Aquarium, hoe beginnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rivaldo

Aquarium, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 19:19

Hoi!

Zelf wil ik heel erg graag een aquarium met leuke visjes, alleen ik wil het wel goed doen, dus dat is gelijk mijn vraag :+
Ook wil ik graag weten wat voor visjes goede 'startersvisjes' zijn, want dit is mijn eerste keer.

Groetjes Nick :D

_Tara_

Re: Aquarium, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:21

Hoe groot mag het aquarium zijn? Tropisch?

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:22

ga een keer naar de winkel er zijn ook "vissen winkels"die kunnen je heel goed helpen
maar soweiso moet je weten hoe groot je je bak wil hebben en daar moet je een GOEDE pomp voor aanschaffen vervolgens moet daar een voedings bodem in voor je planten.
en uiteraart steentjes en plantjes dit laat je 2 weken goed doorfilteren!!
en daarna pas visjes erin
uiteraard de goede PH waarde is belangrijk en dat soort dingen ;)
en een verwarming

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:23

Lees je in over de stikstof cyclus, en hoe je een aquarium start zonder visjes (wel zo humaan).

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 19:24

Ach, het hoeft geen halve kamer te bedekken ofzo :D
Ik wil het aquarium niet te groot, is 1m bij 1m een redelijke maat?
Is tweedehands kopen ook handig?
Tropisch lijkt me leuk! Maar is geen must ;)

Heel erg bedankt!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:26

Als ik jou was zou ik niet te veel op informatie van winkels vertrouwen... Ik weet niet waar je woont maar in Hilversum zit wel een goede speciaalzaak.
Voedingsbodem is niet noodzakelijk... Ik heb hier twee aquariums zonder en de planten groeien hartstikke goed. Persoonlijk vind ik een voedingsbodem alleen maar lastig. Als het in je water terecht komt heb je een groot probleem.
Steentjes/zand zul je moeten kiezen, hangt van de keuze van je vissen af.
Twee weken indraaien is inderdaad wel erg belangrijk. Visjes daarna per 5/6 erin. Niet alles in 1 keer.

1 bij 1 is een rare maat :P Heb een forum gevonden met een soort beginners topic. Zou dat even doorlezen voor je verdere vragen stelt: http://www.karperstek.be/~zoetwaterforu ... a8f4935ca6

Via deze site kun je met de zoekfunctie heel makkelijk vissen zoeken trouwens: http://aquavisie.retry.org/Database/database.html

Tweedehands kopen is zeker handig, scheelt je een hoop geld!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:54

Als je een aquarium wilt is in de allereerste plaats natuurlijk belangrijk wat je zelf mooi vindt. Wil je grote vissen, kleine visjes, wil je tropische vissen of zijn goudvissen ook leuk? Ik ga er nu even vanuit dat je kleine tropische visjes wilt. De meest voorkomende maat voor een startersaquarium in 60 x 30 x 30 cm (80 x 40 x 40 is ook een veel voorkomende maat). Hierin gaat bruto 54 liter water in, maar natuurlijk moeten er boden, planten en andere versiering in zoals stukken steen of hout. uiteindelijk zul je netto zo'n 40 liter water over houden voor je vissen. Dat betekent dat je in totaal ongeveer 20 tot 40 cm vis kunt huisvesten (afhankelijk van de planten die je er in doet: hoe meer zuurstof hoe meer visjes).

Zoek bij je aquarium een pompje dat de volledige inhoud in een uur 1 tot 3 keer kan verversen en een verwarmelementje dat geschikt is voor de inhoud van het aquarium.

Waar je op moet letten bij de keuze van de bewoners is dat je geen rovende of agressieve visjes bij kleine, schuwe visjes zet. De grootste visjes in een aquarium van 60 cm mogen maar 6 cm zijn, anders hebben ze onvoldoende zwemruimte, en last but not least: let op het zwemgedrag van de visjes: er zijn visjes die zich voornameijk op de bodem op houden, of aan het oppervlak, of in het midden. Het is zonde als je de middelste waterlaag vol met visjes hebt, en aan het oppervlak en op de bodem helemaal niets.

Een voorbeeld van een leuke samenstelling voor het hierboven genoemde aquarium is bijvoorbeeld:
3 à 4 Corydorasjes,
5 tot 7 Neontetra's
een paartje dwerggourami's.
Zo heb je een paar visjes op de bodem, wat visjes in het midden en wat visjes aan de oppervlakte, heb je verschillende kleuren, vormen en grootte's in je aquarium en als je de beplanting een beetje 'spannend' houdt (dus dat je niet overal tot aan de achterwand kunt kijken) heb je een aquarium waar je uren naar kunt kijken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:57

Corydorasjes zou ik toch met minstens 6 houden... 3-4 vind ik een beetje zielig. Hangt ook weer af van welke corydoras je neemt natuurlijk. Van de pygmeaus kun je er wel snel meer dan 6 nemen, grotere soorten zou ik 't op max 6 houden.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:00

pygmaeus is een leuke soort :j

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:04

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:56

40 liter is te klein, zeker voor een beginner. Een groter aquarium is minder "gevoelig" dan een kleine. Als je er de plaats voor hebt minstens 100 liter. De bevolkingsdichtheid in Greasemonkey´s bakje is véél te hoog.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:10

Ik ben ook begonnen met een bakje van 60x30x30. Een bevolkingsdichtheid te hoog? Is normaal toch in een 60x30x30... Scholenvisje, koppeltje en een bodemvis.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:30

Goudvissen in kommen zijn ook normaal, maakt het nog niet goed.
Daarbij een bodemvis is wat anders dan 3 á 4 corydoras (maar óók met 1 bodemvis zou de bezetting te hoog zijn).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:42

Met een bodemvis bedoel ik dan 6 corydoras.
Een goudvis in een kom vind ik niets normaals aan. Ik heb gewoon altijd begrepen dat dat wel kon, dat aantal vissen.

Waarop baseer je eigenlijk dat dat een te hoge bezetting is?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:38

Goede vuistregel 1á 2 liter water per centimeter vis.
Bezetting waar het over ging:3 à 4 Corydorasjes,5 tot 7 Neontetra's, een paartje dwerggourami's. dit is dus (op zijn minst, de ondergrens is hier erg optimistisch genomen) 50 á 60 centimeter vis, die dus 50 tot 120 liter water nodig hebben. Waar je mee weg komt hangt uiteraard van de soort en kwaliteit van je filterinstallatie af, de vlijt van de aquariumhouder (braaf regelmatige gedeeltelijke waterverversing?), zijn er planten in het aquarium etc.
Het is altijd slim eerder weinig dan veel visjes in je aquarium te doen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:08

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:23

_Tara_ schreef:
Heb even moeten zoeken maar hier toch gevonden dat dat wat jij als overbezetting ziet toch wel als standaard visbestand wordt gezien.

En dat is maar goed ook voor de aquariumhandel.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:26

Tja zo kun je 't ook zien...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:41

Ach het is ook geen exacte wetenschap; zoals ik al eerder opmerkte het hangt natuurlijk van meerdere factoren af. Je kunt nooit te weinig vissen in je aquarium hebben, wel teveel, dus zeker als beginneling voor het beste resultaat beter je wat in te houden.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:57

ik heb al jaren een aquarium, ooit begon ik met een kommetje met guppen, toen kwam er een aqua_40 daar gingen de guppy's in, toen kwam er en vervanger , een hoekbak van 150 liter, daar kwamen allerlei leuke visjes bij in, toen ging ik over op nóg groter, 240 liter, daar zaten geweldige vissen in, was een superbak , helemaal doorkijk, vorig jaar zijn we verhuisd, helaas moest alles weg, het kon niet mee, ik heb nu een half jaar geleden een aqua_60 gekocht, erg leuk bakje met 60 liter, heel leuk ook als beginnersbak, het eerst wat je moet doen bij een nieuwe bak is een goede voedingsbodem aanleggen, daaroverheen een mooie afwerklaag van zacht zand, dan véél zuurstofplanten erin, b.v. waterpest, en alvast wat voorgrond plantjes, dit twee weken laten staan , dan visjes kopen , eerst een paar(3) kleinblijvende algenetertjes(ototcinclus) dan een paar(5) corydoras om de bodem schoon te houden en dan een paaar andere visjes naar keuze, guppen zijn heel geschikt als beginnersvisjes, erg sterk, levendbarend en mooie kleurtjes.ook platy's zijn heel geschikt. wat heel veel mensen fout doen is teveel klooien aan het filter, NIET AANKOMEN, gewoon lekker laten zitten, wel zo nu en dan een emmertje water verversen.
ik doe ongeveer 2x per jaar een héél klein beetje aan het filter, licht uitspoelen, meer niet, nou!! zó moet het lukken, veel succes :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:14

Voedingsbodem is zeer zeker af te raden!
Na verloop van tijd gaat die rommel namelijk rotten ;)

Beter is het om je planten te bemesten met vloeibare meststof of klei/kegeltjes bij de wortels van je planten te steken :)

Een emmertje water verversen is wel erg makkelijk gezegd :+
Men dient namelijk 1/4 tot 1/3 van de totale waterinhoud te verversen :)

Overigens is het ook het beste wanneer men meerdere sponzen in het filter heeft zitten telkens maar 1 daarvan te verschonen, zo gaat de bacteriecultuur niet naar z'n mallegootje :D
Dus telkens een andere verschonen ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:19

toch heb ik op deze manier al járen een prachtig en gezond aquarium ;) zonder ziektes , zonder algen en andere troep

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:25

Soms moet je ook een beetje geluk hebben ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 00:58

Guppen en platy's zijn wel makkelijke vissen voor een beginner, maar ik werd al snel gek van alle babyvisjes :P Dus of alleen mannetjes nemen of een ander soort vis kiezen.

Kwa voedingsbodem ben ik het helemaal met Cyntje eens. Gewoon vloeibare meststof werkt prima. Vaak is het niet eens nodig naar mijn mening dan. Als alles goed zit groeien je planten snel genoeg :P

Ottocinclus als eerste visje zou ik niet aanraden trouwens. Het zijn visjes die het of heel goed doen of een voor een doodgaan...

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 02:32

Qua vissen ben ik er al redelijk uit; Guppen, zwaarddragers, algeneters, slakjes en kreeften, is dit mogelijk in een niet al te groot aquarium? :)