Hond niet meer bij je krijgen in het bos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__inge__

Hond niet meer bij je krijgen in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:33

Sinds een aantal weken heeft onze 3 jarige golden retriever het in dr kop dat ze niet meer bij ons komt in het bos.
Thuis luisterd ze super, in de tuin ook, aan de riem luisterd ze super, en ook het eerste stuk in het bos luisterd ze goed.
Maar ze gaat steeds verder weg en als ze een stok heeft gevonden hoef je het helemaal niet meer te proberen om haar bij je te krijgen.
We hebben al verschillende dingen geprobeerd, oa. steeds een andere route lopen, een tijdje niet meer los doen, elke keer als ze bij je komt belonen ( dat doen we nu nog ) doorlopen, en nog meer van die trucjes.
Dit werkt allemaal 1 keer en dan heeft ze het al wel weer door.
De 2 cursussen die we met haar gevolgd hebben heeft ze met glans gehaald, maar wegens omstandigheden hebben we hier mee moeten stoppen.
Iemand een goede tip?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:36

loop je ook echt weg als ze niet komt, of doe je een paar pasjes alsof?
ik verdwijn echt en dat weet mijn hond maar al te goed :+
bij mij werkt 1x roepen of fluiten en dan :evaw: heel goed, maar wij gaan vaak met de fiets of te paard als de hond los mee mag. ze weet dus ook wel dat ik echt wel meteen weg ben als ik fluit en dat ze serieus moet bijbenen om mij nog terug te vinden.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:36

heb je een speeltje waar hij helemaal gek op is? Liefst eentje die piept ofzo, dat hielp bij onze hond altijd erg goed.

En als ie dan komt, belonenen met wat lekkers en heel even met het speeltje spelen en weer vrij laten.

En dat steeds opnieuw.

Sterkte, het komt allemaal goed, hij is nog jong he ;)

__inge__

Re: Hond niet meer bij je krijgen in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 12:41

@Kynshiri, ik loop een heel eind weg, maar te ver wil niet want we moeten een vrij drukke weg over steken.
Crista; Nee dat heeft ze eigelijk niet, maar daar kunnen we wel voor zorgen natuurlijk..
Ja ik ben ook niet zo bang dat het nooit weer goed komt hoor, haha. maar het is zo vervelend, ze vind het zo lekker in t bos, maar het moet wel vertrouwd blijven dat ze los is. en wij moeten niet elke keer chagarijnig weer thuis komen.. :+

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:58

Trainen, trainen, trainen. Niet beginnen aanmodderen met 'trucjes', die werken voor eventjes, maar daar krijg je geen constant gehoorzame hond mee.

Start met hem aan een lange lijn (vergelijkbaar met longeerlijn) vast te klikken als je in de bos gaat wandelen, eerstvolgende periode niet meer los. En laat hem dan maar aan die lange lijn rondlopen. Maak van heel je wandeling in de bos één grote training, er mogen geen vijf minuten voorbij gaan zonder 'training'. Dat moet niet constant met het terugkomen te maken hebben, ook houdingen 'zit/af/staan', apporteren, volgen,.. Zorg er gewoon voor dat hij zijn aandacht constant bij jou moet houden én dat hij daar ook plezier in heeft. Maak er echt een spel van, met super veel beloningen (zowel snoepjes/vleesjes als zelf dolenthousiast rondspringen en spelen met hem). Steek er regelmatig het 'hier'-bevel tussen. Jij moet ervoor zorgen dat je consequent bent in wat je roept (dus geen drie/vier keren roepen, niet telkens iets anders roepen. Altijd consequent "naam, kom hiiiiiiiier" bv), én dat je enthousiast bent als je hem roept (hoge stem, je wat kleiner maken, enthousiast staan springen en wat achteruit lopen). Als hij niet meteen komt (of als hij niet meteen doorheeft dat je roept) gebruik je je lange lijn gewoon om eventjes zijn aandacht te trekken. Als hij er is, meteen super belonen en terug laten gaan of met een apportje spelen. Maak dat hij weet dat 'hier komen' gelijk staat aan spel, fun en beloning van de baas.

Daarop blijven trainen, totdat perfect zit. Dan kan je gaan werken met afleidingen (bv in een wei vol paarden die hij heel interessant vind), afleidingen die er normaal voor zorgen dat hij geen aandacht meer heeft voor jou. Net hetzelfde stramien volgen. Als dat allemaal goed zit, lijn eraf. Als het daarna weer niet lukt, lijn er terug aan zodat je terug controle hebt. Herval zeker niet in het patroon dat je moet blijven roepen zonder reactie. 1 keer roepen, komt ie niet meteen? Lijn er terug aan en verder trainen.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:58

Let hierbij ook op je eigen houding.
Hoe is je stemgebruik? Word je zelf zenuwachtig op dat moment etc.?

Verder ga ik met bovenstaande mee.
In een andere situatie kent ze het commando hier wel en die volgt ze ook op?

En sinds wanneer is het gebeurd? Mss iets veranderd/gebeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:44

tantjeuh schreef:
Trainen, trainen, trainen. Niet beginnen aanmodderen met 'trucjes', die werken voor eventjes, maar daar krijg je geen constant gehoorzame hond mee.

Hier ben ik het mee eens. Zolang je hond wegloopt, helaas geen vrijheid.
Lange lijn eraan, en dat kan rustig een paar weken in beslag nemen.
Dan maar geen vrijheid, je zult anders de rest van je leven achter je hond aan moeten hobbelen
met alle gevaren van dien.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:11

Mijn hond heeft het nu ook even in zijn bol, ook gewoon stug doorlopen alsof hij niks hoort.
Jammer voor hem, maar hij loopt nu dus aan een lange lijn, en nee dat vind hij niet leuk maar daar zit ik niet mee.

Laatst wilde hij ook niet komen, keek niet op of om... ben gewoon door gelopen, en ja ik ging een heel eind.... totdat meneer doorkreeg dat vrouwtje toch echt niet bleef staan wachten :))

Ik weet hoe moeilijk het is, hier gaat het tijden goed en dan ineens slaat het weer om.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:16

Je kan op verschillende manieren te werk gaan.

Ik heb mijn hond geleerd door haar alleen het commando "hier" te gebruiken als ik zeker wist dat ze zou komen en dan was het feest als ze kwam dan kwamen de koekjes tevoorschijn. En ze werd maar al te graag geroepen.

Je kan er ook een lange lijn aan doen. Maar wat vooral belangrijk is, maak het de hond niet te moeilijk door te ver weg te laten gaan. Roep hem tijdig. Maar het is een kwestie van volhouden, volhouden en volhouden. En niet 1 keer denken naja laat hem maar voor 1 keer.

Succes.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:45

niet loslaten. Wat wil je doen als je paarden tegenkomt?

Ik zou hiermee naar een of andere cursus gaan. Misschien helpt het om voer mee te nemen?

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:58

Ik heb het zelfde probleem met mijn hond.. Het is een (bijna) 2 jarige duitse herder die andere honden helemaal geweldig vind! Na mijn pa luisterd ze wel.. wat hij had gedaan was, dat toen de hond er weer vandoor ging en niet luisterde, hij naar haar toe was gelopen, ontzettend boos was geworden, maar ging belonen toen ze de eerst volgende keer wel naar hem toe kwam.. ze weet nu dat als hij naar haar toe moet komen dat het niet goed is..

dit werkt natuurlijk niet met elke hond.. het beste is gewoon een cursus;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:20

komen naar de baas in het bos is altijd aanlijnen?......wat je dan kunt gaan oefenen is komen en weer laten gaan...dan zal ze niet weten wanneer ze aan de lijn gaat en wanneer ze toch nog los mag blijven. neem tijdelijk iets dat ze heel lekker vindt mee..dat kun je ook weer afbouwen....lukt het oefenen niet in het bos met lekkers, blijf dan niet te lang bezig en oefen dan eerst in de tuin.
dat komen en weer laten gaan kun je het beste zo nu en dan blijven herhalen.
de stok wil ze duidelijk niet afgeven, ook al hoeft dat dan misschien niet eens. je kunt een klein piepspeeltje meenemen die bewaar je ook speciaal voor het wandelen in het bos. en alleen geven zodra ze bij je is gekomen en aangelijnd is en thuis weer ruilen voor iets anders en opbergen voor de volgende wandeling.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:52

Bedankt voor de tips, ze gaat in elk geval voorlopig niet meer los.
Thuis, binnen en in de tuin, is er echt niets aan de hand. Ik kan haar 10 keer roepen en 10 keer komt ze.
@ Marjoow; in dit bos mag je niet met je paard komen, dus die komen we dan ook niet tegen.
Voer heb ik altijd bij me, en daar wordt ze ook elke keer mee beloond.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:19

oke, maar misschien is het dan een idee om een cursus te doen.

Of je laat haar los, en roept haar weer bij je, en als ze braaf komt, steeds iets langer loslaten? en belonen. Zoiezo niet afstraffen of boos worden :)

Succes ermee :)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:28

__inge__ schreef:
Bedankt voor de tips, ze gaat in elk geval voorlopig niet meer los.
Thuis, binnen en in de tuin, is er echt niets aan de hand. Ik kan haar 10 keer roepen en 10 keer komt ze.
@ Marjoow; in dit bos mag je niet met je paard komen, dus die komen we dan ook niet tegen.
Voer heb ik altijd bij me, en daar wordt ze ook elke keer mee beloond.

in dat geval moet jij komen buiten even interessant zien te maken als rondrennen in het bos (niet simpel he)
ze weet immers blijkbaar wel wat het betekent...