En het wordt al drukker in de opvang (vogelopvang)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

En het wordt al drukker in de opvang (vogelopvang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 13:11

Vanwege het slechte weer uiteraard worden er al dieren af en aan gebracht, vooral veel watervogels, maar ook een aantal verzwakte buizerds en ga zo maar door.
Hopelijk zijn er bedrijven die voer zouden willen sponsoren, want ik vrees dat er straks heel veel voer zal worden gebruikt.(overigens is dit geen schooi actie hoor ;) voordat het misschien verkeerd overkomt, we zitten hier uiteraard voor dit soort gevallen :D ) het gaat meer om de vraag:

Wie heeft er misschien al een gewonde of zieke vogel gevonden en naar een opvang gebracht?

Amalarab

Re: En het wordt al drukker in de opvang (vogelopvang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:14

Ik kom weleens vogels tegen in mijn leven die hulp kunnen gebruiken maar de laatste (eend) was in het voorjaar. Zij zat vast in een draadhek, gruwelijk verdraaid pootje..
Heb haar losgemaakt en naar de Dierenambu gebracht.

Ik zal om me heen kijken voor sneeuwslachtoffers.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:59

Ze mogen gerust een paar gevalletjes bij mij parkeren hoor :j . Ervaring is alleen dat ze dat niet willen omdat ze vaak denken de enige te zijn die wat met dieren kunnen ;( .

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:27

wie denken dat?
LDRD voor de meeste vogels heb je een vergunning nodig, en als ze andere mensen dieren laten opvangen voor hun kunnen ze hun vergunning kwijt raken misschien dat ze het daarom wel niet willen?

Net alweer een Torenvalkje en een Spreeuw binnen gebracht

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:29

Wat kunnen wij als leek doen voor vogels, heb bolletjes hangen enzo maar is er nog meer wat wij kunnen doen, hier op het land zit een reiger, is er een manier om hem bij te voeren denk je?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:36

Wij hebben ook bolletjes voer hangen, en verder kunnen wij niet meer doen denk k

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:15

Zolang er open water is dat niet te diep is, kan een reiger zich redden.
Het zwakke punt van een reiger is dat hij redelijk honkvast is, als alles in "zijn terrein" bevroren is, zal hij niet snel een paar honderd mete naast zijn terrein gaan zoeken naar een open sloot.

En allerlei vogels kun je prima bijvoeren met bollen en brood (liefst in kleine brokken met wat plantaardige olie er overheen) en als je het luxe wil doen, strooi je vogelvoer over je voerplank.
Maar voor een reiger, kun je alleen vis of eendagskuikentjes bijvoeren.
De meeste mensen hebben dat niet snel in huis...

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:18

Deze reiger zit steevast op zijn vaste plekje in het weiland, er is wel een diepe sloot in de buurt maar heb ik hem eigenlijk nog nooit gezien, of haar natuurlijk, er zitten wel veel muisjes op het weiland, mijn hondjes komen er ook wel eens mee thuis maar hij zal het nu wel moeilijk hebben denk ik.
Eendagskuikentjes is wel aan te komen bij de dierenwinkel denk ik , hoe ga ik dat aanpakken dan, gewoon op zijn stekkie neerleggen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:19

Poeh, als je die moeite wil doen...
Dan kan je kijken wat zij doet als je een (ontdooit, liefst niet koud) kuikentje op de vaste stek legt, bij sommigen kun je redelijk in de buurt komen en kun je het van een paar meter afstand misschien voor haar gooien...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:22

Net wat Nickeltje zegt eendagskuikens, als je hem naar de reiger toegooit zal hij hem wel gelijk pakken denk ik

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:26

Tja dat is denk ik echt het enige dat je voor ze kan doen, tenzij ze niet meer voor je opzij gaan en je hem op zou kunnen pakken.
Dan is hij erg ver heen, BLIJF UITKIJKEN VOOR DE SNAVEL!!!, maar als je hem kan pakken, gooi er een handdoek ofzo overheen, rol hem (inclusief snavel) er in op en bel een dierenambulance of een opvang.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:27

Nou gaan we morgen eens proberen, dankjewel voor jullie advies, had pb gestuurd maar is wel beantwoord zo denk ik.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:46

Nickeltje wordt het bij je moeder ook al drukker?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:46

Ja, voorzichtig wel ja, paar reigers, aantal zwanen en ganzenen wat kleine watervogels, meerkoeten enzo.

Nadeel van dit weer is dat je eigenlijk vooral aan het verzamelen bent, als je ze weer op krachten hebt, kun je ze niet los laten tot de sneeuw en vorst weer weg is en er weer open water is...
Dus het wordt straks creatief doen met paardenstallen en extra rekken waarmee we hokken creeeren in de schuur...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:54

Oke, gelukkig hebben wij redelijk wat stallen leeg en een grote binnenvijver en buitenvijver dus daar hebben wij gelukkig niet echt last van, soms wel met het brood (bakker moet maar wat meer brood bakken hoor haha) nee geintje als het echt moeilijk wordt dan halen we brood bij een bakkerijfabriek, en vis kunnen wij meestal bij de zeehondencreche ophalen (is voor hun afgekeurd vis is niet goed genoeg voor de zeehonden?) tegen een donatie mogen we meestal wat komen halen alleen de eendagskuikens worden hoge kosten.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 23:48

Vandaag weer veel dieren binnengekregen oa:
Torenvalk
kerkuil
ijsvogel
merel
diverse duiven
eenden
Houtsnippen
vink
Fazant

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:03

Wij hebben hier nu een kauw zitten, lijkt zijn poten niet meer te kunnen bewegen, maar die gaat zeer snel naar Opglabbeek.
Verder had mijn zus al een musje ingevangen, maar die was tegen het raam geknald. Maar 'onze' vogels hier in de tuin hebben ook een bakje water bij het voer staan, en onze vijver is nog een stukje open.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 13:55

ja het blijft hier maar binnenstromen