Een ander neemt je katten mee in huis en voert ze?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje89

Een ander neemt je katten mee in huis en voert ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:34

Is dit normaal?

Onze katten werden op een gegeven moment ontzettend dik, m'n moeder had ze al op speciaal voer en ze waren op dieet. Alsnog werden ze alleen maar dikker en ze zijn nu op het punt dat het gewoon niet meer gezond voor ze is..
Ze lijken nu gewoon zwanger, zo dik, zelfs ons gecastreerde katertje.. Ja hij was al mollig, maar nu is hij zoo dik!

Nu kwam mijn moeder de buren tegen in de supermarkt.. En die verklaarden dus waarom ze zo ontzettend dik waren...
Ze halen ze naar binnen en geven ze constant te eten...

Wij zijn regelmatig een kat kwijt, en na veel roepen komt de kat er dan ook niet aan... Raar wanneer hij gewoon binnen opgesloten zit...

Mijn moeder vond het wel grappig en ziet er geen erg in...

Persoonlijk vind ik het gewoon ronduit associaal... Waar halen ze het lef vandaan om onze katten mee naar binnen te nemen, zelfs andere namen te geven, terwijl ze weten dat ze van ons zijn, goed gevoerd worden en ze niks te kort komen..

Ja ik ben er echt pissig om.. Ik ga toch ook niet de katten uit de buurt naar binnen lokken om ze vervolgens eten te geven?

Als het nou een zwerver is die mager is, die je dan te eten geeft...

Maar goed waar ik dus bang voor ben is omdat ze bij ons op dieet staan, maar blijkbaar gigantisch veel te eten bij hun krijgen, dat ze op den duur niet meer bij ons komen... Tja ze krijgen daar immers meer eten...

En ja ik ben best boos... :o

Ik mag van m'n moeder dus niet naar ze toe om te vragen waar ze mee bezig zijn...
Als ze zonodig een kat willen, halen ze maar 1 uit het asiel, die beesten willen graag een goed tehuis...

Wat zouden jullie doen??

mirror666

Re: Een ander neemt je katten mee in huis en voert ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:36

wat ik zou doen?
een ren in de tuin maken, en zorgen dat mijn katten niet verder meer komen dan de ren (de tuin) :)

oh wacht, dat heb ik al :D

nee serieus, je kat loopt ook bij mensen door de tuin, wie zegt dat zij dat willen? :)
netzogoed dat jij dit niet wil.. enige oplossing dat je zeker hebt dat het niet meer gebeurt is volgens mij zorgen dat ze niet meer weggaan :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:37

Nou ik vind dat ook behoorlijk associaal! Zeker als ze zo dik worden.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:38

Naaltje schreef:
wat ik zou doen?
een ren in de tuin maken, en zorgen dat mijn katten niet verder meer komen dan de ren (de tuin) :)

oh wacht, dat heb ik al :D

nee serieus, je kat loopt ook bij mensen door de tuin, wie zegt dat zij dat willen? :)
netzogoed dat jij dit niet wil.. enige oplossing dat je zeker hebt dat het niet meer gebeurt is volgens mij zorgen dat ze niet meer weggaan :)

Ja zo blijft het! Het is altijd al zo geweest dat katten gewoon lekker los kunnen lopen dus waarom nu ineens niet meer.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:38

Ben het helemaal met je eens, mijn katten kunnen gelukkig niet uit de tuin maar mocht het wel zo zijn en ze werden door buren binnengehaald en gevoerd dan zou ik ook woedend zijn.
Als die mensen katten zo leuk vinden dan moeten ze maar zelf een kat nemen. Je kunt er anders ook wat aan doen door te zorgen dat de katten niet meer de tuin uit kunnen, tenminste als dat mogelijk is.
Anders kun je ook nog rustig met ze gaan praten en zeggen dat de katten geen voer mogen hebben omdat ze speciaal dieetvoer krijgen.
Sterkte ermee.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:40

Ik sluit mezelf volledig bij Naaltje aan.
Als jij niet wilt dat anderen je katten voeren moet je zorgen dat ze niet bij anderen op het terrein kunnen komen.

Je kunt wel boos worden, maar als die mensen zeggen: dan zorg je maar dat ze hier niet meer komen heb je geen poot meer om op te staan. Je kiest zelf voor dit soort risico's.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:40

Ze zijn gewend om rond los te lopen, ze lopen nagenoeg alleen bij ons in de tuin en tegenover ons huis, ze blijven altijd dicht in de buurt..

Sorry maar als ze zo nodig een kat in huis willen hebben, waarom halen ze er niet wat uit het asiel?
Daar zitten zat beesten die wachten op een baas.

Als zij ze niet naar binnen laten, dan komen ze ook niet in hun thuis.. maar ze lokken ze dus blijkbaar gewoon met voer...

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:41

Maar ze halen dus ook echt speciaal voor jullie katten voer?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:42

kaatje89 schreef:
Ze zijn gewend om rond los te lopen, ze lopen nagenoeg alleen bij ons in de tuin en tegenover ons huis, ze blijven altijd dicht in de buurt..

Sorry maar als ze zo nodig een kat in huis willen hebben, waarom halen ze er niet wat uit het asiel?
Daar zitten zat beesten die wachten op een baas.

Als zij ze niet naar binnen laten, dan komen ze ook niet in hun thuis.. maar ze lokken ze dus blijkbaar gewoon met voer...

Dat is de situatie omdraaien.
Al zet ik hier de hele tuin, garage en schuren vol met bakken kattenvoer dan is dat gewoon mijn zaak.
Dat andermans katten daar dik van worden is niet mijn probleem.

Jij bent verantwoordelijk voor wat jouw katten overkomt, niemand anders.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:44

Dat is zo, maar mijn ouders vinden het dus niet erg, en gaan dus ook echt de tuin niet omheinen..

Ik vind het gewoon niet normaal dat ze weten dat een kat een eigenaar heeft, ze dan naar binnen haalt.. Ze waren al aan de dikke kant.. Nu gewoon moddervet..

En gek dat we regelmatig een kat kwijt zijn als ze opgesloten zitten in hun huis?

En ze halen blijkbaar voer voor onze katten, want ze hebben er zelf geen..

Ik ga sowieso met m'n ouders overleggen dat ze maar een omheining gaan maken bij onze tuin..
Vind het alleen jammer voor de katten dat ze dan geen blokje meer om kunnen..

En zij zetten het voer niet buiten, maar gewoon in huis, ze houden ze overdag dus binnen..
Als ze het buiten zetten, kan ik daar niks tegen doen.. Maar vind het gewoon niet tof dat ze ze naar binnen meenemen voeren etc.
Terwijl ze op speciaal voer staan..

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:46

Ikima schreef:
Ben het helemaal met je eens, mijn katten kunnen gelukkig niet uit de tuin maar mocht het wel zo zijn en ze werden door buren binnengehaald en gevoerd dan zou ik ook woedend zijn.
Als die mensen katten zo leuk vinden dan moeten ze maar zelf een kat nemen. Je kunt er anders ook wat aan doen door te zorgen dat de katten niet meer de tuin uit kunnen, tenminste als dat mogelijk is.
Anders kun je ook nog rustig met ze gaan praten en zeggen dat de katten geen voer mogen hebben omdat ze speciaal dieetvoer krijgen.
Sterkte ermee.

Ik weet dus niet of het mogelijk is dat onze tuin omheind word, maar wil het wel graag.. Ouders zien het niet zitten, maar daar praat ik nog wel mee..

Wij kunnen ze zo vaak als we willen op ander voer zetten, op een dieet, maar als ze bij hun nog gigantisch veel te eten krijgen, helpt dat niks.. Het enige wat er dan gebeurd is dat ze niet meer bij ons komen en daar blijven, omdat ze daar altijd eten krijgen en bij ons dus veel minder..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:47

Nou ThePast03... ik vind dat niet helemaal. Dan zou ik net zo goed kunnen zeggen dat als ik alle buurtkinderen lok met snoepgoed dat het dan maar aan die ouders ligt die hun kinderen niet zelf kunnen opvoeden.
Andermans dieren voeren en bewust opsluiten in je eigen huis is niet normaal gedrag. Echter kan je er weinig aan doen als je ouders het probleem niet zien. Die zouden toch met de buren moeten gaan praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:48

Herkenbaar probleem, ik heb dit ook aan de hand gehad, kat met nierfalen (Beestje is 17 jaar) en wordt gevoerd door mn buuf. Ze wist dat hij medicijnen kreeg hiervoor (Op gepaste tijden) en nog haalde ze hem binnen ik heb wat lopen zoeken.

Gelukkig is dit nu veranderd, de situatie is dusdanig uit de hand gelopen dat ze niet eens meer dúft om mn kat binnen te halen, maar goed dat is een ander uiterste. Die kant wil ej niet eens opgaan, maar ik zou wel een gesprekje aangaan met die buuf, op een rustige manier. En dat ze mss eens een kijkje in het asiel moet nemen? Daar zitten méér dan genoeg katten die gevoerd willen worden, of een warm huisje zoeken.
Kan ze van jullie bezitjes afblijven.

En rennen bouwen, kom zeg je gunt je kat toch gewoon zijn vrije leven?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:49

kaatje89 schreef:
Dat is zo, maar mijn ouders vinden het dus niet erg, en gaan dus ook echt de tuin niet omheinen..

Ik vind het gewoon niet normaal dat ze weten dat een kat een eigenaar heeft, ze dan naar binnen haalt.. Ze waren al aan de dikke kant.. Nu gewoon moddervet..

En gek dat we regelmatig een kat kwijt zijn als ze opgesloten zitten in hun huis?

En ze halen blijkbaar voer voor onze katten, want ze hebben er zelf geen..

Ik ga sowieso met m'n ouders overleggen dat ze maar een omheining gaan maken bij onze tuin..
Vind het alleen jammer voor de katten dat ze dan geen blokje meer om kunnen..

En zij zetten het voer niet buiten, maar gewoon in huis, ze houden ze overdag dus binnen..
Als ze het buiten zetten, kan ik daar niks tegen doen.. Maar vind het gewoon niet tof dat ze ze naar binnen meenemen voeren etc.
Terwijl ze op speciaal voer staan..

Misschien zijn ze al eens in de zomer gewoon binnen gelopen, toen de deuren gewoon openstonden. Gebeurt hier in de buurt ook regelmatig. Dan is het hun goed recht om kattenvoer te hebben staan.

Nogmaals, je kunt wel boos worden en het allemaal oneerlijk vinden maar wat er met jullie kat gebeurd is jullie verantwoording en niet die van een ander. Wil je dit soort dingen niet dan zorg je dat je kat op eigen terrein blijft.
Wil je de kat niet op eigen terrein houden dan is het jammer maar dan gebeuren dit soort dingen. Er is geen wet die mensen verbiedt om dieren te voeren die op hun terrein komen. Er is ook geen wet die zegt dat je ze niet binnenshuis mag halen.

Evelijn, kinderen zijn geen huisdieren dus die vergelijking slaat helemaal nergens op. Met de buren praten kun je doen, maar als ik die buren was zou ik dus zeggen: dan zorg je maar dat ze niet meer op mijn terrein komen. :)

Een vrij leven gunde de mensen waarvan ik de kat levend van de weg heb moeten schrapen ook, erg fijn.
Ik gun mijn honden ook een vrij leven, die zal ik ook eens bij de buren in de tuin laten rausen. :+
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-01-10 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:51

Ik ben best boos geworden tegen over m'n moeder dat ze het allemaal maar grappig vind.. Maar op deze manier worden ze alleen maar dikker.. Onze kater knapt al bijna uit elkaar..
Wat als ze er iets aan overhouden dat ze zo dik zijn nu? Dan kunnen wij de DA gaan betalen..

M'n moeder zou er wel wat van zeggen wanneer het haar uit komt..

Naja als zij het niet doet ga ik gewoon normaal met die mensen praten dat het niet zoveel zin heeft dat ze bij ons op dieet zijn als ze daar nog volgestopt worden...

@chiqa: dat bedoel ik, nu is dat bij ons niet op die manier het geval, maar zou ook maar zo kunnen..
Waarom zou m'n moeder voer kopen van 60 euro per zak, terwijl zij er goedkoop supermarkt voer in gooien.. (kraak ik geen mensen af die dat aan hun kat geven) maar mijn moeder heeft alles uitgezocht, werkt bij een DA en heeft dat voer gekozen als beste voor onze kattten...

Onze katten zijn idd vrijheid gewend, ze zijn andere niet tot overlast en blijven altijd bij ons in de buurt. Alleen soms dus onvindbaar voor ons omdat ze binnen zitten bij de buren...

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:52

Heb ook al eens zoiets meegemaakt wat er op lijkt.mijn poes stond ook op een dieet,maar kon altijd eten. zij het wat gedoseerd.ben haar toen 3 weken kwijt geweest.Bleek de kat een straat achter waar ik woonde te zitten,kreeg daar eten.Zag er volgens die vrouw zo mager uit.uiteindelijk heb ik de poes terug gehaald.maar helaas om redenen weg moeten doen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:55

Ik zou in ieder geval met die mensen in gesprek gaan over wat dus de gevaren ervan zijn dat zij jouw katten overvoeren, want voor je t weet zit jij met een overvette kat bij de DA en dat betalen ze toch ook niet.

En inderdaad de tuin omheinen, hebben wij ook dus onze kat kan wel lekker buiten spelen maar in een beperkte ruimte.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:58

Chiqa schreef:
Naaltje schreef:
ik gun mijn paard ook zijn vrije leven hoor chiqa,

Ga je nu appelen met peren vergelijken :? Of ligt jou paard ook in een mandje aan de verwarming, dán kunnen we verder babbelen.
Denk dat dit niet de bedoeling is, dit topic gaat immers over een kat ;)
Laten we het daar dan ook over houden

ik vind het een kul argument dat '''m zijn vrijheid gunnen'' maar meteen rechtvaardigt dat dat beest bij een ander in de tuin graaft om te pissen en te kakken, dat hij de volierevogels de stuipen op het lijf jaagt, de wintervoederplekken belaagt, de braaf-in-ren-gehouden-huiskatten de stress in jaagt enz :D
dus ja, dan vergelijk ik appelen met peren, een paard word blijkbaar maatschappelijk gezien niet op die manier de vrijheid gegund
en de kat volgens sommigen wel
of is dat omdat 't paard zijn drolletjes niet ondergraaft tussen je tulpen? :D

vind overigens dat TS geluk heeft dat de katten gevoerd worden met brokjes..
de mijne heeft een spons met gif gevoerd gekregen, want já ook die liep 16 jaar geleden los buiten ''want iedereen deed dat'' inmiddels is ie bijna 17 en snurkt lekker in zijn rennetje
Laatst bijgewerkt door mirror666 op 02-01-10 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:59

Tja, ze lopen gewoon los he..
Dan loop je het risico dat minder aardige buren, katten gaan meppen.
Ze onder een auto lopen, of worden doodgevoerd met liefde.

Opties, opsluiten dus tuin omheinen, of goed vriendelijk gesprek met de buren.
En daarbij uitleggen, dat jullie liever niet hebben dat ze gevoerd worden omdat ze veels te dik worden.
Zijn dit overigens de enigste buren die ze voeren?
Ken mensen bij wie de kat, gewoon doodleuk kei hard om eten schreeuwend 5 huizen afging..
Had een huis voor elk tijdstip van de dag. Zat dus nooit buiten, wou er dan wel weer uit,
maar alleen maar om naar het volgende huis te gaan.
Blijven lollige beesten, die katten.

Vind jouw probleem wel humoristisch, sorry.. Snap dat het niet de bedoeling is dat ze moddervet worden.
Maar meestal lees je hier op bokt dat de buurman met de luchtbuks erachter aan zit.
Dit is misschien wel veel sneakyer.. doodvoeren... zonder gif, gewoon heeeeel veeeeeel eten.

Overigens kan ik me dood ergeren aan rondzwervende katten die elke keer binnen sjouwen
als je in de zomer een achterdeur open hebt staan. (of door een zolderraam)
Die je bloembollen uitgraven en ter plaatste stinkende verassing achterlaten...
Als ik een kat wil, neem ik er zelf wel 1... (heb ik ook :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:01

TS heb je uberhaupt al een gesprek gehad met die buurvrouw? Ik snap het ook niet hoor, waarom gaat ze niet naar het asiel als ze zo vraag voor een kat wil zorgen en zelfs voer aanschaft?

Kan me heel goed voorstellen dat je je kat niet wil opsluiten!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:04

Moderatoropmerking:
Enkele off-topic berichten over het los laten lopen van paarden zijn verwijderd. Daar gaat dit topic niet over.
Graag ontopic verder hier.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:06

Als je je tuin goed omheint dan heeft de kat toch nog genoeg vrijheid? Of hebben jullie een kleine tuin?

Ik ben het wel eens met Naaltje. Wij hebben zelf geen katten, maar we worden wel gek van de beesten van andere mensen. Die laten ze ook altijd los lopen en ze gaan bij ons plassen en poepen. Is mijn moeder aan het tuinieren (haar lust en leven) en dan komt die poep omhoog. En dat stinkt zomers behoorlijk. Dus als mensen hun kat op zichzelf houden juich ik dat alleen maar toe.

Nu snap ik de ts ook wel. Het is niet netjes van je buren. Kun je niet eens een goed gesprek met ze aangaan dat het niet gezond is dat je katten dubbel gevoerd worden. Geef aan dat je ongerust bent als je kat niet komt omdat hun hem in huis hebben.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:07

Ik zou persoonlijk naar mn buren gaan en zeggen dat ik dit niet gewenst vindt.
Ookal zou mn moeder het er niet mee eens zijn..

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:07

Ik heb nog geen gesprek gehad met de buren, want moeders wou niet dat ik dat ging doen.. Ze gaat nu akkoord dat ze zelf heen gaat om te praten, wil dus wel graag mee, dat ik het ook kan voorstellen van het asiel..

Het is voor de katten misschien niet erg, tenminste vergeleken met wanneer ze met een luchtbuks worden neergeschoten of gif gevoerd krijgen..

Wij wonen aan het einde van een doodlopende straat.. Zij zijn de enigen die onze katten voeren..

Onze katten komen normaal dus echt niet bij mensen in huis, maar zodra ze "gelokt" worden met eten en gewoon mee naar binnen worden getild, tja dan weten ze wel waar ze de volgende keer heen moeten..

Het nadeel vind ik gewoon dat ze nu misschien nog wel op een normale manier wat af kunnen vallen, maar ik heb geen zin dat we straks thuis zitten met katten van ieder 8 kilo.. Vind het gewoon sneu voor zo'n beest, die dikke kan niet eens meer spelen omdat het allemaal te snel gaat en z'n buik nu al in de weg zit..

Ik snap ook echt wel het andere punt, dat ze bij anderen in de tuin komen..

Maar wat ik niet snap, als je naar jezelf kijkt, wanneer je weet dat er katten in de straat lopen, die van de buren zijn, goed gevoerd, krijgen alles wat ze nodig zijn, om juist die katten mee naar binnen te nemen, terwijl je ziet dat ze al dik zijn, ze nog meer te eten geeft?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:09

Zack schreef:
Ik zou persoonlijk naar mn buren gaan en zeggen dat ik dit niet gewenst vindt.
Ookal zou mn moeder het er niet mee eens zijn..

Dat had ik idd ook gezegd, maar toen kwam ze ermee dat zij dan wel het woord doet..

Ik snap het ook echt wel van de andere kant.. Maar ik ga hier toch ook geen andere katten mee naar huis nemen, voeren, in de hoop dat ze blijven komen? Dat punt snap ik niet? Als je weet dat een kat alles krijgt wat ie nodig is?

Zou wel wat zijn als iedereen een leuke kat van straat meeneemt en vervolgens bij zichzelf binnen houd..