Hond gromt/blaft tegen anderen, iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Hond gromt/blaft tegen anderen, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 15:05

Ik heb een 2 jarige kruising teckel/jack russel reu. Een onwijs lief dier, loopt eigenlijk nooit weg, niet bang voor paarden en kan eigenlijk met iedere hand wel goed opschieten.

Of tenminste, dat kon hij, totdat hij vorig jaar op een wedstrijdterrein door een andere, grote hond uit het niks gegrepen is. Hond heeft hem in zijn rug gepakt en een paar keer heen en weer geschud.

Sindsdien is hij dus heel onzeker rond (vooral grote, mannelijke) honden die hij niet kent. Van verre af aan begint hij al te janken en hopeloos te doen. Als de andere hond dan te dicht bij komt begint hij te grommen en blaffen en rent agressief op de andere hond af. Gelukkig zijn de honden hier in de buurt nogal geduldig, dus het is nog niet echt mis gegaan, maar ik ben bang dat we op een dag een hond tegenkomen die dat gedrag niet pikt en hem dus aanvliegt.

Nu weet ik zelf niet zo heel erg goed hier mee om te gaan. Heb hem wel een paar keer op zijn lazer gegeven voor het grommen/blaffen, maar dit werkt volgens mij nogal averechts, omdat hij nog banger wordt. Op het moment dat zoiets gebeurt luistert hij helemaal niet meer en dring ik bijna niet meer tot hem door. Als die andere hond correct reageert gaat het uiteindelijk wel goed en gaat hij uiteindelijk zelfs spelen, maar de meeste andere hondeneigenaren hebben niet altijd het geduld om daarop te wachten. Daar kan ik ze natuurlijk niet ongelijk in geven want ik zou het zelf ook niet leuk vinden als ik zo een hondje blaffend/grommend op me af zou krijgen.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik heb namelijk het idee dat er nu nog wel wat aan te doen is, maar weet niet zo goed hoe te beginnen.

Ibbel

Re: Hond gromt/blaft tegen anderen, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:11

Zoek hulp bij een goede hondenschool die je hierin kan begeleiden. Straffen werkt idd averechts, zo wordt je hond een angstbijter, en dat is het laatste dat je wilt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:25

Volledig proberen om te buigen in zijn gedrag door hem iets leuks aan te bieden. (afleiden)
Dat kan bijvoorbeeld zijn: (vlak voordat hij een andere hond tegenkomt)
- baasje heeft een heeeele leuke bal / speelgoed (die alleen voor speciale gelegenheden wordt gebruikt en niet zomaar in huis ligt)
- of iets verschrikkelijk lekkers (wat binnenshuis niet wordt gegeven)

Het zal pittig worden (Jack Russel is niet makkelijk) maar je kan met hem oefenen op een hondenschool. (is echt heel leuk)
Zijn gedrag herken ik met mijn hond in mn profiel. Die is als pup gepakt door een Rottweiler (en heeft vliegles gehad)
Mijn hond scheldt nu iedere Rottweiler uit voor van alles!

Zorg dat jij de aller aller allerleukste bent en dat niemand anders zijn aandacht krijgt of wint, behalve jijzelf.
Vrolijke stem erbij..... Afbeelding

Succes! ;)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 15:30

Hai DH :)

Ik zat al te denken aan klikker in combinatie met kleine lekkere hapkoekjes... en dan zo kijken of ik hem daarmee wat af kan leiden.

Overigens is het verder een heel makkelijk hondje (wat je niet verwacht van zo een kruising) en hiervoor speelde hij dus echt met alles en iedereen, hoe groter hoe beter. Het is echt zo zonde dat hij zo angstig geworden is.

Ik kwam laatst wel in het park iemand tegen met een herder, waar hij ook heel erg tegen tekeer ging. Maar die meneer was dus wel heel geduldig en gaf me wat aanwijzingen. Als ik hem nog eens tegenkom zal ik eens vragen of hij me mischien wil helpen om mijn hondje wat vaker met zijn angsten te confronteren.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:42

Ga anders eerst eens kijken op een hondenschool of bel ze eerst om te vragen op welke dag "jonge" hondentraining is.
Je kan dan een keer op die dag komen kijken of het jou leuk lijkt (voor je hond) en misschien ook de instructeur spreken over je ervaringen met je hond en hoe te handelen.

Om een beetje de smaak (en tarieven) te proeven is onderstaande link misschien leuk om te lezen. Het is niet bij jou in de buurt maar het geeft wel een indruk.
Hier heb ik mijn hond getraind en op hoger niveau afgericht. Voor hem was het leuker dan voor mij maar dat is weer een ander verhaal.... }>

http://www.hsva-online.nl/

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:45

Idd kan een hondenschool je helpen omdat hij dan kan omgaan met andere honden die wel sociaal zijn.
Verder voor nu zou ik zelf omdraaien en weglopen, zonder je hond aandacht te geven. Of zoals al geopperd is, voor hij zijn slechte gedrag vertoond maar pas na hij de andere hond gezien heeft afleiden en dan pas belonen als hij geen reactie heeft gegeven.