De hond waar je een blokje voor om gaat..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eva1993

De hond waar je een blokje voor om gaat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 16:47

Ja, wij hebben er zo een. Zo een waar de meeste mensen een blokje voor om gaan. Mijn hond is een mooie grote langharige witte herder reu van 3 jaar oud. Hier mijn verhaal :)

Het is een hele gevoelige hond. Als ik met hem buiten loop, en er loopt en man langs, kijkt hij gelijk naar mijn houding, mijn reactie. Ik voel hem dan verstrakken en hij begint dan te grommen. Wanneer ik heb gerust stel door te ontspannen en te zeggen 'het is goed', reageerd hij daar gelijk op. Ook binnenshuis is hij echt de liefste hond die je je maar kan wensen, je kan heerlijk met hem knuffelen, hij luistert perfect!

Maar dan, loop je lekker buiten. Hond netjes aan de lijn. Dan kom je op een heerlijk groot veldje wat ideaal is om even lekker een balletje te gooien. Ik kijk om me heen en er is niemand in de buurt dus ik klik hem los en gooi een paar balletjes. En hij luisterd zo goed ! Komt het balletje netjes brengen en loopt automatisch een rondje om me heen om naast me aan de linkerkant te gaan zitten ( commando 'voet' ).
Ja en dan ik zie het al aankomen. Hij komt weer op me af rennen met de bal en hij verstrakt plotseling, zijn blik op iets achter mij gericht. Ik draai me om en ik zie daar waar ik al bang voor was. de hond waar hij altijd heibel mee heeft. Ik sla mezelf keihard voor mn kop. Hoe DOM dat ik mijn hond toch heb losgelaten.. Ik roep hem bij me op alle manieren, boos, blij, lief, met koekje, dreigend. Tevergeefs, hij rent keihard langs me heen richting die hond. Het zweet breekt mij natuurlijk al uit en rood van schaamte ren ik er achteraan. Ik zie dat mijn hond zijn nekharen al overeind komen te staan en zijn staart staat strak en gespannen. De andere hond laat zich gelijk op zn rug vallen en baasje trekt hem overeind. Oeps.. Lex grijpt het beest in zn nekvel en beide rennen ze weg. En ik maar schreeuwen en schreeuwen dat hij nu meteen hier moest komen.. Baas van de andere hond begint mij uit te schelden dat ik mijn k*t hond bij mij moest houden. Met een nog rodere kop bied ik mij excuses aan. En dan.. Hondje rent naar zijn baasje toe met mijn hond er achteraan. Dus ik klik hem snel vast. de andere hond was niet gewond o.i.d. maar toch, die vrouw geeft mijn hond toch een rotschop in zn maag ;( ! en piepend kruipt hij weg, mijn lieve hond, de sukkel binnenshuis, die mij beschermt en mij waarschuwt voor andere mensen.. Ik word natuurlijk witheet van woede en begin te schreeuwen hoe ze het in haar harses haalt om mijn hond te schoppen! Ik kreeg geen reactie en de vrouw stampt woedend weg.

En ja, daar sta je dan. Met een kotsende hond waar iedereen een blokje voor omloopt. Het is voor mij verschrikkelijk moeilijk te begrijpen, de situatie te overzien. Ik zie de hond hoe ik hem ken. Waar ik s'avonds lekker tegen aan kan kruipen, gewoon een heerlijke hond. Laatst kwam mijn oom met zijn zoontje van 9 maanden.. En oh wat was Lex lief! En snuffelen, kwispelen, zo voorzichtig was hij!

Maar aan de andere kant./ Wat zou ik doen als mijn hond zo maar word aangevallen door een andere hond? Ik weet iig van mezelf dat ik nooit maar dan ook nooit een rotschop zou geven. Lex heeft 2 dagen lang lopen kotsen en lopen janken van die schop in zn maag. Sommige mensen hebben geen idee wat voorn schade ze kunnen aanrichten bij een hond..

Wat zouden jullie doen in de situatie van de vrouw, en wat in mijn situatie?

HappyBuddha

Re: De hond waar je een blokje voor om gaat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:50

ik zou er als ik die vrouw zeggen: wilt u de volgende keer even uitkijken, en never een trap geven!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:51

Tja, geheel jouw verantwoordelijkheid.. Jouw hond valt een andere aan..
En eerlijk gezegd, als mijn hond word aangevallen zal ik de andere hond ook schoppen als ik geen andere mogelijkheid zie om het beest mij de mijne weg te houden.. Geen keiharde trap oid, maar proberen om ze uit elkaar te krijgen, als iemand anders mijn hond schopt omdat hij aanvalt is dat ook mijn fout en verantwoordelijkheid..

Dus ja, ik snap die vrouw wel. In jouw situatie zou ik de hond geeneens los hebben gelaten als je weet dat hij niet te houden is wanneer die andere hond komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:52

Absoluut een rotschop gegeven. Ik laat mijn hond niet aan vallen door een andere hond, die had je gewoon niet los moeten laten. Jou fout en aangezien je niet meer doet dan roepen moet de mevrouw blijkbaar zelf maar in grijpen.

Mijn hond krijgt zelf op dr donder van mij als ze andere aanvalt, dat hoeft iemand anders dus niet te doen. Maar iemand die zijn hond blijkbaar niet onder controle heeft moet zijn hond niet los laten.

Erg sneu voor je hond dat hij er zo last van heeft gehad, maar daar bij ben jij uit eindelijk verantwoordelijk voor.

[edit] Lees ik het goed, heeft de mevrouw achteraf nog een schop gegeven? Dat had in mijn ogen niet gehoeven en voegt ook niks toe.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-12-09 16:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:52

Moeilijke situatie. Ik zou als mijn hond aangevallen werd door een andere hond, die andere hond ook met alle middelen van mijn hond afhalen. Dat wil dus zeggen goedschiks maar ook kwaadschiks. Wat ik wel begrijp uit jouw verhaal is dat ze hem al trapte terwijl hij haar hond los heeft gelaten? Dat vind ik namelijk niet kunnen, dat zij boos wordt op jou en je hond vind ik terecht, zou ik ook zijn, maar ga niet natrappen.. :n

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:53

Ik heb wel eens de situatie van de vrouw meegemaakt. Gevolg, mijn hondje is nu zo bang als wat van grotere honden, vracchtwagens en aanhangwagens. Ook ik heb de andere hond een trap gegeven zodat die los liet omdat anders mijn hondje het niet overleeft zou hebben( had hem gruwelijk vast in zijn nekje). Ik heb een maltezer die aangevallen werd door een grote hond.

Xivura

Re: De hond waar je een blokje voor om gaat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:53

In jou situatie had k heel erg boos op die vrouw geweest.
Ik de vrouw haar situatie had ik boos op jou zijn geweest, maar absoluut het dier geen trap geven. :n

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:54

Eerlijk gezegt? ik had jou hond ook een schop verkocht als hij zo naar mijn honden kwam rennen. Je hond hoort ten alle tijden te luisteren, als hij dit niet doet dan hoor je of je omgeving heel goed in de gaten te houden of hem aan de lijn te houden. De situatie had heel verkeerd kunnen uitlopen dus ik begrijp de eigenaar van die hond maar al te goed.

Echt, mijn hond gaan voor de andere en ik schop liever eentje van ze af dan af te wachten tot de baas zijn hond eens onder controle heeft.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 16:54

Marjo_x schreef:
En eerlijk gezegd, als mijn hond word aangevallen zal ik de andere hond ook schoppen als ik geen andere mogelijkheid zie om het beest mij de mijne weg te houden.. Geen keiharde trap oid, maar proberen om ze uit elkaar te krijgen, als iemand anders mijn hond schopt omdat hij aanvalt is dat ook mijn fout en verantwoordelijkheid..

Dus ja, ik snap die vrouw wel. In jouw situatie zou ik de hond geeneens los hebben gelaten als je weet dat hij niet te houden is wanneer die andere hond komt..

In principe kan hij over het algemeen redelijk met andere honden omgaan.. Ik vind het heel moeilijk te beslissen. Ik kan mijn hond vooraltijd maar aan de lijn houden, hem nooit kunnen laten rennen e.d. Of s'avonds dan toch naar dat veldje gaan en hem toch even laten rennen. Het is een grote hond dus ik ben wel van mening dat hij toch eens moet kunnen rennen.

Natuurlijk ben ik het er wel volledig mee eens dat het mijn verantwoordelijkheid is. Verder is mijn hond absoluut niet vals en heeft hij nog nooit schade aangericht bij een andere hond. Het is vrijwel altijd dominant gedrag..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:54

Ik begrijp de reactie van deze vrouw ergens wel. Als mijn hond aangevallen wordt door een andere hond, dan doe ik ook alles om die andere hond weg te krijgen. Als hij daarvoor een stamp moet krijgen, dan is dat maar zo, hij had maar zo slim moeten zijn niet aan te vallen.
Als ik van jou was? Hondlief niet meer los laten totdat hij volledig onder appel staat. Hij luisterd super zeg je, maar toch nog net niet helemaal, want hij luistert blijkbaar niet in elke situatie. Lange lijn eraan, zodat je kan trainen op die commando's op afstand, en je er meteen je lijn kan bijpakken als hij de intentie heeft om naar een andere hond te gaan. In het begin die lange lijn altijd vasthouden, na een trainingsperiode kan je lange lijn loslaten (maar er wel nog laten aanhangen, zodat je'm vanop een afstand als terug 'vast' kan hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:55

Eva1993 schreef:
Marjo_x schreef:

In principe kan hij over het algemeen redelijk met andere honden omgaan.. Ik vind het heel moeilijk te beslissen. Ik kan mijn hond vooraltijd maar aan de lijn houden, hem nooit kunnen laten rennen e.d. Of s'avonds dan toch naar dat veldje gaan en hem toch even laten rennen. Het is een grote hond dus ik ben wel van mening dat hij toch eens moet kunnen rennen.

Natuurlijk ben ik het er wel volledig mee eens dat het mijn verantwoordelijkheid is. Verder is mijn hond absoluut niet vals en heeft hij nog nooit schade aangericht bij een andere hond. Het is vrijwel altijd dominant gedrag..

Als jij hem los wilt hebben zul je hem onder controle moeten houden. Ik snap best dat je je hond ook even lekker wil laten rennen, maar daar moeten andere honden niet de dupe van worden.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:55

De enige reden waarom ik een trap zou geven is als ie er bovenop zit en niet los wil laten, maar dat dan om mijn eigen hond te beschermen.
Maar als ie al los heeft gelaten heeft dat in mijn ogen geen zin, zou eerder denken dat ie dan nog kwader op een 'andere hond' zou worden, en daarbij, dat is de taak van de baas om hem dan te straffen.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 16:55

De vrouw heeft mijn hond idd geschopt toen hij haar hond al had losgelaten, en ik mijn hond al had vastgeklikt!

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:56

Elke hond heeft net als wij mensen wel eens een soortgenoot die hem of haar niet ligt, en als er dan een gevecht van komt das een beetje jammer maar die dingen gebeuren nou eenmaal wel eens.
Waar ik mij wel vreselijk boos over maak is het feit dat die andere vrouw jou hond een trap in de maag geeft :( Ondanks het feit dat je je hond zeker goed onder controle moet hebben als je hem los gooit kunnen dit soort dingen wel eens voorvallen. Het beste om te doen is dan je hond totaal negeren en weg lopen. Doordat jij achter hem aangerent bent en bent gaan roepen heb je hem alleen versterkt in zijn actie.
Maar ik had zeker aangifte gedaan tegen die vrouw, dit mag ze gewoon niet doen.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:56

Eva1993 schreef:
Wanneer ik heb gerust stel door te ontspannen en te zeggen 'het is goed', reageerd hij daar gelijk op. Ook binnenshuis is hij echt de liefste hond die je je maar kan wensen, je kan heerlijk met hem knuffelen, hij luistert perfect!

Eva1993 schreef:
Ja en dan ik zie het al aankomen. Hij komt weer op me af rennen met de bal en hij verstrakt plotseling, zijn blik op iets achter mij gericht. Ik draai me om en ik zie daar waar ik al bang voor was. de hond waar hij altijd heibel mee heeft. Ik sla mezelf keihard voor mn kop. Hoe DOM dat ik mijn hond toch heb losgelaten.. Ik roep hem bij me op alle manieren, boos, blij, lief, met koekje, dreigend. Tevergeefs, hij rent keihard langs me heen richting die hond.

het perfecte luisteren is dus in "controleerbare" situaties?
&als hij zo op jou reageerd en je schrijft "ik zie het dan al aankomen", reageert hij dan niet op jouw spanning van "onee, daar gaan we weer?" ;)
Ik heb niet veel verstand van (herders)honden hoor, maar is het niet gewoon trainbaar? Luisteren in omgeving met niet-leuke honden bedoel ik dan..

Iemand anders zn hond een schop geven NADAT het gebeurd is, is not-done. Heb ik ook altijd geroepen, totdat mijn ouwe hondje besprongen werd door een woeste boxer, die heb ik toen toch echt wel een flinke lel met et riem-eind gegeven hoor :o (dat was trouwens tijdens de aanval, daarna hield ie op en had ie het begrepen..)

Doet ie het alleen vij die hond van die vrouw of bij allerlei honden?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:57

ik vind het erg aso dat die vrouw achteraf nog een trap gegeven heeft als het nu ging zodat hij zou loslaten maar ja dna nog zo'n harde trap dat je hond staat te kotsen? nee dat vind ik niet kunnen.
onze 4 honden laten we meestal bij een grote plas los hier komen heel veel andere honden gelukkig is er nog geen een echt aangevallen, maar ik zou wel heel boos worden alleen van mijn honden zomaar wordt aangevallen, maar op een of andere manier komen de honden er samen uit...

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:57

Als je hond moet kunnen rennen moet jij zorgen voor een veilige omgeving.. Doe het in je tuin of op een tijd dat er verder niemand is..

Ook al kan hij redelijk met andere honden omgaan, dan nog mag hij er niet zomaar op af rennen..
Als ik mijn hond aan de lijn hebben en er komt een andere losse hond op afgerend word ik ook pissed off.. Ook al doet die andere hond dat niks, dat is nog geen garantie dat mijn ook niks doet..

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:58

je weet dat je hond zo is en nog laat je hem los, wat ontzettend egoistisch... ik had de hond ook een trap gegeven, mijn hond is 2x aangevallen door een grote hond "oh is je hond een teefje? dan doet mijn hond niets" en vervolgens is ze 2x aangevallen en het mutsje van mij kroop alleen maar in elkaar, die hond heeft vervolgens ook nog een chihuahua en poedel doodgebeten.

Wat ik er mee bedoel te zeggen is dat je even in een andermans huid moet kruipen.. dat ze het naderhand deed was misschien niet zo netjes, maar dat is de woede, want wat jij deed was ook niet netjes.

Op het moment dat mijn hond aangevallen word doe ik ook het mogelijke om hem eraf te halen, zoals naomi al zei, goedschiks of kwaadschiks, maar natrappen was dan niet zo netjes.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:59

Ga op gehoorzaamheidscursus met je hond.
Vreselijk leuk om te doen en herders staan erom bekent dat ze vreselijk snel alles oppikken en heel goed onder controle te krijgen zijn.
Zo kun je in de toekomst lekker los met je hond lopen op plaatsen waar dit is toegestaan.

BraveSpots

Ik vind jouw gedrag zéér kwalijk in deze zaak.
Als je weet dat je hond andere honden grijpt, mag je hem nooit maar dan ook nooit de kans geven om zijn gedrag tot uitvoering te brengen.
Desnoods ga je om middernacht in een afgelegen bos balletjes gooien of laat je hem alleen los met muilkorf, maar bewust het risico nemen dat een andere hond gewond kan raken dor jou, dat gaat er bij mij niet in :n .

Die trap was zeker niet netjes en onnodig van die mevrouw, maar jij bent degene die ervoor gezorgt heeft dat je hond nu buikpijn heeft!
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 26-12-09 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 16:59

Bedankt voor de reacties. Is toch wel enigszins schokkend om te horen dat iedereen mijn hond een trap zou geven, omdat mijn hond echt een schat van een beest is..

O, hij is overigens wel gestraft! Hij doet dit ook wel eens aan de lijn, en dan schaam ik me zo erg dat ik begin te schreeuwen NEE en dat soort dingen, dan gaat hij wel dergelijk op de grond liggen met zijn hoofd laag en zijn oren plat.. Hij weet dus wel dat het fout is !

Lauratje_88

Als een andere hond mijn hond aanvalt kan die andere hond een klop krijgen, als de eigenaar zijn dier niet onder controle kan houden moet die niet verschieten dat ik recht in eigen handen neem, ik laat mijn hond niet opvreten omdat een of andere persoon zijn hond niet kan controleren.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:00

Ik vind de reaktie van de vrouw niet geheel onterecht, de hond staat kennerlijk niet onder appèl. Wel sneu voor je hond, maar uiteindelijk ben jij degene die ervoor moet zorgen dat de hond naar jou luisterd. Misschien is een cursus een keer een idee? Ik weet niet of je dat vroeger wel hebt gedaan maar ook op latere leeftijd van de hond kun je nog prima een sociallisatie of gehoorzaamheidscursus doen.

XoNo

Ik had jouw hond al een schop gegeven toen hij bovenop die andere hond zat.

Als je weet dat je een asociale hond hebt, dan heb je hem sowieso aan de lijn te houden vind ik.

Ik vind het niet netjes dat ze je hond achteraf nog een schop verkoopt, al kan ik me haar woede wel voorstellen. Mijn hond is een tijdje terug door een rottweiler gegrepen, ook al gaf mijn hond zich ook meteen over door op zijn rug te gaan liggen.

En ja, die rottweiler heeft van ons ook meerdere schoppen gehad. Niets, maar dan ook niets komt aan mijn hond.

Weissjee

Pff, was zeker wel even schrikken.
Maar een hond die mijn hond aanvalt kan van mij ook een schop krijgen. Het is gewoon niet correct om een andere hond aan te vallen, ja jij kon er niets aan doen deze keer, nouja weinig. Maar oke, ik zou ook een trap geven, maar dan meer van oprotten, nu, weg bij mijn hond, en niet zo hard dat ik echt zorg dat de andere hond iets heeft.

Mijn hond vecht ook regelmatig met 1 hond, die hond vecht met elke hond. Die hond gaat aan de andere kant van de weg helemaal tekeer, als hij een andere hond ziet, bij elke hond en niet alleen bij die van mij. Regelmatig vechten ze gelukkig of juist jammer genoeg, had nooit 1 van de honden iets.
Maar laatst greep die hond mij, zomaar in mijn been, ik fietste opweg naar school, heb je opeens een hond in je een hangen... Maar ik heb dus die hond keihard een trap voor zijn kop gegeven. Later tegen mijn moeder verteld en die vroeg of die hond jankte van de pijn, ikzo nee en mijn moeder toen heel droog jammer.

Oke, nu weer even bij jou verhaal terug komen.. Jouw hond viel een andere hond aan, dus eigenlijk ben jij fout. Maar je kan er nu nog weinig aan doen, het is sneu voor jouw hond van die harde trap. Een kleine trap, toen jouw hond nog niet vast was zou ik terrecht vinden, maar dit niet.

Sterkte er nog mee, of is je hondje al weer beter?