kittens in de tuin, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

kittens in de tuin, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:55

Daarstraks zagen we twee kittens achter in de tuin zitten. Samen opgekruld op een klein stukje waar geen sneeuw lag. Ze zijn niet heel klein, maar nog duidelijk kittens. Ze lijken mij in elk geval veel te klein om alleen buiten te zitten. De buurvrouw had ze ook gezien (zij heeft zelf een kat, wij hebben een hondje) en vond ze ook veel te klein. Het is natuurlijk behoorlijk koud buiten.

Zodra we de deur naar buiten open doen schieten ze weg, ik heb geprobeerd te kijken waar ze heen gingen, maar ze zijn me met de gladheid hier veel te snel af. Net hebben we een bakje voer voor ze buiten gezet (kipstukjes in gelei van de hond) en zodra ik weg was kwam een van de twee terug om te eten. Ze zien er wel gewoon verzorgd en doorvoed uit, ik gok dat ze ontsnapt zijn.

Iemand een idee wat nu wijsheid is om te doen?
Wij wonen op het hoekje, de buren naast ons hebben geen van allen een poes en de buren achter ons in de eerste 4 huizen sowieso ook niet.

Paulusjuh

Re: kittens in de tuin, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:57

Je kunt ze opgeven op Amivedi.nl, dat is voor vermiste katten/honden. Als ze echt nog klein zijn kun je evt ook proberen om een foto te maken en een paar advertenties op te hangen in de buurt.

Persoonlijk zou ik ze misschien met deze kou/sneeuw even binnenhalen en wat rondbellen/vragen. Ik zou ze niet iedere keer blijven voeren want voor hetzelfde geld is het gewoon de bedoeling dat ze toch buiten lopen, en gaan ze niet meer terug naar het baasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:00

Ik wil ook niet contstant blijven voeren, ze zagen er alleen zo koud uit dat het me voor nu wel goed leek.
Binnenhalen wil ik graag proberen, maar ze zijn heel schuw, zodra ik de deur open doe schieten ze weg. En dat terwijl onze tuin een meter of 20 diep is en ze zitten helemaal achteraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:00

Net weer geprobeerd of ik er een kon volgen en/of vangen, maar ze zijn zo vlug, zodra ze me zien bewegen rennen ze weg....
Ik begin me nu wel af te vragen of ze ontsnapt zijn of helemaal geen eigenaar hebben. Ze zijn wel van een leeftijd dat je verwacht dat mensen met ze spelen oid, en zodra ze maar een mens zien bewegen rennen ze weg, niet echt wat je zou verwachten bij tamme kittens.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:35

dierenambulance of asiel bellen, als ze nog jong zijn dan overleven ze deze temperaturen niet (zeker met weinig eten) . Als ze net gedumped zijn dan kunnen ze inderdaad schuw zijn (1e keer buiten ?) dan zijn het heel veel indrukken die ze te verwerken krijgen.

waar woon je ergens ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:02

Op tweede kerstdag? Die komen ze nu echt niet ophalen.
We proberen nog steeds om ze te vinden en binnen te halen. Net even een tijdje met rust gelaten en zo gaan we het nog een keer proberen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:05

de dierenambulance heeft ook vangkooien die je kunt plaatsen, je zou ook een spoor van eten kunnen leggen de bijkeuken in oid?
En dan zelf achter de deur gaan zitten en hem dichtdoen zodra ze binnen zijn *ziet zichzelf al zitten* :D

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:07

Misschien een vangkooi met daarin het eten???? of een andere kattenvervoer hokje en met touwtje deurtje sluiten als ze erin zitten????? Misschien dat dat lukt?!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:12

breng ze naar het dichtsbijzijnde asiel, de eigenaar kan zich daar melden of ze worden ter adoptie gezet (kittens zijn snel weg) en om ze te pakken kun je zo een valkooi vragen zoadat als in de kooi komen dat het deurtje dicht valt.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:14

De dierenambulance komt ze zeker wel ophalen, zeker als jij ze al gevangen hebt. Warschijnlijk niet als ze nog los rondlopen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:15

Blijheid schreef:
Op tweede kerstdag? Die komen ze nu echt niet ophalen.
We proberen nog steeds om ze te vinden en binnen te halen. Net even een tijdje met rust gelaten en zo gaan we het nog een keer proberen.

Daarom vroeg ik ook in welke regio je woont, ik heb bv namelijk zelf een vangkooi, zo heb ik nog kennissen, vrienden die ook voor diverse instanties opvangen, die je wel zouden willen helpen op 2e kerstdag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:59

Voor de duidelijkheid: Ik heb ze nog niet gevangen, ze laten echt niemand in de buurt komen...Ze rennen ook steeds van van tuin naar tuin (en alle tuinen zijn afgezet met gaas waar zij net door kunnen en ik niet), dus ook voor de dierenambulance zal dat lastig zijn. Als ik ze eenmaal gevangen heb weet ik wel wat te doen, dan bel ik inderdaad het asiel of de dierenambulance. Punt is dat we ze niet te pakken krijgen.
Een vangkooi zou misschien wel werken, zelf iets knutselen met een touwtje zie ik niet zitten. De deur naar binnen zit op een meter of 20 van waar de kittens steeds zitten en om met zo'n lang touwtje te werken...
En ook nogmaals, de kittens zien er niet slecht uit, ze zouden ook best van iemand kunnen zijn. Alleen niet van onze naaste buren en ze blijven hier in de tuin en de tuin van de buren rondhangen al de hele dag, en het lijkt mij dat als ze wel een thuis hebben ze daar toch ook heen zullen gaan. Ik heb al wel de site van Amivedi nagekeken en er worden geen kittens vermist hier in de buurt.

We hebben nu wel ontdekt waar ze zich verstoppen, de buren hebben een bank van pallets en daar kruipen ze tussen. Dat is in elk geval droog en van de grond. Mochten we ze niet te pakken krijgen dan zet ik sowieso een dichte plastic bench buiten met wat handdoeken en een kruik buiten, zodat ze een warm plekje kunnen vinden.

Een vangkooi zou misschien wel werken, zelf iets knutselen met een touwtje zie ik niet zitten. De deur naar binnen zit op een meter of 20 van waar de kittens steeds zitten en om met zo'n lang touwtje te werken, ik denk eerder dat ze alleen maar bang worden als het op die manier mislukt en dan ook geen echte vangkooi meer in gaan. Ik ga voor de zekerheid in elk geval de dierenambulance wel bellen voor advies, vanochtend dacht ik nog dat zelf vangen wel zou lukken maar het wordt nu toch echt lastig.

Ik woon overigens in Arnhem.

edit: voor de duidelijkheid, ik van de kittens met alle liefde tijdelijk op, het is niet dat ik ze weg wil hebben maar dat ik me zorgen maak met de kou en op nog geen 10 meter afstand kan komen, dus ik denk dat dat voor de dierenambulance ook lastig wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:43

Zo, ik heb net in elk geval een bench (van plastic dus water/winddicht) met een dikke laag handdoeken erin in de tuin gezet, dan hebben ze een warm plekje als ze willen. Toch maar geen kruik, die worden nu zo snel koud dat ze er meer hinder dan profijt van hebben denk ik.
Heb ze nu al ruim een uur niet meer gezien, dus ik hoop dat ze toch een huis hebben en daar nu heen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:42

Na mijn vorige post hebben we de kittens helemaal niet meer gezien, we hadden dus goede hoop dat ze gewoon naar huis toe waren. Ik was eigenlijk heel blij dat ze blijkbaar toch ontsnapt waren en gewoon een thuis hadden.

Vanmiddag waren ze toch ineens terug, en onze vuilniszakken aan het open slopen. Eentje zat sinaasappel te eten, dat leek me toch niet normaal voor een kittens die gewoon gevoerd worden.

Ik heb dus even een belrondje gedaan langs de dierenartsen in de buurt, niemand had vermissingen doorgekregen of kende de twee kittens. Daarna dus maar Amivedi gebeld en de dierenambulance, die komen vandaag nog met een vangkooi.