Het is een hele gevoelige hond. Als ik met hem buiten loop, en er loopt en man langs, kijkt hij gelijk naar mijn houding, mijn reactie. Ik voel hem dan verstrakken en hij begint dan te grommen. Wanneer ik heb gerust stel door te ontspannen en te zeggen 'het is goed', reageerd hij daar gelijk op. Ook binnenshuis is hij echt de liefste hond die je je maar kan wensen, je kan heerlijk met hem knuffelen, hij luistert perfect!
Maar dan, loop je lekker buiten. Hond netjes aan de lijn. Dan kom je op een heerlijk groot veldje wat ideaal is om even lekker een balletje te gooien. Ik kijk om me heen en er is niemand in de buurt dus ik klik hem los en gooi een paar balletjes. En hij luisterd zo goed ! Komt het balletje netjes brengen en loopt automatisch een rondje om me heen om naast me aan de linkerkant te gaan zitten ( commando 'voet' ).
Ja en dan ik zie het al aankomen. Hij komt weer op me af rennen met de bal en hij verstrakt plotseling, zijn blik op iets achter mij gericht. Ik draai me om en ik zie daar waar ik al bang voor was. de hond waar hij altijd heibel mee heeft. Ik sla mezelf keihard voor mn kop. Hoe DOM dat ik mijn hond toch heb losgelaten.. Ik roep hem bij me op alle manieren, boos, blij, lief, met koekje, dreigend. Tevergeefs, hij rent keihard langs me heen richting die hond. Het zweet breekt mij natuurlijk al uit en rood van schaamte ren ik er achteraan. Ik zie dat mijn hond zijn nekharen al overeind komen te staan en zijn staart staat strak en gespannen. De andere hond laat zich gelijk op zn rug vallen en baasje trekt hem overeind. Oeps.. Lex grijpt het beest in zn nekvel en beide rennen ze weg. En ik maar schreeuwen en schreeuwen dat hij nu meteen hier moest komen.. Baas van de andere hond begint mij uit te schelden dat ik mijn k*t hond bij mij moest houden. Met een nog rodere kop bied ik mij excuses aan. En dan.. Hondje rent naar zijn baasje toe met mijn hond er achteraan. Dus ik klik hem snel vast. de andere hond was niet gewond o.i.d. maar toch, die vrouw geeft mijn hond toch een rotschop in zn maag
! en piepend kruipt hij weg, mijn lieve hond, de sukkel binnenshuis, die mij beschermt en mij waarschuwt voor andere mensen.. Ik word natuurlijk witheet van woede en begin te schreeuwen hoe ze het in haar harses haalt om mijn hond te schoppen! Ik kreeg geen reactie en de vrouw stampt woedend weg. En ja, daar sta je dan. Met een kotsende hond waar iedereen een blokje voor omloopt. Het is voor mij verschrikkelijk moeilijk te begrijpen, de situatie te overzien. Ik zie de hond hoe ik hem ken. Waar ik s'avonds lekker tegen aan kan kruipen, gewoon een heerlijke hond. Laatst kwam mijn oom met zijn zoontje van 9 maanden.. En oh wat was Lex lief! En snuffelen, kwispelen, zo voorzichtig was hij!
Maar aan de andere kant./ Wat zou ik doen als mijn hond zo maar word aangevallen door een andere hond? Ik weet iig van mezelf dat ik nooit maar dan ook nooit een rotschop zou geven. Lex heeft 2 dagen lang lopen kotsen en lopen janken van die schop in zn maag. Sommige mensen hebben geen idee wat voorn schade ze kunnen aanrichten bij een hond..
Wat zouden jullie doen in de situatie van de vrouw, en wat in mijn situatie?
Ondanks het feit dat je je hond zeker goed onder controle moet hebben als je hem los gooit kunnen dit soort dingen wel eens voorvallen. Het beste om te doen is dan je hond totaal negeren en weg lopen. Doordat jij achter hem aangerent bent en bent gaan roepen heb je hem alleen versterkt in zijn actie.
(dat was trouwens tijdens de aanval, daarna hield ie op en had ie het begrepen..)