Krabben huiskatten aan meubels?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikenpaardjes

Krabben huiskatten aan meubels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:52

Hallo iedereen! :)
Ik had een vraagje, heel misschien wou mijn oma een kat nemen voor in huis (hij kan waarschijnlijk wel af en toe gewoon naar buiten, hiermee bedoel ik dat hij geen hele dagen naar buiten kan waarschijnlijk maar dat moeten we nog overleggen).
Maar nu zit ze toch te twijfelen omdat ze nieuwe meubels en vloerbedekking heeft.
Dus mijn vraag was:
Krabben huiskatten aan meubels en/of vloerbedekking?

Alvast heel erg bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door ikenpaardjes op 22-12-09 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Re: Krabben huiskatten aan meubels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:53

Die kans is aanwezig ja

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:53

Ja maar dat kun je ze gewoon afleren, bijvoorbeeld met een plantenspuit. ;)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:54

Hangt van de kat af, en of je genoeg krabmeubelen hebt staan. Mijn katten hebben het eigenlijk nooit gedaan...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:54

ja dat is zeer goed mogelijk :j

Ik moet zeggen bij kittens kun je dit dmv opvoeden natuurlijk wel afleren.

En wij hebben een oudere asielkat die heel netjes is opgevoed blijkbaar, die kijkt écht niet naar de meubels hoor! :n

Dus misschien is een asielkat een idee?

ikenpaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:55

Oke, dus jullie denken dat als je gewoon krabmeubels voor ze hebt dat ze het dan niet (snel) zullen doen, en als ze het wel doen dat het dan wel af te leren valt? :)

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:55

Ja katten krabben aan meubels, vloerbedekking e.d
Afleren is best moeilijk, beste is om een fatsoendelijke krabpaal neer te zetten, maar de kans blijft dan altijd aanwezig..
Die van mij heeft de deurstijl te pakken gehad ondanks de krabpaal.

ikenpaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 16:56

Ja, inderdaad ze zat ook al aan een asielkat te denken maar dat was ook iets wat ze zich afvroeg:
Kun je een (oudere) asielkat nog wel dingen afleren/aanleren?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:56

Angelita schreef:

Nouja 1 van mijn katten krabt ook altijd aan mijn stoelen, en als ik op de bank stil lig zit ze stiekem te krabbelen, en wanneer ze weet dat ik kijk weet ze ook weer dondersgoed dat ze snel weg moet rennen
Schijnheilige donder :+
Edit: en ze krabbelt trouwen ook gewoon aan de krabpaal, de stoel is gewoon n extra'tje

Mijn andere kat daarentegen krabbelt nergens aan, dat verschilt zo erg

Maarja, om even alles reeël te bekijken, ze kunnen ook kotsen en pissen op de vloerbedekking..
Niet dat ik katten af wil raden, ik zou geen leven zonder katten meer willen, maar dit zijn wel allemaal dingen die kúnnen gebeuren en daar moet je wel van te voren rekening mee houden
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 22-12-09 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:58

Ja.. en dat is ze idd af te leren, op de momenten dat je thuis bent. :+ En dan blijven de eigenwijze donders je nog uit dagen. En nee dat ligt niet aan de opvoeding. 1 kat van mij is erg braaf, de ander zoekt gewoon dingen om te plagen/aandacht t krijgen.. T ettertje :+:

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:59

De kans is altijd aanwezig, en je weet nooit wat je binnenkrijgt. Een kat kan ook heel braaf zijn bij het ene baasje, en bij een ander baasje toch ineens gaan krabben. Ligt aan verschilldende factoren.

Mijn grijze krabt ook aan mn bank terwijl ie dondersgoed weet dat dat niet mag. Ik heb er een krabpaal naast staan waar ze gelukkig allebei fanatiek aan krabben, in spelen en slapen.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:00

ikenpaardjes schreef:
Ja, inderdaad ze zat ook al aan een asielkat te denken maar dat was ook iets wat ze zich afvroeg:
Kun je een (oudere) asielkat nog wel dingen afleren/aanleren?

Zeker kun je ook oudere katten dingen afleren. Het beste is als je je kat betrapt aan bijvoorbeeld krabben aan de stoel dat je op hem begint te schreeuwen of in je handen klapt of planten spuit op hem zodat hij schrikt en wegrent. Hierna zal hij het niet snel meer doen. Ook een krabpaal kopen inderdaad scheelt al veel.
We hebben altijd katten uit het asiel gehad (ook oudere) en die kun je gewoon heropvoeden hoor, dat valt best mee :D

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:03

mijn katten (3 stuks) doen het niet.
ik heb ze hierin niet opgevoed of iets dergelijks, maar wel veel alternatieven in huis.
ik geloof dat ze drie krabpalen, zo'n krabpaalmeubel en een wandje met tapijt erop (gewoon een hele wand bekleed) hebben om zich op uit te leven. kennelijk hebben ze de beheofte niet om zich aan de meubels te vergrijpen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:08

Als je katten hebt moet je een krabpaal in huis hebben. Ze moeten hun nageltjes kunnen slijten anders groeien ze door en kunnen ze ingroeien.
Het gekrab aan de meubels is prima af te leren hoor!
En zoals danneke zegt, als ze betere andere mogelijkheden hebben dan doen ze het niet eens aan je meubels :)

ikenpaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 17:09

Oke, bedankt allemaal voor jullie reacties. :D

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:10

Ik heb 4 zwerfkatten in huis (hadden voorheen alleen buiten geleefd) en die komen nu helemaal niet meer buiten maar krabben alleen netjes aan hun grote krabpaal en hebben nog nooit aan onze nieuwe bank bekrabt.

Maar de kans is aanwezig maar dit is ze meteen wel af te leren hoor!
Leuk dat je oma misschien gezelschap zal krijgen denk dat ze er heel veel aan zou hebben

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:11

Zorg gewoon dat je een grote krabpaal hebt en eventueel nog een krabplank.
Dan zullen ze niet aan je meubels beginnen.
Wat je niet moet doen is ze geen goede krabmogelijkheden geven en ze vervolgens gaan strafen voor krabben aan de meubels want dan is het jou schuld omdat jij ze geen goede mogelijkheden bied

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:12

Alle 3 mijn katten blijven netjes van de meubels af daar heb ik niks voor hoeven doen, maar als ik 1 dag de krabpaal weghaal (om hem te repareren en schoon te maken) hangen ze met z'n drieën in de bank.

Het is af te leren maar hoor ook genoeg verhalen over katten die gewoon doorgaan ondanks een wereld aan krabpalen.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:15

Wat die van ons doet is plotseling op een stoel springen, vervolgens bijna wegglijden en dus grip houden met de nagels :+
Je meubels worden er niet beter van iig..
Krabben mag die van ons ook niet, maar als ze wegglijdt, zet ze dus wel haar nagels in de meubels.

Ohja, en vergeet niet dat katten vaak op het aanrecht springen als je weg bent, in je schone was gaan liggen slapen, etc.
Haha, bij ons is het niet echt een succes, dus we hebben alleen ons kleine poesje binnen, de rest buiten en in de bijkeuken (met mandjes).

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:16

Wij hebben trouwens ook een krabpaal, maar die wordt helemaal niet gebruikt. Totaal geen interesse. Daarom hebben we een mat in de kamer liggen, zodat ze daaraan kan krabben.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:20

Yup. Mijn moeders nieuwe bank was na een paar weken al aardig bewerkt. Moet ik wel bij zeggen dat dit bij ons niet gebeurd. Ik heb mijn kat (van kitten af aan) streng opgevoed en die weet wel beter dan zoiets te flikken. Mijn oude katten die ik met negen jaar uit het asiel heb gehaald deden het overigens ook nooit. Wel wat nageltjes in de bank van het 'melken' maar verder nooit geen problemen gehad.

Laat je oma een goede krabpaal neerzetten, laat de kat zien dat ie daar moet krabben (voorpootjes vastpakken en krabbewegingen maken) en vertel haar dat ze streng moet ingrijpen als poeslief meent elders te moeten gaan krabben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:29

Dat kan gebeuren.
Mijn katten hebben zes jaar lang nergens aan gekrabt en zijn twee jaar geleden ineens aan de bank begonnen. In krabpalen en ribbelkarton hebben ze geen interesse. Mijn bank ziet er echt niet meer uit, maar dieren zijn belangrijker dan dingen :)
Als ze buiten kunnen scheelt dat een hoop denk ik.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:43

Opvoeding.. en katten.. Mijn katten kregen een gil, of ergens een knal opgeven dat ze schrikken, en anders een plons water. Tuurlijk, ze stoppen nu meteen met in mijn bank hangen als ik wat zeg, maar blijven het doen. Vooral als ik weg ben, mijn stoel ziet er niet uit. En ik heb een groot kattenmeubel en nog een krabplank en matje liggen :) Ook knip ik de nagels, maar ook met korte nagels kan je prima in de bank of stoel hangen.

Ik ken niemand met katten die geen last van halen heeft. Zelfs iemand waarbij ze het behang als krabpaal gebruikten.. edit: alleen mijn buurvrouw niet, maar die heeft 1 kat en die loopt voornamelijk buiten ;)

Niet om je te ontmoedigen, maar weet waar je aan begint ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:46

Pikeur schreef:
Angelita schreef:

Nouja 1 van mijn katten krabt ook altijd aan mijn stoelen, en als ik op de bank stil lig zit ze stiekem te krabbelen, en wanneer ze weet dat ik kijk weet ze ook weer dondersgoed dat ze snel weg moet rennen
Schijnheilige donder :+
Edit: en ze krabbelt trouwen ook gewoon aan de krabpaal, de stoel is gewoon n extra'tje

Haha ja je moet wel vlot zijn inderdaad. :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:23

Mijn kitten van 8 maanden is wel erg schijteigenwijs daarin en staat het liefst aan de bank te krabben. Ondanks al mijn pogingen om het af te leren en 2 krabpalen (waarvan 1 gigantisch!). Ze speelt op de krabpalen, hangt er in, maar nagels gaan toch liefst in de bank om te scherpen.
Nu heb ik een stoffenbank met losse hoezen die makkelijk vervangbaar zijn, dus het is geen grote ramp.

Milady doet dit overigens wel als ik er niet ben. Of juist rond etenstijd om te provoceren. Maar verder heeft ze geen eigen willetje :=

De andere 2 gebruiken overigens vanaf het begin netjes de krabpaal.