hondje heeft weer melkkliertumoren, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

hondje heeft weer melkkliertumoren, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 13:53

mn hondje van 11 (kleintje overigens) heeft een paar jaar geleden melkkliertumoren gehad en is daar toen aan geopereerd. toen is ze ook meteen gesteriliseerd omdat de kans dat ze terug zouden komen dan 94% kleiner was. nu heeft ze ze toch weer teruggekregen, 2 flinke keiharde bulten. ze lijkt er geen last van te hebben en we vragen ons nu toch ernstig af of we haar weer moeten laten opereren. om het geld gaat het niet hoor, plunderen er de spaarrekening voor, no problem. maar is het nu echt zinvol om een hondje van 11, dat toch al duidelijk een dagje ouder wordt, zo'n zware operatie te laten ondergaan? ze is verder heel happy, speelt nog lekker enz. je merkt wel duidelijk dat ze ouder wordt, ze slaapt wat meer en wordt wat trager.

ben sowieso van plan om eens mn licht op te steken bij de da over in hoeverre ze er last van kan hebben. vorige keer liep ze er al vrij lang mee voor we ermee naar de da gingen en toen had ze er ook geen last van. goed is het natuurlijk niet.

hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. persoonlijk vind ik het nogal zielig om haar weer een zware operatie te laten ondergaan om iets waar ze zelf geen last van heeft.. laat wel even duidelijk zijn, mocht ze er wel last van krijgen of worden het veel meer bulten, dan gaat ze gewoon onder het mes, kwaliteit van leven staat voorop...

alle info en of ervaringen zijn meer dan welkom!

Tuc

Re: hondje heeft weer melkkliertumoren, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:55

Dat is toeval! Ons hondje (westie) heeft dat ook gehad, pas nog. Ze was 12 en we hebben haar ook geopereerd. Ze is er weer helemaal bovenop gekomen, dus ik zou het zeker doen! Tenzij je echt niet weet hoe zwak ze is/gaat worden.

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:55

Ik denk dat je het inderdaad met de dierenarts kunt gaan overleggen. Als ze er geen last van heeft en ' oud ' is . Zou ze misschien ook niet hoeven worden geopeerd ..
Ik zou het verder ook niet weten. Succes !

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:29

Het ligt er een beetje aan in welke conditie je hondje verder is. Is ze al echt oud, of denk je dat ze nog wel een jaar of 4 á 5 meekan? In dat laatste geval zou ik waarschijnlijk wel voor een operatie gaan. Hele moeilijke dilemma's altijd op die leeftijd hoor! Maar voor het ene ras is 11 jaar oud, maar voor een ander ras nog niet ;)
In ieder geval heel veel sterkte met je besluit :(:)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:54

Ik heb goede ervaringen met homeopathie bij een oudere hond met terug kerende melkliertumoren. Hierdoor groeien ze niet zo snel, komen minder snel terug en worden zelfs minder groot. Uiteindelijk is ze overleden aan iets anders.

Heb die medicjnen aan iemand anders gegeven die het zelfde probleem hadt en hier zijn de tumoren duidelijk kleiner geworden en er geen meer bij gekomen.

Als je meer wil weten moet je maar even een PB sturen,.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 15:15

het is een kruising tussen een maltezer en een schapendoes, dus niet heel groot, denk zelf dat ze idd nog wel een aantal jaartjes mee gaat :)
je merkt dat ze ouder wordt, loopt af en toe niet helemaal lekker enz, maar echt oud is ze zeker nog niet... eigenlijk net zo'n vervelende tussenconditie. te jong om een operatie onmiddellijk af te schrijven, te oud om er onmiddellijk voor te gaan :S

wilawander, heb je even gepb-d, een homeopathisch middel lijkt me in dit geval een super oplossing!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:07

Tja, mijn hondje is op haar 10 jaar geopereerd aan kniebandjes, Ook een zeer ingrijpende operatie met een lange herstelperiode. Maar inmiddels zijn we 5 jaar verder en behalve de bekende ouderdomskwaaltjes als artrose, staar, doofheid doet ze het nog steeds perfect ;)
Zou dus zomaar kunnen dat jouw hondje ook nog wel 4 jaar of langer mee kan.
Hoelang is de herstelperiode van een dergelijke ingreep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:17

amyz schreef:
wilawander, heb je even gepb-d, een homeopathisch middel lijkt me in dit geval een super oplossing!

Een homeopatisch middel tegen kanker moet nog steeds uitgevonden worden, ga daar alsjeblieft niet mee in zee!
je loopt met een serieus probleem, tepelklierkanker kan goedaardig beginnen en later kwaadaardig worden,
zal zich snel verspreiden via het lymfesysteem en je dier zal binnen de kortste tijd helemaal onder de uitzaaingen zitten dus ik zou dr wel wat aan doen, en het liefst gister nog.

Beter was als je dit had voorkomen, de kans op tepelklierkanker bij een niet steriliseerde teef neemt met het aantal loopsheden drastisch toe vanaf de 4e loopsheid is de kans al 60%V dat zich zo'n tumor ontwikkeld.
Zou dus snel naar de DA gaan en een keus maken, je ogen dr voor sluiten is niet handig.