Reu, plassen/piepen; castreren?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Reu, plassen/piepen; castreren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 15:51

Sinds kort begint onze 3 jarige reu steeds meer kleine plasjes te doen buiten.
Vorige week met de sneeuw was hij helemaal dol en heeft erg veel gerend, we zagen hem toen op het laatst rood plassen, daarmee zijn we direct naar de dierenarts gegaan.
We hadden urine opgevangen (na die ene keer rood plassen, was het daarna gewoon weer geel), daarin was ook geen bloed te vinden.
Hij was in goede conditie volgens de DA (dat hadden we al gemerkt, hij wordt steeds drukker/energieker :+ ) en toen hij hem opvoelde had hij een heel licht vergrootte prostaat.
Deze was wel normaal van vorm (aan alle kanten lichtjes vergroot), dus eigenlijk was het oordeel; hormoonkwestie...
De DA wilde hem chemisch castrateren (met spuitje om de zoveel weken) maar dat hebben we niet gedaan; in gedrag merk je niet dat hij niet gecastreerd is dus vonden we dat niet nodig, bovendien zouden we hem indien nodig liever gewoon castreren ipv telkens een spuit halen...

Goed, nu met de sneeuw was hij steeds erg druk, we dachten dat het aan de sneeuw lag en dat het enthousiasme was.
Hij begon sinds vorige week echter steeds vaker te piepen en bleef onveranderd druk, plaste steeds vaker tijdens het uitlaten (normaal 4 halflange plassen ongeveer, nu een stuk of 20!). Dit zou ook door de sneeuw kunnen komen, overal zien we gele sneeuw en dus valt het misschien meer op voor de honden?

Vandaag met uitlaten bleef hij de hele weg piepen, in huis doet hij het ook de hele tijd door.
Ik liet ze nog even los op een veld en toen rende hij meteen heel ver weg, de wijk in.
Dit doet hij anders nooit, hij luistert altijd als de beste :7
Ik zag hem een spoor volgen, hij bleef heen en weer rennen op een pad en hoe ik ook riep, hij kwam niet!
Na een paar minuten had ik hem te pakken, ben er zelf naar toegelopen om hem weer aan te lijnen.
Hij bleef piepen.
Onze andere hond is echt een jachthondje, gaat graag achter hazen aan enz maar die reageerde niet alsof er iets had gelopen wat interessant was. Hij is echter gecastreerd.

Thuis zit de hond nu op de bank, uit het raam te kijken en te piepen, af en toe bij de deur staan en piepen.
Als we hem uitlaten (omdat we denken dat hij nodig moet), doet hij onverschillig een plasje en blijft piepen, dat is het dus niet.

Wij denken dat er lichamelijk niets is, aangezien hij zo vitaal is en we hem vorige week nog hebben laten nakijken door de DA.
Kan het zijn dat hij op zoek is naar een vrouwtje?
Dat hij daarom zo piept, en een vrouwelijk spoor volgde met uitlaten?
Hij is in oktober een week wezen logeren bij mijn tante, die twee (gesteriliseerde) teefjes heeft, misschien dat hij daar door heeft gekregen wat vrouwelijk schoon is, er is niets gebeurd, maar misschien dat hij daar ontdekt heeft dat er vrouwtjes bestaan? :+
Overal op zijn kussen en andere plaatsen zien we ook witte vlekjes, hij lekt meer uit zijn koker en dat vlekt behoorlijk.

Na de kerstdagen wil ik weer met hem naar de DA, want dit gedrag klopt gewoon niet.
Misschien kunnen we beter meteen een afspraak maken voor een castratie?
We gaan niet met hem fokken dus reu houden is niet nodig, het was hiervoor alleen nooit nodig om te castreren gezien zijn goedzak-karakter.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:03

In eerste instantie zou ik denken aan een loops teefje in de buurt?

Veel reuen reageren op deze manier daar op, ik denk dat ik in jou geval zou castreren in overleg met de DA. Voor de hond lijkt het mij namelijk ook minder prettig om zo op gefokt te moeten zijn.

Tooske

Re: Reu, plassen/piepen; castreren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:07

Duidelijk hormonen! Ik zou hem zeker laten castereren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:18

Heb ik met mijn reu ook gehad. Precies zo. Na eenmalige chemische castratie was het over.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 16:21

O dus dat kan wel helpen, komt het daarna niet meer terug?
Wat kost chemische castratie eigenlijk?

Heb de DA gevraagd naar het prijsverschil tussen gewone en chemische maar kreeg geen antwoord :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:27

Judith_ schreef:
In eerste instantie zou ik denken aan een loops teefje in de buurt?

Veel reuen reageren op deze manier daar op, ik denk dat ik in jou geval zou castreren in overleg met de DA. Voor de hond lijkt het mij namelijk ook minder prettig om zo op gefokt te moeten zijn.

Was ook het eerste waar ik aan dacht. Wil je niet castreren, zijn er denk ik ook wel middeltjes in de handel die de drift terug dringen.
Castreren is meteen zo definitief.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:28

mijn hond heeft dat ook wel eens gedaan, is inderdaad vast een loops teefje in de buurt.
Ik heb hem nog steeds niet gecasteerd, hij is nu 9 en het gaat prima.
2x per jaar soms een beetje last van hormonen maar hij loop altijd los en loopt nooit weg.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 16:34

maar het is niet alleen vandaag, het gaat al een tijdje zo dat hij meer geslachtsdrift krijgt.
Zo wilde hij een tijdje terug ook een week lang steeds op onze andere reu springen, die daar niet van gediend was en op den duur maar begon te snauwen omdat Loeki er niet mee ophield :=

Zou dit iets zijn?
http://www.nmlhealth.com/p,34,454/Puur- ... drift.aspx

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:38

Tja, denk dat je dan toch moet gaan denken aan...hakkie takkie, weg zakkie!!!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:48

Citaat:
Overal op zijn kussen en andere plaatsen zien we ook witte vlekjes, hij lekt meer uit zijn koker en dat vlekt behoorlijk.
Dat is een symptoom van voorhuidontsteking, dit is door de DA te behandelen maar komt vaak weer terug. Als e.e.a. wat krap is en hij schacht telkens uit omdat hij reageert op teefjes, dan geeft dit irritatie en pijn, en daardoor weer zwelling waardoor het zichzelf in stand houdt. Castratie kan helpen omdat de geslachtsdrift minder wordt.
Overleg dus nog even met de DA.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 17:01

Hij heeft inderdaad wel vaak een puntje piemel eruit steken zeg maar :o

Ik baal dat we vorige keer niet onze eigen DA hadden, deze DA vonden we niet bepaald kundig :(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:40

Mijn reu kreeg het ook met 3 jaar. Hij begon toen echt volwassen te worden en hadt daar even moeilijkheden door. Dat zie je wel vaker op die leeftijd. Reuen die dit blijven doen hebben vaak op jongere leeftijd al problemen. Door de chemische castratie haal je ze uit hun drift. Bij die van mij heeft het goed geholpen en hij heeft totaal geen oog voor teefjes. Wel heeft hij veel last van het drupelen van witte/gele vlekken, dit voorkom ik door hem regelmatig te spoelen met Prepusol. Met een castratie voorkom je dit niet altijd. Ik heb daarom er ook voor gekoze niet te castereren. Vindt dit onzin als dit niet medisch noodzakkelijk is. Of het moet echt erg worden qua drift.

Dan heb je op homeopatisch gebied nog een aantal mogelijkheden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 17:41

Wilawander, zoiets als de link die ik hierboven heb geplaatst?
Dat spoelen, hoevaak en hoe doe je dat?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:17

Ja bijvoorbeeld.

Prespusol is een voorhuidreiniger speciaal vor honden. Je trekt 10 ml op in een spuit, Legt de hond op de rug en spuit het in het zakje zeg maar. even goed heen en weer bewegen. Dit doe je eerst dageliks en dan om de dag en dan 2 x in de week. Ook eest goed de buitenkant schoonmaken met een doekje met wat prepusol. Werkt goed.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 10:59

Goed, moeder natuur neemt het (of eerlijk gezegd de hond) compleet over; vanmorgen werd ik wakker omdat hij aan het huilen was als een wolf :oo
Direct na de feestdagen ga ik naar de DA voor chemische castratie, aangezien dat heel snel (binnen 24uur meen ik?) aanslaat en dus direct resultaat geeft.

Nou zit ik alleen nog te dubben of ik dan ook meteen met homyopatische middelen tegen geslachtsdrift moet beginnen of eerst de chemische castratie af moet wachten.
Wie weet helpt het spuitje al wel voldoende, maar stel nou dat dit niet voldoende helpt, dan heeft hij dat middel om op terug te vallen, die kan ik op den duur steeds iets meer afbouwen.

Het begint nu wel overduidelijk hormonen te zijn inderdaad, als ik terugdenk zie ik ook wel verandering in zijn gedrag.
Hij begon steeds meer te blaffen naar agressief-ogende honden (reuen?) als ze in de verte voorbij lopen.
Ik weet dit aan het feit dat hij altijd erg mager is geweest en nu mooi uitgezwaard is (in 3maand tijd zo'n 10kilo aangekomen!) maar dat blaffen naar andere honden zal dan ook wel een hormoonkwestie zijn geweest.

hmm.. het weekend nog maar even doorkomen en maandag meteen bellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:38

Het eerste waar ik aan dacht was blaasontsteking? Plassen ze vaak en kleine beetjes en is zeer pijnlijk.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:42

Mindim schreef:
Het eerste waar ik aan dacht was blaasontsteking? Plassen ze vaak en kleine beetjes en is zeer pijnlijk.

hier dacht ik ook gelijk als eerste aan, maar dan is de uitleg van de TS over het bezoek aan de DA en het weglopen van de reu

overduidelijk een loopse teef in de buurt :j

chemische castratie zou ik niet eens overwegen maar gelijk overgaan op gewone castratie
niets gewonnen is ook niets verloren aangezien je er toch niet mee wil fokken

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 14:52

maar zoals ik op internet lees, proberen ze altijd eerst chemische castratie om te kijken of het effect heeft op het gedrag van de hond?

En castreren helpt pas na een tijdje dus dan is de combi van eerst chemisch en daarna indien nodig/gewenst echt castreren ook een goede?

Blaasontsteking is het niet inderdaad, de urine is ook nagekeken en hij piept niet echt tijdens het plassen maar gewoon aldoor.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:15

klopt wat betreft het kijken of het helpt maar waarom dubbele kosten? beter dan gelijk laten castreren,als je niet fokt mis je die ballen toch niet ;)
mijn reu was na een week al veranderd van gedrag bij gewone castratie

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 15:26

O dat is wel heel snel!
Ik ga maar eens informeren bij verschillende praktijken naar de kosten, ik lees op internet heel veel verschillende prijzen!
Hij weegt een kleine 30kilo, gewicht speelt ook mee volgens mij.

Weet je nog wat jij kwijt was aan de castratie?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:58

Aan castratie zitten ook nadelen. Het kan helemaal niet helpen, urineverlies enz.

Qua kosten zit je rond de 250-350 Euro afhankelijk van welke narcose en praktijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 16:12

Jeetje dat is meer dan ik aan mn paard heb betaald qua castratiekosten :oo

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:10

opisop_shop schreef:
Jeetje dat is meer dan ik aan mn paard heb betaald qua castratiekosten :oo

Ja dat is allemaal iets simpeler en gebeurt meestal in staand of liggend in de wei en dat is een stuk goedkoper dan op een Operatietafel.
Het scheelt wat per praktijk en of je narcose via gas of injectie hebt.

Ik heb toen voor de chemische castratie rond de 60 euro betaald met pijnstillers en AB voor z'n vergrote prostaat. Ik wilde diteenmalig proberen daar het niet gezond is als je het regelmatig doet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:55

opisop_shop schreef:
O dat is wel heel snel!
Ik ga maar eens informeren bij verschillende praktijken naar de kosten, ik lees op internet heel veel verschillende prijzen!
Hij weegt een kleine 30kilo, gewicht speelt ook mee volgens mij.

Weet je nog wat jij kwijt was aan de castratie?

250 euro voor een hond van 55 kilo

en ja bij [***] pakte het heel goed uit :j
de kans dat het slaagt is overigens groter dan dat het niet slaagt ;)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 23:58

ik was een jaar of vier geleden 125 euro kwijt voor een hond van 20 kilo.
Het piepen en de onrust was weg na de castratie (hond was al 8) alleen het weglopen bleef helaas