekvel gegrepen hem even omhoog gehouden en flink toegesproken en hem toen op de grond gezet en bij hem weggelopen
na een paar snapte hij het echt wel en heeft hij nooit meer gebeten

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:03

herstel: een kat valt NOOIT zomaar ineens aan, voordat hij dat doet zie je altijd een kleine verandering (en geloof mij, katten zijn daar meester in!) Sommige katten maken dan een andere beweging met hun staart, of de ogen veranderen of de stand van de oren. Dit hoef niet allemaal te zijn of veel, een kleine subtiele beweging kan al genoeg zijn.

afhankelijk van de kat zijn er verschillende manieren om dit op te lossen denk ik.

- of je geeft hem zo mep terug dat hij weet dat je daar niet van gedient bent.
- of je loopt direkt weg en negeert hem volkomen
- of je werk met de plantenspuit
- of je houd optijd op met aaien, zodra je merk dat hij het genoeg vind (dat zie je door die subtiele lichaamsverandering)

Verder is het erg moeilijk om dit zo op te lossen, omdat je vanaf je beeldscherm niet kan zien wat je kat voor gedrag vertoon, valt hij echt aan of is het spelen? Geeft hij *hints* dat hij het aaien beu is? Dat kun wij alleen maar zien als we de kat bezig zien, niet van foto, niet van film (imo: je moet alles zien, omgeving, mens en dier)

Verder over je kleine broertje: hou je kat niet van kinderen? Dan moet je je broertje leren dat hij de kat met rust moet laten. Krijgt je broertje een keer een tik, eigen schuld, had hij dat beest met rust moeten laten. De meeste katten houden gewoon niet van kleine kinderen.

Mijn advies: katten gedragstherapeut erbij halen, en die vind je bij TInley: even mailen en vragen naar Yvonne, die weet echt ALLES van katten en hun gedrag.

jUstkiimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 00:02

poes schreef:
Les op school klinkt niet als praktijkgerichte dagdagelijkse handleiding in omgang met dieren... schooljuffrouw dacht ook dat trekken aan de teugels bij een paard HO was...
Een kind weet niet hoe het moet omgaan met dieren, hoogstens hebben ze dingen geleerd, geleerd om enkele signalen te lezen, voor veel meer ontbreekt het hen nog aan inlevingsvermogen en abstract denken...

Ligt niet aan de kat, en niet aan het kind...

Een kat hoeft de gang niet op, je moet hem gewoon duidelijk even een tikje terug geven, niet meer niet minder, tot hij andere ideeën krijgt.

En je kind moet de kat respecteren en er niet mee willen spelen, dat is wrs te gevaarlijk in dit geval.

Dan zie ik weinig problemen?

Dit werd niet door een´´schooljuffrouw´´ gegeven maar een ervaren hondentrainer.
en het rare van de kat is dat hij hem zelf komt opzoeken.
en tegen hem vertellen dat ie hem met rust moeten laten, ja vertel jij dat maar is tegen een kind van 6.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:48

Wat doe je zelf? Katten vinden het bijvoorbeeld bedreigend wanneer je ze aankijkt en zullen zich dan aangevallen voelen en in de verdediging gaan. Net als paarden zullen katten op jouw lichaamstaal reageren ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:50

Een kind van 6 kan prima leren, mijn nichtje van 4 weet al sinds haar 2e wat kan en wat niet met de kat, en verder laat je ze gewoon niet alleen, lijkt mij logisch?

Kat komt hem opzoeken, prima, maar de vraag is wat kind daar mee doet? Kat wil mss even heel dominant komen kopje geven (geur afzetten), kind neemt dit op als vriendelijke aai en wil terugaaien en het kan al mis zijn.

Het is mooi dat de school een ervaren iemand laat langskomen, maar naar mijn idee is het nog steeds de eigenaar van de kat die het ware opvoeden moet doen in de dagelijkse omgeving ...