Sterke vissen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Sterke vissen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:45

Ik heb een aquarium gekocht. Deze glazen 'bak' is 25cm hoog, 40cm diep en 25 cm breed. Steentjes op de bodem. Telkens een nieuw plantje. Op tijd schoongemaakt, maar ook weer niet te vaak. Lichtje erboven zodat er genoeg licht was enzo. Helemaal goed.. Maar ik had twee sluierstaarten hierin. Maar die zijn alweer dood gegaan, ik heb ze net geen jaar gehad. Ik weet niet waarom ze dood zijn gegaan. Eentje lag er op de bodem, die 'ademde' nog wel, dus ik had hier al een beetje gezocht enzo, mss was dat het luchthap probleem. Maar ik had wel zinkend voer en die ander was ineens de volgende dag toen ik wakker werd ook dood. Nou, daar heb ik dus geen zin in. Ik vroeg me af, ik wil wel weer iets nieuws, wat jullie me aanraden. Ik wil het liefst een sterke vis, zodat ze niet weer ineens binnen een jaar dood zijn! Welke vissensoort raden jullie mij aan?

Oja, dit is misschien ook handig om erbij te zetten:
Ik wil het liefst geen vissen die zich heel snel voortplanten, zoals guppen, dan heb ik er zometeen honderd. En ik ben ook niet zo heel erg gek op van die kleine visjes :o

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:45

Eerlijk? Ik vrees dat 20liter eenvoudigweg niet genoeg is om 2 sluierstaarten gezond te houden.
Goudvissen en aanverwanten zijn enorme vervuilers, dus de kans is groot dat je te veel nitriet en nitraat in je water had. Eigenlijk horen die beesten thuis in een aquarium van minstens 80cm lang, en indien mogelijk zelfs groter. Het zijn en blijven vijvervissen. Als ze klein zijn passen ze nog in een aqua, maar ze worden gemakkelijk 20cm lang als je ze op de juist manier verzorgt.

Op welke manier maak je de bak trouwens schoon? volledig leeghalen, of enkel een deel van het water verversen?

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:49

Een filtertje erin hangen. Kost 10/20 euro en je aqaurium blijft mooi schoon! Wel water blijven verversen, elke dag een 10% of wat minder vaak een derde.
Het valt overigens heel erg mee hoe snel guppen vermeerderen, althans bij mij. 5 vrouwen en 2 mannen, 2 keer jongen gehad, 0 overleefd. (Ik haal de jongen niet apart).
Als je op zoek gaat naar een paar mooi gekleurde guppen, zijn ze ook een erg mooie versiering!

Pikeur

Re: Sterke vissen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:51

Wat voor techniek heb je op je bak?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:57

Je kunt ook alleen mannen guppen nemen.
(veel) Grotere vissen zijn eigenlijk niet geschikt voor zo'n kleine bak.
Ook zou je er een verwarmingselement (incl pomp) in kunnen hangen (de meeste vissen doen het beter in water dat wat warmer is dan kamertemperatuur). Sluierstaarten en goudvissen doen het ook beter bij ong 23C.
Ook moet je speciaal licht erboven hebben (niet een gewone lamp) en planten erin hebben.

Een Jewel aquarium van 80cm (incl verlichting, pomp en verwarmingselement) kosten ook niet meer zoveel, vooral als je een aanbieding afwacht.
Ik heb een half jaar geleden 1 gekocht voor 69E.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 02:00

Brainless schreef:
Sluierstaarten en goudvissen doen het ook beter bij ong 23C.

Ben ik het niet mee eens, veel te warm en verkort de levensduur van een goudvis en warm water bevat ook nog eens minder zuurstof terwijl je voor goudvissen in een aquarium het zuurstof juist hard nodig hebt voor de stikstofkringloop

Maargoed, dat is een hele andere discussie. Om het ontopic te houden; sluierstaarten passen sowiso niet in een bak van 40 cm

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:43

Ik denk dat dat ik idd guppen neem. En ik wil best nog wat extra dingen, zoals een filtertje aanschaffen. Maar één van mijn sluierstaarten was ook helemaal vervormd.. Zijn lip enzo. Ik had ze toen waren ze heel klein, en ze zijn heel hard gegroeid. Maar wat ik raar vind is dat ze soms wel oud worden in veel mindere bakken dan die van mij. Ik zie ze vaak veeeeel kleiner zitten :P

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:46

Oja, met verschonen deed ik het een soort van om en om. Soms bijvullen en soms helemaal schoonmaken als ik het te vies vond worden.

Ik hoef ook geen grote vissen, dat snap ik wel. Maar ik vind guppen niet zo aanspreken :P Is er niet iets tussenin

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:47

Wil nog niet zeggen dat het dan ook goed is wanneer een dier oud wordt in een zielig klein bakkie ;)
Sluit je zelf eens een dag op in een kleine WC, wordt je ook niet vrolijk van :D

Gupjes moeten ook verwarmd zitten dus een verwarmingselement is ook aan te raden ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:48

Guppen worden echt te groot voor zo'n klein bakje...

Goudvissen zijn al helemaal veel te groot voor dit bakje. Ze kunnen tot zo'n 25 cm groeien.

Maar goed om terug te komen op wat hier wel in kan, garnaaltjes, Nannostomus marginatus, Hyphessobrycon amandae, Heterandria formosa en bv boraras brigittae of maculatus. Heb ik van deze site: http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp
Als je daar bij cm 40 invult. Komen er een aantal visjes uit waarvan deze nog wel gangbaar zijn. Je zult dan wel verwarming en een filter moeten nemen. Lichtkap is nog het beste, maar een lampje erboven kan ook.
Water verversen is overigens 't beste om 1 keer in de week zo'n 30% te verversen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:48

1 keer in de 2 weken 30% is het beste naar mijn weten ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:51

Kan ook, moet zeggen dat ik 't zelf ook niet iedere week doe eigenlijk...

@ Krips: Dat je ze bij andere mensen veel kleiner ziet zitten maar ze toch oud ziet worden vind ik nog geen excuus om ze dan zelf ook maar klein te houden... Goudvissen kunnen gewoon ontzettend groot worden. Ik snap zelf ook niet waarom mensen zulke mooie vissen in een klein rotkommetje stoppen. Je ziet ze niet eens zwemmen dan. In een groot aquarium van 1 meter of nog groter, dan een stuk of 5 goudvissen erin, is toch veel mooier :D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:25

Nee, zo bedoel ik het eigenlijk niet! Maar ik wist niet dat ik ze veelste klein hield! En ik denk dat ze ook een beetje doorgefokt waren.

Ik ben nu naar zo een speciale aquarium zaak geweest. Ik heb nu drie van die kleine blauwe platy's en drie ietsiegrotere oranje met zwarte staart. Ik heb een andere bodem. Want ik had gewoon van die grote steentjes, maar nu heb ik van die kleintjes. Extra plantje enne een pompje.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:52

Geen verwarmingselement?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:16

Nee dat heb ik nog nagevraagd maar dat was niet nodig zei hij. Volgens hem konden ze wel op kamertemperatuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:47

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:51

platy's moeten idd in verwarmd water zitten

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 20:53

Mooie boel! Ik ga die winkel aanklagen!! :p

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:54

"bubbelapparaat" voor de zuurstof erin, helemaal verschonen (ik weet dat er om/om word gezet, maar in mijn ervaring
kunnen de vissen er prima tegen) en daarbij ook het aquarium goed verschonen, filter apparaat erin (combi met actieve kool raad
ik niet aan, wat een troep! en gaat nog snel kapot ook) en de lamp uit! Te veel warmte hebben goudvissen en sluierstaarten
volgens mij, verbeter me maar als nodig haha, niet nodig en te warm geworden water word volgens mij ook sneller vuil.

Mijn goudvis en sluierstaart doen het er goed op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:55

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:56

Judith_M schreef:
xNursiex schreef:
"bubbelapparaat" voor de zuurstof erin, helemaal verschonen (ik weet dat er om/om word gezet, maar in mijn ervaring
kunnen de vissen er prima tegen) en daarbij ook het aquarium goed verschonen, filter apparaat erin (combi met actieve kool raad
ik niet aan, wat een troep! en gaat nog snel kapot ook) en de lamp uit! Te veel warmte hebben goudvissen en sluierstaarten
volgens mij, verbeter me maar als nodig haha, niet nodig en te warm geworden water word volgens mij ook sneller vuil.

Mijn goudvis en sluierstaart doen het er goed op :)

Misschien eerst even doorlezen dat TS inmiddels andere vissen heeft ;)

Nou dan mag ze dit meenemen voor de nieuwe vissen :D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 21:11

Hier baal ik wel van zeg! Ik helemaal blij. Alles helemaal netjes. Me laten inlichten door een speciale aquariumwinkel. Klopt het weer niet!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:00

Platy's worden ook echt te groot voor dit bakje... Weet je toevallig de naam van die andere vissen?
Bubbelapparaat voor de zuurstof is nergens voor nodig. Plantjes zorgen voor je zuurstof. Zo'n bubbelapparaat zorgt juist dat je plantjes minder goed groeien.
Helemaal verschonen is ook 't slechtste wat je kunt doen. Een keer in de 2 weken 30% is goed.
Dat informatie van winkels niet altijd te vertrouwen is heb ik wel vaker gehoord inderdaad...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:08

Krips schreef:
Nee dat heb ik nog nagevraagd maar dat was niet nodig zei hij. Volgens hem konden ze wel op kamertemperatuur.

Wat een waardeloos advies weer van een zogenaamde dierenspeciaalzaak :Z
Platy's zijn echt tropische visjes! Beter voortaan advies vragen van bokkers dan aan winkels dat blijkt wel weer :+

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:10

_Tara_ schreef:
Platy's worden ook echt te groot voor dit bakje... Weet je toevallig de naam van die andere vissen?
Bubbelapparaat voor de zuurstof is nergens voor nodig. Plantjes zorgen voor je zuurstof. Zo'n bubbelapparaat zorgt juist dat je plantjes minder goed groeien.
Helemaal verschonen is ook 't slechtste wat je kunt doen. Een keer in de 2 weken 30% is goed.
Dat informatie van winkels niet altijd te vertrouwen is heb ik wel vaker gehoord inderdaad...

Inderdaad,... voor zover mij verteld is kun je zo'n beluchtingsapparaartje het beste maximaal 2 uur per dag aanzetten voordat de lamp uitgaat :)
Ik had hem destijds van 18 tot 20 uur aan en dan ging om 22.30 uur de lamp weer uit. Nu heb ik er voor de malawi's een stromingspomp inzitten. Omdat ik vond dat mijn interne filter voor onvoldoende stroming zorgde had ik die beluchting. Nu gebruik ik deze alleen in noodemmers wanneer de bak helemaal op zijn kop moet, verder zijn ze idd overbodig :j