Hond alleen of met 2 houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Hond alleen of met 2 houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 21:18

Hoi,

sinds een klein half jaar hebben we hier een schotse collie reu van anderhalf jaar oud. De reu had problemen met andere honden, niet als hij aan de leiband was, maar als hij er echt mee in contact kwam, volgens zijn verleden zei de vorige eigenaar.

Wij waren altijd van het principe, een hond is ook een roedeldier, daar MOET gewoon een 2de hond bij, maar we hadden iets van, tja als het echt niet kan, het zij zo...

Tot mijn ouders (tevens mijn buren) een labrador kochten! Sinds paar weken spelen en rommelen die twee elke dag in de tuin alsof hun leven ervan af hangt! Voor ons overduidelijk hét bewijs dat hij dus wél met andere honden kan! Aangezien de teef van mijn ouders binnenkort loops wordt en mijn hond niet gecastreerd is en mijn ouders hun hond niet willen castreren, speelt bij ons het idee om een tweede hond in huis te halen. Plaats is er en als we niet thuis zijn huilt de hond de kaders van de muren volgens mijn ouders... Dit heeft hij nooit gehad, tot hij met de labrador in contact kwam en er mee mocht spelen en doen.

De hond zit momenteel 3 dagen in de week alleen van 10 tot 19u en dan zit hij buiten in de tuin met vrije toegang tot de keuken waar zijn mand in een warme hoek staat. Als het echt koud is zetten we hem wel binnen omdat we er ervaringen mee hebben dat hij dan verschrikkelijk hees wordt. Als ik niet thuis ben nemen mijn ouders hem 2x mee uit wandelen en zetten ze hun teef erbij, maar binnenkort kan dat dus niet meer.

Ik heb in het verleden een chihuahua gehad en dus was het natuurlijk mijn droom om terug een chihuahua te nemen! 1 probleem, mijn collie is nogal euhm, overenthousiast! En ik ben er praktisch zeker van dat hij die chihuahua zeker overhoop zal lopen. Ik heb hem deze zomer beziggezien op een chihuahuabijeenkomst en nee, dat wil ik zo'n hondje echt niet aandoen... Ik zou het heel graag willen, maar ik vind het niet verantwoord om zo'n klein hondje te onderwerpen aan de grillen van mijn grote loebas!

Sinds 4 jaar heb ik de greyhounds leren kennen. Het zijn niet alleen prachtige dieren, maar ook groter dan mijn collie, rustig en vooral vriendelijk.

Ik ben me er eerst nog eens flink over aan het informeren, het is niet dat er hier morgen direct een hond moet zijn, ik moet ook eerst zeker weten dat ik er goed aan ga doen om een 2de hond te nemen...

De hondenschool had ons ook al geadviseerd om er een 2de bij te nemen als onze hond eenmaal de basis had geleerd. Dat is ondertussen gebeurd. Maar ik hoor het liever ook eens van andere mensen hoe zij dit hebben aangepakt en of die keuze bevallen is of niet!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:24

Ik ben van mening dat je een tweede hond erbij moet doen omdat je het zelf leuk vind, niet omdat het leuk zou zijn voor je hond. Ik heb er inmiddels 3 maar weet zeker dat ze het net zo leuk, of nog leuker hadden gevonden om 'enige' hond in huis te zijn. Natuurlijk spelen ze leuk met elkaar (al hebben ze ieder hun voorkeur), maar de aandacht van de baas delen, dat vinden ze geen van allen tof. Bovendien weet ik zeker dat 1 van de 3 zich veel beter zou voelen als ie alleen zou zijn.
Wat belangrijk is is dus naar je eigen hond kijken.

Wat ik in je verhaal niet begrijp, is waarom je jouw eigen hond niet laat castreren, dan is er toch geen probleem meer?
Laatst bijgewerkt door eva1969 op 25-12-09 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:24

Wij begonnen met 1 hond [X Friese Stabij,Reu] en 1 jaar later een hond erbij [Groenendaeler X Collie,Teef].
De X groenendaeler was wel dominant en nam het leiderschap over v.d. reu,die vond dat verder prima.We hebben er nu,10 jaar later een 3de hondje bij [chihuahua,reu] en het gaat heel goed met alle 3 samen.In het begin was het veel grommen en soms ook vechten [alle 3],maar na een poosje wist ieder zijn plek in de groep.
Kijk dus ook goed welk soort hond je erbij neemt.Let heel goed op het karakter,zou geen dominate hond nemen.Ben bang dat je er dan problemen mee gaat krijgen.
Veel succes.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 21:49

@eva1969: er zijn zowieso al een tijd wensen voor een 2de hond van mijn kant uit. Wij kochten onze collie omdat ik zo vaak alleen thuiszat en dus als compagnie. Het is omdat mijn collie en ik totaal geen band hebben dat ik graag een hond vo$or mezelf wil. Ben met hem naar de hondenschool geweest, heb trainingen en cursussen gevolgd en elke leidinggevende zei hetzelfde, onze reu heeft een duidelijke leider nodig en dat vindt hij niet in mij, daarom komt het niet goed. Ik had heel graag onze hond laten castreren, maar mijn man wilt dat niet. Waarom, daar kan hij mij geen duidelijk antwoord op geven. Flauwekul ik weet het, maar het is zijn hond, dus kan hem ook niets verplichten.

Ik heb het idee van een 2de hond nooit luidop durven zeggen, maar omdat de lesgever op de hondenschool en mijn dierenarts het ons al een paar keer hebben gezegd, denken we er serieus over na...

eva1969

Re: Hond alleen of met 2 houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:19

Ik begrijp waarom je nog een hond wilt, maar als je nu al geen duidelijke leider kan zijn, dan kan dat met 2 of meer honden op den duur wel problemen gaan opleveren, immers jij dient te allen tijde de baas te zijn.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:22

onze nieuwe pup komt in januari, dit vooral omdat ik denk dat mijn hondje zich alleen voelt. sinds onze benner serner is overleden is hij opeens veel stiller en ineen gedoken

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:23

Wij hebben thuis altijd 2 honden gehad.
Toen ging ik het huis uit en wilde ook een hond.
Deze is nu een jaar een alleenstaande hond ;)
Ik merk dat hij geniet van de aandacht die hij van mij krijgt en dat hij zo niets mist, maar ik merk ook dat wanneer hij bij mijn ouders is, hij intens geniet van het kameraadschap van de andere honden.

Ik heb de keuze gemaakt om er een hond bij te pakken.
1ste reden: een kameraad voor Joep
2de reden: ik vind het ontzettend gezellig om 2 honden te hebben.

Het ligt echt aan jezelf, heb jij de tijd en de mogelijkheid om voor 2 honden te zorgen. Wil je dit graag, dan zeker doen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:52

Wij hebben momenteel 4 honden in huis waarvan 2 labradors van net 1 jaar oud en een Boomer van bijna 11 en een boomertje van 4 jaar.
Mijn boomer van 11 leefde altijd met onze rottweiler en mechelse herder samen tot ze beide vlak na elkaar kwamen te overlijden door ziekte toen hadden we besloten een nieuwe hond erbij te nemen, maar fokker had nog 2 labjes en wij konden niet kiezen dus beide heren maar meegenomen.
Maar wat dacht je mijn Boomer vond ze te wild en te druk en ging er niet mee om hij vereenzaamde enorm.!
Tot ik op een dag een Boomer op marktplaats zag staan een teefje van 4 jaar oud, we hebben het geprobeerd ze samen te doen in het begin ging het een beetje stroef maar nu zijn die 2 niet bijelkaar weg te krijgen en ook (nu de labjes 1 jaar oud zijn en iets rustiger horen te zijn haha) vind mijn boomer ze leuk :) en andere boomer doortje kan ook goed met ze opschieten.

Met als gevolg 4 honden in huis, en heeel stiekum verlang ik nog naar een 5e je weet nooit wat op je pad komt ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 22:45

@eva: ik weet inderdaad dat ik absoluut geen hond zou moeten nemen die een echte leider nodig heeft, zoals mijn huidige collie er eentje nodig heeft. Met mijn ouders hun hond heb ik echter geen problemen, misschien is zij iets onderdaniger? Ik zeg ook niet dat er zéker een hond moet komen, ben mezelf nog aan het informeren. Ik wil zowiezo zeker zijn dat ik wel een geschikte baas zou zijn voor een hond, dus ik waardeer je antwoord zeker!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 09:09

Het is ook echt niet flauw bedoeld, maar als ik zie hoe het er hier af en toe aan toe gaat, dan weet ik dat het heel lastig zou zijn als ik niet echt de baas zou zijn. Nu is een brul van mij voldoende om het gedonder te stoppen, maar ik moet er niet aan denken hoe ze af en toe zouden kunnen knokken als ze naar mij niet zouden luisteren. Daar zou ik me in ieder geval niet prettig bij voelen.
Het feit dat je er al zo over nadenkt vind ik trouwens wel super hoor, deed iedereen dat maar!