Help, kip in waterton gevallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Help, kip in waterton gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 15:22

Een hen is in de waterton van mijn paard gevallen en kon daar niet meer uitkomen. Hoelang ze er in heeft gelegen weet ik niet. Ik heb haar eruit gehaald en drooggewreven met handdoeken. De kip verkeerde volgens mij in shock. Daarna in een fleecedeken gewikkeld met een warme kruik. Ik heb haar mee naar huis genomen. Het lijkt nu wat beter te gaan, maar ik weet niet zo goed wat ik allemaal moet doen. Hier binnen is het 22 graden en de kip staat (ze gaat niet meer liggen) in een bak op de vloer (vloerverwarming) met daarin een fleecedeken. Er ligt ook een kruik bij. Ze begint nu langzaam aan wat warmer te worden en steeds wat droger. Als ik in een bakje met eten tik dan eet ze wat. Wat zou ik nog meer kunnen doen?

Nog een foto erbij (hier gaat het veel beter met haar):
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Meert op 31-12-09 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Help, kip in waterton gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:23

Een bakje water neerzetten? Tjsaa ik heb geen verstand van kippen maar toch zou ik de kruik weghalen. Als ik het goed heb is het juist slecht om een dier wat onderkoeld is opeens op te warmen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:25

pas op, want kippen kunnen slecht tegen de warmte.
idd igg duidelijk water erbij zetten en verder kun je slechts afwachten. Vind het wel top dat je zo je best heb gedaan +:)+

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:30

Ik zou haar lekker laten zitten met eten en drinken erbij, en morgen weer bij de andere kippen zetten mits ze weer fit is.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:32

Dat ze eet is een goed teken.
Rustig laten zitten en als ze weer fit oogt, weer lekker terug bij de anderen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 15:53

Ze is nu haar veren aan het verzorgen dus dat is een goed teken. Ze staat de hele tijd. Ze staat nu op een berg stro met daaronder een kersenpittenzak. Lopen doet ze nog niet, maar ze houdt mij goed in de gaten. Het is geen 'tamme' kip, ze loopt op stal gewoon op het erf los en dan krijg je de kippen nooit te pakken. Ik kijk zo even of ze het niet te warm heeft met die pittenzak.

superwoman schreef:
Vind het wel top dat je zo je best heb gedaan +:)+

Ik vind het zo sneu voor zo'n kip. We hebben wel eens eerder een kuiken mee naar huis genomen van stal die meer dood dan levend was. Verhaal staat in mijn profiel. Ik ben er toen achter gekomen dat kippen eigenlijk best wel hele leuke dieren kunnen zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:54

Het klinkt alsof het goed komt :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:14

Wij fohnen onze kippen altijd droog als ze in de vijver zijn gevallen. Tot nu toe altijd goed gegaan!
Enige wat je nu denk ik nog kunt doen is haar morgen weer bij de andere kippen zetten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:17

Ja denk ik ook, gewoon rustig laten zitten en morgen weer bij de rest. Zo te horen gaat ze wel de goede kant op.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 16:21

Is de overgang dan niet te groot als ze al die tijd in een warme woonkamer heeft gezeten naar een koude schuur?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:27

Ik ben bang dat je voorzichtig moet zijn met die overgang.
Zet de kip liefst morgenochtend in de schuur. Dan heeft ze de hele dag om te acclimatiseren. 's Avonds gaan ze wel met z'n allen warm op stok.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 16:30

Bluebontje schreef:
Ik ben bang dat je voorzichtig moet zijn met die overgang.
Zet de kip liefst morgenochtend in de schuur. Dan heeft ze de hele dag om te acclimatiseren. 's Avonds gaan ze wel met z'n allen warm op stok.

Zou ik, als het goed met de kip gaat, haar vanavond dan al niet terugzetten? Of vannacht in de schuur thuis?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:33

Ik zou haar tussen de andere kippen op stok zetten. Ze mag niet ineens in de kou komen, want dan heb je kans dat het alsnog fout gaat. Dus ik zou haar als het donker is tussen de rest van de kippen zetten, dan kan ze vannacht goed warm blijven. En dan kan ze morgen gewoon weer met de rest mee.
En zelfs dan is het nog goed oppassen dat het niet toch verkeerd gaat.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:45

Dat kan ook idd. Als ze helemaal droog is en weer eet, neit verder in de stress jagen en haar vanavond tussen de anderen drukken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 17:46

De kippen zitten niet in een kippenhok. Er lopen op het erf meerdere groepjes kippen rond en bij welke zij hoort weet ik niet. De kippen slapen overal in stal en ik kom niet altijd overal bij (op de hoge balken in stal of boxranden). Ze heeft net een boterham op en is nu er even bij gaan liggen. Het dons begint nu langzaam aan helemaal droog te worden.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O4ZMQPIK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HQ7T767U.jpg
Zoals je op de foto's kan zien houdt ze me goed in de gaten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:50

Ik denk dat je deze kip beter niet meer naar buiten kan doen. Als ze nu pas droog begint te worden, is ze al lang binnen. Dan is de overgang denk ik toch te groot. Ik zou haar binnen houden tot de kou voorbij is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:55

haha, ja kippen zijn leuk :))
Ze zit er lekker bij hoor!
Ik zou haar nog een poosje zo laten zitten tot ze zelf weer aaangeeft dat ze weg wil.
Wsl morgen tegen het donker worden weer terug zetten, zodat ze dan snel op stok gaan.
Geloof niet dat het waarmte verschil dan meer zo erg is aangezien ze dan goed droog is en haar winterveren nog heeft.
Je moet meer opletten dat ze het binnen niet te warm heeft, maar dat zie je ook wel snel hoor.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:57

wil je een huis kip ? of niet ?

zo niet .. dan NU in de schuur zetten
zo wel :D lekker laten zitten
natje droogje en zindelijk binnen paar dagen

kunnnn hele leuke huisdieren zijn :Y)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 18:01

Ik bedoel met droog dat haar dons er nu pas weer helemaal fluffy uit begint te zien. Ze gaat vanavond naar boven, naar een lege slaapkamer waar het dan vannacht langzaam afkoelt, morgenochtend in de schuur en dan 's middags naar stal of de hele dag in de schuur en dan 's avonds naar stal.

Mijn vorige kip, Kalimero, ging altijd helemaal voor pampers liggen, veren omhoog en de snavel open als ze het warm had. In de kooi waar ze nu in zit zat Kalimero ook en daar past precies een bezemsteel doorheen, dan kan ze vannacht toch nog gewoon op stok.

Ik wil geen huiskip hebben, anders had ik Kalimero wel gehouden, die heeft nu een fijn kippenleven ergens anders. Dan moet ze toch maar naar de schuur, maar ik ben echt bang dat ze het dan weer koud krijgt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:05

gewoon paar plakken stro neer leggen
en dan komt het wel goei

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:05

nickyu schreef:
wil je een huis kip ? of niet ?

zo niet .. dan NU in de schuur zetten
zo wel :D lekker laten zitten
natje droogje en zindelijk binnen paar dagen

kunnnn hele leuke huisdieren zijn :Y)

Ik heb ook wel eens een kip in huis genomen hoor (even aansterken), daarna gewoon weer naar buiten zonder problemen..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:10

was dat zomers of zoasl nu met grote temperatuurs verschillen
binnen / buiten ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:25

nickyu schreef:
was dat zomers of zoasl nu met grote temperatuurs verschillen
binnen / buiten ?

zomers hoef ik ze niet binnen te zetten, dan heb ik nog wel een hokje over :=

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:16

Flosje446 schreef:
Ik bedoel met droog dat haar dons er nu pas weer helemaal fluffy uit begint te zien. Ze gaat vanavond naar boven, naar een lege slaapkamer waar het dan vannacht langzaam afkoelt, morgenochtend in de schuur en dan 's middags naar stal of de hele dag in de schuur en dan 's avonds naar stal.

Is imo prima. Doe ik ook altijd als ik keer weer een kip moet redden van het een of ander. Temperatuur bouw je zo keurig af, zou dus niet weten waarom dit niet kan.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:21

Hier worden de kippen ook droog gefohned, en daarna mogen ze in een doos verder drogen. Als ze droog zijn gaan ze gewoon weer buiten in hun hok. Is er nog nooit een ziek geworden. :)