asielkat, waarop letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

asielkat, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:58

Hoi allemaal,

sinds bijna 2 maanden hebben wij onze mooie blitz moeten afgeven. Verhaal staat hier [BB] Duim aub mee voor ons Blitz...

Velen hier weten echter dat wij nog een jong katertje hebben zitten, maar dat katertje is helaas niet zo gesteld op mannen. Mijn man heeft er dus geen geniet van en kan niet wennen aan 's avonds zonder een kat in de zetel te zitten. Hij was echt gek van Blitz en viel heel vaak met haar in zijn armen in slaap.

Ik betrap hem er de laatste tijd steeds vaker op dat hij zit te zoeken op site's van asielen achter een kat.

Omdat hij donderdag thuis is wilt hij dus eens een kijkje gaan nemen.

Ik zet er niet veel hoop op, maar 'stel dat' er een juiste kat voor hem tussenzit, eentje dat hem aanspreekt en waar hij de affectie bij vindt die hij zoekt, waar moet je op letten, wat moet je zeker vragen? En best een kater dan (omdat wat ik nu heb zitten een jong katertje (in mei een jaar) is dat begin januari gecastreerd wordt) of terug een kattin? Ons Blitz was een kattin en ze konden elkaar net verdragen, maar ook niet genoeg dat ze in dezelfde zetel gingen liggen.

Voor mijn gevoel is het nog te vroeg, maar als hij er klaar voor is wil ik zeker eens mee gaan kijken...

Daihyo

Re: asielkat, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:18

Allereerst: hartstikke leuk om een kat uit het asiel te nemen.

Waar je op moet letten: een kat die in ieder geval gewend is met andere katten te zitten.
En verder moeten ze toch aan elkaar wennen.
Ik heb 3 katten. De oudste is een asiel kat en een poes. De middelste (kater) kwam er als kitten bij en die waren dikke maatjes. De laatste maanden moet ze niet zoveel van hem hebben en daarom heb ik er (een beetje op de gok) een kitten bij genomen. Ook een poes. En dat gaat weer super goed.

Het is toch afhankelijk van het karakter of dat ze elkaar mogen of niet. Niet van het geslacht. Al zijn katers vaak makkelijker en ongecompliceerder. De uitzonderingen daar gelaten :D

Verder is het wel handig om je in een ras te verdiepen, mocht je toevallig voor een raskat gaan. Perzen zitten bijvoorbeeld regelmatig in het asiel en hebben toch een wat andere aanpak nodig dan de gemiddelde HTK.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:23

ik zou je aanraden om even te gaan zitten in het verblijf en rond te kijken hoe de katten op elkaar reageren. Bij ons zitten veel katten maar als er mensen binnenkomen schrikken ze even en duurt het even voordat ze uit hun schulp durven te komen. Daarom worden ze vaak niet meegenomen en dat is zonde want zodra ze weten dat je rustig ben willen ze best kroelen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:29

Vragen voor een proefperiode...

Een tijd geleden hebben wij ook een kat uit het asiel gehad. Was enorm aanhankelijk (daar...) kwam naar je toe en totaal niet bang. Toen hebben we hem mee naar huis genomen, het eerste wat er gebeurde was dat hij onder het bureau schiette en er niet meer onder vandaan kwam. Oke, die moet gewoon wennen, dachten wij. Na 3 en een half week hebben we hem terug gebracht, beest was zo bang gewordne. Kwam er alleen onder uit voor eten en kattebak... Was erg rustig thuis, 2 personen en toch ging het fout...

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:47

Wij hebben in oktober 2 oude mannen uit het asiel gehaald. Wij gingen voor 1 oude schootkat en we kwamen terug met 2 schootkatten. ;) Wij hebben gewoon aan een medewerkster gevraagd of ze katten hadden zitten die onder de noemer schootkat vielen en daar kwamen een stuk of 10 katten uit. Oorspronkelijk was het idee om meerdere keren terug te komen, maar wij hadden als snel onze keuze gemaakt. Voor ons was het ook belangrijk dat de katten op te tillen waren ivm naar de dierenarts gaan, maar dus ook als je de kat bij je wilt zetten ofzo.

Bij ons was het inderdaad zo dat we ze binnen 2 maanden nog kosteloos terug konden brengen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 12:02

We zijn gisteren nog eens gaan kijken en hebben er gelijk eentje meegenomen! De kat die mijn man eerst op het oog had hebben we laten zitten aangezien die nogal aanviel op ons en op de andere katten. Hebben er een uurtje gezeten maar hij bleef maar aanvallen en krabben en bijten... Ondertussen was mijn oog gevallen op een kater van 2 jaar die maar rond mijn benen bleef draaien en aandacht bleef zoeken. Hij reageerde niet eens op de andere katten en heeft geen seconde van onze zijde geweken. Hij zat er nog maar 2 weken en eigelijk wou ik er eentje die er al een tijd zat, maar de vrouw van het asiel zei dat er toch nooit heel lang katten bleven zitten, dus hebben we onze zwarte vent meegenomen! Op papier heet hij Tarzan, in het asiel heette hij Lander en hier is hij Baguira gedoopt (omdat hij er echt uitziet als de panter uit Jungle Book ;) ).

Eenmaal thuis heeft hij al ruzie gehad met onze andere jonge kater en vooral de hond heeft er al aan mogen geloven maar dat is zijn eigen schuld geweest, als hij iets nieuws ziet moet hij gelijk zijn neus direct in de kont van het slachtoffer steken...

Nu dag 2 komen ze allemaal al beter bij elkaar. Af en toe vallen hier nog rake klappen, maar de poezels hebben daarstraks al samen aan het ontbijt gezeten en de hond mag al ruiken maar nog niet aanraken dus dat komt wel weer goed...

Toen wij Baguira hebben opgehaald hadden er net mensen een kat komen halen en stonden er nog 2 mensen voor een hond, maar dat was pas écht erg! Zij wou per se een chihuahua (vindt je natuurlijk niet in een asiel...) en uiteindelijk was hun keuze gevallen op een Shi tzu inu (of zoiets), vroegen ze om korting... Die kregen ze niet van het asiel dus ging ze haar ouders bellen om bij te leggen voor de hond! Komaan zeg, als je die €100 voor die hond nog niet kan / wil betalen, hoe ga je dat dan doen met voer?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:19

Tja, sommige mensen proberen het altijd... Overigens vind ik het ook niet netjes om korting te vragen bij een asiel, want ze hebben het geld hard nodig.

Heb je ook al foto's gemaakt van de nieuwe kat?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:26

Wat leuk zeg een nieuwe aanwinst..
Komt hij al op schoot liggen?
Ik ben wel benieuwd naar een foto ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:39

Sinds we hem in huis hebben is hij niet meer van onze schoot geweest! Als je hem laat doen, zat hij er een hele dag! Hij komt ook super overeen met mijn jonge zusjes en konijn!

Foto's heb ik al getrokken, maar moet ze nog uploaden. Hij staat nog op pets.be onder de naam Lander!