Pootje uit de kom...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke89

Pootje uit de kom...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 11:37

Hallo,

Ik heb een vraag en misschien weten jullie het antwoord, of een oplossing.
Het is nu al een paar dagen goed koud en er ligt hier best veel sneeuw. Als ik nu met mijn hondje (Jack Russell) ga wandelen lijkt het alsof zijn pootje uit de kom schiet!
De ene keer kun je gewoon wandelen en is er niks aan de hand en de volgende keer gebeurd het wel 2 of 3 keer.
Als het gebeurd geeft hij een heel harde gil en daarna loopt hij op 3 poten verder, of hij loopt helemaal niet meer en moet ik hem tillen. Zo plotseling als z'n pootje uit de kom schiet zo plotseling zit alles ook weer goed en kan hij weer gewoon lopen.
Het gebeurd tot nu toe alleen nog maar met zijn achterpootjes, als het gebeurd is toen hij allerlei rek en strek oefeningen en daarna gaat hij dus lopen hinken, of moet ik hem dragen.
Ik vermoed dat het iets met de kou te maken heeft en niet zo zeer met de sneeuw want het is niet dat hij uitglijdt ofzo...

Weten jullie wat dit is en weten jullie misschien een oplossing... want ik vind dit zo sneu voor hem.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:39

Het is een standaard antwoord, maar zou je dan niet even langs de dierenarts gaan? Wij kunnnen het zo niet zien en of verklaren en het klinkt alsof je hondje duidelijk pijn heeft...

Bellen naar een dierenarts is nog steeds gratis..

Laika

Re: Pootje uit de kom...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:43

Ook ik had eerst naar de dierenarts gegaan alvorens op bokt te gaan zitten.
Maar het klinkt als patella luxatie. Dan schiet het knieschijfje naast het gewricht. Moet je dus wel even door de dierenarts naar laten kijken! Zowiezo om zeker te zijn wat het is!!!!!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:43

Ik ken wel een hondje dat regelmatig een pootje uit de kom had, het zat allemaal veel te los daar.
Maar ik zou inderdaad even naar de dierenarts gaan, zou je het zelf ook niet fijn vinden dat wanneer je arm steeds uit de kom schiet dat er door een huisarts/ arts even naar gekeken word?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:44

en dan ga je op bokt zitten??

Sorry hoor......

Bel een DA op....

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 11:48

Ja jullie hebben helemaal gelijk, tuurlijk ga ik de dierenarts bellen... maar ondertussen dacht ik dat jullie misschien raad wisten...

En jij mag best wel wat rustiger reageren.... >;)

Jolliegirl schreef:

Sorry hoor......

Bel een DA op....

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:48

Laika schreef:
Maar het klinkt als patella luxatie. Dan schiet het knieschijfje naast het gewricht. Moet je dus wel even door de dierenarts naar laten kijken! Zowiezo om zeker te zijn wat het is!!!!!!

Klinkt inderdaad als patella luxatie. Is nogal veel voorkomend bij jack russels... Als het nu pas acuut voorkomt, zeker mee naar de dierenarts gaan!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:50

Nienke89 schreef:
Ja jullie hebben helemaal gelijk, tuurlijk ga ik de dierenarts bellen... maar ondertussen dacht ik dat jullie misschien raad wisten...

En jij mag best wel wat rustiger reageren.... >;)

Jolliegirl schreef:

Sorry hoor......

Bel een DA op....

Ik snap niet wáárom iedereen altijd maar via bokt advies vraagt.
tuurlijk ga je de da bellen --> dat had je van mij part allang mogen doen.
een pootje wat uit de kom lijkt te schieten... is toch neit normaal? een hondje wat gilt en vervolgens mank/niet verder loopt?

nee sorry.......

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:50

tantjeuh schreef:
Laika schreef:

Klinkt inderdaad als patella luxatie. Is nogal veel voorkomend bij jack russels... Als het nu pas acuut voorkomt, zeker mee naar de dierenarts gaan!

is dit hetgeen waardoor jack's vaak met een opgetrokken achterpootje lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:54

Nee, dit is namelijk behoorlijk pijnlijk ;)
Mensen kunnen het ook hebben trouwens (ik heb het één keer gehad, nou, liever niet meer).
Idd gelijk naar de DA, absoluut niet fijn voor je hondje :)

EDIT: Schijnbaar wel dus.
Ach ja :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-09 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:56

Klinkt mij puur als patella luxatie inderdaad. Bij Jack Russels inderdaad een veel voorkomend probleem. Het knieschijfje rommelt dan wat, helaas blijft het meestal niet bij een keer, en houden ze hier regelmatig last van.
Maar zoals gezegd, even langs de dierenarts, dan weet je het zeker.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:03

ALS het PL is, dan kan het zijn dat het voor de hond alleen maar vervelend is. Dit zie je vaak bij kleine rassen. Maar het kan ook pijnlijk zijn voor de hond. Hoe dan ook is er zeker wel iets aan te doen, dierenarts dus! Het kan ook resulteren in gescheurde kniebanden namelijk, en dat is verrekte pijnlijk voor je hondje!!!

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 12:58

Oke de dierenarts is gebeld en het is een soort artrose en daardoor schiet z'n pootje dus scheef. Hij krijgt nu Glucosamine complex , een half schepje per dag.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:00

Dat ziet hij door de telefoon????

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 13:01

Ja hij kan heel goed kijken!!...... :Z

Nee tuurlijk niet dierenarts is gebeld en we mochten even langs komen....
Laatst bijgewerkt door Nienke89 op 21-12-09 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:08

Mijn hondje loopt in deze sneeuw ook steeds op 3 pootjes. Er zit dan sneeuw zo vastgeklonterd tussen zijn voetkussentjes dat het zeer doet en als ik het weg haal is er niks meer aan de hand.
Is dat misschien een oorzaak of niet?

Ik zou iig als het geen sneeuw is gelijk naar de da gaan, lijkt me anders niet goed.

Succes iig ermee.

Ohw je weet al wat het is.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:13

Citaat:
Moderatoropmerking:
Quote verwijderd

Dierenarts kan beter kijken dan jullie blijkt wel![/quote]

DAT is ook de reden dat je naar een dierenarts moet, ipv hier op bokt een diagnose vragen ;)
Maar zelfs dan kan het PL zijn, want het is namelijk een geultje waar een peesje doorloopt, dat kan gaan slijten waardoor het peesje er makkelijker uit floept. Maar áls dat het zou zijn, dan zou de gluco niet helpen :n Alleen een operatie zou uitkomst kunnen bieden. Hooguit dat het iets minder pijnlijk voor hem is.
in ieder geval beterschap met je hondje!!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:22

Mijn Jack heeft zoiets een paar jaar geleden aan zijn voorpoot gehad, zijn pols( als het ware) schoot eruit en die kon je zelf weer terug zetten..Hij heeft toen 6 weken in het gips moeten zitten in de hoop dat de banden weer strakker zouden trekken wat gelukkig gelukt is..Een andere optie was er een pin in moeten laten zetten met alle gevolgen van dien..
Dus laat er zeker zo snel mogelijk naar kijken voordat het erger wordt en er echt wat kapot gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:14

Sjonge TS wat voel jij je snel aangevallen zeg, ik kan me wel voorstellen dat mensen vragen stellen,
beetje vriendelijker reageren hoor!
Gelukkig ben je bij de DA geweest en idd, het leek net of hij door de foon diagnose had gegeven dus die fout kunnen meer mensen maken.
Succes ik hoop dat ie snel weer hersteld lijkt me erg pijnlijk.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:21

Moderatoropmerking:
Zo, kan het nu weer wat gezelliger worden hier?
Ik heb enkele oneliners en flauwe opmerkingen verwijderd.
Dergelijke vraag stellen op Bokt, dan kan je verwachten dat mensen je naar de DA sturen, geen reden dus om aangevallen te doen.
En anderen hoeven ook niet door te gaan met een flauwe offtopic discussie.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:36

fijn dat je naar de DA bent geweest :)
hopelijk gaat het snel over,en is dit idd de oorzaak.