Kat aan komen lopen in slechte toestand - da of ambulance?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rinoa

Kat aan komen lopen in slechte toestand - da of ambulance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 11:33

Vanmorgen is er bij ons een kat aan komen lopen. Echt een ontzettend zielig beestje, onder de viezigheid, kale plekken, hij/zij stinkt onwijs en ziet niet goed. Wel heel lief dus ik denk dat hij wel ooit een eigenaar heeft gehad.

Maarrrrr wat nu te doen? Het is duidelijk dat het medische verzorging nodig heeft, dus dat gaat ook gebeuren. Ik heb de dierenarts gebeld om te vragen of ik langs kon komen voor chipcontrole en even een basischeck zeg maar. Maar dan moet ik consult betalen en de assistente raadde me aan om de dierenambulance te bellen zodat ze hem op konden halen, dan kost het me geen consult.

Maar dit beestje is oud en er moet veel aan gebeuren, dus ik denk zo maar dat ze hem daar in laten slapen. Iemand enig idee of ze dat snel doen bij de dierenambulance? Hij moet echt flink opgeknapt worden.

Als ik naar de diernearts ga kost het me wel consult, en evt een antibioticakuurtje wil ik ook wel betalen, maar er zijn grenzen. Ik ga geen honderden euro's besteden aan een kat die niet van mij is.
Nu heb ik hem gescheiden van onze katten en ik denk ook niet dat mijn moeder (die nu op vakantie is) staat te springen als ze hoort dat ik een kat heb opgevangen (we hebben er al 4 en dat is echt genoeg).

Min verstand zegt dierenambulance, dan hoef ik nu met die gladheid niet de weg op, en zit ik niet met een kat die niet bij onze katten kan en die me ws nog wel wat geld gaat kosten.
Maar mijn gevoel zegt dat ik hem wel een kans moet geven. Wat nou als hij niet is gechipt? Bij amivedi staat hij niet als vermist opgegeven. Gaan ze een oude kat bij de dierembescherming nog helemaal opknappen?

De dierenarts kost me misschien wel wat geld, maar dan krijgt hij wel een kans. Maar ja, dan zit ik met een kat in huis die niet van ons is, die me geld kost (ben student) en... wat als het goedkomt, hij is opgeknapt? Dan moet ik er ook nog een baasje voor zien te vinden.

Help!!

siskeh

Re: Kat aan komen lopen in slechte toestand - da of ambulance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:38

Ik zou hem naar de Dierenbescherming brengen, misschien kan je eerst even bellen met de vraag wat ze er mee zullen doen?
Volgens mij gaat hij dan naar het asiel, en daar kijken ze ook of ze de vorige eigenaar kunnen vinden

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:40

dierenambulance kan zo maar de hele dag duren... zijn niet altijd de snelste... misschien wel als je laat weten dat het spoed is. anders moet je ze even bellen of je zelf mag brengen maar dat zij bellen naar de da dat het op hun rekening moet?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:41

Doe wat je hart je ingeeft.. dat is meestal de juiste oplossing.. :(:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:42

Ik kan alleen maar over mijn eigen ervaringen spreken: Dierenambulance Eindhoven. Wij zouden met de kat naar de DA gaan en m daarna in het asiel plaatsen. Daar zou ie sowieso 2 weken moeten blijven ivm mogelijke eigenaar. Dan zou ie evt herplaatst worden. We zouden m nooit zomaar in laten slapen. Dat is niet aan ons om te beslissen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:44

je zou hem medische basis verzorging kunnen geven en op internet zetten dat je die kat hebt gevonden, misschien duikt het baasje wel op, niet alle katten hebben een chip.
misschien is hij oud, en is hij zijn huis kwijt geraakt.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:44

Ik vind het schandalig van een DA dat ze consultkosten rekenen voor het uitlezen van een chip!
Zijn ze nou helemaal.... Met een beetje mazzel kunnen ze de eigenaar zo traceren en mogen ze het beestje wellicht direct in behandeling nemen. Ketjing... kassa...
Ik zal het beestje zelf oplappen, lijkt me fijner als in een kaal hok bij de DA

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:45

Mja, ik kan me wel voorstellen dat je m zelf op wil knappen, maar kan me ook wel voorstellen dat het geld je niet op de rug groeit als student zijnde. En wie weet wat ie allemaal onder de leden heeft...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:45

Ik zou toch de dierenambulance bellen, als dit beestje echt ziek is loop je risico dat je nu je eigen katten in gevaar brengt. Misschien is de kat wel heel oud en ernstig ziek en dan is inslapen misschien wel beter voor m.
Zelf opknappen zou ik niet doen, kost je veel geld en tijd en heeft dus misschien helemaal geen zin. Je kunt ze niet allemaal redden.... Feit dat je m nu van de straat hebt geplukt is al een kans voor hem dus ik zou me niet zo bezwaard voelen en de dierenambulance bellen, of het asiel, of de DA laten bellen...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:46

Kan me voorstellen dat een 5e kat erg veel wordt. Maar ik zou toch kijken of ik 'm zelf kan houden geloof ik :o

Misschien is het asiel een optie? Via hen kan hij wel medische zorg krijgen en de kans op een fijn plekje.
Dierenambulance heb ik geen ervaring mee, behalve dat het lang kan duren. Maar wat ze verder met dit soort dieren doen, geen idee.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:46

Dierenambulance is vaak gekoppeld aan een asiel en proberen er alles aan te doen om de beestjes nog te laten leven. Kiezen niet zomaar voor een spuitje, behalve als het beter is voor het beestje

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:47

Je moet je ook afvragen waarom een kat is aan komen lopen.
Als hij gedumpt is om medische redenen denk ik niet dat je hem kan "redden"

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:48

Neem contact op met het asiel. ZEg dat je hem hebt gevonden en dat als hij baasloos is je hem wel een kans wil geven. Hun kunnen de chip uitlezen. En wellicht een eerste indruk van de kat krijgen. Dan kun je ter plaatse bekijken wat je er mee doet toch?
Als je besluit hem te houden, houdt hem dan 2 weken apart van de andere katten.
In BReda zit een heel fijn asiel, nu is dat wat ik begreep niet overal zo, maar even overleggen kan geen kwaad denk ik.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:50

raket schreef:
en dat als hij baasloos is je hem wel een kans wil geven.

Ja maar dat weet ze toch nog helemaal niet? :?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:51

Daarom staat er toch ook als?????
En dat ze vindt dat hij een kans verdiend lijkt me duidelijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:52

iemand die zn kat in zo'n staat laat komen, en dan op straat pl **t, heeft m ook niet laten chippen.hij weet dat ie dan traceerbaar is, dus dat is echt niet zo!
je moet zelf de keuze maken of je hem wilt houden of niet. zoniet, gewoon op laten halen door de dierenambulance...

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:55

Ik werk zelf bij de dierenambulance , en ik kan je vertellen dat ze de kat daar echt geen spuitje geven ;) .
Ze komen de poes ophalen gaan er mee naar dierenarts waar ie algehele check-up krijgt en evt een aantal nachtjes blijft tot ie ver genoeg opgeknapt is en naar het dierenasiel kan .
En daar word ie klaargemaakt voor herplaatsing.

Dat dierenambulance niet altijd even snel is komt omdat er per regio meestal maar 1 ambulance is en je wil vaak niet weten hoe groot zon regio is .
Ook wij zijn maar mensen en moeten met auto dingen doen en hebben geen speciale rechten of net wat dan ook .

En wat betrefd de dierenarts , meestal is het zo geregeld dat dieren zonder eigenaar gratis behandelt worden .
Komt eigenaarboven water betaald die de rekening , zo niet is daar per gemeente weer een potje voor .
Dus beetje appart dat jou dierenarts je vraagt het consult te betalen .

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:57

spicegirl schreef:
iemand die zn kat in zo'n staat laat komen, en dan op straat pl **t, heeft m ook niet laten chippen.hij weet dat ie dan traceerbaar is, dus dat is echt niet zo!
je moet zelf de keuze maken of je hem wilt houden of niet. zoniet, gewoon op laten halen door de dierenambulance...

Hoe weet je nu of ze hem op straat gegooid hebben?
Misschien is ie wel verdwaald of iets dergelijks? Wil niet meteen zeggen dat ie slechte eigenaars heeft.

Moeilijk, maar denk dat ik toch de dierenambulance zou bellen. :j

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:58

Dat vind ik ook erg vooroordelend, katten lopen weg. Kan ontsnapt zijn, net na een verhuis. Nagegooid zijn met vuurwerk....
En misschien wel ordinair gedumpt, maar dat weet eerst niemand denk ik.
Kat heeft nu hulp nodig en gezien dat hij bij de juiste (TS) is aangekomen, gaat er nu gelukkig actie ondernomen worden.

De dierenarts hier ekend ook gewone kosten voor gevonden katten hoor.
Heb daar al wel een maandsalaris aan besteed.
Zelfs toen ik na een ongeval kwam met een (pleeg)asielkitten die met spoed moest worden ingeslapen moest ik de volle mep betalen. De dierenarts van het asiel zit alleen een half uur verder op en dat vond ik zielig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:00

karina1977 schreef:
En wat betrefd de dierenarts , meestal is het zo geregeld dat dieren zonder eigenaar gratis behandelt worden .
Komt eigenaarboven water betaald die de rekening , zo niet is daar per gemeente weer een potje voor .
Dus beetje appart dat jou dierenarts je vraagt het consult te betalen .

Ik vermoed zo dat die regel alleen geldt voor dierenambulances en asielen. Anders kan iedereen wel met zijn zieke kat naar een DA (waar hij/zij geen klant is natuurlijk) en zeggen dat-ie hem gevonden heeft.

Maar ik zou idd de dierenambulance bellen. Die behandelen verder zelf niet, laat staan dat ze dieren af (mogen) maken. Gevonden dieren gaan naar een DA en daarna naar een opvang (asiel in het geval van honden en katten, vogelopvang bij vogels, egelopvang bij egels, etc)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:03

Het scheelt wel per dierenarts hoor.
Die van het asiel is erg lief voor 2 asielen. Mijn eigen dierenarts is alleen voor geld te verdienen. Daarom ga ik nu bij niet spoedzaken ook naar die van het asiel. Als er toch aan me verdiend wordt dan maar degene met liefde voor het vak.

Ik denk dat beide opties goed zijn, alleen als je kat wil blijven vervolgen zou ik eerst ter info asiel bellen, kijken hoe daar de gang van zaken is, dit verschild nog weleens van plaats tot plaats.

Hier gaan ze eerst naar het asiel, dan komt daar de dierenarts langs. Tenzij echte grote spoed natuurlijk, dan andersom.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:05

Ibbel schreef:
Ik vermoed zo dat die regel alleen geldt voor dierenambulances en asielen. Anders kan iedereen wel met zijn zieke kat naar een DA (waar hij/zij geen klant is natuurlijk) en zeggen dat-ie hem gevonden heeft.

Nee hier in onze regio geld dat voor alles, je krijgt het dier alleen niet meer mee terrug naar huis alleen als je dan dus de rekening betaald .
Dus mensen die het met eigen huisdieren doen zien hun huisdier niet meer terrug .
OOk voor dieren die geen eigenaar hebben vogels zwanen egels vossen etc , die kun e altijd kosteloos bij dierenarts brengen voor behandeling , ook daar heeft gemeente potje voor . ;)

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 12:11

Bedankt voor de reacties allemaal :)
Vanmiddag ga ik naar de dierenarts. Chip uitlezen is gratis, maar ik wil toch even dat er naar hem gekeken wordt want er is van alles mis. Consult en ABkuurtje kan ik wel missen. Daarna kan hij altijd nog naar het asiel. Desnoods breng ik hem zelf, dan kan ik er meteen op hameren dat ik wel wil weten wat er met hem gebeurt :o

Ik studeer zelf diergeneeskunde dus heb wel een beetje een idee wat er allemaal mis zou kunnen zijn zo op het eerste zicht, en dat is ook waar ik een beetje bang voor ben :o. Als het meevalt is het alleen AB, dus dat wil ik ook nog wel betalen. Maar bloedonderzoek a 90 euries ga ik bijv. gewoon niet doen.
Hij zit gescheiden van onze katten en steeds als ik naar hem toega doe ik een andere broek aan, andere schoenen en een jas over mijn kleren dus het besmettingsgevaar beperk ik tot een minimum maar ja, je weet nooit.

Zo krijgt hij in ieder geval een kans en een paar dagen rust en aandacht. Ik heb hem opgegeven bij Amivedi en mocht ik niks horen dan kan ik hem altijd nog naar de dierenbescherming brengen. Wij kunnen hem sowieso niet houden.

Maar wie weet is hij gewoon gechipt en zit ik me druk te maken om niks.

Ik ga er trouwens niet vanuit dat hij gedumpt is, ik denk eerder dat hij de weg is kwijtgeraakt ofzo.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:12

Ik zou ook gewoon de dierenambulance bellen en het verhaal uitleggen, als je de poes zelf niet kan houden dan zou ik hem laten ophalen

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 17:30

Update.
Dierenarts heeft gekeken. Hij heeft een erge ontsteking in zijn mond, een snee in zijn tong wat is gaan zweren, kale plekken en uitgedroogd. Met ab was hij wel op te lappen, dus ab, pijnstiller en vocht gekregen zodat hij er even tegenaan kan.

Meteen daarna naar het asiel gebracht, hij zou ze niet veel kosten omdat hij al aardig wat medicatie had gekregen. Bij het asiel schrokken ze erg van hem en begrepen niet dat mijn da hem niet had laten inslapen. Ze hebben hem meegenomen naar hun eigen da zodat die er even naar kan kijken maar ws wordt hij ingeslapen. Als dat niet gebeurt bellen ze me.

En mijn dierenarts heeft euthanasie niet eens geopperd! Ik ben ook niet gek en zag dat hij er slecht aan toe was, hield rekening met euthanasie maar als je da dan zegt dat hem met ab wel goed kan komen dan ga je er voor.

Als ze had gezegd dat euthanasie ook een optie was was ik daar voor gegaan, nu is dat beestje voor niks heen- en weer gesleept al die tijd, daar baal ik van. Buiten dat het me bijna 80 euro heeft gekost, want de da heeft er lekker aan verdiend nu.

Voortaan breng ik ze meteen naar het asiel!

Ohja, hij was niet gechipt helaas...