Hond springt tegen ramen: vol krassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Hond springt tegen ramen: vol krassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 23:49

Hallo :D
Ik heb een erg lieve Berner Sennenhond die iets ouder is dan 1 jaar! :D
Soms kan ze wel dominant zijn, maar ze zou nooit iemand kwaad doen ;)
Alles gaat erg goed, en ze luistert al erg goed, haar naam is Hubble (het moest met een H zijn vorig jaar he :o )
het enige probleem is:
Wij hebben thuis deuren die je openschuift om naar buiten te gaan, helemaal van glas.
Als Hubble dus naar binnen wilt springt ze ertegen op en gaat ze zolang krassen tot ze binnen mag.
Hetzelfde is met het naar buiten gaan, maar wel minder.
Meestal laat ik haar dan eerst zitten en mag ze pas binnen als ze zit en niet opspringt.
Maar het werkt zo te zien niet zo goed,
ik wil mijn raam/deur laten vervangen, maar pas als Hubble niet meer opspringt,
anders is het nogal onnuttig (:
Weet iemand een oplossing?

PS; Sorry als dit hier niet thuishoort :D

XoNo

Re: Hond springt tegen ramen: vol krassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:53

Het probleem zit hem er waarschijnlijk in dat het opspringen en krabbelen ervoor zorgt dat mevrouw krijgt wat ze wil :)
Als ze tegen het raam opspringt om naar buiten te gaan, dan doe jij zeker de deur voor haar open? ;)

Dus: als ze dat doet, op haar plaats sturen en haar 10 minuten later zelf naar buiten sturen. Als ze naar binnen wil ook, zodra ze tegen haar raam opspringt, stuur je haar weg.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 23:56

XoNo schreef:
Het probleem zit hem er waarschijnlijk in dat het opspringen en krabbelen ervoor zorgt dat mevrouw krijgt wat ze wil :)
Als ze tegen het raam opspringt om naar buiten te gaan, dan doe jij zeker de deur voor haar open? ;)

Dus: als ze dat doet, op haar plaats sturen en haar 10 minuten later zelf naar buiten sturen. Als ze naar binnen wil ook, zodra ze tegen haar raam opspringt, stuur je haar weg.

Maar als zij buiten staat en ik binnen kan ik haar niet wegsturen,
dat kent ze nog niet... :o

Frances

Re: Hond springt tegen ramen: vol krassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:35

Dan moet je het gedrag negeren...
Het gedrag kan dan in het begin toenemen maar na een tijd zal ze het wel opgeven. Zodra ze dan stopt met krassen moet je haar binnenlaten en belonen. De deur zal dan wel wat moeten verdragen, maar je zegt zelf al hem te willen vervangen dus dan zal het niet zo erg zijn?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:03

jumpiewumpie schreef:

Dan zou ik de deur openen, tegen je hond zeggen dat dit niet mag, en de deur weer dicht doen. :D

Terwijl ze nog steeds buiten staat natuurlijk ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:57

jumpiewumpie schreef:

Je moet haar negeren. dus als ze krabbelt om naar binnen te willen, niets doen. niet naar d'r kijken, niets zeggen, NIET de deur open doen. Ze zal wel even doorgaan maar op een gegeven moment zal ze ermee stoppen. DAN beloon je haar door de deur open te doen. gaat ze toch krabbelen op het moment dat jij bijv. richting deur loopt om hem open te doen, omdraaien en weglopen. dit hebben ze gauw genoeg door. een aangezien je toch nieuwe deuren wilt hebben, kan je dit beter nu gaan oefenen.