Aquarium, guppen en neontetra hoelang geen vis in?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Aquarium, guppen en neontetra hoelang geen vis in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 15:58

Ik heb een aquarium van 60 bij 30, met een goede filterpomp en de temp is 23 graden.
Ik ben een beginner maar heb wel eerder guppen gehad.

Nu is mijn vraag hoeveel vissen zullen jullie in deze grote van aquarium doen, ik wil graag neontetra's en guppen, wildvang en 'gewone', maar ik wil zeker niet teveel vis.

Vanavond komt er water in, hoelang moet ik het dan 'laten rusten' voordat ik er vissen in doe? Op internet lees je dan weer 24 uur, maar soms ook 3 weken. Maandag wou ik de vissen ophalen, moet ik er dan een supplement in doen zodat het water goed is?
Alvast bedankt!
Groetjes Claudia

_Tara_

Re: Aquarium, guppen en neontetra hoelang geen vis in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:02

Zou toch 2 weken aanhouden. Met filter, plantjes en alles erin. Behalve je vissen dus :P
Supplementen zijn, naar mijn mening, nergens voor nodig.

Je zou een schooltje van 10 neontetra's kunnen doen en dan nog 6 guppen ofzo erbij. Zelf zou ik niet 2 soorten guppen door elkaar houden. Oogt vaak rommelig.

Als je je vissen in je aquarium gaat doen, niet allemaal tegelijk. Eerst de neon's en dan bv een week later de guppen pas.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:05

Oke bedankt, moet dus nog even geduld hebben :)
Dierenwinkel medewerker zei dat ze er direct wel in konden, want het zijn hardstikke sterke vissen :o
Zo zie je maar weer hoe geldbelust die medewerkers zijn :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:10

wat ik aanhoud is 1 liter water per vis... en dat gaat erg goed :)

wat ik heb gedaan 9omdat het toch maar een klein aquarium is, 1 week. Ik heb nu een 430 liter water aquarium staan, en die heb ik wel 2 weken laten aklimatiseren.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:14

Peelie; Het is 1 liter water per cm vis :)

Maar er staat inderdaad 2 weken voor!

Overigens zijn Neontetra's helemaal geen sterke vissen en kunnen niet zo heel veel hebben.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:24

Vaak is 1 week ook goed, mits je een goede bacterie startcultuur gebruikt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:31

joyckuh... dat is nieuw voor mij ;) Maar goed dat ik niet groote visjes heb en wel een groot aqaurim :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:42

Even voor de duidelijkheid: Dit is hem dus, zojuist even een fotootje gemaakt dus niet allerbeste kwaliteit.
Er zit net water in.
Afbeelding

Genoeg ruimte dus voor een stuk of 15 guppen en neon's. Of misschien toch te weinig planten?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:44

Is dat een echte steen?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:49

Joyckuh schreef:
Is dat een echte steen?

Ja gekocht bij de aquarium winkel. Vond ik wel mooi staan op de zwarte achtergrond.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:49

Ik zou er niet zoveel guppen in doen want die krengen fokken als konijnen :D
Wij hebben destijds wel meteen het aquarium gevuld met vissen van verschillende soorten en dat is prima gegaan

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:51

justdiesel schreef:
Wij hebben destijds wel meteen het aquarium gevuld met vissen van verschillende soorten en dat is prima gegaan

Direct erin gedaan :\? Dat raad elke aquariumhouder me af. Dus heb je echt mazzel gehad dat het goed is gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:51

mooi bakkie :)

zou zelf achteraan grotere planten doen en vooraan kleinere plantjes doen, krijg je meer diepte effect. En zelf zou ik die grote steen er uit halen en dan lavastenen er in doen ;) Vind ik zelf persoonlijker mooier.

Ik ben nu ook bezig met mijn aquarium, door omstandigheden is ie niet meer als 2 maanden geleden ververst. Dus wou vanmiddag pomp eruithalen om schoon te maken, vliegt er iets los waardoor er heel veel vieze smurrie in de bak kwam :\ en de hele bak was in 1 x zwart daardoor. Dus toen me vader gebelt (heeft al zo´n 25 jaar aqua´s ) En die zei gewoon helemaal leegmaken en dan nieuw water er in. Dus dat ben ik nu aan het doen :) Hij zelf heeft nooit de bak 2 weken laten staan, maar gelijk alle vissen er in gegooit. En er is nooit wat dood gegaan, alleen door ouderdom en ziekte. Dus zelf zou ik de bak niet 2 weken laten draaien. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Zal anders vanavond een foto maken en dan plaatsen ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:52

CK88 schreef:
Joyckuh schreef:
Is dat een echte steen?

Ja gekocht bij de aquarium winkel. Vond ik wel mooi staan op de zwarte achtergrond.

Dan zou ik even testen of deze steen geen kalk afgeeft (paar druppels azijn op de steen doen, als deze gaat bruisen zit er kalk in), hier wordt het water namelijk heel hard van. Dit is geen probleem voor guppen, al hebben die het liever ook niet... Maar neontetra's kunnen daar helemaal niet tegen! Die hebben liever zacht zuur water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:52

CK88 schreef:
justdiesel schreef:

Direct erin gedaan :\? Dat raad elke aquariumhouder me af. Dus heb je echt mazzel gehad dat het goed is gegaan!

bij mij vader gaat het zo al 25 jaar goed ;)
hij heeft bakken van 60 cm tot 2 m gehad en zelfs de moeilijkste vissen die slecht tegen waterveranderingen kunnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:53

alleen ik moet een paar nieuwe visjes kopen, want laatste tijd zijn er een paar doodgegaan, omdat water erg bevuild was :\ en ze waren al erg oud :\

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:55

love_western schreef:

zou zelf achteraan grotere planten doen en vooraan kleinere plantjes doen, krijg je meer diepte effect. En zelf zou ik die grote steen er uit halen en dan lavastenen er in doen ;) Vind ik zelf persoonlijker mooier.

Ik ben nu ook bezig met mijn aquarium, door omstandigheden is ie niet meer als 2 maanden geleden ververst. Dus wou vanmiddag pomp eruithalen om schoon te maken, vliegt er iets los waardoor er heel veel vieze smurrie in de bak kwam :\ en de hele bak was in 1 x zwart daardoor. Dus toen me vader gebelt (heeft al zo´n 25 jaar aqua´s ) En die zei gewoon helemaal leegmaken en dan nieuw water er in. Dus dat ben ik nu aan het doen :) Hij zelf heeft nooit de bak 2 weken laten staan, maar gelijk alle vissen er in gegooit. En er is nooit wat dood gegaan, alleen door ouderdom en ziekte. Dus zelf zou ik de bak niet 2 weken laten draaien. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dat is inderdaad het idee, ik heb ook een grote plant achterin gedaan (tegen de thermostaat aan zodat je die niet zo ziet) Maar het mooi indelen vind ik nog moeilijk. Met veel planten beperk je de ruimte ook erg. Hoe zou ik dir hetbeste kunnen doen? De achterwand nog 2 van zulke planten tegenaan zetten? En kleinere in de korte zijdes? Die steen vind ik juist wel mooi! Maar dat is ook ieders eigen natuurlijk. (ding was ook 25 euries dus blijft er ook in :P)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:57

CK88 schreef:
justdiesel schreef:

Is prima gegaan hoor, en heb het wel vaker gehoord...
Maar wij hebben wel alle stenen e.d. eerst goed afgewassen!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:57

Ik weet niet of je deze site kent:
http://www.aquaplantsonline.nl/

Hier kan je online planten bestellen, goedkoop en goede bezorging! Ook staat er netjes bij hoe groot de planten worden en waar je ze dus het beste kan plaatsen :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:58

Citaat:
Dan zou ik even testen of deze steen geen kalk afgeeft (paar druppels azijn op de steen doen, als deze gaat bruisen zit er kalk in), hier wordt het water namelijk heel hard van. Dit is geen probleem voor guppen, al hebben die het liever ook niet... Maar neontetra's kunnen daar helemaal niet tegen! Die hebben liever zacht zuur water.

Ik heb hem uitgekookt! Dus zal wel goed gaan toch?

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:02

2 weken laten staan:)

en onthoud 2 vrouwtjes guppen voor 1 mannetje anders worden ze wel heel erg achterna gezeten en dacht minimaal 5 tertra's ivm scholing.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:05

justdiesel schreef:
Is prima gegaan hoor, en heb het wel vaker gehoord...
Maar wij hebben wel alle stenen e.d. eerst goed afgewassen!

Dat laatste is dan weer een beetje nutteloos... Of het goed gaat ligt niet aan schone stenen etc. Daarbij zet je naar mijnes inziens altijd schone stenen en hout in een aquarium.

Het idee van een aquarium 2 weken laten indraaien, is om een goede bacteriecultuur te kunnen laten ontstaan in het filter en in de bodem. Dit is nodig voor de afbraak van giftige stoffen zoals nitriet en ammoniak.
Als je meteen vissen in het aquarium plaatst, kan dit voor grote overbelasting van het filter zorgen waardoor de bacteriën niet goed de kans krijgen zich goed te ontwikkelen.
Bij een opstartend aquarium zul je na een dag of 5-7 zien aan de hand van een test, dat er nitriet in het water zit. Deze verdwijnt daarna weer, een teken dat er dus genoeg bacteriën in het water zitten. Als het nitriet weer op 0 is, zou je in principe vissen kunnen toevoegen. Dit kan dus ook al na 10 dagen zijn, maar om het veilig te houden is er dus een ''regel'' opgesteld om het op 14 dagen te houden.

Uiteraard kan het goed gaan als je meteen vissen in het water zet. Echter is het veiliger om dit niet te doen. Zeker de gevoelige vissoorten zoals neontetra's kunnen niet goed tegen nitriet. Guppen en dergelijk zouden het wel overleven, maar wie wil nou zijn vissen in ''giftig'' water zetten?

CK88: nee, de steen uitkoken haalt de kalk er niet uit ;) De kalk wordt telkens afgegeven aan het water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:09

CK88 schreef:
love_western schreef:

Dat is inderdaad het idee, ik heb ook een grote plant achterin gedaan (tegen de thermostaat aan zodat je die niet zo ziet) Maar het mooi indelen vind ik nog moeilijk. Met veel planten beperk je de ruimte ook erg. Hoe zou ik dir hetbeste kunnen doen? De achterwand nog 2 van zulke planten tegenaan zetten? En kleinere in de korte zijdes? Die steen vind ik juist wel mooi! Maar dat is ook ieders eigen natuurlijk. (ding was ook 25 euries dus blijft er ook in :P)

Heb je er trouwens ook een pomp in :+ zie het nergens namelijk :P
http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... 828/2.html hier kun je een beetje zien wat ik er mee bedoel ;)
Ik heb er redelijk wat planten in zitten, maar vind plantenbakken ook erg mooi. De jonkies kunnen er zich goed in verstoppen en de grotere vissen zwemmen er ook door heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:10

ikke129 schreef:
2 weken laten staan:)

en onthoud 2 vrouwtjes guppen voor 1 mannetje anders worden ze wel heel erg achterna gezeten en dacht minimaal 5 tertra's ivm scholing.

10 neons is beter ;) maar 15 is nog mooier :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 18:11

Citaat:
10 neons is beter ;) maar 15 is nog mooier :)

Maar dan word de bak wel erg vol :o Dus ik dacht 6 neons en 6 guppen.