Kat wordt gek van het vuurwerk, wat te doen?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shannaaaa

Kat wordt gek van het vuurwerk, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:37

Ik zit hier nu rustig op de bank met de kat op schoot, hem een beetje te aaien om hem rustig te houden.
Bij elke knal vliegt hij omhoog en vliegt hij de hele kamer door. Ik vind het zo sneu, hij wordt echt helemaal gek!
Hij is 8 maanden oud, en dit is dus zijn eerste keer vuurwerk.
Wat kan ik het beste doen!?

Anoniem

Re: Kat wordt gek van het vuurwerk, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:40

Ik zou hem gewoon met rust en zelf een plaatsje laten zoeken waar hij zich veilig voelt bijvoorbeeld onder bed. Ik zou niet met middeltjes aan gaan zitten rommelen. Daarvan hoort je kat nog alles en is nog steeds bang alleen die kan het niet meer laten merken.

Morrie05

Misschien dat je vanavond muziek aan kan zetten. Zodat het niet zo opvalt, en misschien proberen elke keer als een knal komt daarna meteen een snoepje geven zodat hij dat associeert met die knal.

Silence

Niet op schoot nemen en gerust stellen.
Dat bevestig je de angst.
Ik zit hier ook met een pup helemaal tegen me aangekopen van angst. Dat mag, maar hij krijgt geen aandacht.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:41

Ik zou hem in ieder geval niet te veel proberen te gerust te stellen door te aaien, zo bevestig je alleen maar dat het vuurwerk inderdaad eng is.
Je hebt vast wel plekjes in huis waar ie weg kan kruipen oid (onder het bed of in een kast oid), lekker de deuren open laten staan in huis, zodat ie zelf een plekje kan zoeken om zich te verstoppen :(:) .

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:41

Hij is net naar boven gevlogen, daar slaapt hij ook meestal.
Ik laat hem nu lekker daar liggen en ik laat hem gewoon rondlopen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:42

Niet geruststellen inderdaad, zo kweek je (vuurwerk)angst. Doe dan de gordijnen in een slaapkamer dicht en zet de radio aan :j

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:42

Gewoon negeren.
Uiteindelijk vinden ze wel ergens een veilig plekje. Wat vaak wel redelijk goed werkt is de tv of radio aanzetten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:43

shannaaaa schreef:
Hij is net naar boven gevlogen, daar slaapt hij ook meestal.
Ik laat hem nu lekker daar liggen en ik laat hem gewoon rondlopen.

Zet boven de radio/tv aan, dat demt het geluid al een stuk

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:44

Inderdaad, geluid aan en dan met rust laten.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:45

mijne zijn nu 10 maanden .
ze gaan zo lekker naar boven op de slaapkamer , deur dicht en tv zachtjes aan .

eten alles staat al boven , daar mogen ze lekker blijven tot morgen

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:45

Heb de radio boven aangezet.
Hij ligt nu in de kledingkast van mijn ouders, op een veilig plekje achter de kleren.

Bedankt voor de tips!

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 13:54

Och jee,
Nou begint mijn buurjongetje in onze voortuin knallend vuurwerk af te steken, en de slaapkamer van mijn ouders zit ook aan de voorkant! De kat komt net keihard naar beneden gerend en springt zo de kerstboom in. Denk niet dat dit de ideale plek is om rust te vinden. :+ Hij is er gelukkig vanzelf uitgekomen en weer naar boven gerend. Arm beestje :(:)

Edit;
Ben even naar buiten gegaan en heb mijn buurjongetje een vriendelijk verzoek gedaan ergens anders vuurwerk af te steken, hij is gelukkig ergens anders heen gegaan.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:57

Zet hem lekker op je slaapkamer ofzo, muziekje aan. En laat hem lekker alleen. Dat doen wij ook altijd met ons kat. Nu vind hij het helemaal niet eng meer.
Vorig jaar zat ie om 12 uur lekker voor het raam naar buiten te kijken, hij vond het wel interessant! :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:57

Aaah, de stakker! Mijn katje is ongeveer even oud, de eerste paar dagen vloog die bij elke knal naar het raam om te zien wat daar was
en nu ligt ie lekker languit naast mij te slapen :+:

Succes vanavond dan maar! Je kunt trouwens ook pilletjes halen bij de dierenarts, deden mijn oude buren altijd voor hun hond.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:00

Mijn kat gaat altijd in mijn kamer slapen. Ik zet dan altijd lekker een rustig muziekje op :D dan zijn de vuurwerk knallen net iets minder opvallend.
Hoewel mijn kat t soms toch wel interessant vindt, die dingen die omhoog vliegen hier xD

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 14:00

Ik laat hem lekker zijn gang gaan, zodat hij zelf een kamer kan uitkiezen waar hij wil liggen.
Hij ligt op dit moment naast me op de bank, met hele grote ogen te kijken waar die knallen nou goed voor zijn.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:02

Aggos, al die bange beestjes ieder jaar. Voor hen is het geen leuk feest.
Vorig jaar heeft onze kat de hele avond en nacht onder het bed gezeten (en dat is niet zo gemakkelijk aangezien hij nogal groot en vrij dik is en we toen een boxpring hadden met maar een paar centimeter ruimte tot de vloer :P). Dit jaar doet hij het veel beter, loopt nog steeds ongestoord in de rondte.
Ik was ook wel bang hoe onze kleine nieuwe aanwinst van 7 maandjes zou reageren. Nou die vind het allemaal prachtig en zit al de hele dag voor het raam naar al het moois te kijken en is alleen maar nieuwschierig als er knallen komen:P. Misschien dat ze daarmee de grote ook wel meer gerust stelt...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:05

Silence schreef:
Niet op schoot nemen en gerust stellen.
Dat bevestig je de angst.
Ik zit hier ook met een pup helemaal tegen me aangekopen van angst. Dat mag, maar hij krijgt geen aandacht.

Waarom probeer je hem niet te leren dat vuurwerk leuk is? Iets positiefs!
Wij hebben bij onze pup (toen maand of 5) elke keer bij een knal heel vrolijk gedaan en een klein koekje gegeven. Die keek eerst ook ons heel bang aan van jeetje wat is dit nu weer? maar wij deden supervrolijk tegen haar en die van ons staat nu om 12 uur voor de deur met oud&nieuw en wil naar buiten vuurwerk kijken, gaat op straat staan of zitten omhoog kijken en keihard kwispelen want zoveel knallen betekent vast dat er miljoenen koekjes uit de lucht komen vallen ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:05

Die van mij hebben er gelukkig niet veel van, ik heb ook een katje van 8 maanden die voor het eerst vuurwerk hoort en ziet, maar die kijkt af en toe een beetje en verder maakt het haar weinig uit.
Denk dat het hier ook scheelt dat mijn 2 andere katten gewoon doorgaan met waar ze mee bezig waren, die maken zich helemaal niet druk. Vorig jaar hebben ze samen tot 1 uur voor het raam zitten loeren naar buiten wat er allemaal gebeurden en daarna toen ik binnen kwam lagen ze op mijn bed te snurken. Gelukkig geen bange dieren hier dus.

Overigens geeft het helemaal niks als je je dieren een beetje steun geeft als ze heel erg bang zijn. Je kan ze ook afleiden door lekker met ze te spelen als het vuurwerk wat meer wordt.
En idd wat Ilsemarie zegt, je kan natuurlijk ook proberen er iets positiefs van te maken.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:06

Mijn poes is er ook heel bang voor. Mijn kater niet. En dat helpt wel een beetje. Ik doe niet anders als anders, behandel haar gewoon normaal. En nu na 3 jaar is het al een stuk minder. Ze kruipt nog wel weg zo nu en dan maar niet meer de hele dag of de hele week. Vanavond als wij niet thuis zijn gaat alles dicht, de muziek aan en inderdaad een lichtje aan, dan overleeft ze het wel. Neemt niet weg dat ik zielig vind. Vooral met die *tters bij ons in de straat die allen maar vuurwerk af kunnen steken in putten. Maar goed het is maar een paar dagen per jaar....

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 14:07

Ik zal het eens gaan proberen met die koekjes.
BEDANKT!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:08

Onze hond was, toen hij nog pup was, ook bang voor vuurwerk.
Wij hebben hem toen geen aandacht gegeven. En nu is hij niet meer bang.
Dus gewoon geen aandacht geven. Na een aantal jaar knallen wennen ze eraan. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:08

Niks doen inderdaad, zorgen dat 'ie niet naar buiten gaat en verder met rust laten...

Wij hebben er hier ook eentje die al de hele week van 't pad is, onwijs zielig, maar je kunt er even niks aan doen...

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:11

Indd naar buiten zou ik ze al helemaal niet doen!!

Onze kat mag nu nog wel naar buiten, maar zodra t drukker wordt qua vuurwerk blijft ie mooi binnen xD
Dus maar even extra goed checken of het kattenluikje ook dicht is :)