bultje op beagle pup zijn pootje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

bultje op beagle pup zijn pootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:38

Nou heb ik sinds een paar maanden een beagle pupje en hij is intussen een serieuze vnet geworden, maar is nog maar 10 maanden oud.
Sinds een week of twee geleden heb ik een bultje op de bovnekant van zijn voorbeentje gevonden.
Het leek op een vetrbultje, maar ik hield het goed in de gaten omdat ik het idee had dat het best hard groeide.
Nu is het intussen al verdubbeld in omvang. Eerst dacht ik dat het een teek was, die afmeting had het, nu is het een serieuze bult.
het is hard en zit niet vast aan het bot ofzo. je kant het dus tussen je vingers vastpakken. Het zit niet los onder het vel, want je kan het dus niet afzijdig van zijn vel bewegen.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:20

Ja ik zou zeggen hop naar de DA met bultjes zou je zelf toch ook niet door gaan lopen met het voordeel van de twijfel?

LecyTinker schreef:
hij is intussen een serieuze vnet geworden

Wat is een vnet?

LecyTinker

Re: bultje op beagle pup zijn pootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:22

ik bedoelde VENT, hahahaha, sorry.

Ga morgen ook afspraak maken bij de DA. Vriendin van mij is de assistente bij mijn DA en die raadde me aan het even aan te zien om te zien ofdat het echt groeide.
Maar nu ben ik wel erg benieuwd, dus morgen ga ik een afspraak maken, maar was gewoon benieuwd of dat iemand hier al een jonge hond heeft gehad met hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:29

LecyTinker schreef:
Ik bedoelde VENT, hahahaha, sorry.

O haha op die fiets :D Ik denk dat het voor ons heel moeilijk te beoordelen is we hebben geen foto en zijn geen DA's succes morgen hoop dat ze weten wat het is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:14

Misschien een talgkliertje? Ben benieuwd wat de DA zegt.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:25

Mijn Beagle had dat op zijn lip.
Is toen operatief verwijderd.
Schijn t veel voor te komen bij beagles.
Die van mij was geloof ik 2,5 jaar.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 22:34

colunder schreef:
Mijn Beagle had dat op zijn lip.
Is toen operatief verwijderd.
Schijn t veel voor te komen bij beagles.
Die van mij was geloof ik 2,5 jaar.

Was het ene vetbultje of wat was het?
Is het een typisch beagle ding?

Nou weet ik ook wel dat ik hier niet het antwoord ga vinden, maar ben wel benieuwd of iemand ideeen heeft.
Ga morgen een afspraak maken, kan niet zeker zeggen of ik dan al langs kan gaan.
Moet ook al afspraak maken bij de dokter, heb waarschijnlijk longontsteking, dus dat gaat even voor.
Zeg nou niet gelijk dat ik niet van mijn dieren houd, maar ik die de moord stik is net even urgenter dan een bultje dat er morgen ook nog zit, maar ga zeker bellen morgen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:35

Chiqa schreef:
LecyTinker schreef:
Ik bedoelde VENT, hahahaha, sorry.

O haha op die fiets :D Ik denk dat het voor ons heel moeilijk te beoordelen is. We hebben geen foto en we zijn geen DA's. Succes morgen ik hoop dat ze weten wat het is.

Kun je misschien achter je zinnen punten plaatsen? Dit leest makkelijker dan zo'n heel stuk achter elkaar.

Sorry, kon het niet laten. Zelf mensen corrigeren op taalgebruik maar zelf dan ook slordig geschreven berichten posten?
Je kunt toch wel begrijpen dat ie de zin die de ts schreef Vnet vent moest zijn?

On-topic:

Succes bij de dierenarts! En ook beterschap voor jezelf! :(:)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:39

Klinkt wel als een vetbultje, die zitten ook altijd vrij los en kunnen behoorlijk snel groeien. Heb zelf ook 2 beagles maar nog geen last gehad met bultjes gelukkig. Mijn ouders daarentegen hebben 2 weimaraners en die zitten er helemaal onder!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 10:47

Onze beagle heeft ook een vet bultje, en die zit op zijn borst. Okm vrij hard en je kan het vastpakken maar niet echt bewegen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 14:34

Heb net de DA gebeld en die twijfeld of het een vetbultje is, maar zegt wel dat ik even mag uitzieken een paar dagen voordat ik met hem langs ga komen. Dat die paar dagen niet zo een verschil maken. Heeft een paar mogelijkheden gegeven wat het zou kunnen zijn, maar uiteraard over de telefoon kan je geen uitsluitsel geven.
Dus laat jullie nog even in spanning met wat het is, maar ben nog steeds benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Alvast heel erg bedankt voor de reacties die jullie al hebben gegeven, het maakt me wel iets geruster.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:23

Goed dat je het niet op zijn beloop laat gaan. Over het algemeen groeien vetbulten niet zo snel is mijn ervaring en ook is je hondje wat jong om een vetbult te hebben. Heeft je pup niet toevallig koorts (abces) ? Zoals gezegd laten ze er maar even goed naar kijken omdat het ook wel een mastocytoom kan zijn zo te lezen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:22

Ik ben net naar de dokter geweest en weet nu wat ik heb, van de week nog even kijken of ik bij de DA terecht kan.
Ik houd jullie echt op de hoogte.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:22

Mijn dierenarts noemde het een goedaardige tumor.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:46

Morgen ochtend is het uur van de waarheid. Hij wordt om half 10 geopereerd eraan en dan zal het duidelijk worden wat het precies is. Moet zeggen dat ik wel heel erg benieuwd ben of dat het gewoon maar een bult is of dat het misschien zoals bij Colunder een tumor is.
Grrrrrr, vind het ook wel een beetje eng.
Ik laat morgen weten wat het oordeel is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:19

Spannend, heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:11

Zeker spannend, het zal wel opgestuurd worden voor onderzoek duurt dan even voordat ze weten wat het is.
Sterkte morgen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 14:51

Zo Deus ligt naast me op de bank te slapen. Heb m vanmorgen naar de DA gebracht en heb m lekker op mijn schoot gehouden totdat hij totaal onder narcose was. Toen gelijk op de operatietafel gegaan en zodra hij eraf kwam ben ik gebeld en ben ik hem gaan halen. Is nog heel erg duf, gaat nog wel even duren voordat hij weer helemaal wakker is.

Maar goed, hier gaan we.

Volgens mijn DA is het een tumor, hij denkt dat het nog een goedaardig tumor is. Ik kon het idd laten opsturen, maar daar heb ik helaas nu even niet het geld voor. Heb nog steeds flinke DA rekeningen liggen (paarden, puppies, vaccinaties, ontwormingen, mestonderzoeken, etc) dus heb besloten dat ik het niet ga laten onderzoeken. Had het graag geweten wat het was, maar bespaar liever de + 100 euro voor een nieuw probleem.
Dus voor nu houden we het op een goedaardig tumor, ga hem wel heel goed in de gaten houden en mocht er weer zoiets opduiken dan ga ik het wel laten onderzoeken.
Maar voor nu is hij dus weer in orde. De hechtingen mogen er over 10 dagen uit, maar het zijn oplosbare hechtingen, dus maar even aanzien hoe hij ermee omgaat.

Ik ben alleen zo verbaast hoe snel het van een mini klein roze teek dingetje naar een volgroeid tumor is gegaan.
Het leek heel erg op een mastocytoom.
Het was namelijk precies zoals dat bultje op de eerste foto van deze pagina... Waarschuwing, de rest van de foto´s zijn niet zo smakelijk om te zien.
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=355

Ik ben alleen zo verschrikkelijk verbaast dat dit dus bij mijn 10 maanden oude beagle pupje voorkomt. Hij is niet een van de risico rassen en heeft ook niet de leeftijd voor deze dingen.
ben wel een beetje bang dat het een voorbode is.
Gelukkig zat het gewoon op zijn bovenbeen en niet op een "gevaarlijkere" plek.
Hebben julie honden er nog last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:44

Jeej dat is best heftig, en dan bij zo'n jonge hond. Dus bij een jonge hond hoor je een bult maar weer serieus te nemen.
Dit verwacht je toch niet, ik hoop dat je vermoeden niet wordt bevestigd (Voorbode) en dat het gevaar nu geweken is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:01

Hmmm toch misschien een mastocytoom. Ja is toch wel zorgwekkend bij zo'n jonge hond en zo snel groeiend. Jammer dat je niet weet of het in het geheel is weggenomen, dat kan je alleen zien als het pathologisch is onderzocht, persoonlijk had ik dat wel gedaan. Het kan namelijk het verschil zijn tussen een goede en slechte prognose.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 19:44

Nikka schreef:
Hmmm toch misschien een mastocytoom. Ja is toch wel zorgwekkend bij zo'n jonge hond en zo snel groeiend. Jammer dat je niet weet of het in het geheel is weggenomen, dat kan je alleen zien als het pathologisch is onderzocht, persoonlijk had ik dat wel gedaan. Het kan namelijk het verschil zijn tussen een goede en slechte prognose.

Ik heb jaren een hond gehad met E.D. en heb nu een neefje van die hond en die heeft een bal die niet ingedaald is. Dus daar moet ik ook al op gaan letten dat die niet gaat ontsteken.
Ik weet dat het misschien heel naief klinkt, maar ik denk aan de ene kant dat ik het misschien ook niet wil weten.
Ik wil nu even niet weten of dat dit een kwaadaardig tumor was. Wil even niet denken aan dat ik na al die jaren gezondheidsproblemen gehad te hebben met mijn vorige hond en 12 jaar gezondheidsproblemen met een maltezer en nu met mijn herder met zijn bal... bedoel dus te zeggen, wil even niet weten of dat ik mogelijk nog gezondheidsproblemen ga hebben met mijn beagletje.
Dus nu is het weg en ik ga hem goed in de gaten houden. Ga gewoon even van het positive uit en zie dit maar even als een op zichzelfstaand iets. Hij is nog zo jong, wil niet bij elk dingetje gelijk gaan denken dat het iets ergs is.

Hij loopt nu wel door het huis te rennen omdat de narcose aan zijn eindje begint te raken ( ziet spoken) en omdat de pijn nu begint in te werken. Heeft toch een flinke jaap in zijn beentje. Een dikke 4 cm als het niet meer is.
Mijn zielige bageltje. (noem hem altijd bagel omdat als ik beagle zeg dan weet hij dat ik het over hem heb)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:00

Ik val je ook niet aan, maar bij zo'n jonge hond en een snelgroeiende tumor word ik wat sneller op mijn hoede. Ik heb hier een oudje zitten van 14 met ook mogelijk een mastocytoom op zijn borst. Hij groeit niet, hondje is vrijwel doof en ziet ook al niet meer al te best. In overleg met de DA besloten om het maar zo te laten. Mocht het toch gaan groeien dan gaan we verder kijken.
Bij jouw hondje zou het wel noodzakelijk zijn dat de snijranden vrij zijn. Mastocytomen groeien namelijk met lange onzichtbare uitlopers in de omgeving.
Er moet dan ook 3cm om de tumor heen (en ruim er onderdoor) worden gesneden om hem geheel te verwijderen. Als ze hem in het geheel verwijderen en er is geen sprake van een erg kwaadaardige vorm, kan de hond gewoon oud worden.
Ik snap wel dat je aan een stukje struisvogelpolitiek doet, maar realiseer je wel dat dat misschien consequenties heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:06

Ik kan mij aan de ene kant wel voorstellen dat je even niet wilt weten wat het is, gezien je finacieën,
waarom heb je geen ziektenkosten verzekering overwogen gezien je nogal eens 'pech' lijkt te hebben met dieren?
Probeer even mee te denken hoor, is geen aanval. Ik heb bij mijn persische kat op haar 13 jarige leeftijd een tumor weg laten halen, een jaar later weer dit was een kwaadaardige tumor in de bek.

Dit was een oudere kat dus heb er net zo'n gedachte als jij nu op nagehouden, wil ik eigenlijk wel weten wat het is?
Bij ons is het goed uitgepakt, het is nog steeds weg ik wist ook niet of de snijranden schoon waren.
Als dit een jonger dier was geweest had ik dit toch moeilijker gevonden.

Nou ik hoop dat je 'struisvogelpolitiek' net als bij mij goed uitpakt, maar dat kan je pas zeggen als je een paar weken verder bent.
Sterkte.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 20:20

Ze hebben flink wat weggesneden. Buiten al dat, al was het kwaadaardig ( als dat uit de test was gekomen) dan had de DA hem er toch niet nog eens aan geopereerd. Mocht het nu weer terug komen, dan gaan we alles uit de kast trekken.

Ik denk niet dat ik pech heb met mijn dieren. Volgens de DA en de assistente ( die toevallig een vriendin van me is) trek ik deze dieren aan, omdat ik geen geld spaar om ze gelukkig en gezond te hebben.
Had het tumor op een andere plek gezeten dan was het anders geweest, maar wat ik op het internet lees, is het op de voorbeen niet zo een voorkomende plek en vaak heeft het geen verdere gevolgen.
Nu zit er een dingetje in zijn borst en die houd ik goed in de gaten. Mocht dit nu dus echt uitgroeien tot iets dan ga ik wel alle testen uit de kast trekken omdat dat een gevaarlijke plek is.
Maar wat het internet zegt is het voorbeen geen gevare zone.
De DA dacht dat ikhet zo ook best kon oplossen en mocht er nu iets anders groeien ergens dan gaan we echt voor het grote werk.

De reden dat ik geen verzekering heb is omdat ik zelf wil bepalen wat ik doe met mijn dieren en niet dingen wil laten afhangen van de verzekering en als ik dus toch dingen doe die de verzekering niet betaald dan kan ik net zo goed dat geld in een potje steken en gewoon doen wat ik nu doe.
Ik heb een goede DA en mag mijn rekeningen betalen wanneer ik wil. Zit al 20 jaar bij dezelfde praktijk, dus ze kennen me goed en weten dat ik een zeiekrd ben als het op mijn dieren aankomt en dus geven ze me een beetje ruimte. Maar weten ook dat ik altijd een eerlijk antwoord wil en draaien dus niet rond het bosje bij mij. Ik vertrouw dus mijn DA als hij zegt dat dit geen verschil maakt of ik het wel of niet laat testen.

Zielige bagel ligt nu op zijn rug te slapen op de bank, half hangend op mijn benen. Heb wel medelijden met hem. Is toch wel weer veel ineens voor hem.
Toen ik hem ging halen dacht ik dat zoals de advertentie zei, hij uit huiselijke sfeer zou komen. Tja, als je een oude schuur als huis beschouwd. Was ook helemaal geen mensen gewend. En nu is hij een mama´s kindje. Wou hem daarom ook niet brengen en achterlaten vandaag. Dus is allemaal stressvrij verlopen, maar nu was hij net wel even kwaad en toen ik de bandage weer goed wou doen was hij even erg agro en beet me een paar keer, dus tja, heeft een sjaal rond zijn waffeltje gehad zodat ik de bandage weer goed kon doen. Zielig ding.

Vind het wel lief van jullie dat hoewel jullie er een ander idee op nahouden, jullie begrip kunnen opbrengen voor mijn zienswijze/situatie.