Twee soorten wilde muizen in huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Twee soorten wilde muizen in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 15:46

Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik heb al jaren last van muizen in mijn huis. Meestal zijn dat 'gewone' huismuizen. Maar er zijn ook kleintjes bij. Die zijn wat dommer, minder snel, makkelijker te vangen, en gaan sneller dood. Hun vacht is wat meer stekelig. Deze zijn er vooral als ik de gewone muizen aardig weggevangen heb.

Eerst dacht ik altijd dat dat gewoon jonge muisjes waren waarvan ik de ouders al gevangen had, en dat ze daardoor noodgedwongen zelf op zoek moesten naar voedsel.

Maar nu heb ik toch het idee dat een ander soort muis is. Kan dat? Wie heeft deze muisjes nog meer in huis? Hoe heten deze muisjes?

Oh ja, ik woon op de Veluwe, aan de rand van het bos.

Kim14Jarig

Re: Twee soorten wilde muizen in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:48

Ah akelig, muizen. Krijg nu al de rillingen. Mijn paarden staan op de boerderij van mijn oom, en daar heb ik alle soorten muizen en ratten al gezien. Heb je enig idee hoe de muisjes binnen kunnen komen? Wij hebben nu de bestrijdingsdienst, die komt elke maand met van die kooitjes met gif, waar geen andere dieren binnen kunnen dan muizen/ratten. Bijv. honden kunnen niet bij het gif komen. De muizen worden dan langzaam verdooft en gaan uiteindelijk dood. Hierdoor zijn bij ons de muizen al een stuk minder erg.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:51

Het zouden spitsmuisjes kunnen zijn: http://www.vermine.nl/images/rodents/spitsmuis.jpg
Die zijn inderdaad wat kleiner en dommer dan de gewone huismuis http://www.pbh-engelum.nl/Huismuis.gif .
Voor zover ik weet is de spitsmuis een beschermde diersoort, zichzelf beschermen kunnen ze dan ook niet. Ze lopen hier rustig de katterren in :o . Dat vinden de katten erg leuk, al lusten ze geen spitmuizen; het is wel leuk speelgoed!

Wij wonen buiten, met paarden, kippen, etc. dus muizen en ratten zijn er eigenlijk altijd wel. Daar is weinig aan te doen en ik heb er geen probleem mee. Zolang het maar geen plaag wordt!
De katten houden de populatie laag.

Gif gebruiken we niet, de kans dat de katten het dan binnen krijgen is te groot en gif is een vreselijke manier voor de diertjes om te sterven; dan kan je beter vallen zetten, zijn ze in 1 x dood. Maar dat doen we ook niet, zinloze handeling hier! Als de ene muizen/ rattenfamilie het loodje legt komt de volgende! ;) :D

Kim14Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:56

Hier valt het anders niet te handhaven zonder gif. We hebben ook koeien, de kuilen staan altijd los, voer ligt altijd voor de koeien. En de katten maken al overuren. Nu is het op het moment redelijk rustig, maar binnenkort word dat wel weer erger.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 16:00

ElCid schreef:
Het zouden spitsmuisjes kunnen zijn: http://www.vermine.nl/images/rodents/spitsmuis.jpg

Op zich lijken ze daar wel op, maar ze hebben geen spits neusje, en dat lijkt me wel een voorwaarde voor een spitsmuis. ;) Hun haar is ook langer en heel donker. Ze hebben een 'just out of bed'-look. :+ Ze hebben ook een heel bol ruggetje. Echt kneusjes zijn het eigenlijk. Daarom dacht ik ook eerst dat het zieke weesmuisjes waren.

Weet misschien iemand een site met allerlei wilde muizenrassen erop?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:04

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:34

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:41

Haha kneusjes :+ Je mag onze jackrussels op stal wel een paar dagen lenen, ben je geheid muis vrij :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:52

Dit is een foto van allemaal dode muizen. Dus niet geschikt voor tere zieltjes! http://www.steenuil.nl/pdf/HL_Voedsel/Foto's/Prooiresten/Prooienoverzicht2.jpg

De muisjes op de bovenste en onderste rij, allebei tweede van links, lijken heel erg op de muisjes die ik bedoel.

Volgens mij is de muis op de bovenste rij, derde van rechts, een gewone huismuis, en is de derde van links daar een jonkie van.

Sorry voor het ranzige plaatje...

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:59

Die woelmuisjes zijn schattig :D

Heel slecht misschien, maar als mijn kat trots naar me toekomt met een levend muisje pak ik hem altijd weer af om hem ergens veilig neer te zetten :P

Hier hebben we voornamelijk last van bosmuisjes.. 's winters is het minder leuk, dan komen de ratten tevoorschijn. Die mag de kat wel zelf houden :D