Konijnen wedstrijden??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

riz95

Konijnen wedstrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 12:31

Mijn vorige dierenarts heeft mijn al een aantal keer vertelt dat ik zo'n mooi konijn heb.
Nu hebben wij sins een half jaar een andere dierenarts.
Ook hij vind ons konijn erg mooi.

Nou is het geen ras konijn..
Maar mijn vraag is of er wedstrijden zijn voor konijnen.
En of het mogelijk is daar aan mee te doen met stamboek-/rasloze konijnen.
Laatst bijgewerkt door riz95 op 28-12-09 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:34

Ik weet wel dat er wedstrijden zijn, voor het ''mooiste'' konijn zegmaar. Daar heeft mijn vader ook wel eens aan meegedaan, maar dat waren wel raskonijnen. Dus ik weet niet zeker of je met jou konijn kan meedoen. Ik ben eigelijk wel beniewd naar een foto van je konijntje

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 12:40

Daarom, je hoort altijd mensen over ras konijnen praten, en eigenlijk niet over de niet ras konijntjes :P
Afbeelding
Afbeelding

Het is een mannetje maar het bloemtje stond zo lief XD

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:43

ahh, wat een schatje! :+: Hij is zeker heeel mooi!

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 12:44

GinaloveRoos schreef:
ahh, wat een schatje! :+: Hij is zeker heeel mooi!

Bedankt :o

Winandaa_

Re: Konijnen wedstrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:53

Idd, wat een bijzondere zeg! Wow.. :)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:57

Is dat niet een vosje?
Wij hebben een vosje en die ziet er ook zo uit (wel andere kleur :) )
Ik ben ook nog aant zoeken voor wedstrijden :)
Ons andere konijn is een echte vetzak dus die kan niet mee doen :P jah voor het dikste konijn :')
Maar wij hebben 1keer in het jaar de klein dieren show :)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:03

De echte keuringen zijn alleen voor raskonijnen met tatoeage. Allicht dat er ergens ook kleine shows zijn voor rasloze konijnen, misschien kun je hiernaar informeren bij de kleindiervereniging bij jou in de buurt?

Citaat:
Meedoen aan een tentoonstelling
Stel, je hebt een raskonijn en je wil meedoen aan een tentoonstelling. Meestal moet je hier wel lid voor zijn van een kleindierenvereniging en je konijn moet getatoeëerd zijn. Mocht je geen raskonijn hebben maar toch graag jouw konijn een keer laten keuren? Hou dan in de gaten of er tentoonstellingen zijn van de kleindierenverenigingen bij jou in de buurt en vraag of ze daar ook gezelschapskonijnen keuren. Sommige verenigingen doen dit namelijk.

Waar let een keurmeester op?
Maar waar word er nou allemaal op gelet bij zo een keuring?
De keurmeester let op;

- Het geslacht van het konijn, het konijnenras en de leeftijd.
- De bouw van het konijn en het type, hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan de vorm van de rug en de stand van de benen.
- Het beenwerk. De keurmeester kijkt hoe stevig dit is. Als een konijn een ijl beenwerk heeft kost dit punten.
- De kop. Hierbij letten de op de bouw, oogkleur en oorlengte. De oorlengte wordt bij alle konijnen gemeten. Dit gebeurt bij hangoorrassen van oorpunt naar oorpunt en dit word het behang genoemd! De niet hangoorrassen worden de oren gemeten door een liniaal tussen de oren op de schedel bij de basis van de oren te zetten. Voedsters van grote konijnenrassen mogen ook een wam hebben. Dit is een huidplooi onder de kin, waarin onderhuids vet opgeslagen wordt, deze kan ontstaan door teveel voeren of het kan erfelijk bepaald zijn. Deze wam moet wel klein zijn, het moet geen enorme wam zijn.
- De pels. Hier word gekeken naar de conditie van de pels, de lengte, kleur en de staat van de onderwol.
- Verder word er gekeken naar de kenmerken van het ras. Dit verschilt dus per konijnenras. Als jouw konijn van een ras is dat een bepaalde tekening heeft wordt daar bijvoorbeeld naar gekeken. Ook word er gekeken naar het gewicht.
- Tot slot bekijkt men de conditie van het konijn. Dit houd in dat er word gekeken of het konijn goed gevoed en verzorgd is.

Als je konijn gekeurd is krijgt hij een predikaat. Dit zijn de verschillende predikaten die er zijn;
U = Uitmuntend
F = Fraai
ZG = Zeer goed
G = Goed
V = Voldoende
M = Matig
O = Onvoldoende

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:13

Volgens mij zijn er ook wel eens kleindierenshows voor rasloze konijnen... maar hoe en waar weet ik zo niet...

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 13:18

corientjuhh schreef:
Is dat niet een vosje?
Wij hebben een vosje en die ziet er ook zo uit (wel andere kleur :) )
Ik ben ook nog aant zoeken voor wedstrijden :)
Ons andere konijn is een echte vetzak dus die kan niet mee doen :P jah voor het dikste konijn :')
Maar wij hebben 1keer in het jaar de klein dieren show :)

Het is wel een soort vosje maar zijn vader was kort harig :D

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 13:51

Joyckuh schreef:
De echte keuringen zijn alleen voor raskonijnen met tatoeage. Allicht dat er ergens ook kleine shows zijn voor rasloze konijnen, misschien kun je hiernaar informeren bij de kleindiervereniging bij jou in de buurt?

Citaat:
Meedoen aan een tentoonstelling
Stel, je hebt een raskonijn en je wil meedoen aan een tentoonstelling. Meestal moet je hier wel lid voor zijn van een kleindierenvereniging en je konijn moet getatoeëerd zijn. Mocht je geen raskonijn hebben maar toch graag jouw konijn een keer laten keuren? Hou dan in de gaten of er tentoonstellingen zijn van de kleindierenverenigingen bij jou in de buurt en vraag of ze daar ook gezelschapskonijnen keuren. Sommige verenigingen doen dit namelijk.

Waar let een keurmeester op?
Maar waar word er nou allemaal op gelet bij zo een keuring?
De keurmeester let op;

- Het geslacht van het konijn, het konijnenras en de leeftijd.
- De bouw van het konijn en het type, hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan de vorm van de rug en de stand van de benen.
- Het beenwerk. De keurmeester kijkt hoe stevig dit is. Als een konijn een ijl beenwerk heeft kost dit punten.
- De kop. Hierbij letten de op de bouw, oogkleur en oorlengte. De oorlengte wordt bij alle konijnen gemeten. Dit gebeurt bij hangoorrassen van oorpunt naar oorpunt en dit word het behang genoemd! De niet hangoorrassen worden de oren gemeten door een liniaal tussen de oren op de schedel bij de basis van de oren te zetten. Voedsters van grote konijnenrassen mogen ook een wam hebben. Dit is een huidplooi onder de kin, waarin onderhuids vet opgeslagen wordt, deze kan ontstaan door teveel voeren of het kan erfelijk bepaald zijn. Deze wam moet wel klein zijn, het moet geen enorme wam zijn.
- De pels. Hier word gekeken naar de conditie van de pels, de lengte, kleur en de staat van de onderwol.
- Verder word er gekeken naar de kenmerken van het ras. Dit verschilt dus per konijnenras. Als jouw konijn van een ras is dat een bepaalde tekening heeft wordt daar bijvoorbeeld naar gekeken. Ook word er gekeken naar het gewicht.
- Tot slot bekijkt men de conditie van het konijn. Dit houd in dat er word gekeken of het konijn goed gevoed en verzorgd is.

Als je konijn gekeurd is krijgt hij een predikaat. Dit zijn de verschillende predikaten die er zijn;
U = Uitmuntend
F = Fraai
ZG = Zeer goed
G = Goed
V = Voldoende
M = Matig
O = Onvoldoende

Altijd fijn om te weten waar ze op keuren :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:54

Geloof niet dat er echte officiele wedstrijden zijn voor rasloze konijnen. Vraag me ook altijd af in hoeverre een konijn dat leuk vindt (zo'n show)... konijn is veel gelukkiger met ruimte en een maatje.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 14:32

x_Marr schreef:
Geloof niet dat er echte officiele wedstrijden zijn voor rasloze konijnen. Vraag me ook altijd af in hoeverre een konijn dat leuk vindt (zo'n show)... konijn is veel gelukkiger met ruimte en een maatje.

tja.. daar heb je misschien gelijk in.. maar hij zal niet zwaar depresief worden van 1 deelnamen aan een wedstijdje.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:13

Echte voskonijnen zijn juist heel anders dan deze pluizebollen. Ik heb zelf ook zo'n pluizebol, maar dan met hangoren.

De enige 'keuringen' voor rasloze konijnen waar ik ooit aankondigingen van heb gezien waren echt bedoeld als kinderevenement, dus met leeftijdsgrens voor de baasjes en rond dierendag georganiseerd.

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 15:56

hmm.. jammer :]

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:09

riz95 schreef:
hmm.. jammer :]

Dat wordt dan toch een getatoeërd maatje aanschaffen voor je konijn ;)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:07

Ik heb een getatoeërd voedstertje sinds 1 week. Maar neem aan dat je lid moet worden van een kleindiervereniging om eens aan een showtje deel te nemen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:05

Zijn er geen knuffel keuringen. Bij cavia's en bij hamsters zijn die er in ieder geval wel....

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 10:04

AngelsDitch schreef:
Ik heb een getatoeërd voedstertje sinds 1 week. Maar neem aan dat je lid moet worden van een kleindiervereniging om eens aan een showtje deel te nemen.

Jammer genoeg mag ik dat neit van mijn ouders |(