wat is dit voor soort gedrag cavia?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

wat is dit voor soort gedrag cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:56

Ik heb twee vrouwtjes.
Nou is een stuk groter en dikker ( die andere is denk ik te vroeg bij de moeder weggehaald, ze had in ieder geval een groeiachterstand), en die gedraagt zich een keer in de zoveel tijd heel vaag.
Nu ook weer.

Dan loopt die achter me kleintje aan, met een hele lage en lange prrrrrttt toon. En dan de hele tijd door.
Maar het is zeg maar een dagje en avondje doet ze zo en dan weer een paar dagen/ weken niet.
Ik denk wel dat deze de baas is, maar zeker weten doe ik het niet. Want die kleine die wil de grote ook nog wel eens wegduwen bij het eten of drinken. Die dikke doet het af en toe ook maar lijkt wel wat dominanter.
Zou dit gedrag brons kunnen zijn? Ik ben wel benieuwd.
Heb al veel gegoogeld en kom er niet echt uit.
Is verder niet een ramp, maar ben gewoon wel nieuwsgierig wat dit betekend.

Amalarab

Re: wat is dit voor soort gedrag cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:56

Is het klappertanden?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 22:59

JaneJansen schreef:
Is het klappertanden?

Nee dat doet ze niet.
Lijkt wel beetje op zo geluid dat ze maken als ze iets niet prettig vinden. Alleen dan gaat het veel langer door en vee lagere toon. Ze vechten verder niet echt, ja maken wel eens beetje ruzie maar niet echt vechten. Meer kibbelen.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:02

Dit is inderdaad bronstgedrag. Maakt niet uit of het vrouwtjes of mannetjes zijn, bij gebrek aan het andere geslacht reageren ze ook op hetzelfde geslacht. Soms wiebelen ze dan ook wat met hun kontje.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 23:04

Kan het kloppen dan.. denk dat de vorige keer dat ik dit opmerkte twee weken terug is. En nou doet ze het weer. Ze is geen jaar oud.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:24

Doet 1 van mijn cavia's ook vaak hoor :'). Niks om je druk over te maken!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:27

Dit is inderdaad het laten weten dat ze bronstig is :D
En dat is inderdaad in een regelmaat van een week of 2.

Niets om je druk om te maken, net wat je zegt met een dag is het weer voorbij.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 10:08

OK. haha ziet er wel grapig uit hoor.
de kleine die is ook nog geen jaar oud, die heb ik het nog nooit zien of horen doen, maar die heeft wel een achterstandje.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:22

Ken het enkel van de mannetjes die het deden als ze het vrouwtje wilde dekken... Je weet wel zeker dat het een vrouwtje is?? :D

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:24

Ik heb twee mannetjes en die doen het ook wel eens naar elkaar. Soms bijna de hele dag, andere keren doen ze het een hele dag niet.
Ik was ook wel benieuwd wat dat nou is :)

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:26

Ja die van mij deden het vroeger ook, ze leken dan wel op een speelgoeddiertje die je moet aantrekken en dan beginnen te vibreren en vooruit lopen.
Die van mij draaide rondjes rond de andere en trilde er maar op los prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt :-)
Dat heet berig zijn :-)

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:27

Ik heb 2 zeugjes en zij zijn ook allebei weleens bronstig. Vooral 1 van de 2, die is het om de 2
weken zo'n beetje en dat laat ze dan merken ook :'). Maar is dus heel normaal, komt bij
beren en zeugen voor.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 21:08

Inez_25 schreef:
Ja die van mij deden het vroeger ook, ze leken dan wel op een speelgoeddiertje die je moet aantrekken en dan beginnen te vibreren en vooruit lopen.
Die van mij draaide rondjes rond de andere en trilde er maar op los prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt :-)

Ok hahaha.
Die witte van mij gaat dan ook met zijn achterste wat draaien. Zag ik vanochtend.
Gelukkig dat dit vrij normaal gedrag is. Want liep eerst wel wat te twijfelen wat het nou percies was.

Afbeelding
Dit zijn ze.

@ Wendy_komen: hihi ja is echt een vrouwtje.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:57

Typisch bronstig gedrag. Wij hebben 8 zeugen zitten, en die vertonen inderdaad dit gedrag.
Ziet er maf uit, kunnen soms wat opdringen zijn, maar niks aan de hand :P

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 09:31

Ze vertoond nog steeds heel erg dit gedrag. Hoop dat ze er bijna klaar mee is. Mijn kleine vind het ook niet zo leuk meer.

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:41

Dat PRRR -en is echt bronstig gedrag. Als je het niet prettig vind dat je cavia's eens in de zoveel tijd achter elkaar aangaan (als ze bronstig zijn) dan kun je er ook een gecastreerd beertje bijzetten ;) Dan heb je dat probleem niet meer.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:43

hihihi dat gaat niet door, twee is meer als zat. En heb me vriend al eens lief aangekeken voor nog een maar helaas.
Het is nou ook alweer over. Ik heb er niet veel problemen mee maar is wel wat irritant af en toe. En die kleine krijgt dan ook weinig rust. Maar het is maar paar dagen en af en toe pakken we de grote er dan even voor een uurtje uit. Moet maar even.

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:45

wemkelover schreef:
hihihi dat gaat niet door, twee is meer als zat. En heb me vriend al eens lief aangekeken voor nog een maar helaas.
Het is nou ook alweer over. Ik heb er niet veel problemen mee maar is wel wat irritant af en toe. En die kleine krijgt dan ook weinig rust. Maar het is maar paar dagen en af en toe pakken we de grote er dan even voor een uurtje uit. Moet maar even.

Dit krijg je iedere keer als ze bronstig is, het is (helaas) niets het eenmaligs. En of je het probleem oplost door haar eruit te pakken.. denk dat ze elkaar juist extra achterna gaan zitten als ze dan weer terug is :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 20:48

Ja maar . ik wil/mag/kan er echt geen derde bij hebben. Ja dan moet ik er een van beide verkopen en dat wil ik ook weer niet. Ben veel te gehecht aan ze. Dan moet ik het maar om de zoveel tijd maar even accepteren. Vind het wel eens sneu voor die kleine, die heb ik het nog helemaal niet zien doen. Vind dat wel apart, klopt dat dan wel?

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:24

wemkelover schreef:
Inez_25 schreef:

Ok hahaha.
Die witte van mij gaat dan ook met zijn achterste wat draaien. Zag ik vanochtend.
Gelukkig dat dit vrij normaal gedrag is. Want liep eerst wel wat te twijfelen wat het nou percies was.

Afbeelding
Dit zijn ze.

@ Wendy_komen: hihi ja is echt een vrouwtje.

Awwwhh!
Wat een snoepies...!
* Smelt weg.

Ja, het gedrag wat jouw zeugje vertoont is volkomen normaal voor zeugen.
Het kan twee dingen betekenen:

1. Ze is in "the mood" (oftewel bronstig).
2. Ze wil de rangorde bepalen en pepert het in bij jouw kleintje.

Het kan geen kwaad en soms willen ze ook op elkaar rijden, maar dat is ook volkomen normaal :')
Je kan het een beetje vergelijk met konijnen, die bepalen de rangorde ook zo.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:37

Rangorde bepalen, hmmm.

Ik had eerst een cavia, Bijou, na 4 jaar kwam daar Shadow bij. En hoewel Bijou de hoogste in rang was, liet Shadow dit gedrag zien. Nu met Jules erbij (Bijou is overleden) doet Shadow het nog steeds.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:25

Marjoow schreef:
Rangorde bepalen, hmmm.

Ik had eerst een cavia, Bijou, na 4 jaar kwam daar Shadow bij. En hoewel Bijou de hoogste in rang was, liet Shadow dit gedrag zien. Nu met Jules erbij (Bijou is overleden) doet Shadow het nog steeds.

Ik denk dat in jouw specifieke geval: bronstigheid is.
Wijlen Noa was ook de laagste in rang, maar terroriseerde de andere cavia's zo ontzettend, dat ik haar even apart moest zetten.
Dit was ook bronstigheid.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:08

x_Charlie schreef:
Doet 1 van mijn cavia's ook vaak hoor :'). Niks om je druk over te maken!

mijne doet dat ook, vooral als die harde geluiden hoort. als ik bijvoorbeeld een sleutel beweeg!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:54

Mijn oude caaf deed dat ook bij het vrouwtje wat bij hem zat, hij was wel gecastreerd maar bleef het wel eens doen. Toch was zij de baas over hem, daarom dacht ik meer dat het soort indruk maken is op de ander, van ho eens ik heb ook nog wat te zeggen.
Als je inderdaad een rot geluid maakt, hoor je ook brrrr :D. Bv harde deurbel of laat iets vallen.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:05

Ik heb ook 2 vrouwtjes cavia's, 1 is een half jaar ouder dan de andere en die doet dit ook regelmatig,
en ze schudt haar kont er ook bij :') .