Wat te doen met deze konijnenren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat te doen met deze konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:09

Hallo allemaal,

we zijn afgelopen jaar verhuisd naar een boerderij, ik wilde altijd al een konijnenren omdat ik die kleine hokjes helemaal niks vind... Ik ben gaan bouwen maar al heel snel was al het gras eruit, maar dit werd wel heel mooi vlak oppervlak. Hier stroomde de regen meteen weg dus dat was wel fijn. Maar ik vroeg me af of jullie nog leuke dingen weten die ik hier in zou kunnen maken, en moet ik over deze ondergrond nieuw zand storten of is dit niet aan te raden? Dus kom maar op met leuke ideeën!

Ik had dit jaar perongeluk een nestje, dezen zijn ook te zien op de foto. Maar op een gegeven moment zijn dezen allemaal overleden, alleen de twee voedsters bleven over. Ik snap niet hoe dit kon gebeuren, heeft iemand daar toevallig ook een verklaring voor? Is het dan te koud ofzo (was gewoon deze zomer)?

Afbeelding

Dit is de ren. Ze kunnen in dit hokje aan de zijkant en linksachter (bij die deur) zit nog een heel groot binnenhok, aan de zijkant zit een gat, waar ze dus zelf in en uit kunnen. Is dit zo een geschikt hok? Want ik heb de laatste twee voedsters (waarvan 1 al redelijk op leeftijd) nu wél in zo'n konijnenhok in de schuur, omdat ik bang ben dat dezen dat ook dood zouden gaan, en dat wil ik dus echt niet.

Ik zou graag reactie's krijgen!
Groetjes Nyckle

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:11

je hebt een hele mooie ruimte voor je nijnen
hadden alle nijnen maar deze ruimte!
graven ze er niet uit of heb je gaas onder de grond?
mischien een optie gaas of stenen neerleggen en dan schoon zand eroverheen?
en buizen en mandjes ed waar ze in/op kunnen spelen
blokken hout en een tafeltje grote pot (die niet om kan vallen)
en je kan er wilgentakken in gooien daar knagen ze graag op

mischien zijn ze gestorven aan mixemetose(weet even niet hoe je het schrijft)
lagen ze dood of heb je ze niet meer gevonden?
het kan dat een van de voedsters ze heeft doodgebeten
zat het mannetje (pa van het nest) erbij? dan kan hij het gedaan hebben
of hoe kom je aan het netsje ? drachtig gekocht/gekregen?
2 voedsters bij elkaar moet kunnen
Laatst bijgewerkt door lovemeintje op 29-12-09 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9

Re: Wat te doen met deze konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:15

Lekker zo'n ruimte!

Toen ik ook zo'n losloopruitme had voor de konijnen,had ik er zand uitgehaald..helemaal betegeld..en er weer zand op gedaan..ook het gaas had ik mee naar onderen in gegraven...
Verder zou je er misschien van die takken of boomstronken in kunnen doen?
Wel het soort wat niet giftig is natuurlijk..

Gras lijkt me zonde,blijft vaak niet lang zitten met konijnen!

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:16

ik heb op een kinderboerderij wel eens een konijnenheuvel gezien met grote pvc pijpen er in waar ze zich in kunnen verstoppen en doorheen kunnen hollen, erg leuk om te zien. ik weet alleen niet of ze het snel kapot zullen maken. misschien lag hier ook wel gaas onder dat weet ik niet. ik zou ook idd een stukje met tegels bestraten dan slijten de nagels af en hoef je niet (zo vaak) te knippen.

waar kleine konijntjes vaak aan doodgaan is coccidiose. hebben ze eerst diarree gehad of gingen ze zomaar dood? soms bijt de moeder ze ook dood ivm stress.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:21

Wij hebben een dikke pvc-buis er in, waar ze graag doorheen gaan/in zitten. Verder hebben wij nog een bult aarde er in gegooid van waaruit ze gangen kunnen graven. En dat doen ze ook :D
Gelukkig graven ze alleen maar schuin naar beneden, ze zijn nl de omheining al voorbij met de holen die ze hebben gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:22

Bedankt voor de ideeën :)

lovemeintje: ze waren niet weg, ze lagen allemaal dood op de grond. Eerst 2, en later de andere 4... Het mannetje hadden kennisen van ons erbij gedaan, die hoefden hun konijn niet meer. Mijn moeder heeft er geen verstand van dus die dacht dat dat wel kon, en ik was niet thuis. En toen had hij één konijn gedekt. Ze graven zich er niet uit, de grond is zo super hard, dat is onmogelijk. :)

saswes: Nee, ze hadden ook geen diarree. Het is me ook echt een raadsel, moeder had ze ook niet doodgebeten wat ze waren al zo'n 5 weken.
Zo'n heuvel is ook wel een leuk idee!

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:27

ookal is de grond nog zo hard ze graven echt hoor.
voor een tijdje kan het wel maar ik zou het in de gaten houden(ik heb er ervaring mee ;) )
ook als de kleintjes een paar weken zijn kunnen ze ze nog doodbijten
waar is pa nu dan?
hadden ze pus in hun oogjes?
dan was het mixemetose.
anders zou ik het echt niet weten
konden ze niets giftigs hebben gegegeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:37

Ja, ik houd het wel goed in de gaten over dat graven! Nee, pa heb ik er meteen bij weg gehaald, die heeft maar 1 dag bij de voedsters gezeten. Ze zijn niet doodgebeten, ik heb ze helemaal nagekeken! Pus hadden ze ook niet, het is me echt een raadsel...

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:43

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 02-07-22 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:17

Nou, ik ga binnenkort de ren een metamorfose geven :)
Hmmm, groenten kregen ze ook maar heel beperkt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:22

Wij hebben ook een grote konijnenren (met 2 konijnen en 3 kippen).
Wij hebben er in, extra hok met bovenverdieping, 2 dikke boomstammetjes, grote tak, tunnel (gekocht bij Ikea), speelballetje (maakt geluid als het rolt), houten voerbakje voor het hooi en verder leggen wij vaak voor het 2e hok nog een lekkere laag stro waar ze mee kunnen slepen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:23

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:25

Lekker ruimte hoor.

Ik heb 2 vlaamse reuzen (moeder/dochter) ik had daar ook gras in en dat was al snel een puinhoop. Nu heb ik er gewoon stenen in gedaan. Voordeel is makkelijk schoon te houden (hogedruk en bezem) en slijten ook mooi de nagels mee. Zit alleen nog met het probleem dat ze hun metalen drinkbak door het hok gooien dus heerlijke herrie. Tussen de bakstenen halen ze hem ook uit lekker balen dus.

Aangezien ze het hele jaar buiten zitten en een slaap gedeelte boven hebben liggen ze toch erg vaak beneden of in de regen of sneeuw.

Ik zou om het voor jezelf makkelijk te houden tegels erin doen en dan een klein stukje gras wat ze kunnen eten al denk ik dat het vrij snel weer kaal is.

Kan het niet zijn dat moeder ze heeft doorgebeten hoor ik wel eens vaker?.