varkens tam maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kim18a

varkens tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:33

mijn tante heeft sinds kort 2 biggetjes :)
thea & theo ( hoe verzint ze het toch ? :')
maar als je ze wilt aaien of wilt vast pakken gaan ze hard schreeuwen en weg rennen( zou ik ook doen)
weten jullie mischien hoe ik ze kan tam maken?
tips ofzo? :o
alvast bedankt ;)

X_Linz_X

Re: varkens tam maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:35

haha wij hebben er hier ook 2! gewéldige dieren! kun je bij gaan liggen en als je aait gaan ze helemaal op de rug liggen enzo alsof ze denken: ik wil op mijn buik geaait worden hihi:!
maaruhm over tam maken weet ik niet echt veel.. gewoon rustig, af en toe (zeker niet te veel) mee bezig zijn net als met een pup, kitten, veulen, enzz.. denkik!(ik heb zowiezo met jonge biggies geen ervaring:$!)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:39

Een varken lijkt mij bij uitstek een dier dat je kan paaien met eten. Maar ik heb daar zelf ook geen ervaring mee. Ik zou ze trouwens zo rustig mogelijk benaderen, dus niet meteen al op willen tillen enzo volgens mij schrikken ze dan teveel, en dat helpt niet als je ze rustig wil laten wennen.

Varkens zijn trouwens minstens net zo slim als honden (veel zeggen zelfs slimmer). En het zijn inderdaad prima huisdieren, het is alleen wel vaak lastig om een goede dierenarts te vinden voor je varken. Dus misschien iets om al vast naar te kijken zodat je tante dat niet uit hoeft te zoeken als er iets gebeurt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:12

Zeker niet vast pakken als ze het nog niet gewend zijn, dat heeft niet zoveel zin. Inderdaad is eten een geniale zet bij varkens.
Opletten dat je ze niet té vet voert, maar gewoon voeren, en dan langzaam gaan aaien. Komt helemaal goed ;)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:27

Pluttersput schreef:
Zeker niet vast pakken als ze het nog niet gewend zijn, dat heeft niet zoveel zin. Inderdaad is eten een geniale zet bij varkens.
Opletten dat je ze niet té vet voert, maar gewoon voeren, en dan langzaam gaan aaien. Komt helemaal goed ;)

haha ja daar wat is al achter :P
ze vind stokbrood echt heerlijk :D

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:27

verder iemand nog meer tips?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:32

Een varken is vele malen inteligenter dan b.v een paard!
Ze zijn zindelijk te maken, kunnen je volgen als een hond en zijn zelfs in huis goed te houden.
Je kan ze eigenlijk trainen als een hond.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:33

Ik zou er inderdaad ook mee aan de slag gaan zoals je met een hond aan de slag gaat. :) Alleen lijken varkens, vooral biggen me eerder in de stress te schieten als je een onverwachtse beweging maakt. Maar dat kan ik me misschien alleen maar voorbeelden, door dat geschreeuw dan :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:35

Ik vind varkens briljant.... helaas leiden ze een erbarmelijk leven als slachtdieren over het algemeen.
Wanneer ik de ruimte had, liet ik er graag een paar rondscharrelen rond het huis...

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 21:09

haha geweldig :D lekker een varken uit laten even een poepje en een plasje laten doen en weer terug :o
zie het me zelf nog wel doen :D
kom je bij een straat
theo zit !
gaat ie zitten :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:18

helaas is het zo dat als biggetjes angstige ervaringen op gedaan hebben, ze nog moeilijk tam te krijgen zijn, vooral de zeugjes
gecastreerde beren zijn zowiezo makkelijker tam te krijgen

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:24

Wij hebben er ook 2, Stoffer en Blik :D Ze zijn inmiddels al 4 jaar. Dat ze kwamen waren ze ook erg bang en konden enorm schreeuwen :+
Om ze tam te krijgen hebben ze eerst in een stukje van een box gezetten, tot ze meer gewend waren. Gewoon erbij gaan zitten met idd wat eten, dat doen wonderen. Nu lopen ze in hun eigen stuk met de kippen en zijn super mak. We hebben ze niks geleerd ofzo, maar Stoffer gaat wel zitten voor wat lekkers. Doet hij zelf haha
Succes!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:08

oppakken vinden ze vaak niet leuk,varkens vinden vooral dat ze zelf moeten komen,en ja veel met lekkers bij ze gaan zitten,en dan langzaam wat gaan aaien,dan zal je zien dat ze steeds minder bang worden,en steeds wat brutaler,maar doe vooral rustig aan...

varkentjes zijn zo leuk :j ,en ook super tam te krijgen...alleen beter luisteren als een hond??hahaha nou honden kennen de bananen in hun oren,varkens hebben er trossen in :D

die kan je best leren om te gaan zitten oid,maar echt luisteren,nee hoor,zodra ze niet mee willen werken,zijn ze verdomd sterk en doen ze echt niet wat jij wil :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 02:13

kimmie261 schreef:
oppakken vinden ze vaak niet leuk,varkens vinden vooral dat ze zelf moeten komen,en ja veel met lekkers bij ze gaan zitten,en dan langzaam wat gaan aaien,dan zal je zien dat ze steeds minder bang worden,en steeds wat brutaler,maar doe vooral rustig aan...

varkentjes zijn zo leuk :j ,en ook super tam te krijgen...alleen beter luisteren als een hond??hahaha nou honden kennen de bananen in hun oren,varkens hebben er trossen in :D

die kan je best leren om te gaan zitten oid,maar echt luisteren,nee hoor,zodra ze niet mee willen werken,zijn ze verdomd sterk en doen ze echt niet wat jij wil :D

:+ das niet eerlijk het varkens hebben ook veel grotere oren die kan je niet vullen met 1 banaan, bij de meeste honden zit het dan wel goed dicht hoor :Y) .

Heb wel eens op TV gezien dat een varken wel aardig luisteren maar dat werd ook vooral berijkt vat heel veel en vaak belonen, als het maar de moeite waard is doet een varken een hoop hoor. (Denk maar aan truffel zoeken de varkens (die zijn er trouwens ook voor andere geurtjes }:0 ))

Hebben jullie al een DA gevonden die een beetje van huisvarkens weet?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:41

een varken is gewoon niet te dwingen..hij zal vast een hele hoop doen als ie weet dat ie daarna wat lekkers krijgt,maar zonder lekkers.. ik geloof er niets van..

althans die 2 van mij doen het niet eens vóór lekkers...die zijn zo eigenwijs...maar ook weer zo lief :+:

ben gek op mijn biggels... :D

en is die vraag van Da voor mij??

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:48

een varkentje moet je niet vastpakken maar scheppen zeg maar dan zal hij het niet op een gillen zetten.